مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

اگر بخواهید از پورشه کایمن S عیب و ایرادی بگیرید، باید بدانید کار سختی در پیش دارید و حسابی هم باید برای آن وقت بگذارید. البته خودروهای اسپرت سریع‌تر و قوی‌تری در بازار وجود دارند، ولی خودروهای کمی هستند که این قدر عمیق حس رانندگی را ارضاء کنند. تنها چیزی که باعث می‌شود ابروهایتان از تعجب بالا برود، قیمت آن است. همه درک نمی‌کنند که کایمن چقدر خوب است. افراد بسیاری تصور می‌کنند کایمن یک پورشه باکستر سقف‌دار است. از نظر آن ها پورشه باکستر هم، ماشینی است که موهای آدم را به هم می‎ریزد، ولی در مورد هر دو خودرو به خصوص کایمن سخت در اشتباه هستند. پورشه کایمن تقریباً از سال 2006 پا به میدان گذاشت و طراحی آن در سال 2013 مورد بازنگری قرار گرفت، اسمش هم تغییر کرد و در ادبیات پورشه، "918" نامیده شد. از آن به بعد هندلینگ آن بسیار تیز و فرز شده است، زود روی دور می‌افتد، تعادل بسیار بالایی دارد و خیلی هم جذاب است، خب، دیگر چه چیزی از یک خودرو اسپرت می‌خواهید؟ تنها مشکل این است که این همه شگفتی، ارزان به دست نمی‌آید. قیمت پورشه کایمن آبی رنگی که در تصویر می‌بینید، 88625 دلار است. تازه این تمام ماجرا نیست ... قیمت بعضی از مدل هایی که فقط به خبرنگاران نشان داده شد، به 100000 دلار هم می‌رسد. قیمت یک پورشه کایمن معمولی از 52600 دلار و قیمت کایمن S هم، از 63800 دلار شروع می‌شود. بسیاری از شما یادتان می‌آید که با پرداخت تقریباً 89000 دلار می‌شد به صندلی یک پورشه 911 تکیه زد. ولی آیا واقعاً قصد دارید سوار یک پورشه بشوید؟ خب، می‌توانیم همین جا بنشینیم و تمام روز را سر این که آیا کایمن سبک‌تر، اصیل‌تر و خوش‌دست‌تر است یا 911 جر و بحث کنیم.

مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

البته کایمن بسیار بهتر است ولی همیشه زیر سایه برادر بزرگ و معروفش زندگی خواهد کرد، خواه آن برادر بزرگتر استحقاقش را داشته باشد، خواه نداشته باشد. اگر فکر می‌کنید کایمن همان ماشینی است که می‌خواهید صاحبش باشید، پس برق امیدی دیده می‌شود. در پژوهشی که اخیراً صورت گرفته، مشخص شد که فقط هشت دستگاه پورشه کایمن با قیمت بین 29000 تا 40000 دلار در دنیا وجود دارد. بدین ترتیب، هرکسی آن ها را بخرد معامله خوبی کرده است. صاحب این خودرو که 26,000 دلار برای آن پرداخت کرده بود، هوادار پر و پا قرص ماشین های آلمانی، به خصوص پورشه، است و می‌گوید به این خاطر مجذوب کایمن شده که خودرویی کارا و قوی است و می‌توان به عنوان یک خودرو روزمره از آن استفاده کرد. البته لازم به ذکر است تستی که ما انجام دادیم دقیقاً نقطه به نقطه نبود. ابعاد این دو خودرو و میزان مصرف سوختشان با هم فرق دارد. پورشه‌ کایمنی که دوستمان به ما قرض داد 245 اسب‌بخار قدرت داشت و گیربکس آن هم پنج دنده دستی بود. پورشه کایمن S مدل 2014 از امکانات بیشتری برخوردار است. موتور بزرگتری دارد و با 325 اسب‌بخار نیرو، دوشادوش یک گیربکس شش سرعته دستی کار می‌کند. البته گفتنی است پورشه هیچ وقت در مسیر مستقیم شتاب خوبی نداشته است، ولی از سرعت  بالایی برخوردار بوده است، به همین خاطر تستی که ما انجام دادیم بیشتر در مورد شخصیت هر ماشین و حس رانندگی با آن بود، البته قیمت آن هم مطرح بود. به این ترتیب پورشه 981 چطور در برابر پورشه 987  خودی نشان می‌دهد؟ مقایسه‌ای که به دنبال می‌آید را بخوانید تا چیزهایی دستگیرتان بشود.

 

پورشه 981

مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

بفرمایید سوار پورشه کایمن 981 بشوید. بگذارید پشتی صندلی‌اش که در 18 جهت حرکت می‌کند، کمرتان را نوازش کند. کلید بزرگش که به شکل ماشین است را داخل سوییچ قرار دهید. کلاچ را بفشارید و کلید را به راست بچرخانید. بگذارید غرش آن موتور شش سیلندر 3.4 لیتری اتاق ماشین را پر کند. درست در همین وقت است که متوجه می‌شوید سوار یک خودرو خاص شده‌اید. درست است که این روزها 325 اسب‌بخار نیروی موتور، زیاد چشمگیر به نظر نمی‌رسد، ولی اعداد نمی‌توانند قضاوت خوبی در مورد این موتور بکنند. واقعاً ماشین جذاب و تو دل برویی است و زود به دور موتور 7800 دور بر دقیقه‌ می‌رسد. این کار، کار هر روزش است. بیشتر گاز بدهید تا موتور حسابی غرغر راه بیندازد، ولی این فقط بخشی از توان نهایی‌اش است. در جاده های پر پیچ و خم خارج شهر می‌توانید دنده سه را چاق کنید و بگذارید دور موتور کار خودش را بکند. به یاد داشته باشید این 325 اسب‌بخار نیرو، فقط 1315 کیلوگرم بار روی دوشش است (اگر خیلی کنجکاو هستید، باید بدانید پورشه کایمن 981 پایه، 275 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند).

مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

وقتی برای اولین بار پشت فرمان پورشه کایمن S نشستم، به این فکر افتادم که اگر قدرت بیشتری داشته باشد بیشتر حالت مسابقه‌ای خواهد داشت، ولی وقتی بیشتر با آن رانندگی کردم متوجه شدم اگر قدرت موتور بیشتر باشد، تعادل بی‌نظیر و فرمان‌پذیری مثال‌زدنی‌اش به هم می‌خورد. می‌توانید هرچه بخواهید به این موتور فشار بیاورید. توی جاده هر چقدر نیرو بخواهید در اختیار شماست. اگر هم هنگام رانندگی مرتکب خطایی بشوید، پورشه کایمن S، ماشینی نیست که پشتتان را خالی کند. بهترین قسمت این خودرو، سیستم تعلیق آن است. پورشه کایمن S، صرفنظر از این که چقدر تند می‌روید و می‌تازید، روی هر سطحی صاف و هموار باقی می‌ماند. پورشه کایمن S بیشتر دوست دارد بچسبد تا بلغزد. آن قدر با اعتماد به جاده می‌چسبد که دهان سفت و سخت‌ترین خودروهای اسپرت هم از تعجب باز می‌ماند.

مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

فرمان پورشه 981 برقی است. فرمان‌پذیری آن هم بی‌نظیر است. سیستم فرمان بسیار دقیق و قوی است. آن قدر حساس است که هر کاری، از پارک کردن گرفته تا رانندگی در جاده های باریک، را به راحتی انجام می‌دهد. در اینجا باید از گیربکس شش سرعته دستی هم یادی بکنیم. عالی است. بین گیربکس ها تک است. تعویض دنده ها سریع و بسیار نرم است، دنده ها هم خیلی خوب جا می‌روند. تصور گیربکسی بهتر از این، واقعاً سخت است. تنها چیزی که با آن مشکل داشتم کلاچ بود. نسبتاً بالا می‌گیرد، کمی سفت است و هنگام حرکت با دنده یک، غیر ماهرانه عمل می‌کند. من تا به حال خودروی که مجهز به گیربکس با کلاچ دوگانه باشد (PDK) را نرانده‌ام ولی فکر می‌کنم هنوز خیلی مانده تا به پای گیربکس دستی برسد. انتخاب من گیربکس دستی است. در داخل کابین هم احساس می‌کنید پاداش پولی که پرداخت کرده‌اید را، دریافت می‌کنید. روکش صندلی های سفید و دکمه های بسیار دم دست، واقعاً عالی هستند. تمرکز اصلی طراحی داخلی روی راننده است، که جای قدردانی دارد. پورشه کایمن S واقعاً تواناست. همیشه به شما دلگرمی می‌دهد که سریع‌تر بروید و در بزرگراه بین خودروهای دیگر لایی بکشید. پورشه کایمن S باعث می‌شود هم آرام و موقر باشید هم خیره‌سر و  سرکش.

 

پورشه 987

مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

این مدل از پورشه در مقایسه با 981 قدیمی‌تر به نظر می‌رسد. درب هایش به جای کنترل با کلید معمولی باز می‌شود و برخلاف برادر جدیدترش، به جای ترمز الکتریکی از ترمز مکانیکی استفاده می‌کند. پورشه 987 از پورشه 981 سبک‌تر است. موتور 2.7 لیتری‌اش هم کوچکتر است و 245 اسب‌بخار و 272 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس دستی‌اش هم یک دنده کمتر دارد. طراحی داخلی آن مملو از چرم نیست، سیستم صوتی آن هم صفحه لمسی ندارد. البته نمی‌خواهم پورشه 987 را دست‌کم بگیرم. واقعاً یک پورشه تمام عیار، به قیمت و تقریباً تک است. پورشه های قدیمی مثل پورشه های امروزی، موشک کروز نبودند. پورشه 987 هم به آن دوران تعلق دارد. این پورشه هرچه بخواهید به شما می‌دهد... عطش رانندگی‌تان را فرو می‌نشاند... با دکمه ها و تجهیرات اضافی هم حواستان را پرت نمی‌کند. حس رانندگی از همه چیز مهمتر است و این پورشه شما را مأیوس نمی‌کند. تنها چیزی که باعث تعجب می‌شود این است که پویایی و شخصیت این دو خودرو چقدر به هم شباهت دارد.

مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

پشت فرمان یک پورشه 987 بنشینید تا فرمان هیدرولیک و دیگر فناوری هایی را ببینید که کم کم داریم با آن ها خداحافظی می‌کنیم. فرمان آن در مقایسه با فرمان برقی پورشه 981 زیاد حساس نیست، ولی عکس‌العمل خیلی خوبی دارد و در مسیرهای طولانی خوب جواب می‌دهد. غربیلک فرمان پورشه جدید، بزرگتر است ولی به همان میزان مصنوعی هم به نظر می‌رسد. موتور پورشه 987 کوچکتر است و سر و صدای کمتری تولید می‌کند، با این حال هنوز هم صدای گوشنوازی دارد. البته خیلی دیر و به سختی روی دور می‎افتد که بد هم نیست، چون بیشتر به صدایش گوش می‌کنید. موتور پورشه 987 گشتاور کمتری دارد و در جاده های خارج شهر مجبورید بیشتر با دنده ور بروید. البته کار لذت‌بخشی است چون گیربکس این ماشین خیلی خوب کار می‌کند. گیربکس پنج سرعته‌اش زیاد دقیق و حساس نیست ولی بسیار نرم و سبک است. می‌دانید قسمت دوست داشتنی این ماشین کجای آن است؟ کلاچ. کلاچ آن خیلی نرمتر از کلاچ 981 است و پایین‌تر از آن هم می‌گیرد، همین باعث می‌شود استفاده از آن خیلی راحت‌تر باشد. اندازه پورشه 987 از جهاتی مناسب‌تر از پورشه جدیدتر است. وزن آن 1300 کیلوگرم و وزن پورشه 981، 1320 کیلوگرم است. طول و ارتفاع کایمن قدیمی‌تر هم کمتر است. این تفاوت ها، اگر چه کم هستند ولی باعث می‌شوند پورشه 987 چالاک‌تر از 981 احساس بشود و سواری آن شبیه سواری ماشین های جمع و جورتر است. کایمن قدیمی هم مثل کایمن جدید شما را وا می‌دارد تمام وقت خوب رانندگی کنید، بعضی وقت ها هم به سرتان بزند و پیچ بعدی را تندتر از پیچ قبلی رد کنید. حتی برای یک لحظه هم فکر نکنید قدرت نسبتاً کمتر این خودرو قدیمی‌تر باعث می‌شود از پورشه 981 جدید کمتر باشد. فقط باید بیشتر با آن کار کنید تا قلقش دست‌تان بیاید.

 

نظر نهایی 

مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

خب، در پایان مجبوریم برنده را تعیین کنیم. حتی بعد از این که با هرکدامشان چند روز رانندگی کردم باز هم مطمئن نیستم بتوانم برنده را تعیین کنم. هر دو عالی و شبیه به هم هستند و هر کدام مزایایی دارند که بر دیگری می‌چربد. من که تردیدی ندارم پورشه کایمن 981 بهتر از آن یکی است. عملکرد بسیار بهتری دارد، تیز و فرض‌تر به نظر می‌رسد، تمام‌ عیارتر است و بیشتر از برادر کوچکترش به پورشه 911 شباهت دارد. پورشه کایمن 981 از پورشه 987 بزرگتر است ولی در مرحله گذار، هیچ چیز را از دست نداده است، به خاطر همین به خوبی پورشه را سربلند می‌کند. من خودم از بین این دو، پورشه 987 را انتخاب می‌کنم. آیا ارزشش را داشت که برای امتحان کردن این کایمن نزدیک به 89000 دلار پرداخت کنم؟ ظرف یک هفته ای که این ماشین زیر پایم است بارها پیش خودم این طور فکر کرده‌ام: "هر چقدر هم بابت این سواری از من پول بگیرند، ارزشش را دارد".

مقایسه مدل جدید و قدیم پورشه کایمن

ولی پورشه 981 یکه تاز میدان نیست. رقبایی چون شورولت Stingray، جگوار F-Type، پورشه 911 هم در صحنه هستند و قدرت بیشتری در اختیارتان می‌گذارند، البته اگر به قدرت بیشتری احتیاج داشته باشید. منظورم این است که دو دستی به پورشه کایمن S و قیمت مناسب آن بچسبید. هر چقدر بابت آن پول بدهید پشیمان نخواهید شد. و اما در مورد پورشه 987: قیمت این ماشین واقعاً مناسب است و طرفدارانش را در همه جا راضی می‌کند. به نظرم هر کس آن را بخرد ضرر نمی‌کند. قیمتش هم تقریباً به اندازه یک تویوتا کمری نو است. من سوار Miatas و BRZ، که خیلی گران‌تر از این ماشین هستند هم، شده‌ام و از بین این سه تا، هیچ تردیدی نیست که پورشه 981 بهترین گزینه است. بالاخره کدامیک برنده مسابقه است؟ من همان کاری را می‌کنم که همگی ما می‌کنیم، چون غیر ممکن است کسی اشتباه بکند. چند سال دیگر شاید قیمت پورشه 981 پایین بیاید و طبیعی‌تر به نظر برسد. این را هم گفتم که بیشتر به هیجان بیایید.


منبع

JalopNik

برچسب : کایمن , باکستر , 918 , 911 , کمری , Stingray , پورشه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

محمد
0

سلام من پراید 88دارم وقتی کولر میزنم آمپرم از وسط میره بالا و پایین نمیاد شبا هم آمپرم نصبت به روزا بالاتره و ماشین بادور کم که برم امپرم خیلی راحت بالا و پایین میشه ولی دور بالا تو یه نقطه ثابت میشه(منظورم وسطه)چرا؟
22:46  1397/05/04
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام تارا سفید تحویل 13 مهر هنوز فاکتور نشدم
ایکس ۵ : وقتی تحویل گرفتید دیگه تعویض نمی کنند فقط خسارت میدن.
علی : سلام .نمیخاد بارگیری کنید بگید کجا بیایم خودمون ببریم.والا دستتون درد نکن نمیخاد بیارین میایم خودمون اگه زحمت هم زیاد براتون بخدا تو مونتاژم کمک از دستمون بر بیاد انجام میدیم چرا اینا این کارو می‌کنند از کشور خودمون بدمون بیاد ی رسیدگی بخدا کافی به اندازه که هست مایع بزارن ن بیشتر که مردم آلاف باشن
علی : سلام تحویل گرفتین
رعیت حلال خور : گل گفتی داداش
تی۸ : سلام از کجا متوجه شدین بیمه شده پیامی واستون ارسال شده یا خودتون چک کردین ممنون میشم جواب بدین
T8 جواد : بعد چهار ماه و 10 روز T8 مشکی فاکتور شدم یه دوماه دیگه خودرو بدستم می‌رسه واقعاً دیوونه شدم. اشتباه کردم نوشتم توش گیر کردم سعی کنید ثبت نام نکنید بدون تحقیق
X5 خاکستری اردیبهشت : سلام خدمت دوستان. ۲۴ اردیبهشت با هزار گرفتاری ثبت نام کردم. ۹۰ روزه. ۹ مهر فاکتور شد. ۱۹ آبان مدارک ارسال شد. (فقط کارت ماشین اومد) امروز ظهر زنگ زدن بیا تحویل، همون موقع رفتم گرفتم. مانیتورش موقع تست روشن نشد. زنگ زد امداد بیاد. دوباره خاموش روشن کرد درست شد گفت بخاطر باطریشه. اما بیشتر عملکردها مثل کولر و .. فقط با مانیتور به صورت لمسی هست. درسته پیشرفته تره اما با کار نکردن مانیتور، ماشین فلج میشه. اینم از ایراد روز اولش. نمایندگی رشت ۳۴۰۳.
رضا : ثبت نامی اسفند 1402، اول آذر 1403 خودرو x5 را با 4 ماه و 10 روز تاخیر دریافت کردم
علی v4 : لطفاً بگید جریمه تأخیرش چقدر شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راناپلاس مهر : پس دلال ها کجان قیمت بدید دیگه خونخواران.
مبین دنا پلاس 6 دنده 30 آبان : سلام . زنگ زدم نمایندگی گفتن شما تو دهه سوم هستین . الان دهه اول ماه رو فاکتور میکنن 18 روز به بعد دهه سوم فاکتور میشه
علی : از کجا متوجه میشید پارس خودرو هستین مال من هم زده رنگ سفید
اریزو 6 پرو : یه سوال تحویل نقدی و لیزینگی فرق دارن نقدی رو سر موعد تحویل میدن
207پانا ارتقا تحویل آبان : چون قرارداد قبلی منقضی میشه و قرارداد جدید میبندند دیگه تخفیفی شامل نمیشه و با قیمت روز کارخانه محاسبه میکنند و پیش پرداختی که قبلا داشتید منهای مبلغ روز کارخانه میشه(تا جایی که من اطلاع دارم)
207 : اگر واریز نکنی دیگه ممکنه سقف فلز بهت ندن منقضی ها را تبدیل به ارتقا میکنن که گرونتر در میاد
دنا پلاس پائیز : تو شکایتتون بگین خودشون اولویت هارو انداختن عقب بعد میخوان ماشینم گرون کنن،
فرهاد : درود بر شرکت محترم مدیران خودرو این شرکت عزیز و گرانقدر همواره به فکر مشتریان خود میباشد
فرهاد : درود بر شرکت محترم مدیران خودرو این شرکت عزیز و گرانقدر همواره به فکر مشت یان خود میباشد
عرفان : دوستان گویا ایرانخودرو دعوتنامه تحویلی های بهمن ماهو فرستاده ب جز هایما،کسی هست تحویلی بهمن ماه باشه دعوتنامه واسش اومده باشه؟