دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential)

دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)
دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)

همان طورکه در مورد اساس کار دیفرانسیل (Differential) توضیح داده شد، تایرها به ویژه زمانی که اتومبیل در حال دور زدن سر پیچ است، با سرعت های متفاوتی دارند. به طوری که چرخ های به سمت داخل پیچ، مسافت کم تری را نسبت به چرخ های به سمت خارج پیچ، طی می کنند. ازآن جاکه سرعت خودرو، از تقسیم مسافت بر زمان به دست می آید، چرخ هایی که مسافت کم تری می پیمایند، با سرعت کم تری گردش می کنند. گفتنی است، برای تایرهایی که نیرو به آن ها منتقل نمی شود، مشکلی به وجود نمی آید؛ زیرا به یکدیگر متصل نیستند و به طور مستقل گردش می کنند. اما چرخ هایی که نیرو به آن ها منتقل می شود، به یکدیگر متصل هستند و هر دو، نیروی خود را از یک موتور و گیربکس می گیرند. فیلم زیر (دانلود) تا حدودی شما را با نحوه عملکرد این سیستم آشنا می کند.

/uploads/Electronic Locking Differential F.flv

همان طورکه پیش تر گفته شد، اگر خودرو دیفرانسیل نداشته باشد، تایرها به یکدیگر قفل می شوند و با سرعت یکسانی گردش می کنند. در نتیجه این عمل، حرکت خودرو با دشواری روبرو خواهد شد. بنابراین، یکی از چرخ ها باید در جای خود بلغزد که برای این کار، نیروی زیادی لازم خواهد بود. این نیرو، از طریق اکسل، از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل می شود و فشار زیادی بر اجزای اکسل وارد می شود. هم چنین، این موضوع سبب سایش تایرها نیز می شود. در این میان، دیفرانسیل نقش ویژه ای ایفا می کند و با تقسیم این نیرو بین تایرها، میزان استهلاک را کاهش می دهد.

دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)

1Carزمانی که از دیفرانسیل عادی در ساخت سیستم انتقال قدرت خودرو استفاده می شود، رانندگانی که با چنین خودرویی خارج از جاده رانندگی می کنند، با مشکلات زیادی مواجه می شوند. به طور مثال، هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار، اگر یکی از چرخ های متحرک، اتصال با جاده را از دست بدهد، با انتقال تمام نیرو به این چرخ، این چرخ در هوا شروع به چرخش می کند و در نتیجه حرکت خودرو با مشکل مواجه می شود. راه حل غلبه بر این مشکل، استفاده از دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) است. دیفرانسیل های ضد لغزش طی مکانیسم های خاصی، قابلیت چرخش خودرو سر پیچ ها را آسان می کنند. هم چنین، زمانی که یک چرخ شروع به لغزیدن می کند، گشتاور بیش تری به چرخی که نمی لغزد، منتقل می شود. دیفرانسیل های ضد لغزش انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به دیفرانسیل های ضد لغزش کلاچ دار، دیفرانسیل های قفل شونده، و دیفرانسیل های تورسن اشاره کرد.

دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) (ویدئو)

به طورکلی در دیفرانسیل های ضد لغزش، انتقال قدرت از طریق یک پردازنده الکترونیکی کنترل می شود. این سیستم کامپیوتری مشخص می کند که نیرو باید به کدام طرف و به چه میزان منتقل شود. سپس سیستم به همان میزان و نسبت، نیرو را بین دو طرف تقسیم می کند. به این نوع دیفرانسیل ها به اصطلاح AYC می گویند که از سرواژه های عبارت Active Yaw Control گرفته شده است. در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، چگونگی عملکرد این نوع دیفرانسیل ها به طور کامل نشان داده شده است.

/uploads/FJ Cruiser - Electronic Locking Rear Differential - F.flv

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منبع

wikipedia

برچسب : دیفرانسیل , ضدلغزش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

16 نظر

حمید
0

ممنون از اطلاعاتی که در اختیار. همه قرار میدید
02:39  1397/03/06
پاسخ دادن
ماشا
5

طرحی دارم صددرصدعملی برای قفل کردن دیفرانسیلهای معمولی
01:57  1395/02/07
پاسخ دادن
مصطفی
0

مطالب عالیست دوست من ایا کارگاهی یا تعمیر گاهی هست که جیپهای معمولی مثل پاترول ویا صحرا را به این دیفرانسیل ها مجهز کنه؟یا از جیپهای موجود در ایران جیپی هست که خودش این سیتم فقل را داشته باشه اگر هست معرفی کنید
09:40  1394/08/20
پاسخ دادن
AMG
6

دوست عزیز میتونی لغزش محدود کلاچ دار،قفل دار و تورسن رو شرح بدی و کاربرد هاشم بنویسی؟
23:16  1393/08/28
پاسخ دادن
محمد
0

به عنوان یک مهندس خودرو استفاده های زیادی از مقاله های علمی سایت شما کردم و از این بابت خیلی متشکرم

فقط در موارد معدودی به نظر می رسد ترجمه متن توسط کسی صورت گرفته که با مکانیزم قطعه آشنایی ندارد و جملات صرفا برگردان تحت اللفظی متن خارجی است.

باز هم ممنون
21:51  1392/11/28
پاسخ دادن
کاربر: شهرام اسماعيلی
2

سلام
مقالات عالی هستند و متاسفانه بسيار كوتاه
هر دو فيلم مربوط به ديفرنسيال قفل شونده بود و از ديفرنسيال ضد لغزش
چيزی نشان داده نشد.
16:01  1392/11/28
پاسخ دادن
دانیال
0

با سلام میخواستم بگم اگر مقالتون یک مقداری کاملتر بود بهتر میشد
با تشکر از 1car
12:07  1392/11/05
پاسخ دادن
ثقفی
0

بسیار خوب و مفید .
21:45  1392/01/31
پاسخ دادن
behnamsh
1

aga perfectin be khoda
kheyli chiza az shoma yad migiram
mer30
02:11  1392/01/30
پاسخ دادن
mohammad
3

ممنون از زحماتتون
14:48  1392/01/02
پاسخ دادن
wolfnight
4

سلام ....
سایت خوبی دارید .
بزرگترین هنر یه منبع علمی اموزشی اینه که سخت ترین موضوعات علمی رو به ساده ترین شکل اموزش بده . سبک مقاله نویسی تون جالبه متن همراه عکس و فیلم که خیلی زحمت می طلبه .
واقعا دستتون درد نکنه .

برای بعضیا این دسته از مقاله می تونه باعث بشه خیلی از مفاهیم پایه که خوب درک نشده تفهیم بشه .
البته من رشته تحصیلیم کامپیوتره ولی بعضی وقتها مقاله های رشته مکانیک و شیمی و الکترونیک و موبایل رو می خونم .همینجوری برام جالبه .....
02:38  1391/12/27
پاسخ دادن
stephan
0

از اینکه در مقاله ها از ویدیو استفاده میکنید متشکرم ، اما لطفا برای مشاهده این ویدیو ها در آیفون و آیپد هم از لینک جدا یا فرمت مناسب استفاده کنید ، با تشکر
01:55  1391/12/23
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: دادور
6

پاسخ به مسعود:

ضمن قدردانی از حسن توجه شما نسبت به مقالات فنی، قابل ذکر است، نظرات و دیدگاه‎های کاربرانی که به سایت مراجعه می‎کنند، متنوع است. چه بسا هستند دوستانی که بسیار تأکید دارند از حجم مقالات کاسته شود تا در کم‎ترین زمان ممکن بتوانند بیش‎ترین اطلاعات را بدست آورند. و به‎طور متقابل، عقیده دوستان دیگری نظیر شما این است که مقالات را طولانی‎تر و کامل‎تر ارائه کنیم. در هر حال، تیم تهیه مقالات به منظور کسب اکثریت آراء و جلب نظر همه علاقمندان، تمام تلاش خود را به کار بسته است تا مقالات را در اندازه استاندارد آماده کند و بر روی سایت قرار دهد. موفق باشید.
12:21  1391/12/22
پاسخ دادن
مسعود
5

مقالاتی که میذارین خیلی عالیه ولی خیلی کوتاه هستن به نظر من باید مقاله های که میذارین باید کامل شرح دهنده باشه بازم مرسی
12:00  1391/12/22
پاسخ دادن
مرتضی
8

یکی از چیز هایی که تفاوت بسیار زیادی رو بین این سایت و دیگر سایت های خودرو بوجود آورده همین مقاله ها هستند.
قطعا ارائه مقالات فنی توسط این سایت به مقداره بسیار زیادی، به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت کمک میکند.
11:51  1391/12/22
پاسخ دادن
اکبری
6

مقالات شما بسیار عالیست اگر کاربرهایشما مقالات را گاملن مورور کند بازدید کننده سایت پشترو پیشتر خواهدشد
11:24  1391/12/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید شاهین g : سلام واقعا باید خیلی قوی جمع بشیم جلوی سایپا و هماهنگ بشیم چندتا خبرنگار بیاد تا ببینن چه بلایی سرمون آوردن
,شاهین زمستان : SOUNDROOF❌️ SunROOF✅️
مشهد جی فور سفید : ثبت نام آذر 13پلاک احتمالا هفته اول خرداد، این هفته نیاد که درراهه هفته اول خرداد صددرصد
در انتظار شاهین : بچه‌ها از تکمیل وجه اردیبهشت کسی خبر داره لطفا جواب بده
محمد : سلام داش مسعود لطفا شماره درخواست رو بنویس ببینیم تا کجا رفته محض احتیاط رقم اخرشم ننویس که مشکلی نباشه سپاس
M : سلام، تارا دستی سفید، واریز دوم ۲۲ دی ،امروز ۲۶ اردیبشهت فاکتور شدم
ارسلان x5 : دقیقا مثه من
تجمع اعتراضی : سلام و عرض ادب دوستان اینطور که معلومه سایپا هیچ اقدامی برای تامین ماشین های تاخیریش نمیکنه و حتی با وقاحت تمام میخواد ماشین ثبت نام کنه باید تجمع کنیم جلو شرکتش که حساب کار دستشون بیاد وعده ما شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۱ صبح جلوی شرکت سایپا در جاده مخصوص اگه ماشین های شاهین و کوییک و اطلس ثبت نام کردید و به تاخیر خوردید حتما حتما حضور پیدا کنید لطفا تا شنبه همه رو اگاه کنید که حضور حداکثری داشته باشیم بخاطر اعتراض دوستان تایم تجمع عوض شد به روز کاری فقط لطفا حضور پیدا کنید یه روز مرخصی بگیرید بذارید حقمون رو بگیریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : علی اقا سفید
29بهمن : سلام دوستان خبر فاکتور 18بهمن تو گروه تلگرامی دیدم
محمد 19مهر : عزیزانی که ایشالا فردا تشریف میارن اگه زود رسیدن اصلا داخل شرکت نرید بیرون شرکت بمونید من خودم یه پلاکارد دستم بیرون شرکت ایستادم به من ملحق بشید اونا سیاست شون این که تجمع رو پراکنده کنند و از بین ببرند بخاطر همین وعده های الکی میدن یا بخاطر جمع نشدن جلوی شرکت مردم و میکشن میبرن تو اصلا باهاشون کار نداشته باشین همین که رسیدین با پلاکارد جلوی شرکت بمونید آدرس هم تو مسیریاب ها بزنید معاونت بازاریابی و فروش سایپا میاره کیلومتر 9جاده مخصوص راس ساعت ده دیر هم نکنید اداره ها زود تعطیل میکنن
احسان 28بهمن : دروغ گو احمق ،امور مشتریان روزهای جمعه تعطیله مثل خودت چ پاسخگویی نداره
صالح : سلام واریز دومتون 22فروردین بوده؟ رنگ سفید؟
X55 pro ie : جرئت دارن قیمت چرت بالای10ت اعلام کنند، فقط کافیه چندتااستوری مجازی بزنیم و یک اطلاع رسانی ساده: کلاهبرداری بزرگ مدیران خودرو با عنوان دیون دولت!! سال گذشته،ثمن معامله نقدپرداخت و خودرو شاسی و اظهار شده اماشیادانه بدنبال اخاذی از صاحبان خودرو هستند و... جناب اژه ای چه میکنید ؟کجایید؟ »مگر اینکه خواب بر شکستگی و برچیده شدند دیده باشند، مشتری هاشون فقط ما نیستیم که با کلاهبرداری کامشون شیرین بشه، هر کدام از ماها، حداقل براشون تریبون مستقیم برای حداقل 100 خریدار بعدی خودرو چینی از همکاران و اقوام و... هستیم که از دست میدن...
یاس آریزو 5 fl : فردا همه باهم درب دفتر مرکزی مدیران خودرو جمع میشویم . حق گرفتنی هست
سورن پلاس موتور جدید : خبر داری برای مرداد ماه صادر شده
حصین : گزارش کنید تا که ریپورت شن نتونن پیام بزارن
پارسا. : پیام هایی که بدون هیچ جزئیاتی اعم از ساعت تکمیل وجه هستن و صرفا با اعلام روز تکمیل وجه اعلام میکنن فاکتور شدن قابل اتکا نیستن و اکثرا دروغ.