آشنایی با غربیلک فرمان اتومبیل های فرمول 1

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

اگرچه راننده فرمول 1 بودن بسیار هیجان انگیز و قطعاً خطرناک است، اما "سخت " نیز هست. اگر به این امر اعتقاد ندارید، کافیست فقط یک بار به غربیلک فرمان اتومبیل های فرمول 1 نگاهی بیاندازید. تصور کنید که یک راننده فرمول 1 در طول یک گرندپری باید بیش از 3,500 بار دنده عوض کند، ارتباط رادیویی خود را با تیم حفظ کند، میزان سوخت را کنترل کند، بالچه ها را تحت کنترل داشته باشد، به صفحه نمایش اطلاعات مربوط به گیربکس، سرعت و سایر موارد توجه کند، تنظیمات ترمز و دیفرانسیل را انجام دهد و ... که انجام این موارد نیاز به تمرکز فراوانی دارد. باید تا الان به این نتیجه رسیده باشید که رانندگی فرمول 1 کار دشواری است! ولی جالب این است که تمام این عملیات کنترلی توسط دکمه های روی فرمان انجام می شود.

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

از بدو تولد اتومبیل های فرمول 1 تاکنون، غربیلک فرمان این خودروها نیز بارها دستخوش تغییر بوده اند. ساختمان غربیلک فرمان این خودروها، چه از جهت جنس مواد به کار رفته و چه از نظر تعداد و چیدمان دکمه ها، بسیار حائز اهمیت است. در ساخت این غربیلک ها که حدود یک هفته زمان می برد، از مواد سبکی مثل فیبرکربن، آلومینیوم، تیتانیوم، استیل، پلاستیک و لاستیک استفاده می گردد که منجر می شود تا وزن نهایی آن به کم تر از 15 کیلوگرم برسد. همچنین براساس قانون FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) و به دلیل مسائل ایمنی، غربیلک های اتومبیل های فرمول 1 باید در کم ترین زمان و به راحتی قابل جدا شدن باشند و همان طور که بارها دیده اید، راننده برای پیاده شدن از خودرو، ابتدا باید فرمان را از جای خود خارج کند. بسیار جالب است که بدانید، هر غربیلک فرمان به طور متفاوت و براساس سلیقه راننده آن تیم طراحی و دکمه های آن چیده می شود. حتی در یک تیم مشترک، ممکن است نحوه قرارگیری دکمه ها و کلیدهای دوار کنترل کننده روی فرمان اتومبیل هر راننده (حتی راننده های تست) با یکدیگر متفاوت باشد. حال با ما همراه باشید تا به شرح یکی از این غربیلک های زیبای فرمول 1 مربوط به تیم بی ام و بپردازیم:

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

1. صفحه نمایش اطلاعات فدراسیون اتومبیلرانی

2. LED های نمایشگر دور موتور

3. صفحه نمایش اطلاعات گیربکس، سرعت و غیره

4. دکمه خلاص (در پیت استاپ)

5. فعال کردن بالچه جلو

6. دکمه چند منظوره

7. بازیابی نیروی ترمز

8 و 9 . دکمه های  کم و زیاد کردن منوهای مختلف

10. دکمه اطلاع رسانی ایرادات (راننده به نسبت دفعات فشردن این دکمه، ایرادات فنی  را گزارش می دهد)

11. محدود کننده سرعت

12. ذخیره سازی نیرو

13. دکمه برقراری ارتباط رادیویی با مهندس تیم

14. توقف در پیت استاپ

15. کنترل کلاچ

16. هماهنگی با مارشال

17. تنظیم دیفرانسیل

18. حالت اولیه تنظیمات دیفرانسیل

19. تنظیم دیفرانسیل

20. کروز کنترل

21. انتخاب حالات بالچه ها، دور موتور و غیره

22. تنظیم تایرها

23. تنضیمات اولیه بالچه جلو

24. تنظیمات پدال

25. مخلوط سوخت

26. پدال های پشت فرمان بالا

27. پدال های پشت فرمان پایین

28. کلاچ

دیدن فیلم زیر (دانلود) نیز خالی از لطف نیست و شما را با تحولات اتومبیل های فرمول یک در طی بیش از نیم قرن آشنا می کند.

/uploads/0F1 Revolution 1Car.flv

 نام خودروی شما چیست و برروی فرمان آن چه دکمه هایی وجود دارد؟


منبع

Autoevolution

برچسب : فرمول 1 , غربیلک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

عباسنويد
2

منظور دوستان اينه اين مقاله متن وردار کلا. نه تو ايران هزار سال ديگه مسابقه مياد فرمول وان نه شبيحش ماکت جاى هست ما ببينيم. حالا فرمان فرمول جاى تو زندگى ما نميگيره که.فقط پرايد فرمانش فهميديم وسطش بوقه اونم يکى سيم وصله که کار شاسى کليد ميکنه ديگه بيشتر از اين نميدونيم نهايتش ريموت ظبط کنارش ميشه وصل کرد رو فرمان که جلو عقب ببريم شعرهامون
00:40  1393/08/09
پاسخ دادن
rezvan king
0

ممنون از اینکه اطلاعات مفیدی رو در اختیار من گذاشتین.........
02:36  1393/02/12
پاسخ دادن
کاربر: Saeed khalili
6

از یک تا ده : 8 خوب بود 1car به امید پیشرفت.
20:15  1392/02/13
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
8

خوش بحال شما !!!
پیکان ما بوق هم ندارد و فرمانش آهن دارد!!!
ممنون از خیر راننده فرمول 1 شدن هم گذشتیم
01:49  1392/02/13
پاسخ دادن
v.kh.r
16

نام خودروی من پراید است و روی فرمان آن دکمه ایست که خودروی فوق الذکر با آن همه عظمت ندارد و آن دکمه ای نیست جز دکمه بووووووووووووووووووووووووووووق.
16:19  1392/02/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
سکوت کن : سلام شما دنده ندید بهتره ببندید لطفا هرچی به ذهنتون میرسه میارید ایتجا تایپ میکنید
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
شهابx5 آبان : کرمان موتور از همه چی کره میگیره ،پس منتظر پیامک افزایش قیمت از سوی کرمان موتور باشید بخاطر اعتصاب کامیون داران خخخخ
شهرزاد : سلام.تاریخ تکمیل وجه شما کی بوده؟
بهمام : بالاخره این کشتی مملکت به گل خواهد نشست به زودی، هنوز تکان‌های اولیه است
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
میلاد : از طریق نمایندگی اقدام کن
میلاد : سلام. سوالم از دوستانی هست که تارا رنگ نقره ای تیتانیوم تحویل گرفتن. برای شما دوستان در کارت ماشین و بیمه نامه و حتی برگ سبز ماشین، رنگ رو دقیقا چی قید کرده؟ نقره ای متالیک یا نقره ای تیتانیوم ؟ کدوم؟ ممنون میشم پاسخ بدید
X5 آبان سفید اصفهان : سلام مراحل شکایت را می فرمایید که انشاله وقتی ما ماشین را تحویل گرفتیم این مسیر شکایت را بلد باشیم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207تیوتری مادران : سلام دوستان تیو تری واریز وجه 20بهمن ماه بود تحویل 19اردیبهشت 24فاکتور شده 26پلاک شده
داوود 6دنده تحویل فروردین : سلام.هر روز تاخیر 215 هزار 😁
محمد : خفه بابا حرومیا
اسی : شکایت از سایپا پیگیری شکایت از طریق سامانه رسمی سایپا طرح شکایت از سایپا از طریق وزارت صنعت و معدن شکایت از سایپا از طریق سازمان تعزیرات شکایت به سازمان بازرسی کشور
امیر : داره
اپشنال 18 خرداد : سلام رنگ ماشین؟
مشدی : اوایل مهر
کارخودشه : اینایی که به دروغ میگن فاکتور شدن همشون کار توحیددلال هستن با اسم مستعار تا ثابت کنه تاریخایی که میگه دقیق هستش
تیگو 7 : سلام از مجوز تیگو 7های بدبختی مثل من چه خبر؟ کسی هست تحویل گرفته باشه اردیبهشت ماه؟ ثبت‌نامی آذر تحویل 14اردیبهشت اما خبری از مجوز نیست مدارک هم همه اومده
پاناهومن : سلام فکر نکنم افزایش بخوره بنده اول 12تیر ماه تحویل خودرو بود بد شد 31تیرماه….دعوت نامه واریزهم تاریخ 17اردیبهشت ماه اومدهمون روز هم واریز کردم..خدارو شکر افزایش نخورد فکرم نکنم تا برج 6افزایش بخوره