از قافله تکنولوژی ساخت خودرو جا مانده‌ایم

از قافله تکنولوژی ساخت خودرو جا مانده‌ایم

نایب‌رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: نداشتن سیاست‌های جامع خودروسازی در کشور باعث شده از قافله تکنولوژی و دانش تولید خودرو مطابق با نیاز مشتری در بازار داخل عقب مانده و سهم بازار داخل را از دست بدهیم.
منوچهر توسطی در منطقه مرکزی، پیرامون انحصاری بودن یا رقابتی بودن صنعت خودرو در کشور اظهار کرد: در اینکه تولید خودرو در کشور انحصاری است شکی نیست. عمده تولید ما در انحصار دو شرکت خودروساز بزرگ کشور است که مورد حمایت دولتند و با وجود اینکه در طراحی و تولید، کیفیت و انجام تعهدات نسبت به مشتری آن طور که باید و شاید به خوبی عمل نکرده‌اند، اما هیچگاه دولت سیاست خاصی را در جهت حمایت از مصرف‌کننده اعمال نکرده است.
وی افزود: در کنار این دو شرکت خودروساز تاکنون هیچ شرکت خودروساز خصوصی ارزشمندی شکل نگرفته است و اگر هم ایجاد یا تأسیس شدند همواره با مشکلاتی مواجه بوده‌اند به طوری که کاملا تعطیل و به مرور زمان تحلیل رفته‌اند.
توسطی با اشاره به پایین بودن کیفیت خودروهای این شرکت‌ها و عدم وجود استانداردهای لازم که مورد اعتراض راهنمایی و رانندگی و سازمان استاندارد است، ادامه داد: دولت در جهت مواجهه با این شرکت‌ها سیاست خوبی اعمال نکرده است و در عین حال که در کنار این دو شرکت هم شرکت‌های خصوصی تولیدکننده خودرو به وجود آمده‌اند، اما رشد نکردند.
رئیس انجمن قطعه‌سازان استان مرکزی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری این دو شرکت خودروساز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: این صنایع به ویژه ایران‌خودرو (ایران‌ناسیونال سابق)، قبل از انقلاب به صورت خصوصی ایجاد شده بوده و روند کاری نسبتا مطلوبی داشته است، اما بعد از انقلاب علیرغم اینکه این شرکت دارای سابقه بود نتوانست جایگاه خود را در صنعت خودروسازی دنیا باز کند و سهم خود را از بازارهای جهانی بگیرد.
توسطی با بیان اینکه نقض غرضی که اخیرا اتفاق افتاده، انحصاری بودن را زیر سؤال نمی‌برد، گفت: بحث عدم مدیریت در اداره این شرکت‌ها یا مشکلاتی که ناشی از مسائل اقتصادی است باعث شده که در بازار داخل هم سهم خود را از دست بدهند.
نایب‌رئیس خانه صنعت و معدن ایران ضمن تأکید بر افزایش چشمگیر واردات خودرو در سال 1392 نسبت به سال‌های گذشته و با اشاره به روند نزولی تولید خودرو در سال 1389 و روند افزایشی واردات خودرو از آن پس عنوان کرد: با وجود انحصاری بودن تولید خودرو و حمایت جدی از این دو شرکت خودروساز اما نداشتن سیاست‌های جامع خودروسازی در کشور باعث شده از قافله تکنولوژی، دانش و تولید خودرو مطابق با نیاز مشتری در بازار داخل عقب مانده و سهم بازار داخل را از دست بدهیم.
رئیس انجمن قطعه‌سازان استان مرکزی با بیان این که در امر صادرات نیز در مقایسه با شرکت‌های خودروساز دیگر نتوانسته‌ایم موفقیتی بدست آوریم ادامه داد: در این راستا نه تنها شرکت‌های خودروساز زیان کرده‌اند بلکه مصرف‌کننده داخل نیز از خرید تولیدات داخل به دلیل عدم کیفیت و استاندارد لازم رویگردان شده است.
وی اظهار کرد: تولیدکنندگان قطعات خودرو نیز با مشکلات جدی مواجه شده و در مجموع یک رکود در بازار خودرو و قطعات خودرو به وجود آمده است.
توسطی با بیان اینکه شاهد رکود و بی‌رونقی در کل صنعت هستیم، افزود: به طور ویژه در صنعت خودرو علاوه بر اینکه مشکلات جامع صنعت باید حل شود بابد کیفیت این صنعت نیز بالا رفته و مردم با قیمت کمتری این محصول را خریداری کنند.
او با بیان اینکه خودروهای داخلی ما هنوز همانند مدل دهه 60 طراحی و ساخته می‌شوند، گفت: هنوز بسیاری از خودروهای ساخت داخل فاقد ترمزهای ضدقفل، کیسه ایمنی هوا و زیبایی هستند. همچنین کیفیت پایین در قطعات مصرفی از جمله مواردی است که در صنعت خودروسازی ما رکود ایجاد می‌کند.
نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران ایجاد تنوع در خودروها، به روز کردن دانش و تکنولوژی، برقراری ارتباط با دنیا جهت گرفتن ایده‌های جدید در طراحی خودرو، ایجاد فضای رقابتی برای تولید خودرو در کشور و ایجاد بازار رقابتی را از الزامات عمده جهت رونق این صنعت در کشور دانست و افزود: علاوه بر اینکه باید شرایط رقابت عادلانه برای خودروسازها ایجاد شود در عین حال می‌بایست یک بازار رقابتی هم ایجاد شود تا بین خودروسازان این واهمه وجود داشته باشد که اگر صنعت خود را به روز نکنند و حقوق مصرف‌کننده را رعایت نکنند قطعا بازار را از دست می‌دهند نه اینکه بی‌جهت از آنها حمایت شود.
وی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو به واسطه بالارفتن هزینه‌های تولید یا نهاده‌های تولید در صنعت خودروسازی کشور نبوده است، گفت: با افزایش نرخ ارز، خودروسازان داخلی نیز متناسب با آن قیمت خودروها را افزایش دادند. این در حالی است که در بازار داخل درآمد مصرف‌کننده داخلی و خریدار ایرانی به تناسب افزایش نرخ ارز بالا نرفته بود و قیمت‌ها برای مصرف‌کننده داخلی بی رویه افزایش پیدا کرد.
نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران تصریح کرد: چون عناصر مؤثر در قیمت تمام شده خودرو در کشور به شکل جدی بالا نرفته، در صورتی که نرخ ارز کاهش و ارزش واحد پول ملی افزایش پیدا کند شاید برگشت قیمت‌های خودرو و کاهش در این صنعت را شاهد باشیم که این امر مشروط به اصلاح سیاست‌های اقتصادی و تحول نظام اقتصادی است.
وی خاطرنشان ساخت: به تبع کاهش نرخ ارز بسیاری از عوامل مؤثر بر قیمت تمام‌شده خودرو هم کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت خودرو تعدیل می‌شود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قافله , تکنولوژی , ساخت , نیاز , مشتری , دولت , سیاست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

مجتبی
4

قبل از انقلاب بهترین ماشین تویوتا همون کرونا و کاریناهای 56 و 57 بودن که 8 سال بعد پیکان ما اومدن فاصله کیفیت و طراحی رو نگاه کنید الان تویوتا لکسوس ال اف ا تولید میکنه ما هنوز پیکان وانت با کیفیت به مراتب پایینتر از پیکانای قدیم تولید میکنیم ماشالله به ابن همه دستاورد
06:59  1393/03/06
گزارش
پاسخ دادن
farid
4

تو عمرم اولین آدمی که درصنعت خودرو حرف حق رو گفت این بود که شنیدم....بازم ممنون که کسایی پیدا میشن که به مردم هم اهمیت میدن نه خودروسازان مفت خور و مافیا و کله قنده
01:11  1393/03/06
گزارش
پاسخ دادن
محمد
6

خیلی زود متوجه نشدین؟ بابا تو دیگه کی هستی
20:52  1393/03/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جمشید : سلام خدمت همه دوستان شاهینcvt لطفا اطلاع رسانی کنید دوباره تجمع کنیم توشرکت سایپا ،همه باید بریم تک تک دوستان تاجواب نگرفتیم دست برنداریم وگرنه حالا حالا ها ماشین نمی‌بینیم مرگ یک بارشیون یکبار
جمشیدیان : آقا مجتبی واریز اولیت اطمینان داری که درست هست ما تو اردیبهشت واریزی نبوده بلوکه کردن بوده ؟؟؟؟
GL : ی‌ برگه‌ دارم‌ ‌فقط‌ آذر‌ نصف‌ پول‌ دادم‌ بهم‌ دادنش‌ ‌ خرداد‌ تبدیل‌ زدم‌ ۱۶‌ درصد‌ سود‌ مشارکت‌ حساب‌ کردن‌ اونم‌ خودم‌ حساب‌ کردم‌ فهمیدم‌‌ چیزی‌ داخل‌ برگه‌ در‌ مورد‌ اینا‌ نوشته‌ نشده‌ بود
تارا دستی : سلام واریز ۱ مرداد هنوز فاکتور نشدم
GL : ی‌ برگه‌ دارم‌ ‌فقط‌ آذر‌ نصف‌ پول‌ دادم‌ بهم‌ دادنش‌ ‌ خرداد‌ تبدیل‌ زدم‌ ۱۶‌ درصد‌ سود‌ مشارکت‌ حساب‌ کردن‌ اونم‌ خودم‌ حساب‌ کردم‌ فهمیدم‌‌ چیزی‌ داخل‌ برگه‌ در‌ مورد‌ اینا‌ نوشته‌ نشده‌ بود
خانواده شاهین31 : سلام دوستان من پذیرش شاهین جی 17اذر ماه هستم هموم فروش فوق العاده که قرار بود 17اسفند بدن!!!!! خلاصه این همه مدت صبر کردم ندادن دیگه تحملم تموم شد پنحشنبه ۲۳ مرداد تبدیل زدم به جی ال!!! که قرار بود سریع فاکتور کنند ولی تا این لحظه فاکتور نشده!!! خداشاهده نمیدونم دیگه چه خاکی باید تو سر بریزم خخخخخ!!!
هاجری : سلام مرحله دوم دیروز واریز کردم بنظرتون بیست روزه تحویل میدن یا تاخیر داره
شاهین اتومات سی وی تی : من پایه هر اعتراضی هستم تا پای احقاق حق . حرجا و هر کجا بگید می یام . فقط اطلاع رسانی در این باره کنید سپاس از لطفتون. اگر نریم بخدا خبری از تحویلی نیست فاکتور ها روی 13 هوم گیر کرده تازه اینایی که تا 13 هوم دادن برای تحویل یکساله ها بوده برا پیش فروشها هنوز معلوم نیست از چه تاریخی میخوان شروع کنن...
جمشیدیان : تو یک گروهی دارن برنامه ریزی میکنن که برا 16 شهریور یه تجمع جانانه بزارن حالا اگه مطالبه ای دارید بیاید در تجمع شرکت کنیم. این تجمع پیرو صحبت دادستان میباشد که تا اون موقع هم بعید میدونم خبری بشه
حسین : در پاسخ به تاد: حق طلبی و مطالبه حق کجاش بده؟ به نظرت پول جریمه دیرکرد از کجا میاد؟ از جیب ملت. چرا؟ چون شرکت دولتیه. پس به نظرت این جریمه دیرکرد حق الناس نیست؟ چرا به تمام ابعاد قضیه توجه نمیکنی؟ میدونی چرا؟ چون از نعمت خدا استفاده نمیکنی و در اصل کفر نعمت میکنی!! کدوم نعمت؟ پاسخ: عقل!!!!!!!!!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اس : اگه طرح فرسوده هستی،طبیعیه
دنا اپشنال شهریور : سلام خطاب به دنا 6 دنده پیش فروش 31 مرداد داداش چیشد تیک خورده قسمت اسناد یا نه.؟؟
تحویلی 31تیر : مبارکه آقا محمد ب سلامتی استفاده کنی . پیش فروش بودی یا فوقع العاده؟
. : ساینا میشه 700 ؟ بذار اول 600 رو بگیره بعد .. . دوسر دیگه بکشید شاید رسوندید به 1 میلیارد
سورن موتور جدید 11 تیر : حمل و نقل اضافه تر میشه وقتی قراره اول بره تهران بعدش بیاد اونجا.
. : توی گوگل سرچ کن وضعیت خودروی من سایپا . شماره پذیرش و شماره درخواست رو زنگ بزن از نمایندگی که ماشین نوشتی بگیر
31تیر : اگه اینجوره که90روز بعد از واریزی من باید29مرداد فاکتور شم ولی اینجوری نیست چند تا از دوستان هستن 22اردیبهشت واریز کردن ولی هنوز فاکتور نشدن برا اینکه دیگه زنگ نزنیم یه جوابی میدن الکی
دنا اپشنال شهریور : داداش چیشد
کوییک آر اس : عزیزم افزایش قیمتی فعلا در کار نیست ولی اگرم باشه برای کسانی که تکمیل وجه کردن خو دیگه افزایش قیمت نداره
سحر : سلام از پلاک تا تحویل ماشین چقدر طول میکشه؟