سیستم سوخت رسانی کاربراتور (Fuel Carburetor System)

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

سیستم سوخت رسانی خودرو، دقیقاً مشابه سیستم گوارش و دستگاه تنفسی بدن انسان است. این سیستم یکی از مهم ترین بخش های خودرو به شمار می رود و نقش آن تأمین انرژی لازم برای حرکت خودروست. اگرچه سیستم سوخت رسانی کاربراتور (Fuel Carburetor System) منسوخ شده است و جای خود را به سیستم سوخت رسانی انژکتور (Fuel Injection System) داده است، اما در این مقاله قصد داریم به چگونگی عملکرد آن بپردازیم.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

1Carکاربراتور مهم ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی به شمار می رود. وظیفه اصلی کاربراتور، تهیه مخلوط هوا و سوخت با نسبت مشخص در شرایط مختلف و ایجاد مکش روی مجرای خروج سوخت است. این کار توسط ونتوری که روی بدنه کاربراتور قرار دارد، انجام می شود. پس از این که صفحه گاز باز شد، مکش هوا توسط سیلندر، انجام و به کاربراتور منتقل می شود. به علت کاهش مقطع عبور، سرعت هوا در هنگام عبور از ونتوری، افزایش و در مقابل فشار محفظه کاهش می یابد. مکش ایجاد شده به طور قابل ملاحظه بیش تر از سایر مقاطع است. ازاین رو، اگر مجرای سوخت، به این قسمت متصل شود، سوخت، مکیده می شود و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر انتقال می یابد. محفظه گاز، ساسات، بدنه، قسمت راه انداز، پمپ شتاب دهنده، و ونتوری از جمله اجزای تشکیل دهنده یک کاربراتور است. ونتوری در بدنه اصلی قرار دارد. صفحه گاز در محفظه گاز و صفحه ساسات در محفظه ساسات است. قسمت راه انداز و پمپ شتاب دهنده نیز در کاربراتورهای پیشرفته، به منظور جبران برخی کاستی های کاربراتورهای اولیه، طراحی شده اند. کاربراتورها انواع مختلفی دارند که در ادامه به شرح مختصری از آن ها پرداخته شده است.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

 

کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین

در این نوع ، نیروی جاذبه به جریان یافتن مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور، کمک می کند و در نتیجه تغذیه موتور بهتر انجام می شود. به علاوه، دسترسی به کاربراتور از نقطه نظر انجام خدمات سرویس و تعمیرات نیز بهتر است. به همین دلیل، بسیاری از خودروهای قدیمی از این نوع استفاده می کردند. این نوع کاربراتورها می توانند یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشند. کاربراتور مدل های قدیمی خودروهای نیسان، پراید، و پژو از این نوع بوده است.
سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

 

کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا

این نوع کاربراتور، بیش تر در گذشته به کار می رفته است؛ زیرا در این نوع از ورود سوخت به صورت مایع به موتور جلوگیری می شود. در حال حاضر، با توجه به این که در این  نوع دسترسی به کاربراتور از نقطه نظر انجام خدمات سرویس و تعمیرات، راحت نیست و نیز روشن شدن موتور در هوای سرد با مشکلات عدیده ای همراه است، کاربری زیادی ندارد. کاربراتور خودروهای قدیمی دهه 1960 معمولاً از این نوع بوده اند.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

 

کاربراتور با جریان هوا به صورت افقی

مزیت اصلی این نوع، فضای کمی است که در زیر درپوش موتور اشغال می کند. ونتوری این نوع، ثابت یا متغیر است. کاربراتور خودرو پیکان از نوع کاربراتور با جریان هوا به صورت افقی می باشد و ونتوری آن متغیر است.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

در خاتمه 1Car با ارائه این مقاله که از سری مقالات فنی سایت به شمار می رود، قصد دارد کمکی هر چند ناچیز در افزایش سطح دانش فنی علاقمندان دنیای خودرو کرده باشد. در هر حال، بی صبرانه منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما هستیم.


منابع

Wikipedia     Cdxetex

برچسب : کاربراتور , انژکتور , سوخت‎رسانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

20 نظر

محمد
0

سلام چجوری سوخت رو باید تنظیم کرد؟
17:08  1396/09/14
پاسخ دادن
جاسم
4

عالیه عالی ...
شما هم عالی هستید ...
مرسی
07:36  1396/07/22
پاسخ دادن
ارسلان
1

کاربرات بده کهنست
12:28  1396/07/07
پاسخ دادن
N
2

thank you
20:12  1395/12/08
پاسخ دادن
مهدی حیدری استان البرز
2

کاربراتور اصلان خوب نیس اذیت میکنه من راضی نیسم ولی انژکتور واقعا عالیه
17:51  1395/11/02
پاسخ دادن
صابر
2

تشکر خیلی مفید بود
20:32  1394/08/07
پاسخ دادن
حسن
2

ممنون, مطالبتون خیییییلی برام جالب بود
12:23  1394/07/20
پاسخ دادن
مرتضی
18

سلام میخوام کاربراتور ماشینمو[پیکان]بردارم کاربراتور کدوم ماشینو بزارم جواب میده?
03:32  1394/06/28
پاسخ دادن
احسان
4

سلام
دوستان من میخاستم بدونم کاربراتورتویوتاکاریناازچه نوعیه؟
واینکه نحوه صحیح اتصال شیلنگ های وکیوم ودیافراگمهاش به چه شکله؟
12:20  1393/09/17
پاسخ دادن
سروش
1

اقا خیلی زحمت کشیدید ممنونم خیلی خوب بود
11:56  1393/06/07
پاسخ دادن
cepac@chmail.ir
2

سلام بفرمائید این هوا که در ترکیب با بنزین قراره قدرت موتور را تامین کنه اگر اکسیژن خالص باشه یا هوای معمولی با ترکیبات مختلف چه فرقی در گشتاوری خودرو دارد
و اگر تاثیر 100 درصدی داره چرا دستگاهی برای تهیه اکسیژن در خودرو ها نمیسازند
07:58  1393/04/04
پاسخ دادن
امیرحسین
6

سیستم سوخت رسانی کاربرات هنوزهم سالاره ومن خیلی بیشتر از انژکتورقبولش دارم
عاشق کاربرات چهاردهنه روچستر هستم وقدرتی که این نوع کاربراتور به موتورمیده وصف ناشدنیه
ازین نوع کاربرات درخودروهای آمریکایی دهه 60و70و80میلادی استفاده میشده.خودروهایی نظیر بیوک اسکای لارک انواع شورلت هاوانواع پونتیاک هاو...
21:28  1392/10/26
پاسخ دادن
حسين
2

خيلي خوب فقط مقالش كوتاه
17:58  1392/09/16
پاسخ دادن
نیما
0

عالی و کامل.
15:59  1392/06/11
پاسخ دادن
wolfnight
3

سلام ....
سایت خوبی دارید .
بزرگترین هنر یه منبع علمی اموزشی اینه که سخت ترین موضوعات علمی رو به ساده ترین شکل اموزش بده . سبک مقاله نویسی تون جالبه متن همراه عکس و فیلم که خیلی زحمت می طلبه .
واقعا دستتون درد نکنه .

برای بعضیا این دسته از مقاله می تونه باعث بشه خیلی از مفاهیم پایه که خوب درک نشده تفهیم بشه .
البته من رشته تحصیلیم کامپیوتره ولی بعضی وقتها مقاله های رشته مکانیک و شیمی و الکترونیک و موبایل رو می خونم .همینجوری برام جالبه .....
02:40  1391/12/27
پاسخ دادن
dfdf
2

very nice
17:47  1391/12/19
پاسخ دادن
m
2

فوق العاده مثل همیشه
23:02  1391/12/16
پاسخ دادن
M A N
3

کاربراتور کلا منقرض شد یا برخی خودروها تا الان کاربراتوری ساخته میشوند؟
20:31  1393/02/04

کاربر: Goyban Bahar
7

فکر نمیکردم کاربرانور اینقد دردسر داشته باشه!
ولی خب کلا منسوخ شد رفت دیگه!
09:52  1391/12/14
پاسخ دادن
جیدم
2

کاربراتورعالیه.بچه ای ازش سردرمیاره.ولی انژکتوربایدبکسل کنی تادم مکانیکی
23:16  1394/09/21

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عاطفه : خطاب به آقا حسین من آذر تونستم ثبت نام کنم . آبان ظرفیت تکمیل بود
جفر : چرا هرروز با یه اسم جدیدمیای مزخرف میگی؟بدبخت ساینام الان۴۰۰تومن به بالاست تو کارخونه؟شکایت چی کشک چی
J4 تهران : سلام من 12 اسفند ثبت نام کردم هنوز هم تو تکمیل وجه مونده و زرد رنگه
اطلس جی : من بخشنامه سایپا رو خوندم.جدولش رو اگه دقت کرده باشین در قسمت نوع خودرو ثبت نامی ک ساینا نوشته و در ستون بعدی خودرو قابل تحویل رو دو قسمت کرده یکی اطلس جی یکی ساینا ۸۵ گانه و اطلس رو فقط برای ثبت نامی های طرح زمستان گذاشته. منم ۱۱ دی ساینا ثبت نام کرده بودم،دیروز پیامک ساینا اومد ولی داخل سایت ک رفتم اطلس هم بود و امروز بدون هیچ مشکلی از درگاه ملت اطلس رو واریز وجه کردم شماره درخواست اومد ولی شماره پذیرش رو نمیدونم کی میفرستن
بیتا : با سلام انشالله برای شما هم پیامک سامانه سخا و احراز هویت می‌آید. انشاالله
امیر : سلام من تکمیل وجه اسفند انجام دادم تحویل 30 روزه بود اما تا الان خبری نشده تماس هم میگیرم با 096550 میگن باید صبر کنید هیچ پاسخ مشخصی نمیدن و اینکه حالا صبر زیادی هم کردیم نه فقط من , همه دوستان, تو این وضعیت باید چکار کرد ؟
J4 : سلام سرکاریم؟داداش ثبت نام بهمن پارسال شاسی نشده چطوری از شما شاسی شده؟
سپیده : خدا ازتون نگذره اول اسفند تکمیل وجه پیش فروش اطلس هنوز تحویل ندادن و فاکتورم نشده انشالله به حال ما دچار شوید به حق
J4 : هنوز جی فور های ثبت نام پارسال دی و بهمن شاسی نشده چطوری بعضی ها میگن تازه ثبت نام کردیم ولی شاسی شده. سر کاری هست یا خود عوامل شرکت جو میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فروش فوری 90 روزه : سلام فروش فوری 90 روزه دی ماه تا چه تاریخی فاکتور شده ؟
. : فقط با حساب ب اسم خود شخص
محمد : و اینکه چه مدارکی میخواد سامانه سخا
محمد : سلام. خواهشا کسایی که اطلاع دارن راهنماییم کنن. سامانه سخا که باید انجام بدیم حتما باید به اسم صاحب ماشین باشه وآیا میشه آدرس رو که تو ثبت نام دادیم رو عوض کنیم باتشکر
اسفندی : درود به شرفت آقا پرهام 🌹🌹
میتی : آقا با یک کارت دیگ که به اسم خودت نباشه میشه تکمیل وجه کرد؟؟!!آیا؟؟
محمد : سلام تورو خدا راست میگی پس من که راههم دوره چی میشه کاش زودتر پیام میذاشتی
علی دنا اتو اسفند : مبارکه شما تکمیل وجه کی بودید؟فاکتور شدید؟
علی مشهد‌ : بعد از فاکتور چقد‌ زمان میبره پلاک‌ بشه من تکمیل وجه سوم بودم پلاک نشده
یوسف : سلام سایناجی زمستان1403هست