آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

خودروهای مدرن و امروزی واقعاً کامپیوترهایی متحرک هستند؛ چرا که چیپ ها و حسگرهای موجود، تمامی بخش ها و قطعات خودرو، از موتور گرفته تا سیستم تفریح و سرگرمی، را کنترل می‌کنند. فناوری صنعت خودروسازی تا ساخت خودروهای بدون راننده نیز، پیشرفت کرده است؛ با این حال، ما برای دیدن پشت سرمان هنوز از آینه های کوچک و چهارگوش استفاده می‌کنیم؛ ولی با ساخت دوربین هایی با وضوح بالا که تصاویر را به نمایشگرهای کوچک روی داشبورد خودرو منتقل می‌کنند، این روند رو به تغییر است. کمپانی تسلا و چند خودروساز دیگر، در این راه پیشگام هستند. درست همان روزی که قانون‌گذاران فدرال در ایالات متحده اعلام کردند همه وسایل نقلیه جدیدی که کمتر از 4500 کیلوگرم وزن دارند، باید مجهز به دوربین دید عقب باشند، کمپانی تسلا و اتحادیه بین‌المللی خودروسازان خواستار بازنگری در مقررات مربوط به آینه بغل شدند. این خودروسازان از موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها خواستند، در قانون سال 1968 تغییراتی ایجاد کند و به خودروسازان امکان استفاده از دوربین، به جای آینه، را بدهند؛ لازم به ذکر است، طبق این قانون تمامی خودروها ملزم به داشتن یک آینه روی درب و یک آینه روی شیشه جلو بودند. استدلال آن ها این بود که دوربین با ارائه دید وسیع تر، سبب افزایش ایمنی می‌شود؛ از طرفی با افزایش آیرودینامیک بدنه، مصرف سوخت کاهش می‌یابد. از همین جا معلوم می‌شود که چسباندن یک تکه آینه روی یک قاب پلاستیکی و نصب آن روی درب ها واقعاً بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

دوربین ها از اوایل دهه 90 میلادی پای ثابت خودروهای کانسپ به شمار می‌رفت، ولی همین اواخر بود که هزینه تولید آن ها پایین آمد و قابلیت عرضه گسترده را پیدا کردند. سال گذشته، کمپانی فولکس واگن به همراه خودرو فوق کم مصرف خود، یعنی XL1 که در هر 100 کیلومتر فقط 1 لیتر سوخت مصرف می‌کرد، یک سیستم دوربین-پایه نیز به بازار معرفی کرد؛ ولی به دلیل وجود مقررات سختگیرانه در خصوص آینه ها، از این خودرو فقط در آلمان و اتریش می‌توان استفاده کرد. طبق گفته های اتحادیه خودروسازان، بسیاری از کمپانی های خودروسازی قبلاً هم برای تنظیم محل قرارگیری آینه های سنتی از دوربین استفاده می‌کرده‌اند؛ برای مثال، کمپانی های مرسدس بنز و نیسان، تا به حال از دوربین هایی استفاده می‌کرده‌اند که روی سپرهای جلو و عقب و همچنین زیر آینه ها نصب می‌شده‌اند و برای ردیابی خطوط جاده و اخطار به راننده در صورتی خروج از خط، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. با این حال، کمپانی تسلا و اتحادیه خودروسازان، که ده ها خودروساز بزرگ از جمله بزرگترین کارخانه های آمریکا و آلمان عضو آن هستند، بیشتر به جنبه آیرودینامیک قضیه، که باعث پایین آمدن مصرف سوخت می‌شود، علاقه نشان می‌دهند. دون آنیر (Don Anair) از انجمن Concerned Scientists می‌گوید: "آینه های بغل بر شکل آیرودینامیک و مصرف سوخت خودروها تأثیر می‌گذارند؛ به همین دلیل، به نظر می‌رسد دوربین ها، جایگزین خوبی برای آینه ها هستند و استفاده از آن ها می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت بکند". علم هم از این نظر پشتیبانی می‌کند؛ به اعتقاد کارشناسان، آینه های بغل به طور میانگین بین 2 تا 7 درصد از خصوصیت آیرودینامیک خودرو می‌کاهند که اگرچه مقدار زیادی به نظر نمی‌رسد، ولی خودروسازان به دلیل وجود فشارهای شدید جهت کاهش مصرف سوخت، مطمئنا به آن متوسل خواهند شد. به نظر شما آیا خودروسازان می‌توانند قوانین را تغییر بدهند؟ آیا روزی می‌رسد که ببینیم درست همانند آئودی R8 etron کانسپت و ماشین مسابقه‌ای R18 etron، صفحات نمایشگر جایگزین آینه ها شده‌اند؟

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

خودروسازان با ادغام سیستم های دوربین-پایه با آینه بغل های خارجی، و استفاده از لنزهای دید گسترده می‌توانند نقاط کور را به کلی حذف کنند و نسبت به آینه های سنتی، میدان دید وسیع‌تری در اختیار راننده قرار بدهند. صفحات نمایشگر را، بر خلاف آینه های بغل، می‌توان در جایی قرار داد که راننده به راحتی بتواند آن را ببیند ولی آینه ها باید طوری نصب بشوند که بهترین تصویر را از عقب خودرو ارائه بدهند. یکی از دلایلی که هنوز از آینه ها استفاده می‌کنیم این است که استفاده از آن ها برای همه آسان است؛ همچنین آینه ها ارزان قیمت، قابل اعتماد، و بادوام هستند و تعویض آن ها نیز، آسان است؛ آینه ها به راحتی نمی‌شکنند، خاموش نمی‌شوند و نمی‌توان آن ها را هک کرد، ولی با وجود تمامی این موارد، دید محدودی ارائه می‌کنند و به دلیل محل قرارگیری آنها، نمی‌توان نیم نگاهی به آن ها انداخت؛ همچنین، هیچکدام از آینه های محدب و اضافی که در داخل کابین نصب می‌شوند نیز، دید را افزایش نمی‌دهند. امروزه دوربین ها کوچک و ارزان شده‌اند و کیفیت بالایی هم دارند و در کلاه کاسکت دوچرخه‌سواری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ حتی تلفن های هوشمند هم، توانایی پردازش تصاویر ویدئویی را دارند. بعید نیست که آینه ها هم به همان جایی بروند که هندل های دستی و نوارهای کاست رفتند. به عقیده کارشناسان، چنانچه فناوری های بالا در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار بگیرد، خواهیم دید که بسیاری از تجهیزات ابتدایی خودروها کنار خواهند رفت و تجهیزات پیشرفته جایگزین آن ها خواهند شد؛ در این میان، آینه های جانبی خارجی جزو اولین مواردی هستند که جایگزین کردنشان مد نظر قرار گرفته است. از سال 2010 به بعد، یک کنسرسیوم بین‌المللی کارآمدی دوربین ها را مورد ارزیابی قرار داده  و خواستار وضع استانداردهایی برای تجهیزات آینده شده است. یکی از این استانداردها این است که، به محض این که راننده ماشین را روشن می‌کند، دوربین ها هم روشن بشوند و با دقت و شفافیت یک آینه، محیط اطراف را نشان بدهند. ولی حتی اگر فناوری با استانداردهای بین‌المللی مطابق باشد و قوانین فدرال را کنار بزند، باز هم قوانین ایالتی در بعضی از ایالات آمریکا وجود آینه بغل را اجباری می‌کند. برای مثال، قانون ایالتی کالیفرنیا وسایل نقلیه را ملزم می‌کند که حداقل دو آینه داشته باشند. موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها بر این موضوع تأکید می‌کند که سیستم های جایگزین آینه، باید کاربردی باشند و دقیقاً همان عملکرد را ارائه بدهند.

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

با این تفاسیر، چنین به نظر می‌رسد که عوض کردن قوانین کار دشواری است و کمپانی تسلا، اگر بخواهد نقشه های خود در مورد مدل X را به اجرا بگذارد، وقت زیادی ندارد؛ گفتنی است، این خودروی استیشن که از سال آینده تولید خواهد شد، هیچ آینه‌ای ندارد. در عوض، روی هر درب و درست همان جایی که انتظار دارید آینه جانبی وجود داشته باشد، دروبین های کوچکی نصب شده است. الون ماسک (Elon Musk) مدیر کمپانی تسلا، آدمی نیست که سر تکنولوژی یا طراحی با کسی معامله بکند و مشتاق است که هرچه زودتر شاهد تغییر قوانین باشد. سخنگوی موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها نیز، عنوان کرده است که این موسسه بررسی جدی این درخواست را در دستور کار قرار داده است. 


منبع

Wired

برچسب : دوربین , آینه , نقاط کور , عبور از خط , تسلا , فولکس واگن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

محمد
2

فرض کنید گوش های یه آدم رو ببرند چقدر بی ریخت میشه؟!
16:38  1393/07/29
پاسخ دادن
مجید
0

به نظرم دسته طراحو میزاره تو پوست گردو ...
14:36  1393/03/21
پاسخ دادن
mb1909
11

رو طرح ظاهری تاثیر منفی میزاره.
22:49  1393/03/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام کسی هست تحویل 31اردیبهشت فاکتور شده باشه
داریوش : سلام متاسفانه منم ثبت نام دی هستم تحویل اردیبهشت برای منم همین مبلغ اومده
مهدی : دوست عزیز قیمت رو داخل باما ببین ماشین من گرونتره، چون خانواده هستیم قصد عوض کردن دارم، تارا یه مقدار بدفروش هم هست، البته هر ماشین ایرانی به نحوی ایرادی داره و ماشین شما هم به این زودی ها فاکتور نمیشه
علی : تا اوایل دی ماه 403 فاکتور شده، هنوز ثبت نام بهمن یک ماه دگ تازه شاسی بشه و بعد شاسی یک ماه بعدش تحویلت میدن ، مرداد ماه منتظر تحویل باش یا باتاخیر شهریور ، روال اینه متاسفانه
علی : قیمت قطعی وجود ندارد قیمت مصوب هست شما سال 403 ثبت نام کردی مدل 404 و باید مابه‌التفاوت رو بدید ، قانونه ، از جیب شرکت که نمی دن
شاهین زمستان 03 : منظور اینه که شما ممکنه آذر403 پیش پرداخت واریز کرده باشی و موعد تحویلت آذر 404 باشه و شماره پذیرشت جلوتر از کسی باشه که دی 403 واریز کرده و موعد تحویلش شده مرداد 404 :)
علیرضا : تارا دستی تیتانیوم طرح مادران واریزی اول ۱۵ مهر واریزی دوم ۵ اسفند فاکتور ۲۸ اردیبهشت
میثم یا علی از تو مدد : من شاهدم که پول داد به رفیقم و ما با هم حواله خریدیم و من سود کردم
تبدیل به j7 : از ما بیچاره تر کسی نیست بعد ۱۱ ماه الان ۱۲ روزه پلاک و شاسی شدم روزی ۱۰ بار گوسی چک میکنم ببینم کی زنگ میزنند واسه تحویل ولی هیچ هیچ
رامین : سلام جناب میرزاده مشفقی،مبارکتون باشه و چرخش همیشه به سلامت بچرخه،لطفا بگید وضعیت ماشین توی سربالایی چطوره، باتوجه به سنگین بودن وزن ماشين و اتوماتیک بودن جواب میده؟ممنون میشم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس آذر : فقط روز ی دونه فاکتورمیکنن ای خداخودت دست بکارشوک واقعادیگ
محمدمتین ساینادوگانه : سلام دوستان.من امشب خودم لیست افزایش قیمتهای گروه زامیاد رو دیدم هرماشینی نزدیک 80ملیون الی 100ملیون قیمتشون روافزایش دادن. خدا کنه قیمتهای شرکت سایپا رو افزایش ندن..انقدطمع زیادشدن که با ده ملیون بیست افزایش قیمت راضی نیستن.یهویی هرماشین رونزدیک صدملیون افزایش دادن..خدا ازشون نگذره انشااله
دنا آپشنال تحویل 18 خرداد : سلام دوستان فاکتور ها متوقف شده؟؟ چرا هیچ خبری نیست؟؟
اطلس 21مهر : مبارکه تکمیل وجه سخا چه تاریخی بود برا شما
اطلس 21 مهر : توروخدا درست بیایید بگید کیا فاکتور شدن ما دیگه دیوانه شدیم به خدا من 21مهر تکمیل وجه داشتم سخاهم همون روز تحویل دادم
امیر : سلام اقا مجتبی مطمئنید تا 31 خرداد فاکتور شده
علی 8241 : آقا توحید من 29 بهمن تکمیل وجه کردم بنظرت کی فاکتور میشم
دوگانه : من 22 اسفند تکمیل وجه کردم. اوایل فروردین تماس گرفتم، کارشناسان گفتن تا 12 اسفند که طرح مادرانی هست، فاکتور شده.در واقع امسال فاکتوری از دو کانه انجام نشده. صمنا تا الان 36 روز در تاخیر جهت فاکتور هستم
اطلس جی : دم ثبت نام کننده مادیران گررم امروزه گل کاشتند شرکت با خاک خون یکی کردن حالا نوبت ماست تاکی این همه حق خوری ظلم
مرتضی آریزو 6پرو : فقط بهترین کار فقط تجمع تجمع تجمع اگه بقیه هیچ فایده ای نداره