سیستم سوخت  رسانی انژکتور (Fuel Injection System)

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

پیش از بررسی سیستم سوخت  رسانی انژکتور (Fuel Injection System)، باید دید که چه مشکلاتی باعث شد تا سیستم انژکتور، جایگزین سیستم سوخت رسانی کاربراتور (Fuel Carburetor System) شود. یکی از بزرگترین معایب سیستم کاربراتور وابستگی آن به محیط بود. به طوری که در مناطق با آب و هوای متفاوت این سامانه ممکن است از حالت تنظیم خارج شده و به خوبی کار نکند. در واقع باید گفت که کاربراتور پس از تنظیم تا زمانی که در آب و هوای مشخصی قرار دارد به خوبی کار خود را انجام می دهد. اما با تغییر شرایط آب و هوایی به دلیل به هم خوردن تنظیمات اولیه کاربراتور با مشکل روبرو می شود. در انواع کاربراتورها سیستم پاشش سوخت به صورت قطره ای با قطرات نسبتاً درشت است و این موضوع باعث می شود تا احتراق سوخت در داخل سیلندرها به خوبی انجام نشود، از طرف دیگر به علت عدم احتراق درست و کامل، موتور نمی تواند به اندازه کافی قدرت تولید کند، ازاین رو میزان بسیار زیادی از انرژی حرارتی سوخت تلف می شود. وجود چنین حالتی در سیستم موتور باعث ایجاد کوبش و کاهش عمر قطعات آن می شود. به علاوه خواهید دید که میزان آلایندگی خودرو نیز در پی این مشکل افزایش پیدا می یابد. براساس نتایج محققان صنعت خودرو آلایندگی ماشین های مجهز به سیستم سوخت رسانی کاربراتور به مراتب بیش تر از آلایندگی خودروهای مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتور است. یکی دیگر از مشکلات بزرگ کاربراتور مصرف سوخت بالای آن است. در این سامانه به علت عدم پاشش یکنواخت و نیز درشت بودن قطر قطرات بنزین، احتراق به طور کامل انجام نمی شود ازاین رو بنزین بیهوده می سوزد و مصرف سوخت بالا می رود. تا اینجا مشکلات و معایب سیستم سوخت رسانی کاربراتور به اختصار بررسی شد. در ادامه به بررسی سیستم سوخت رسانی انژکتور و چگونگی عملکرد آن می پردازیم.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

1car همان طورکه در شکل بالا مشاهده می نمایید این قطعه سوپاپ نام دارد که مهم ترین جزء سیستم سوخت رسانی انژکتور به شمار می رود. در حقیقت سیستم سوخت رسانی انژکتور، چیزی جز یک سوپاپ که به صورت الکترونیکی کنترل می شود نیست. این سوپاپ می تواند چند بار در ثانیه باز و بسته شود و به کمک پمپ سوخت، بنزین را با فشار به محفظه احتراق برساند. بدین صورت که هنگام تزریق سوخت یک آهنربای الکتریکی، میله ای را حرکت می دهد و سوپاپ انژکتور باز می شود. با این عمل سوخت با فشار از نازل سوپاپ به شکل قطرات بسیار ریز به داخل سیلندرها پاشیده می شود. نازل طوری طراحی شده است که سوخت را به طور کامل پودر می کند و تا جایی که ممکن باشد آن را به ذرات بسیار ریزی  درمی آورد. این روش باعث می شود تا احتراق سوخت به طور کامل انجام شود و آلایندگی خودرو نیز کاهش یابد.

 

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

حجم سوختی که به موتور می رسد به زمان باز بودن سوپاپ انژکتور بستگی دارد. به زمان باز بودن سوپاپ انژکتور، پهنای تپش می گویند که توسط ECU کنترل می شود. سوپاپ انژکتورها معمولاً به لوله های ورودی متصل هستند به طوری که سوخت را به طور مستقیم به سوپاپ ورودی تزریق می کنند، به لوله ای که سوخت را با فشار به سوپاپ انژکتورها می رساند ریل سوخت می گویند.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

سوخت از طریق ریل سوخت جریان می یابد و بین تمام انژکتورها توزیع می شود، انژکتورها در ریل سوخت قرار گرفته اند و در انتهای آن نیز رگولاتور فشار قرار دارد. ابعاد ریل سوخت رسانی جهت جلوگیری از نوسانات فشار در حین عملکرد انژکتورها می تواند در اندازه های مختلف انتخاب شود. با امکان تغییر ابعاد ریل سوخت از تغییر مقدار سوخت در حال تزریق از طریق انژکتورها و نیز سرعت موتور جلوگیری می کند. بسته به نوع طراحی موتور ریل از جنس های مختلفی نظیر فولاد، آلومینیوم، و پلاستیک ساخته شود. در برخی مدل ها سوپاپ تست نیز جهت هواگیری و سرویس در نظر گرفته شده است.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

فشار پاشش سوخت دقیقاً با توجه به مدت زمان پاشش سوخت مشخص می شود. ازاین رو، اختلاف بین فشار سوخت در ریل و فشار سوخت در مانیفولد ورودی باید ثابت باشد. به همین دلیل باید وسیله ای را در ریل قرار داد که بتواند نسبت به تغییرات فشار حساس باشد. این وسیله رگولاتور نام دارد که در انتهای ریل قرار داده شده است تا از به وجود آمدن نوسان در جریان سوخت جلوگیری کند. گفتنی است رگولاتور، فشار بنزین برگشتی به باک را جهت ثابت نگه داشتن افت فشار در انژکتورها تنظیم می کند.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

1car

اولین و مهم ترین برتری سیستم انژکتور نسبت به سیستم کاربراتور، کاهش مصرف سوخت آن است. دومین مزیت این سیستم، افزایش عمر موتور به دلیل افزایش عمر قطعات مکانیکی آن بوده و اساس عملکرد همه اجزاء سیستم انژکتور، برقی و الکترونیکی است و کم تر در آن از اجزاء مکانیکی استفاده می شود. سومین مزیت، کاهش ارتفاع موتور و افزایش فضا به دلیل حذف کاربراتور است. در این حالت ارتفاع کاپوت نیز کمتر شده است و در نتیجه دست طراحان را در طراحی خودرو باز گذاشته است. چهارمین مزیت که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است بالا رفتن قدرت شتاب گیری خودروست، زیرا در این سیستم سوخت به صورت اتمیزه در پشت سوپاپ آماده می شود. بنابراین از خودسوزی و احتراق پیش از موعد جلوگیری می شود و موتور به خوبی کار می کند. این روش قابلیت استارت بهتری در هوای سرد دارد، زیرا تزریق سوخت با توجه به درجه حرارت موتور صورت می گیرد، ازاین رو رانندگان هرگز نگران روزهای سرد سال نخواهند بود. میزان خام سوزی سوخت در این سیستم بسیار پایین است زیرا میزان سوخت با توجه به شرایط موتور اندازه گیری و تزریق می شود، در حقیقت سوخت به درستی تزریق می شود و بهینه می سوزد و در نتیجه موتور نیز بهتر کار می کند. با داشتن این مزایا نسبت به سیستم های کاربراتور، سیستم های انژکتور به سرعت رشد کردند و امروزه بسیاری از خودروها مجهز به این سامانه هستند. اساسی ترین تفاوت انژکتور با کاربراتور مکانیسم سوخت رسانی آن و ارتباط منطقی با سایر اجزاء و وجود حس گرهایی جهت ارسال اطلاعات به سیستم ECU می باشد.

1Car امیدوار است نظر شما به این مقاله جلب شده باشد، هم چنین بسیار خوشحال می شویم پیشنهادات شما را در مورد تنوع مقالات جویا شویم.


منابع

wikipedia     autorepair

برچسب : کاربراتور , انژکتور , سوخت‎رسانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

29 نظر

مهدی
1

بسیار عالی بود
01:57  1395/12/30
پاسخ دادن
منتظر
0

با سلام خوب بودولی نگفتیداگه ماشین عیب کردچگونه انژکتور رامیشه بازتمیز کرد
00:22  1394/03/01
پاسخ دادن
مهدی
2

خیلی خوب بود . مرسی
20:49  1394/02/26
پاسخ دادن
مهسیما
2

خیلی خوب بود
10:33  1394/02/07
پاسخ دادن
Hossein
1

ممنون
18:20  1393/04/09
پاسخ دادن
باقر قليزاده
1

خوبه ولي كوتاهه
13:59  1393/02/30
پاسخ دادن
ایوب مجرد
1

ممنون از اطلاعاتتون
اگه امکان داره در مورد معایب سیستم های سوخت در خودرو هم مطالبی اراءه بدین
ممنون
11:56  1393/02/11
پاسخ دادن
مهدی جعفری ندوشن
6

برا صنعت خودرو که روز به روز در حال پیشرفته ما واقعا ضعیف هستیمباید بهتر از اینها باشیم
09:39  1392/11/06
پاسخ دادن
یونس
2

عالی بود
08:24  1392/10/30
پاسخ دادن
علیرضاقابلی
1

مطالب خوب است امااگربتوانیدازطریق سیستم سوخت رسانی مستقیم بااستفاده ازتوربوشاروسوبرشارزباطراحی برروی موتورهیبریدی به بیشترین توان باحجم کم می توان دست پیداکرد
10:38  1392/10/25
پاسخ دادن
رامین
1

مر30
01:26  1392/10/24
پاسخ دادن
حسن
5

ذكات علم نشر آن است
ممنون از اينكه ساده و قابل درك براي همه اقشار ميباشد در پناه حق موفق باشيد
14:00  1392/10/21
پاسخ دادن
سارا
3

مرسی
22:01  1392/12/19

ضیایی
1

کارتون خیلی خوبه دمتون گرم من یکیشو باز کردم حالا بستم حالا چراغ انژکتور بالا نمیاد در صورت امکان راهنمایی فرمایید
20:59  1392/10/14
پاسخ دادن
بهنام
1

عااااالی بود
خسته نباشید
00:00  1392/08/05
پاسخ دادن
علی
1

مچکرم عالی بود و مفید و سرشار از اطلاعات جدید ممنون
22:01  1392/07/13
پاسخ دادن
بهرام نوری زاده
0

اموزنده بود مرسی
21:08  1392/04/30
پاسخ دادن
alireza
0

salam vagheaan aliii bod .dastet dard nakone ye khaheshi dashtam age mishe ye matlab dar morede gaze (LPG)bezari mamnon misham age b mail befresti ke sharmande mikoni
glxali1@gmail.com
01:06  1392/01/12
پاسخ دادن
فرهود
0

سپاس و درود از مطلب مفیدتان.......عالی بود.......مرسی
21:40  1391/12/30
پاسخ دادن
Nightwolf
2

سلام ....
سایت خوبی دارید .
بزرگترین هنر یه منبع علمی اموزشی اینه که سخت ترین موضوعات علمی رو به ساده ترین شکل اموزش بده . سبک مقاله نویسی تون جالبه متن همراه عکس و فیلم که خیلی زحمت می طلبه .
واقعا دستتون درد نکنه .

برای بعضیا این دسته از مقاله می تونه باعث بشه خیلی از مفاهیم پایه که خوب درک نشده تفهیم بشه .
البته من رشته تحصیلیم کامپیوتره ولی بعضی وقتها که خیلی اعصابم خورده مقاله های رشته مکانیک و شیمی و الکترونیک و موبایل رو می خونم .همینجوری برام جالبه .....
02:35  1391/12/27
پاسخ دادن
حسین چراغعلی
1

سلام.
درصورت امکان در مورد موتور om501la که بر روی کامیون های بنز actros نصب میشود اطلاعات فنی قرار دهید.با تشکر
12:30  1391/12/22
پاسخ دادن
فرزاد
2

پیشنهاد می دم قسمت ارسال نظر را حذف کنید اخه چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است عالی هستید سایت به این خوبی من جایی سراغ ندارم
16:59  1391/12/05
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
4

آقا دمتون گرم ، ترکیبی از قلم عالی و عکس های فوق العاده واقعا خسته نباشید .
14:40  1391/11/28
پاسخ دادن
آدریان
4

با مطالب شما اطلاعاتموم خیلی خوب شده ممنون خسته نباشید .
05:31  1391/11/28
پاسخ دادن
سعید
4

کاربردی بود.
23:45  1391/11/27
پاسخ دادن
مهدی
7

خیلی جالب بود.ممنون
18:51  1391/11/27
پاسخ دادن
فرهاد
8

عالی بود
12:08  1391/11/27
پاسخ دادن
جواد
17

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت بچه های 1کار واقعا مطالبی که میگذارید متنوع هستند و سطح علمی خوبی دارند ممنون.
10:27  1391/11/27
پاسخ دادن
هادی
14

واقعا عالی بود فکر کنم بین تمام مقالاتی که تا الان پست شده بهترینش هست. الان فهمیدم که اسپری های انژکتور شور چطور کار میکنند یعنی به دلیل نزدیکی سوپاپ هوا به انژکتور از طریق ورودی هوا اسپری شده و باعث پاک کردن جرم های انژکتور میشه. این استنباط من از اسپری انژکتور شور بود حالا نمیدونم ...
00:13  1391/11/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : امیر اگر 170 پیش داده باشی حدودی باید 205 دیگه جور کنی
ساناز : برا منم نیومده شما پرداختی اولتون چند بود؟
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید
امیر ساینا85گانه 90 روزه : من خودم 8مهر هستم هنوز فاکتور نشدم اما امروز خودم تو کانالها دیدم بچه های 24 شهریور فاکتور شدن
تیگو 7 پرمیوم .کرمانشاه : سلام تاریخ قرار داد 20 شهریور تاریخ تایید لیزینگ بانک صادرات 8 مهرماه تاریخ 28 ابان وامم واریز کردن و الان تمام مراحل انجام شده و همه مراحل وضعیت خودرو سبز هست جز تحویل خودرو حتی پلاک هم شده کارت ماشین هم تحویل پست دادن دوستان چقدر زمان میبره خودرو رو تحویل بدن ممنون میشم اطلاع بدین
محمد رصاناصرزاده : سلام در جواب سوال شما باید عرض کنم دیگر حوصله ای نمانده که از این شرکت شیاد ودزدگلایه وشکوه کنیم ومتوجه شدم که پشت این شرکت شیاد افراد رده بالای قوی هستند این شکایت ها وحرفها به جایی نمیرسد
207 tu3 : آخرین روز پرداخت کن که نیمه دوم بهمن فاکتور و مدل 404 بشه
یعقوب : سلام‌دوستان انگار همه موافق گرانی خودرو شدن چون همه به فکر فاکتور شدن و رنگ خودرو ....هستن ؟ یه عده به خاطر همه تلاش میکنن ولی یه عده ی دیگه فقط به فکر خودشان هستن واقعا که
پارسا : باسلام و احترام دیروز آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شد به 1403/0830 تبدیل شد ، بنظرتون چقدر دیگ فاکتور مبشه؟