دیسک ترمز

دیسک ترمز

بسیاری از رانندگان می‌دانند که روزانه باید مراقبت های کوچکی انجام بدهند تا وسیله نقلیه‌شان در شرایطی خوب و مناسب کار بکند. این موارد عبارتند از: تعویض روغن به طور مرتب، تنظیم باد تایرها و هر از گاهی هم نگاه کردن به مایعاتی که در خودرو اهمیت بالایی دارند. بعضی از اجزاء و سیستم ها به مراقبت و توجه بیشتری احتیاج دارند و بعضی به مراقبت کمتر. در مورد سیستم ترمز هم باید گفت اگر به طور مرتب روغن و لنت ها را تعویض کنید، دیگر نباید نگران چیزی باشید، این طور نیست؟ خب، در جواب باید گفت کاملاً هم این طور نیست. یک بخش از ترمز در این جا از قلم افتاده است، یعنی دیسک ترمز. دیسک بخش مهمی از سیستم ترمز است که وسیله نقلیه را از حرکت باز می‌دارد. دیسک ترمز همان چیزی است که لنت ها با آن درگیر می‌شوند و چرخ های خودرو را از حرکت باز می‌دارند. شاید بعضی افراد شگفت‌زده بشوند که بدانند دیسک ترمز هم، در متوقف کردن خودرو به اندازه لنت ترمز اهمیت دارد. مثل سایر اجزای ترمز، چندین نوع دیسک در بازار وجود دارد. در این مقاله به چند نوع دیسک نگاهی خواهیم انداخت و به نقاط ضعف و قوت آن ها اشاره خواهیم کرد. ادامه مطلب را بخوانید تا درباره انواع و اقسام دیسک اطلاعاتی به دست بیاورید. بعد از خواندن این مطالب می‌توانید تصمیم بگیرید کدام نوع دیسک بیشتر برای خودرو سواری یا کامیون شما مناسب است و چطور باید از آن ها مراقبت کنید.

 

دیسکهای سوراخ‌دار

دیسک ترمز

دو نوع اصلی از دیسکهای عملکرد بالا وجود دارد: دیسکهای سوراخ‌دار و دیسکهای شیاردار. در این قسمت درباره دیسکهای سوراخ‌دار صحبت خواهیم کرد و در ادامه مطلب صحبت از دیسکهای شیاردار را به میان خواهیم کشید. دیسکهای سوراخ‌دار، همانطور که از اسمشان پیداست، روی سطحشان دارای سوراخ هایی هستند. البته شاید وجود سوراخ روی هر یک از اجزاء ترمز به خصوص روی دیسک، ناشیانه به نظر برسد و در یک نگاه کلی، یک دیسک پر از سوراخ، به معنای آن باشد که سطح تماس بین لنت و دیسک کم است. ولی بهتر است بدانید، وجود سوراخ ها چندین و چند دلیل دارد که با عقل سلیم جور درمی‌آیند. اولین دلیل، وجود حرارت است؛ درگیری لنت ها با دیسک سبب ایجاد اصطکاک و در نتیجه تولید حرارت می‌شود؛ اگر آن حرارت نتواند بگریزد، ترمز ضعیف می‌شود و نیروی متوقف کننده ترمز کاهش پیدا می‌کند. دومین دلیل، تولید گاز است؛ البته، این روزها این موضوع دیگر چندان اهمیت ندارد، ولی موادی که در لنت های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، باعث می‌شدند بین دیسک و لنت، گاز تولید بشود. آن گاز نیز، نیروی متوقف کننده ترمز را کاهش می‌داد. آخرین دلیل هم چیزی نیست جز آب. اگر خودرو وارد چاله آب بشود، به کارواش برود یا حتی در باران شدید حرکت بکند، دیسکها خیس می‌شوند. یک دیسک خیس، لغزنده است و لنت ها نمی‌توانند به راحتی آن را بگیرند و با آن درگیر بشوند. به این ترتیب، ایجاد سوراخ روی دیسک باعث می‌شود حرارت، گاز و آب به سرعت از سطح آن بگریزند و اجازه بدهند ترمز قرص و محکم عمل بکند. عیب استفاده از دیسکهای سوراخ‌دار این است که سوراخ ها دیسک را ضعیف می‌کنند، درست همانطور که کندن چندین و چند سوراخ روی دیوار خانه، باعث ضعیف شدن دیوار می‌شود. اگر چندین بار پشت سر هم شتابزده و با عجله رانندگی کنید، حتی این احتمال وجود دارد که دیسک بشکند. ولی اگر با خودروهای عملکرد بالا و مسابقه‌ای رانندگی می‌کنید چطور؟ آیا دیسکهای سوراخ‌دار برایتان مناسبند یا باید به فکر نوع دیگری از دیسک باشید که جوابگوی رانندگی پرهیجان شما باشد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا جواب این سوال ها را به دست بیاورید.

 

دیسکهای شیاردار

دیسک ترمز

دیسکهای شیاردار از شیارهایی استفاده می‌کنند که روی یک سطح فلزی تخت تراشیده شده‌اند تا گاز، حرارت و آب را از سطح دیسک دور کنند. می‌توانید شیارها را به عنوان معبرهای کوچکی مجسم کنید که مواد غیرضروری را از سر راه دور می‌کنند. دیسکهای شیاردار در بین رانندگان ماشین های مسابقه‌ای بسیار محبوب هستند، چون نوع رانندگی آن ها طوری است که فشار زیادی به دیسکها وارد می‌شود. همانطور که در صفحات قبل گفتیم، دیسکهای سوراخ‌دار ضعیف و در اطراف سوراخ ها شکننده می‌شوند، به خصوص زمانی که به طور مکرر در رانندگی های تند و سخت شرکت می‌کنند. دیسکهای شیاردار قدری بادوام‌تر از دیسکهای سوراخ‌دار هستند و برای رانندگان ماشین های عملکرد بالا گزینه های مناسب‌تری به شمار می‌روند. با همه این حرف ها، دیسکهای شیاردار هم، تمام و کمال نیستند. ایرادشان این است که لنت ها را خیلی زود ساییده می‌کنند، به همین خاطر، در خودروهای عملکرد بالا بیشتر دیسکها از نوع سوراخ‌دار هستند. البته شاید این نوع سازه برای خودروهای مسابقه‌ای زیاد از حد ضعیف باشد، ولی برای رفت و آمدهای روزمره در خودروهای عادی هیچ مشکلی ندارد. حال بیایید ببینیم اجزاء ترمز در خودروهای سواری و کامیون و موتورسیکلت ها با هم چه تفاوتی دارند، به خصوص در مورد دیسک. ادامه مطلب را بخوانید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

 

دیسک موتورسیکلت

دیسک ترمز

دیسک موتورسیکلت هم بسیار شبیه به دیسک خودرو عمل می‌کند. دیسک به همراه چرخ می‌چرخد، و هنگامی که ترمز گرفته می‌شود، لنت ها به دیسک می‌چسبند تا چرخ را از چرخیدن باز دارند. می‌دانیم که در موتورسیکلت، چرخ جلو و چرخ عقب مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند؛ ولی ترمز اتومبیل، حرکت هر چهار چرخ را همزمان کند کرده و در نهایت آن ها را از حرکت باز می‌دارد. بیشتر موتورسیکلت ها، برای هر ترمز، دسته‌ای جداگانه دارند: یک دسته ترمز برای ترمز جلو و یک دسته ترمز برای ترمز عقب. ترمز جلو تیزتر است و بخش عمده‌ای از نیروی متوقف کننده را تولید می‌کند، ترمز عقب هم در کم کردن سرعت و نگه داشتن موتور به ترمز جلو کمک می‌کند. همانطور که آشکار است، دیسکهای ترمز نقش مهمی در تأمین ایمنی موتورسیکلت ایفا می‌کنند. بیشتر موتورسیکلت هایی که در خیابان ها رفت و آمد می‌کنند، مجهز به دیسکهای سوراخ‌دار هستند ولی بیشتر موتورسیکلت های عملکرد بالا یا موتورسیکلت هایی که بیشتر روی پیست حضور دارند، مجهز به دیسکهای شیاردار هستند. از آن جایی که دیسک موتورسیکلت ها بیشتر از دیسک اتوموبیل ها در معرض دید است، به خصوص در چرخ های جلو، دیسکهای سوراخ‌دار بیشتر جلوه می‌کنند. در واقع، بسیاری از کمپانی های تولید کننده موتورسیکلت، از طرح هایی متنوع و زیبا برای سوراخ ها استفاده می‌کنند یا دیسکها را طوری می‌سازند تا موتورها قوی و سرحال به نظر برسند. متوقف کردن یک موتورسیکلت در مقایسه با متوقف کردن یک کامیون سنگین، به نیروی نسبتاً کمتری نیاز دارد. در ادامه مطلب درباره دیسک ترمز کامیون مطالبی خواهیم آموخت.

 

دیسک کامیون

دیسک ترمز

از آن جایی که کامیون ها بسیار بزرگ و سنگین هستند، دیسک آن ها  نقش بسیار مهمی در سیستم ترمز ایفا می‌کند. متوقف کردن یک کامیون نیروی زیادی می‌طلبد؛ کم کردن سرعت یا متوقف کردن یک کامیون سنگین، نیاز به اصطکاک زیادی دارد. از طرفی، اصطکاک بین لنت ها و دیسکها حرارت زیادی نیز تولید می‌کند. وزن و حرارت بسیار زیاد بدان معناست که دیسکها در کامیون های سنگین تحت فشار زیادی هستند. دیسکها در کامیون های سنگین، حتی با این که تحت فشار بسیار زیادی هستند، باز هم مثل دیسکهایی که در خودروهای کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمل می‌کنند. دیسک کامیون ها از آهن یا فولاد ریخته‌گری شده ساخته می‌شوند و بسیار بزرگتر از دیسک خودروهای سواری هستند. از طرفی، بیشتر از دیسک خودروهای سواری به تعمیر و مراقبت احتیاج دارند؛ علت این امر هم این نیست که خود دیسکها دوام کمی دارند، بلکه به این علت است که لنت ها به علت فشار زیادی که به آن ها وارد می‌شود، زود به زود ساییده می‌شوند. اگر لنت های ساییده شده در زمان مناسب تعویض نشوند، ممکن است به دیسکها آسیب برسانند. لنت های فرسوده می‌توانند روی دیسک خراش بیندازند یا حتی آن را به اندازه‌ای خم کنند که به تراشکاری یا تعویض احتیاج پیدا کند. البته این امر در مورد خودروهای سواری هم اتفاق می‌افتد، ولی در مورد کامیون ها بیشتر تکرار می‌شود؛ علت آن هم این است که لنت آن ها زودتر ساییده می‌شود. ادامه مطلب را بخوانید تا با قسمتی از سیستم ترمز آشنا شوید که باعث می‌شود رانندگان ماشین های مسابقه‌ای در پیست یک جور رانندگی کنند و در خیابان یک جور دیگر.

 

دیسک ماشین های مسابقه‌ای

دیسک ترمز

به برخی از قسمت های ترمز کمتر از بخش های دیگر توجه می‌شود، کاری هم نمی‌شود کرد. برای مثال، به لنت های عملکرد بالا بیشتر از دیسکهای عمکرد بالا توجه نشان داده می‌شود. همانطور که پیشتر ذکر شد، وقتی صحبت از دیسکهای عملکرد بالا به میان می‌آید، البته دیسکهای شیاردار و نه سوراخ‌دار، بیشتر رانندگان حرفه‌ای تمایل به انتخاب آن دارند. مزیت شیارها این است که به گازهای داغ، آب و دیگر خورده ریزها اجازه می‌دهند از سطح دیسک دور بشوند، با این حال، شیارها دوست دارند لنت ها را زودتر ساییده و فرسوده کنند. البته شاید این امر برای بیشتر رانندگان حرفه‌ای اهمیت چندانی نداشته باشد؛ چون بیشتر آن ها لنت هایی از جنس سرامیک یا فیبرکربن روی ماشین هایشان نصب کرده‌اند که دوام زیادی دارد. حرارت ترمزهای عملکرد بالا از طریق چند مجرا نیز خارج می‌شود تا دمای سیستم ترمز بیشتر دفع شود و ترمز نبرد. از آن جایی که شیارها روی سطح دیسک تراشیده شده‌اند، به ناچار مجاری هوا در اطراف لبه دیسک تعبیه شده‌اند. وقتی دیسک می‌چرخد، حرارت از طریق آن مجاری می‌گریزد. وقتی حرارت زیادی در اطراف دیسک وجود نداشته باشد، احتمال بریدن ترمز کم می‌شود و باعث می‌شود ماشین روی پیست مسابقه عملکرد بهتری داشته باشد. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : دیسک , لنت , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

15 نظر

سیاوش
0

من تعجب می کنم از مدیر سایت این همه اطلاعات مفید گداشتین ولی چرا شماره تماس نزاشتین اینجوری سایتتون به درد نمی خوره که الان من میخاستم سفارش خرید بزارم ولی به کدوم شماره زنگ بزنم؟
13:18  1400/06/06
پاسخ دادن
پیمان
0

جنس دیسک ترمز دقیقا از چه نوع چدنی هستش کسی میدونه
22:11  1397/07/29
پاسخ دادن
جواد
0

سلام کارخانه دیسک چرخ کامیون درتهران میشناسین میتونین معرفی کنین
17:42  1397/04/23
پاسخ دادن
محمدی
0

س شمارتون یا ادرس لطف میکنید
15:11  1397/01/21
پاسخ دادن
رسول
0

سلام به دوستان
آیاکسی میدونه کجا دیسک موتورسیکلت تولید میکنن
13:40  1397/01/12
پاسخ دادن
اکبر مهرپویا
0

سلام دوستان کسی اطلاع دارد که کجا میتوانم دیسک ترمز از جنس الومینیوم سخت سفارش بدهم با سپاس ازپاسح شما
13:03  1396/12/13
پاسخ دادن
ح
0

مرسی
17:57  1395/09/20
پاسخ دادن
سعید فتح زاده
7

سلام من مکانیک هستم دستگاهی دارم که دیسک ترمز خودرو شما رو درجا تراش میدهم ونیازی نیست که دیسک را باز کنید و به تراشکاری ببرید هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه می شود و اگر موقع ترمز گرفتن زیر پای شما میلرزد و ترمز خوب نمی گیرد من مشکل شما رو حل میکنم. 09386241754- 09211806629 رباط کریم
12:59  1395/09/10
پاسخ دادن
امیر علی
18

با تشکر از اظلاعاته شما عزیزان...
سوالی مد نظرم بود...
حتما همه شما عزیزان بدون شک میدونید ک دیسک ترمز جلو پراید خیلی داغ میکنه و خیلی زود هم تاب ور میداره بخصوص در تابستون هوای گرم...طوری که شما در حرکت وقتی ترمز میکنین فرمان خودرو بشدت میلرزه واین همون تاب داشتنه دیسکه..با توجه به اینکه این خودرو(پراید)وزن زیادی هم نداره سوال اینه که ک آیا با یک جفت دیسکه سوراخ دار برای ترمز جلو پراید میتونیم از تاب ورداشتن دیسکه پراید در اثر داغ کردنش اسوده شد؟
16:03  1394/04/17
پاسخ دادن
شاهرخ
36

سلام امیر علی عزیز بله واقعا مشکل پراید با دیسک سوراخ دار حل میشه من خودم تو بازار هستم و دارم از این دیسکهای سوراخ دار من به هر کی فروختم راضی بوده
11:17  1396/03/02

محمد نبی
13

شمارتو بفرست سفارش دیسک بدم برام بفرستی
12:29  1396/07/23

علی
0

اگر بتونید به مطالب بالا دیسکهای سرامیکی رو هم اضافه کنید واقعا عالی میشد.
13:08  1394/02/13
پاسخ دادن
مجتبی
6

ممنون واقعا مفید بود
09:15  1393/06/04
پاسخ دادن
کاربر: سید معصومی
1

ممنونم
11:50  1393/04/21
پاسخ دادن
مجید
4

بسیار عالی ممنون...
10:21  1393/03/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سحر : چه تاریخی پذیرش شدید
سورن دوگانه 30 آبان : سلام سورن دوگانه تحویل 30 آبان کسی پلاک شده؟
رضا ساینا : سایپا دیگه خیالش راحت شد افزایش قیمت داده داره فاکتور میکنه ایران خودرو لیست جدید فرستاد سایپا هم امروز وفردا میفرسته لیست قیمت جدید بعد اون هم هم فاکتور ها شدت میگیره هم دعوتنامه دیماه ارسال میشه
مهیا : اصلا 325 تا حالا نداشتیم
بنده خدا : منم میام آدرس بگین
امیر ساینا85گانه 90 روزه : بچه ها فاکتور شروع شد
خودرو : واقعا خودتون به خودتون کمک کنید تاکی حق خودمونو نگیریم هر چی بشینید به ضرر خودتونه اگر برید منم هستم میام شنبه تلفنی هیچ چیزی حل بشو نیست
زاگرب : بسلامتی چی بوده ماشین
اتو207 : سلام، دوستان محترم سود تاخیر خودرو رو چند روز بعد از تحویل گرفتن خودرو میشه دریافت کرد!
لگن : سلام اگر واقعا بیاید مثل دفعه قبل نکنید من و دونفر دیگه از دوستان که اوناام هستن شنبه میام اگر میاین اعلام کنید 11 بریم