5 توصیه ایمنی برای رانندگی در باران

5 توصیه ایمنی برای رانندگی در باران

باران می‌آید و شما هم مجبورید چند کیلومتر رانندگی کنید و گچ و سیمان بخرید تا بلکه بتوانید جلو چکه کردن سقف را بگیرید تا فرش‌های گران قیمت‌تان خراب نشوند. خب بهتر است عادت های قدیمی را کنار بگذاریم و درست رانندگی کردن در باران را یاد بگیریم. زیاد هم سخت نیست، هست؟ شاید تعجب کنید ولی وقتی جاده خشک است، ممکن است بعضی عادت های بد رانندگی مشکل‌ساز نباشد؛ ولی وقتی دست مهربان طبیعت، باران بذل و بخشش می‌کند، همین عادات بد می‌توانند بدنه های براق ماشینتان را مچاله کنند. خب، لازم نیست بترسید. اگر خیلی عجله دارید و باید ظرف نیم ساعت به جایی برسید، ما فهرستی از عادات بد رانندگی که زود باید از شرشان خلاص بشوید را، برایتان تهیه کرده‌ایم. پس چند تا مولتی‌ویتامین بخورید تا سلول های مغزی‌تان تقویت بشوند و بتوانید ادامه مطلب را بخوانید و خوب به خاطر بسپارید. وقتی با ماشین‌ به خانه برگردید و چهار ستون بدنتان سالم باشد، از ما تشکر خواهید کرد.

 

روی لبه های جاده رانندگی نکنید.

5 توصیه ایمنی برای رانندگی در باران

البته این کار همیشه امکان‌پذیر نیست. شاید در حال رانندگی در جاده‌ای باریک باشید و جای دیگری نداشته باشید تا روی آن رانندگی کنید. شاید هم قطار طویلی از ماشین ها در وسط جاده تشکیل شده باشد و شما را مجبور کند در سمت چپ یا راست جاده توقف کنید. ولی به نکته زیر توجه کنید: جاده ها طوری ساخته شده‌اند که در وسط بیشترین ارتفاع را دارند. البته اختلاف ارتفاع بسیار ناچیز است، ولی همین اختلاف ناچیز باعث می‌شود آب از وسط جاده که تاج نامیده می‌شود، به اطراف جاری بشود و به طرف لبه ها برود. اگر در باران رانندگی می‌کنید و می‌خواهید از چاله های آب دوری کنید، معنایش این است که باید به طرف وسط جاده بروید، به خصوص اگر هنوز باران می‌بارد. البته باید بدانید، وسط جاده هم به خشکی کف پارکینگ خانه شما نیست.

 

چراغ ها را خاموش نکنید (ولی نور بالا هم نروید).

5 توصیه ایمنی برای رانندگی در باران

بعضی وقت ها خیال می‌کنیم چراغ ها هم، مثل بعضی چیزهای دیگر، فقط مال خودمان هستند. چراغ ها به ما کمک می‌کنند جلویمان را ببینیم، درست مثل یک جفت چراغ قوه که نیازی به تعویض باتری ندارند. هنگام بارندگی، حتی در روز روشن هم، باید چراغ ها را روشن کنید تا دیگران بتوانند شما را ببینند. وقتی باران شدید می‌بارد، هوا تیره و تار می‌شود و دیدن یک جفت چراغ در میان آن تاریکی، برای رانندگان دیگر نعمت بزرگی است و می‌فهمند در آن تاریکی به جز باران و گل چیز دیگری هم وجود دارد. با این که چراغ ها به شما کمک می‌کنند دیده بشوید، ولی نباید مردم را با آن ها کور کنید. رانندگان دیگر برای پیدا کردن راه خودشان کلی دردسر دارند و نباید با روشن کردن نور بالا، آن ها را گیج و سردرگم کنید. 

 

اگر شیشه جلو آن قدر خیس شده که جلویتان را نمی‌بینید، رانندگی نکنید!

5 توصیه ایمنی برای رانندگی در باران

خب، شاید این کار دیگر کله خرابی باشد، ولی می‌دانید که خیلی ها کله خراب به دنیا آمده‌اند. اگر جاده را خیلی خوب می‌شناسید و می‌گویید چشم بسته هم می‌توانید در آن رانندگی کنید، ولی باز هم رانندگی با شیشه های خیس کار بسیار خطرناکی است. اگر نتوانید جلو را ببینید، نمی‌دانید چه چیزی آنجاست. شاید چند خودرو جلوی شما توقف کرده باشند. شاید چند عابر پیاده دارند از جاده رد می‌شوند. حتی شاید برخلاف تصورتان در مسیر مستقیم حرکت نمی‌کنید و دارید به طرف پایه یک پل می‌روید. وقتی دید کم می‌شود، در اولین فرصت ممکن باید ماشین را در کناری، متوقف کنید. به برنامه های رادیو گوش کنید تا هوا دوباره باز بشود. حتی می‌توانید سراغ تلفن همراهتان بروید و با یکی از دوستانتان صحبت کنید (البته فقط در صورتی که رانندگی نمی‌کنید، باشد؟).

 

میان رودخانه نروید.

5 توصیه ایمنی برای رانندگی در باران

 

خب، البته منظورمان رودخانه واقعی که نیست، ولی اگر آب از این طرف به آن طرف جاده جاری شده است و عمق آن را هم نمی‌دانید، سعی نکنید از میانش رد بشوید! بار دیگر تکرار می‌کنیم اگر باران شدیدی می‌بارد و در جاده هم آب جمع شده است، از میان آن رد نشوید! همه ساله ماشین های زیادی آسیب می‌بینند، آن هم فقط به این خاطر که راننده بینوا فکر می‌کرده عمق آب زیاد نیست. بسیاری از آن ها به میان آب رفته‌اند و خودشان را در محاصره یک جریان شدید دیده‌اند که می‌توانسته آن را صدها متر جا به جا کند. آخر سر هم مجبور شده‌اند از ماشین بیرون بیایند و شاخه درختی را بقاپند و از غرق شدن نجات پیدا کنند. بهتر است صبر کنید تا رگبار تمام بشود و آب ها فروکش کنند، تا اینکه جان خودتان و سرنشینان دیگر را به خطر بیندازید. اگر آب راکد باشد و نتوانید ته آن را ببینید، نمی‌دانید زیر آن چه چیزی وجود دارد. شاید گودالی به اندازه یک استخر آن جا باشد. شاید خورده شیشه یا پیچ و میخ ریخته باشد. اگر نمی‌توانید ته آب را ببینید، ریسک نکنید و داخل آن نروید. در فاصله امنی از آب توقف کنید و اگر امکان دارد راهی پیدا کنید که آن را دور بزنید.

 

تند نروید.

5 توصیه ایمنی برای رانندگی در باران

محدودیت های سرعت فقط به شما می‌گویند در شرایط عادی باید با چه سرعتی برانید. وقتی شرایط غیر عادی است و جاده ها خیس هستند، محدودیت های سرعت تغییر می‌کنند. در شرایط غیر عادی با سرعتی کمتر از سرعت توصیه شده برانید و هرچه وضعیت نامساعدتر می‌شود، سرعت‌تان را پایین‌تر بیاورید. یکی از خطرات تند راندن در باران این است که اصطکاک چرخ ها با سطح جاده پایین می‌آید و روی بستری از آب حرکت می‌کنید. این حالت زمانی پیش می‌آید که ماشین‌تان فکر می‌کند قایق است، ولی واقعیت این است که پاهایش هنوز روی زمین است. معمولاً تایرها می‌توانند آب را بشکافند و تماس‌شان را با سطح جاده حفظ کنند، ولی وقتی جاده خیس است و شما هم خیلی تند می‌رانید، ماشین شما روی آب شناور می‌شود و آج تایرها تماس‌شان با سطح جاده را از دست می‌دهند و این خیلی بد است. وقتی آج ها تماس‌شان با سطح جاده را از دست می‌دهند، کنترل ماشین از دست‌تان در می‌رود. ترمزها کار نمی‌کنند. شما هم از هیچ چیز با خبر نخواهید شد تا وقتی که ترمز بگیرید و ببینید ماشین‌تان سر می‌خورد و از کنترل خارج می‌شود. به همین خاطر است که می‌گوییم در جاده های خیس با سرعت بالا رانندگی نکنید. وقتی متوجه بشوید کنترل ماشین را از دست داده‌اید چکار خواهید کرد؟ اول از همه، هول نشوید. روی ترمز نکوبید، چون این کار فقط اوضاع را بدتر می‌کند. پایتان را از روی پدال گاز بردارید تا همان مقدار اصطکاک باقی مانده، باعث بشود سرعت‌تان کم بشود. مستقیم به جلو برانید. ابداً سعی نکنید بپیچید. اگر ماشین به جهتی می‌رود که شما نمی‌خواهید، با آن مخالفت نکنید. وقتی سرعت کم بشود دوباره کنترل ماشین را به دست خواهید آورد. بعد از آن هم توصیه می‌کنیم کنار بزنید و کمی استراحت بکنید تا ضربان قلب‌تان پایین بیاید. حتماً به آن احتیاج خواهید داشت. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : چراغ جلو , ترمز , تایر , بارندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

منصور
0

بسيار مفيد و آموزنده و بود
با سپاس
12:43  1393/10/03
گزارش
پاسخ دادن
تيبادار
5

به نكته هاي مهمي اشاره كرده اي كه بي توجهي مي تواند خطرساز باشد. تجربه خودم،با سرعت حدود صد تا در باراني،به دليل اختلاف ارتفاع ناشي از لايه آسفالت نيمه كاره جديد با لايه قديم،ناگهان ماشين به يك طرف منحرف شده و با جدول برخورد كرد.راستي اينم بگم كه در اول بارندگي ، خطر لغزندگي بيشتر از بارندگي شديد است،زيرا كه آب كم با خاك جاده،حالت گل مانندي مي سازد كه اصلاحا مي گويند جاده صابوني شده است.
22:11  1393/09/29
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
0

بسیار آموزنده بود ، سپاس فراوان
22:32  1393/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممد : سلام اقا این اینه های تخمی ایکس ۵ چجوری بسته مره
علی : خب شاید یه ماشین تصادفیشو برداشتن بازسازی کردن به اسم صفر تحویل دادن وگرنه انقدر سریع نمیشه
حسین : از فردای 90 روز، که میشد اواسط اسفند 1403، دقیقا همین حرفو میزنن!!!
حسین : چی چی فاکتور شدیم؟ در اصل بیخیال شدیم بخدا
ایکس5مشکی : چنین چیزی امکان نداره شما کل سوابق کرمان موتور رو هم بگردی یک موردم پیدا نمیکنی که انقدر زود و بدون تاخیر تحویل بدن شما هم کمتر خبر کذب اینجا بنویس و سعی نکن ابروی نداشته کرمان شتر رو حفظ کنی!!! بنده خودم در اردیبهشت تو نمایندگی1708 سلیمانی پور بصورت نقد و تحویل 20 روزه قرار داد دارم تازه از 11 مرداد فاکتور شدم هنوز مدارک هم به دستم نرسیده چه برسه به تحویل!!!!!!
ایگل خاکستری اهواز : با سلام امروز از نمایندگی تماس گرفتن که فردا برم برای تحویل خودرو. امیدوارم هر چه زودترقسمت همه بشه. تاریخ ثبت نام ۱۰ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، تاریخ تحویل سیستمی ۲۵ تیر بود که ۲۸ تیر فاکتور شد و یک مرداد مدارک هم ارسال شد. تحویل کارت خودرو ۱۳ مرداد و تحویل برگ سبز ۲۳ مرداد انجام شد. فقط جهت تسریع در درخواست کارت سوخت عرض کنم زمانی که در سایت سخا استعلام انجام دادید ، میتونید شماره سریال برگ سبز را استخراج و قبل از دریافت مدارک در سامانه کارت سوخت ثبت نمایید.
حسین j7 : سلام. منم ثبت نام بهمن ماه هستم. ۲ ماهه فاکتور شدم. همش میگن تو صف بارگیریه
مهدی مشهد : من زنگ زدم. گفتن از تاریخ ۲۱الی ۲۵مرداد خط تولید تعطیل بوده و از فردا تولید شروع میشه که نسبت به تعداد تولید همان روز فاکتور می‌شود انشالله فاکتورها از دو روز دیگه شروع میشه
ایکس5 : این خیلی عجیبه واقعا یا شما داری دروغ میگی یا از عوامل همین کرمان موتور هستی!! بنده خودم اردیبهشت ثبت نام نقدی کردم در نمایندگی 1708سلیمانی پور و تحویل 20 روزه هستم تازه 11مرداد شاسی شدم و هنوز مدارک هم نرسیده چه برسه به تحویل در ضمن از زمان فاکتور تا تحویل 20 الی30 روز کاری زمان میبره تا خودرو در صف بارگیری قرار بگیره
X5 سفید بهمن : همچنان منتظر شاسی خوردن هستم لعنت به کرمان موتور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیامک : تا حالا چندین بار در کانال فراخوان دادید و بجز افراد انگشت شمار کسی نیمد آخرین بار من که رسیدم فقط کسانی که شاهین تکمیل وجه کرده بودند جمع شده بودند همت کنید برای پول خودتو و حق زن و بچه تون بیاید تا بشه جلوی این ظلم رو بگیریم تابستونم داره تموم میشه حق ما این نیست بعد از 7 ماه تکمیل وجه کردن فقط نظاره گر باشیم هر تاریخی تعیین کردید من بشخصه خودم میام.بسم الله
سایپا حروم خور : اره منم موافقم هرکی موافقه مثبت سبز رو بزنه
سورن 6تیر : سورن طرح مادران تحویل 6تیر 15مرداد فاکتورشدامروز تحویل گرفتم دریچه سیمی سایت فارس
mh : خب تغییر رینگ بده تا سریع فاکتور شی دیگه؟؟؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : کی فاکتور شدی؟رو اسناد هم تیک سبز خورد قبل از تحویل یا نه؟
کوییک rs تکمیل 12 خرداد : من نمیدونم این اردیبهشت ماه چرا تموم نمیشه والا دیکه نمیدونیم حرف کی رو باور کنیم یکی تبدیلی یکی فرسوده یکی فوری یکی پیش فروش پس این سایپا و پارس خودرو ماشین دارن بابا اینقد ثبت نام نمیشه یکی نیست بکه این همه رو معلومه نمیشه داد ....
حامد : کوییک s تا کی فاکتور شده کسی نمیدونه؟؟؟
دوگانه 25 اسفند : داداش دروغه. توی این مملکت چی راسته که این باشه. من 25 اسفند تکمیل وجه کردم. حتی فاکتور هم نشده
جمشید : با شکایت و خواهش و تمنا، دستمون بجایی بند نمیشه. اینا باید فقط دست زور رو سرشون باشه! تجمع با تعداد زیاد و بنر چاپ شده. اول دفتر ریاست جمهوری و بعد دفتر فروش سایپا !!!!
ذاکری : الکی تهمت نزن لطفا طرح تبدیلی 30 روزه بوده تازه دیرم دادن