معایب حمل بار اضافی

معایب حمل بار اضافی

فرض کنید یک هفته کاری سخت را پشت سر گذاشته‌اید و آماده اید با خانواده یا دوستانتان به ماهیگیری بروید. خوشبختانه باک ماشین‌تان پر است، اسباب و اثاثیه را مرتب پشت ماشین چیده‌اید و به تدریج هم از حجم ترافیک کم می‌شود. ناگهان سر و کله یکی از دوستان‌ پیدا می‌شود و شروع  به بستن قایق شش متری‌اش پشت ماشین شما  می‌کند. به او می‌گویید که بستن چنین قایق سنگینی پشت ماشین کار درستی نیست، ولی چاره دیگری هم ندارید. پیش خودتان می‌گویید بار سنگینی نیست، راه دوری هم که نمی‌خواهیم برویم. اما این کار، کار درستی نیست.

معایب حمل بار اضافی

ظرفیت کل حمل بار خودرو (GVWR) که به آن ظرفیت یدک‌کشی هم می‌گویند، موضوع مهمی است. ظرفیت یدک‌کشی بستگی به وزن کل خودرو (GVW) دارد. وزن کل عبارت است از وزن یک خودرو که به طور کامل پر از بار یا مسافری باشد که برای حمل آن مقدار طراحی شده است. بارگیری اضافه تر از این مقدار، نه تنها به خودرو آسیب می‌رساند، بلکه زندگی خودتان و دیگران را هم به خطر می‌اندازد. مهمترین مسأله‌ای که پیش از ترک منزل باید از آن آگاه باشید، دانستن ظرفیت یدک‌کشی و وزن کل خودرو است. یدک‌کشی کار کمی نیست و اغلب یک هیولای واقعی می‌خواهد تا به درستی از عهده آن بر بیاید.

معایب حمل بار اضافی

علاوه بر این، خودروهای یدک‌کش باید شاسی، سیستم تعلیق، موتور، و محورهای قوی‌تر و محکم‌تری داشته باشند تا بتوانند بارهای سنگین را حمل کنند. شما از روی پلی که با لگوهای اسباب‌بازی ساخته شده است، رد نمی‌شوید؛ چون می‌ترسید نتواند وزن‌تان را تحمل بکند؛ به همین ترتیب هم نباید یک فورد رنجر مدل 1992 را مجبور کنید قایقی که وزن آن بیشتر از ظرفیت یدک‌کشی خودرو است را دنبال خودش بکشد. خب، به زبان ساده گفتیم که "تحت هیچ شرایطی بیشتر از ظرفیت یدک‌کشی یا GVWR ماشین‌تان به آن بار نزنید"! ولی اگر با این گفته قانع نمی‌شوید، ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید در صورت نادیده گرفتن این نکته چه عواقبی در انتظارتان است.

 

اضافه بار هم عمر ماشین را کوتاه می‌کند هم عمر خودتان را!

معایب حمل بار اضافی

صرف این که ماشین شما می‌تواند از عهده کشیدن وزن اضافی یک قایق، هر چند برای مسافتی کوتاه، بر بیاید، به معنای این نیست که این کار، کار درستی است. شاید مادربزرگ ناخوش احوال شما بتواند یک کوله‌پشتی سنگین را از این طرف اتاق به آن طرف ببرد، ولی آیا واقعاً از او خواهید خواست این کار را انجام بدهد؟ درست همان طور که رفت و آمد مکرر از این طرف به آن طرف اتاق، آن هم با یک کوله‌پشتی سنگین، می‌تواند به کمر مادربزرگ آسیب برساند یا حتی منجر به شکستگی استخوان هایش بشود، سفرهای مکرر به کوهستان با چهار چرخه‌تان هم، ممکن است عمر آن را کاهش بدهد. هر خودرویی برای تحمل مقدار معینی فشار طراحی شده است. روش ساخت آن ها هم نشان دهنده میزان ظرفیت‌شان است. کامیون های باربری که چندین تن بار به این سو و آن سوی کشور می‌برند، نسبت به خودروهای سواری دارای چرخ هایی بزرگتر، موتورها و ترمزهایی قوی‌تر و سیستم تعلیق قرص و محکم‌تری هستند. وقتی به ماشین‌تان بار اضافی می‌زنید، یعنی اضافه بر ظرفیت یدک‌کشی آن، چند اتفاق می‌افتد: ترمز ضعیف می‌شود، بار اضافی باعث ساییدگی تایرها می‌شود و کار اضافی کشیدن از موتور، باعث داغ شدن بیش از حد آن می‌گردد. این کار به موتور فشار می‌آورد و عمر گیربکس را کم می‌کند.

معایب حمل بار اضافی

هر چند ممکن است به سرعت نتایج اضافه بار زدن را نبینید، ولی فرسودگی تدریجی، در نهایت منجر به خرابی ماشین‌تان خواهد شد. شاید بهترین حالت ممکن، رفت و آمدهای مکرر به تعمیرگاه باشد، و بدترین حالت ممکن هم اسقاط و قراضه شدن ماشین. البته اگر خیلی روی اضافه بار زدن پافشاری کنید، ممکن است آن قدرها زنده نمانید تا اسقاط شدن ماشین‌تان را ببینید. علت آن این است که وزن اضافی روی خودرو، ترمز را به شدت ضعیف  و کنترل فرمان را از دست‌تان خارج می‌کند. بار اضافی باعث می‌شود ته ماشین بخوابد و چرخ های جلو بالا بیایند و همین امر باعث می‌شود اصطکاک آن ها با سطح جاده کم بشود. وقتی چرخ های جلو محکم به جاده نچسبند، به طور قطع تاثیر منفی آن بر روی ثبات و هندلینگ ماشین را مشاهده خواهید کرد. ترمزها هم که برای متوقف کردن میزان معینی وزن و بار طراحی شده‌اند، در مواقع اضطراری یا ماشین را دیر نگه می‌دارند یا اصلاً کار نمی‍‌کنند. پس به خودتان لطفی بکنید و این هفته به ماهیگیری نروید. ماشین و سلامتی‌تان به خاطر این کار، از شما سپاسگزاری خواهند کرد.  


منبع

HowStuffWorks

برچسب : یدک کشی , گیربکس , ترمز , شاسی , دیفرانسیل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
میثم : سلام برادر منم شرایط شمارو دارم در جواب به منم گفتن فعلا باید صبر کنی و پیام جی ال بیاد افزایش میخوره ولی جی نه دیگه خودشون و خدای خودشون غیب که نداشتیم اجبار بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهیار : سلام من 19 مرداد تکمیل وجه کردم .هنوز فاکتور نشده
محمدی : سلام دوستان امروز کسی از تبدیلی دوگانه به تک فاکتور شده تا تاریخ 15 شهریور فاکتور شده من 16 شهریور تکمیل وج کردم هنوز فاکتور نشدم
سعید : من ثبت نام 26 فروردین بودم
مصطفی : آگه کسی مثل من هست نتونسته دعوت نامه پرداخت کنه و دعوت نامه مجدد براش نیومده تیک سبز بزنید ببینبم چند نفریم
مصطفی : سلام من تحویل آبان ماه هستم 1 مهر برام دعوتنامه اومد نتونستم پرداخت کنم دیگه برام دعوتنامه نیومده خواهشا آگ کسی اطلاع داره راهنمایی کنه باید چکار کنم ممنون
محمد : سلام خیر روی پرداخت وجه مونده
ابوالفضل آر اس : سلام آر اس تکمیل وجه دی ماهش به نظرتون کی میاد با چه مبلغی؟؟
متین : ثبت نام چه ماهی بودید؟ من اردیبهشت ثبت نام کردم هنوز نیومده
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : برای من سوال بود چرا رنگ مشکی رو مشکلی به اشتباه تایپ کردی تا الان تصحیحش نکردی داداش 🤔😂😂
علی اهواز : با شماره 02182272727 داخلی صفر رو بگیر بهت میگه که مشکل از کجاست