سیستم سوخت رسانی کاربراتور (Fuel Carburetor System)

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

سیستم سوخت رسانی خودرو، دقیقاً مشابه سیستم گوارش و دستگاه تنفسی بدن انسان است. این سیستم یکی از مهم ترین بخش های خودرو به شمار می رود و نقش آن تأمین انرژی لازم برای حرکت خودروست. اگرچه سیستم سوخت رسانی کاربراتور (Fuel Carburetor System) منسوخ شده است و جای خود را به سیستم سوخت رسانی انژکتور (Fuel Injection System) داده است، اما در این مقاله قصد داریم به چگونگی عملکرد آن بپردازیم.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

1Carکاربراتور مهم ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی به شمار می رود. وظیفه اصلی کاربراتور، تهیه مخلوط هوا و سوخت با نسبت مشخص در شرایط مختلف و ایجاد مکش روی مجرای خروج سوخت است. این کار توسط ونتوری که روی بدنه کاربراتور قرار دارد، انجام می شود. پس از این که صفحه گاز باز شد، مکش هوا توسط سیلندر، انجام و به کاربراتور منتقل می شود. به علت کاهش مقطع عبور، سرعت هوا در هنگام عبور از ونتوری، افزایش و در مقابل فشار محفظه کاهش می یابد. مکش ایجاد شده به طور قابل ملاحظه بیش تر از سایر مقاطع است. ازاین رو، اگر مجرای سوخت، به این قسمت متصل شود، سوخت، مکیده می شود و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر انتقال می یابد. محفظه گاز، ساسات، بدنه، قسمت راه انداز، پمپ شتاب دهنده، و ونتوری از جمله اجزای تشکیل دهنده یک کاربراتور است. ونتوری در بدنه اصلی قرار دارد. صفحه گاز در محفظه گاز و صفحه ساسات در محفظه ساسات است. قسمت راه انداز و پمپ شتاب دهنده نیز در کاربراتورهای پیشرفته، به منظور جبران برخی کاستی های کاربراتورهای اولیه، طراحی شده اند. کاربراتورها انواع مختلفی دارند که در ادامه به شرح مختصری از آن ها پرداخته شده است.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

 

کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین

در این نوع ، نیروی جاذبه به جریان یافتن مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور، کمک می کند و در نتیجه تغذیه موتور بهتر انجام می شود. به علاوه، دسترسی به کاربراتور از نقطه نظر انجام خدمات سرویس و تعمیرات نیز بهتر است. به همین دلیل، بسیاری از خودروهای قدیمی از این نوع استفاده می کردند. این نوع کاربراتورها می توانند یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشند. کاربراتور مدل های قدیمی خودروهای نیسان، پراید، و پژو از این نوع بوده است.
سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

 

کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا

این نوع کاربراتور، بیش تر در گذشته به کار می رفته است؛ زیرا در این نوع از ورود سوخت به صورت مایع به موتور جلوگیری می شود. در حال حاضر، با توجه به این که در این  نوع دسترسی به کاربراتور از نقطه نظر انجام خدمات سرویس و تعمیرات، راحت نیست و نیز روشن شدن موتور در هوای سرد با مشکلات عدیده ای همراه است، کاربری زیادی ندارد. کاربراتور خودروهای قدیمی دهه 1960 معمولاً از این نوع بوده اند.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

 

کاربراتور با جریان هوا به صورت افقی

مزیت اصلی این نوع، فضای کمی است که در زیر درپوش موتور اشغال می کند. ونتوری این نوع، ثابت یا متغیر است. کاربراتور خودرو پیکان از نوع کاربراتور با جریان هوا به صورت افقی می باشد و ونتوری آن متغیر است.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

در خاتمه 1Car با ارائه این مقاله که از سری مقالات فنی سایت به شمار می رود، قصد دارد کمکی هر چند ناچیز در افزایش سطح دانش فنی علاقمندان دنیای خودرو کرده باشد. در هر حال، بی صبرانه منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما هستیم.


منابع

Wikipedia     Cdxetex

برچسب : کاربراتور , انژکتور , سوخت‎رسانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

19 نظر

جاسم
4

عالیه عالی ...
شما هم عالی هستید ...
مرسی
07:36  1396/07/22
گزارش
پاسخ دادن
ارسلان
1

کاربرات بده کهنست
12:28  1396/07/07
گزارش
پاسخ دادن
N
3

thank you
20:12  1395/12/08
گزارش
پاسخ دادن
مهدی حیدری استان البرز
2

کاربراتور اصلان خوب نیس اذیت میکنه من راضی نیسم ولی انژکتور واقعا عالیه
17:51  1395/11/02
گزارش
پاسخ دادن
صابر
2

تشکر خیلی مفید بود
20:32  1394/08/07
گزارش
پاسخ دادن
حسن
2

ممنون, مطالبتون خیییییلی برام جالب بود
12:23  1394/07/20
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
20

سلام میخوام کاربراتور ماشینمو[پیکان]بردارم کاربراتور کدوم ماشینو بزارم جواب میده?
03:32  1394/06/28
گزارش
پاسخ دادن
احسان
4

سلام
دوستان من میخاستم بدونم کاربراتورتویوتاکاریناازچه نوعیه؟
واینکه نحوه صحیح اتصال شیلنگ های وکیوم ودیافراگمهاش به چه شکله؟
12:20  1393/09/17
گزارش
پاسخ دادن
سروش
1

اقا خیلی زحمت کشیدید ممنونم خیلی خوب بود
11:56  1393/06/07
گزارش
پاسخ دادن
cepac@chmail.ir
2

سلام بفرمائید این هوا که در ترکیب با بنزین قراره قدرت موتور را تامین کنه اگر اکسیژن خالص باشه یا هوای معمولی با ترکیبات مختلف چه فرقی در گشتاوری خودرو دارد
و اگر تاثیر 100 درصدی داره چرا دستگاهی برای تهیه اکسیژن در خودرو ها نمیسازند
07:58  1393/04/04
گزارش
پاسخ دادن
امیرحسین
6

سیستم سوخت رسانی کاربرات هنوزهم سالاره ومن خیلی بیشتر از انژکتورقبولش دارم
عاشق کاربرات چهاردهنه روچستر هستم وقدرتی که این نوع کاربراتور به موتورمیده وصف ناشدنیه
ازین نوع کاربرات درخودروهای آمریکایی دهه 60و70و80میلادی استفاده میشده.خودروهایی نظیر بیوک اسکای لارک انواع شورلت هاوانواع پونتیاک هاو...
21:28  1392/10/26
گزارش
پاسخ دادن
حسين
2

خيلي خوب فقط مقالش كوتاه
17:58  1392/09/16
گزارش
پاسخ دادن
نیما
0

عالی و کامل.
15:59  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
wolfnight
3

سلام ....
سایت خوبی دارید .
بزرگترین هنر یه منبع علمی اموزشی اینه که سخت ترین موضوعات علمی رو به ساده ترین شکل اموزش بده . سبک مقاله نویسی تون جالبه متن همراه عکس و فیلم که خیلی زحمت می طلبه .
واقعا دستتون درد نکنه .

برای بعضیا این دسته از مقاله می تونه باعث بشه خیلی از مفاهیم پایه که خوب درک نشده تفهیم بشه .
البته من رشته تحصیلیم کامپیوتره ولی بعضی وقتها مقاله های رشته مکانیک و شیمی و الکترونیک و موبایل رو می خونم .همینجوری برام جالبه .....
02:40  1391/12/27
گزارش
پاسخ دادن
dfdf
2

very nice
17:47  1391/12/19
گزارش
پاسخ دادن
m
2

فوق العاده مثل همیشه
23:02  1391/12/16
گزارش
پاسخ دادن
M A N
3

کاربراتور کلا منقرض شد یا برخی خودروها تا الان کاربراتوری ساخته میشوند؟
20:31  1393/02/04

گزارش
کاربر: Goyban Bahar
7

فکر نمیکردم کاربرانور اینقد دردسر داشته باشه!
ولی خب کلا منسوخ شد رفت دیگه!
09:52  1391/12/14
گزارش
پاسخ دادن
جیدم
2

کاربراتورعالیه.بچه ای ازش سردرمیاره.ولی انژکتوربایدبکسل کنی تادم مکانیکی
23:16  1394/09/21

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منتظرالشاهین : معلوم نیست گیر کارشان کجاست؟ راستش را هم نمی گویند.انتظار بود بعد از گران کردن اخیر،روند فاکتور کردن سریعتر بشود،نه تنها سریع نشد،بلکه متوقف شد ! شاید قطعه ندارند،شاید خط تولید دچار نقض فنی شده، شاید مثل همه جای مملکت،اینجا هم، اوضاعش بهم ریخته....مشخص نیست.
شاهین سیاه : احتمالا منظورتان اسفند است...
اردی پلاس : کاملا صحیح است.من ۲۴ و رفیقم ۲۵ اردیبهشت تکمیل وجه( همانروز هم سخا) انجام دادیم.خبری نیست.
شاهین جی : فقط بریم جلو شرکت تمام. ۸ ماهه پول نقد ۶۰۰ میلون گرفتن. جواب. نمی‌دن. نه شکایت هم رفتم فایده ندارد ۲ سال مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن. تا نریم جلو شرکت هیچ فایده‌ای ندارد. با خودشون الان مگن هروقت دادیم دادیم. پول که گرفتیم کاری هم نمیتونن بکنند باید بهاشون مثل خودشون رفتاار کنیم.
شاهین. : سلام. بچها من تمام شکایتهارو رفتم فایده ندارد حتی قوه قضاییه و صنعت معدن هیچ راهی ندارع باید بریم ججلو شرکت ۸ ماهه ۶۰۰ میلیون نقد دادم ۱۰۰ میلیون دوسال پیش بلوکه کردن. هرچه زنگ میزنم. بخدا همه مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن باور کنید
محمد : تجمع نکنید..... گرون میکنن
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
تجمع : سلام دوشنبه 16 آذر تجمع هست هرکی میتونه بیاد ساعت 9 صبح
Sadegh : منم ۱۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم
مصطفی : سلام ردیف قرارداد 72**1538 تحویل ۱۴ خرداد هشتم تیر فاکتور دهم پلاک یازدهم حمل به نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میس میس : خیلی دلم خنک شد اون موقع که میگفتم کوییک بگیرین و اطلس ندارن به من میگفتن دلالی میخوای صف خلوت کنی میگفتم همسر من اونجا کار میکنه بابا ماشین ندارن هی مسخره کردین حالا برین حالش ببرین
اطلس بهمن : سلام از بهمن ماهیا کسی تکمیل وجه کرده لطفا بگید چقد واریز کردین.بی زحمت جواب بدین.باتشکر
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : زنگ زدم به پشتیبانی میگم درسته میگن سایپا ورشکسته شده؟ تکلیف ما چی میشه با این وضع؟ میگه فعلا در این باره هیچ چیزی به ما اعلام نکرده ان....😳😳😳🫤🫤🫤🫤
ایکس 55پزو : سلام به همه دوستان بنده برج8 ثبت نام کردم وبرج 11تحویل گرفتم خیلی ماشین خوبی خیلی بهتر از ماشین ایرانی وخدمات خوبی داره خواستم به اشتراک بذارم انشالله برای دوستانوهم زودتر بدن یاعلی
ساینا اس 7بهمن : من زنگزدم سایپا از اپراتور تشکر کردم که ممنونم که ماشنمو فاکتور نمیکنی طرف هنگ کرد گفتم اسمم کردم صبوری خوبه راضی هستی 😂😂میخوای انصراف بزنم خنک شی
سورن پلاس : مبلغ سود تاخیر فروش فوری با پیش فروش فرق داره. کسانی که فروش فوری هستن روزی 600 هست،پیش فروش ها 200.
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : ببخشید که قصد داریم حقمونو بگیریم شما هیچ میدونی برای این پول چقدر زحمت کشیده شده تو ایران هرجا بخوای حقتو بگیری میشه اقدام علیه امنیت ملی :/
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : منم حتما سعیمو میکنم بیام
یاغی : دوستان به بند قرارداد فورس ماژور توجه نکنید،سایپا انقدر بدهکاره که تو گل گیر کرده و نمیتونه پول مارو پس بده،از طرفی هم دیگه کسی اعتماد نمیکنه ازش خرید کنه و شدیدا ورشکسته میشه،تنها راه اینه بریم حراست سایپا،مدیر عامل سایپا از حراست میترسه،همه دوشنبه دسته جمعی بریم
محمد جواهری : مبارکه شما پیش فروش بودی