شش سال پس از اینکه نیسان GT-R به طور رسمی در محافل خودرویی جا افتاد، منصفانه است که بگوییم این خودروی فوقالعاده کارآمد، هنوز دیوانهی دیوانه است. این خودرو از یک موتور 6 سیلندر خورجینی 545 اسببخاری مجهز به توربوشارژر دوگانه، یک گیربکس دو وضعیتی به همراه کلاچ دوگانه، سیستم چهار چرخ محرک پیشرفته، و سیستم تعلیق قابل تنظیم بهره میبرد و تایرهایش با باد نیتروژن پر شدهاند. داخل کابین هم یک نمایشگر نشاندهنده عملکرد خودرو وجود دارد که توسط طراحان بازی ویدئویی Gran Turismo طراحی شده است. روی بیشتر تیپ های این خودرو، یک موتور جدید GT-R Nismo نصب شده است. این موتور برای اینکه بتواند اسم پیشرفتهترین محصول کارخانه را روی خودش بگذارد، طوری ارتقاء یافته که عملکرد بالایی داشته باشد. کمپانی نیسان، توان خروجی این موتور 6 سیلندر خورجینی را به 600 اسببخار رسانده است. سیستم تعلیق هم طوری مورد بازنگری قرار گرفته است که بیشتر مناسب سرعت و مسابقه باشد. ساختار بدنه خودرو هم طراحی آیرودینامیک خاصی دارد.
قابل توجهترین بخش آن، نصب یک باله در عقب است که به نظر میرسد از بوئینگ الهام گرفته شده باشد. خوشبختانه کمپانی نیسان میداند که کسی چیزی بیشتر از این نمیخواهد. ارتقاء سیستم تعلیق، فرمان و ترمز GT-R به این منظور انجام گرفته تا آن را به خودرویی راحت برای رفت و آمدهای روزمره تبدیل کند. در مورد بدنه خودرو نیز، تغییراتی در جلو و عقب آن صورت گرفته از جمله نصب چراغ های LED قابل تنظیم و دوربین دید عقب. داخل کابین هم از عایق صدای بیشتری استفاده شده و یک سیستم از بین برنده سر و صداهای مزاحم هم نصب شده است. ترکیب موتور پیشرفته Nismo با تغییراتی که روی بدنه صورت گرفته، نیسان GT-R 2015 را تبدیل به بهترین سوپرخودرو موجود کرده است. البته منصفانه است که بگوییم این خودرو مثل پورشه 911 2014، یک تجربه پر شور و هیجان از رانندگی به دست نمیدهد و وقتی به قدرت و قیمت شورولت کوروت Z06 2015 فکر میکنیم، زیاد هم به چشم نمیآید. آکورا NSX 2015 هم گزینه وسوسه کننده دیگری است. با این حال، نیسان GT-R هنوز خیلی قوی است و به خاطر آن متشکریم.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
نیسان GT-R 2015 یک خودرو کوپه 2+2 اسپرت است با عملکرد بالا که چهار سرنشین را در خودش جا میدهد. این خودرو در چهار تیپ عرضه میشود که عبارتند از: تیپ Premium، تیپ Black Edition و Track Edition. یک نسخه جدیدتر و قویتر از این خودرو نیز امسال به میدان خواهد آمد. مدل پایه Premium دارای تجهیزات استانداردی است که عبارتند از: رینگ های آلومینیومی 20 اینچی، تایرهای تابستانی، سیستم تعلیق قابل تنظیم، ترمزهای برمبو، چراغ های LED تطبیقی اتوماتیک، چراغ های حرکت در روز LED، دوربین دید عقب و سیستم ورود و استارت بدون کلید.
درون کابین هم این تجهیزات به چشم میخورند: کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، روکش های چرمی، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در هشت جهت، صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در چهار جهت، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، نمایشگر لمسی 7 اینچی، اتصال بلوتوث، سیستم مسیریاب، سیستم صوتی Bose به همراه 11 بلندگو، رادیوی ماهوارهای و پورت USB و iPod. سیستم از بین برنده سر و صدای مزاحم هم به صورت استاندارد روی همه مدل های سال 2015 نصب شده است. دو پکیج هم به صورت سفارشی قابل خریداری هستند. پکیج Premium Interior، روکش های چرمی جدید و پکیج Cold Weather هم تایرهای چهار فصل و یک رادیاتور مخصوص برای زودتر گرم شدن موتور به امکانات فوق اضافه میکند.
تیپ Black Edition دارای این امکانات است: رینگ های آلومینیومی سیاه رنگ و سبک، باله فیبر کربنی در عقب، صندلی ها اسپرت Recaro در جلو و تزیینات داخلی منحصر به فرد به رنگ قرمز و مشکی. تیپ Track Edition، همه امکانات تیپ Black Edition را دارد ولی این امکانات را هم به آن ها اضافه میکند: مجموعه آمادگی برای مسابقه شامل سیستم تعلیق محکمتر، بادشکن جلو، مجرای خنک کننده ترمز در جلو و عقب، درب صندوق عقب و صندلی های اسپرت جلو از جنس فیبر کربن. این مدل از Nismo علاوه بر موتور قویتر و بدنه و سیستم تعلیق محکمتر، از طراحی آیرودینامیکتر و تزیینات داخلی منحصر به فرد نیز بهره میبرد.
قدرت و عملکرد موتور
تأمین نیروی نیسان GT-R 2015 بر عهده یک موتور شش سیلندر خورجینی و 3.8 لیتری است که 545 اسببخار قدرت و حدود 630 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس دو وضعیتی و شش سرعته این نیروی تولید شده را از طریق یک سیستم پیشرفته چهار چرخ محرک، روی جاده به حرکت در میآورد. عملکرد چیزی نیست مگر چنگ زدن زمین، آن هم با صفر تا صد 3.1 ثانیه. تولید این قدرت، سوخت کمی هم مصرف میکند و مصرف آن در سیکل ترکیبی 14 لیتر (17 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه) است. نیسان GT-R 2015 یک نسخه ارتقاء یافته نیز دارد که با یک موتور شش سیلندر خطی، 600 اسببخار نیرو و 652 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
ایمنی
تجهیزات ایمنی استاندارد برای نیسان GT-R 2015 عبارتند از: ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه های هوای جانبی برای صندلی های جلو و کیسه هوای پردهای سراسری. در تست هایی که روی نسل اول خودرو GT صورت گرفت، با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، خط ترمز 30 متر بود. ولی در تستی که اخیراً انجام شده، این خودرو خط ترمز مأیوس کنندهای حدود 34 متر از خود به جا گذاشته است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
نیسان GT-R 2015 همان کابین راننده-محوری که از یک کوپه اسپرت انتظار داشتید را ارائه میدهد، ولی آن را با کلیدهای کنترلی کاربر پسند نیز در هم میآمیزد. ترکیب صندلی های راحت جلو با پدل شیفترها به راننده امکان میدهد بیشتر توجهاش را روی دستهایش متمرکز بکند. همه چیز در دسترس و درست سر جایش است.
صفحه لمسی 7 اینچی علاوه بر نمایش اطلاعات مربوط به سیستم های مسیریابی و صوتی، میتواند اطلاعاتی در مورد گیربکس و عملکرد و نیروی گرانش تولید شده هنگام رانندگی تهاجمی را نیز به نمایش بگذارد. صندلی های عقب فقط برای کودکان مناسب هستند و در این زمینه، میتوان گفت از بسیاری از رقبایش سرتر است. گنجایش صندوق عقب هم 0.25 متر مکعب است که برای یک سوپر خودرو گنجایش مناسبی است.
تجربه رانندگی
بیشتر تغییرات عمدهای که روی نیسان GT-R 2015 صورت گرفته است از بیرون دیده نمیشوند، ولی به محض اینکه فرمان را در دست بگیرید، این تغییرات را لمس میکنید. شاید یکی از مهمترین تغییرات این باشد که اکنون این سوپرخودروی نیسان، بیشتر و بیشتر برای رانندگی روزمره بهینه شده است. در واقع، سواری نرمتر، فرمان نرم در سرعت های پایین و طراحی داخلی آرامبخشتر، نیسان GT-R جدید را قادر میسازد با همتایان گرانقیمتش از برندهای لوکس اروپایی رقابت کند. موتور توربوی شش سیلندر خورجینی، شتابی تولید میکند که بی شباهت به شتاب سفینه های فضایی نیست، تعویض دنده هم درست سر وقت انجام میگیرد. سیستم پیچیده چهار چرخ محرک هم هنوز شگفتیساز است چون برای ایجاد حداکثر اصطکاک و اثرگذاری بیشتر بر هندلینگ، نیرو را به هرجا لازم باشد، هدایت میکند. تند راندن با این خودرو هم بسیار راحت و هیجانآور است. بعضی رانندگان آن را پر شور و حرارت میدانند و بعضی دیگر هم از کم هیجان بودن آن گله و شکایت میکنند.