آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

خودروهای مدرن و امروزی واقعاً کامپیوترهایی متحرک هستند؛ چرا که چیپ ها و حسگرهای موجود، تمامی بخش ها و قطعات خودرو، از موتور گرفته تا سیستم تفریح و سرگرمی، را کنترل می‌کنند. فناوری صنعت خودروسازی تا ساخت خودروهای بدون راننده نیز، پیشرفت کرده است؛ با این حال، ما برای دیدن پشت سرمان هنوز از آینه های کوچک و چهارگوش استفاده می‌کنیم؛ ولی با ساخت دوربین هایی با وضوح بالا که تصاویر را به نمایشگرهای کوچک روی داشبورد خودرو منتقل می‌کنند، این روند رو به تغییر است. کمپانی تسلا و چند خودروساز دیگر، در این راه پیشگام هستند. درست همان روزی که قانون‌گذاران فدرال در ایالات متحده اعلام کردند همه وسایل نقلیه جدیدی که کمتر از 4500 کیلوگرم وزن دارند، باید مجهز به دوربین دید عقب باشند، کمپانی تسلا و اتحادیه بین‌المللی خودروسازان خواستار بازنگری در مقررات مربوط به آینه بغل شدند. این خودروسازان از موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها خواستند، در قانون سال 1968 تغییراتی ایجاد کند و به خودروسازان امکان استفاده از دوربین، به جای آینه، را بدهند؛ لازم به ذکر است، طبق این قانون تمامی خودروها ملزم به داشتن یک آینه روی درب و یک آینه روی شیشه جلو بودند. استدلال آن ها این بود که دوربین با ارائه دید وسیع تر، سبب افزایش ایمنی می‌شود؛ از طرفی با افزایش آیرودینامیک بدنه، مصرف سوخت کاهش می‌یابد. از همین جا معلوم می‌شود که چسباندن یک تکه آینه روی یک قاب پلاستیکی و نصب آن روی درب ها واقعاً بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

دوربین ها از اوایل دهه 90 میلادی پای ثابت خودروهای کانسپ به شمار می‌رفت، ولی همین اواخر بود که هزینه تولید آن ها پایین آمد و قابلیت عرضه گسترده را پیدا کردند. سال گذشته، کمپانی فولکس واگن به همراه خودرو فوق کم مصرف خود، یعنی XL1 که در هر 100 کیلومتر فقط 1 لیتر سوخت مصرف می‌کرد، یک سیستم دوربین-پایه نیز به بازار معرفی کرد؛ ولی به دلیل وجود مقررات سختگیرانه در خصوص آینه ها، از این خودرو فقط در آلمان و اتریش می‌توان استفاده کرد. طبق گفته های اتحادیه خودروسازان، بسیاری از کمپانی های خودروسازی قبلاً هم برای تنظیم محل قرارگیری آینه های سنتی از دوربین استفاده می‌کرده‌اند؛ برای مثال، کمپانی های مرسدس بنز و نیسان، تا به حال از دوربین هایی استفاده می‌کرده‌اند که روی سپرهای جلو و عقب و همچنین زیر آینه ها نصب می‌شده‌اند و برای ردیابی خطوط جاده و اخطار به راننده در صورتی خروج از خط، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. با این حال، کمپانی تسلا و اتحادیه خودروسازان، که ده ها خودروساز بزرگ از جمله بزرگترین کارخانه های آمریکا و آلمان عضو آن هستند، بیشتر به جنبه آیرودینامیک قضیه، که باعث پایین آمدن مصرف سوخت می‌شود، علاقه نشان می‌دهند. دون آنیر (Don Anair) از انجمن Concerned Scientists می‌گوید: "آینه های بغل بر شکل آیرودینامیک و مصرف سوخت خودروها تأثیر می‌گذارند؛ به همین دلیل، به نظر می‌رسد دوربین ها، جایگزین خوبی برای آینه ها هستند و استفاده از آن ها می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت بکند". علم هم از این نظر پشتیبانی می‌کند؛ به اعتقاد کارشناسان، آینه های بغل به طور میانگین بین 2 تا 7 درصد از خصوصیت آیرودینامیک خودرو می‌کاهند که اگرچه مقدار زیادی به نظر نمی‌رسد، ولی خودروسازان به دلیل وجود فشارهای شدید جهت کاهش مصرف سوخت، مطمئنا به آن متوسل خواهند شد. به نظر شما آیا خودروسازان می‌توانند قوانین را تغییر بدهند؟ آیا روزی می‌رسد که ببینیم درست همانند آئودی R8 etron کانسپت و ماشین مسابقه‌ای R18 etron، صفحات نمایشگر جایگزین آینه ها شده‌اند؟

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

خودروسازان با ادغام سیستم های دوربین-پایه با آینه بغل های خارجی، و استفاده از لنزهای دید گسترده می‌توانند نقاط کور را به کلی حذف کنند و نسبت به آینه های سنتی، میدان دید وسیع‌تری در اختیار راننده قرار بدهند. صفحات نمایشگر را، بر خلاف آینه های بغل، می‌توان در جایی قرار داد که راننده به راحتی بتواند آن را ببیند ولی آینه ها باید طوری نصب بشوند که بهترین تصویر را از عقب خودرو ارائه بدهند. یکی از دلایلی که هنوز از آینه ها استفاده می‌کنیم این است که استفاده از آن ها برای همه آسان است؛ همچنین آینه ها ارزان قیمت، قابل اعتماد، و بادوام هستند و تعویض آن ها نیز، آسان است؛ آینه ها به راحتی نمی‌شکنند، خاموش نمی‌شوند و نمی‌توان آن ها را هک کرد، ولی با وجود تمامی این موارد، دید محدودی ارائه می‌کنند و به دلیل محل قرارگیری آنها، نمی‌توان نیم نگاهی به آن ها انداخت؛ همچنین، هیچکدام از آینه های محدب و اضافی که در داخل کابین نصب می‌شوند نیز، دید را افزایش نمی‌دهند. امروزه دوربین ها کوچک و ارزان شده‌اند و کیفیت بالایی هم دارند و در کلاه کاسکت دوچرخه‌سواری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ حتی تلفن های هوشمند هم، توانایی پردازش تصاویر ویدئویی را دارند. بعید نیست که آینه ها هم به همان جایی بروند که هندل های دستی و نوارهای کاست رفتند. به عقیده کارشناسان، چنانچه فناوری های بالا در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار بگیرد، خواهیم دید که بسیاری از تجهیزات ابتدایی خودروها کنار خواهند رفت و تجهیزات پیشرفته جایگزین آن ها خواهند شد؛ در این میان، آینه های جانبی خارجی جزو اولین مواردی هستند که جایگزین کردنشان مد نظر قرار گرفته است. از سال 2010 به بعد، یک کنسرسیوم بین‌المللی کارآمدی دوربین ها را مورد ارزیابی قرار داده  و خواستار وضع استانداردهایی برای تجهیزات آینده شده است. یکی از این استانداردها این است که، به محض این که راننده ماشین را روشن می‌کند، دوربین ها هم روشن بشوند و با دقت و شفافیت یک آینه، محیط اطراف را نشان بدهند. ولی حتی اگر فناوری با استانداردهای بین‌المللی مطابق باشد و قوانین فدرال را کنار بزند، باز هم قوانین ایالتی در بعضی از ایالات آمریکا وجود آینه بغل را اجباری می‌کند. برای مثال، قانون ایالتی کالیفرنیا وسایل نقلیه را ملزم می‌کند که حداقل دو آینه داشته باشند. موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها بر این موضوع تأکید می‌کند که سیستم های جایگزین آینه، باید کاربردی باشند و دقیقاً همان عملکرد را ارائه بدهند.

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

با این تفاسیر، چنین به نظر می‌رسد که عوض کردن قوانین کار دشواری است و کمپانی تسلا، اگر بخواهد نقشه های خود در مورد مدل X را به اجرا بگذارد، وقت زیادی ندارد؛ گفتنی است، این خودروی استیشن که از سال آینده تولید خواهد شد، هیچ آینه‌ای ندارد. در عوض، روی هر درب و درست همان جایی که انتظار دارید آینه جانبی وجود داشته باشد، دروبین های کوچکی نصب شده است. الون ماسک (Elon Musk) مدیر کمپانی تسلا، آدمی نیست که سر تکنولوژی یا طراحی با کسی معامله بکند و مشتاق است که هرچه زودتر شاهد تغییر قوانین باشد. سخنگوی موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها نیز، عنوان کرده است که این موسسه بررسی جدی این درخواست را در دستور کار قرار داده است. 


منبع

Wired

برچسب : دوربین , آینه , نقاط کور , عبور از خط , تسلا , فولکس واگن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

محمد
2

فرض کنید گوش های یه آدم رو ببرند چقدر بی ریخت میشه؟!
16:38  1393/07/29
پاسخ دادن
مجید
0

به نظرم دسته طراحو میزاره تو پوست گردو ...
14:36  1393/03/21
پاسخ دادن
mb1909
11

رو طرح ظاهری تاثیر منفی میزاره.
22:49  1393/03/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محیا : دوستان من دوماهه پلاک شدم از مدارک هم فقط کارت خودرو دستم رسیده سند ها هنوز تو مبدان و ماشین هم مرحله ی حمل هست این طبیعیه؟بی خواب شدم خدالعنتشون کنه
وحید : به محسن خدارو شکر که جور شد، اون موقع ها آنقدر نگران بودی، منم هی دعا می کردم مال تو زودتر فاکتور بشه
وحید : ایشالا به موقع می دن، چون خیلی تولید و انبار کردن، فعلا بیرون ندادن که یهو چند هزار تا با هم بیرون بدن که قیمت بازار رو مدیریت کنن، چون اگه یکی دو تا می دادن بیرون، هر کی هر قیمت می خواست می فروخت
وحید : شما عادی بودی یا فرسوده؟فوری یا پیش فروش؟ من پیش فروش، جایگزینی فرسوده هستم، برای فروش فوری ها انجام شده، برای ما پیش فروش ها فعلا پیامک هم نفرستادن
J4مشکی گیلان : پس اینایی ک ثبت نامی اردیبهشت رنگ سفید و طوسی بودن چرا میگن شاسی شده و مرحله صدور پلاکه؟؟؟ اونام اردیبهشتی بودن دیگ. من ک ۳۱ خرداد هستم هنوز شاسی نشده. ولی بچه های اردیبهشت میگن شاسی شدیم چطور برای شما نشده؟؟
J4مشکی گیلان : من ۳۱ خرداد تو مرحله تکمیل وجه مونده و حتی شاسی هم نشده
نسرین قاسمیان : سلام میشه زحمت بکشید زمان دقیق تحویل خودرو ، رو به بفرمایید ممنون.
T8 : فک کنم این بنده خدا سنش بالاست بلد نیست با گوشی کارکنه ، هرچی پیام داده به اینو اون کپی کرده اینجا 😂😂 ، حالا شانس اوردیم عکس نمیشه فرستاد وگرنه گالری گوهربار حاج اقا رو مشاهده مینمودیم 😂
امیر حسین : سلام دوست عزیز منم ایکس ۵ مشکی صمصامی ثبت نام کردم ولی هنوز رو تکمیل وجه هست چند روز تهران زنگ زدم کسی جواب نداد آخر رفتم نمایندگی گفت داریم ماشینای اردیبهشت ماه رو تحویل میدیم نمیدونم دیگه کی می خوان بهمون بدن
X5 : 🟢افزایش قیمت ۹۰ میلیونی کرمان موتور فقط در یک روز! کی‌ام‌سی X5 ۱,۷۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ (‎۴.۲۶%‌)‎۷۰,۰۰۰,۰۰۰‌ قیمت کارخانه x5 افزایش خورد بالاخره الان ثبت نامی جدید با افزایش کارخانه لحاظ میشه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس پنج 5 دنده : بله عزیز من 15 آبان‌ماه تکمیل وجه برای دنا پلاس پنج دنده با پرداخت تمام وجه را داشتم تحویلی نود روزه هنوز روی فاکتور میچره انشاالله برای همه دوستان عزیز فاکتور بشه🚖🚖🚖🚖🚖🚖🚖🥀
کوییکGxl : 30روزه فروش فوری
سورن طرح مادران : سلام دیگه نمیشه تغییر ش داد ولی خوبیش اینه که خیلی زود فاکتور میشه. وقتی سیاست تغییر رنگ میاد و تو تغییر میدی رنگ ماشینت و خیلی زودتر از بقیه ماشین ها فاکتور میشه. شاید دو سه روز دیگه فاکتور بشه. مال منم اومده ولی من همون رنگ سفید و میخوام متطقه ی جنوب رنگ دیگه ای غیر سفید جواب نمیده
مهسا fx : والا منم نمیدونم مثل اینکه طبق الویت مجوز هاست.مثلا ایکس 33 از اف ایکس تحویلش عقب تر هست شاید.احتمالا برای شمارو تا هفته دیگه میریزن
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
تبدیل پارس به سورن : انشالله خدا برسونه پولتون جور بشه ما هم شرایط شمارو داریم حتی بدتر از شما بخاطر ندیدن دوتا پیامک که قیمت تمام شده بود و بار سوم شرایط فروش رو عوض کردن و دوقسطی کردن 150 میلیون افتاد گردنموت باید بپردازیم فقط داریم خودخوری میکنیم
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
کریم استیشن : من فقط میگم خدا لعنت کنه اول تا آخر مسئولین ایرانخودرو خدا ازشون نگذزه اینشالله
وحید : آقا یعقوب، این اعتراض ها بعد گرونی الان چند ساله که هست، هیچکدومم به نتیجه نرسیده، متاسفانه تنها صدایی که تو این کشور شنیده نمیشه صدای مردمه
کوییک اتوماتیک مشهد : جواب به علی آقا سلام پذیرش سایپا ؛30خرداد1402- تکمیل وجه 24 خرداد 1403 موعد تحویل سایپا؛بهمن 1402-فاکتور 28مهر-پلاک یکم یا دوم آبان- اما بعد از 9،8 ماه انتظار بلاخره امروز صبح نمایندگی برای تحویل دادن تماس گرفت الحمدلله.. ولی جالب بدونید تاریخ تولید را شهریور1403 نوشته بود در صورتیکه بهمن پارسال باید تحویل مدادن.. البته بعد چندین تماسی که با سایپا داشتم و اعتراضی که برای تاخیر تحویل کرده بودم و پیگیریهای مکرر..ولی بلاخره مجبور به تولید شدند البته بعد 6بار فرستادن پیامک، تحویل حضوری بلاخره امروز آماده تحویل شد خدا رو هزار مرتبه شکر