طبق ترمز

طبق ترمز

یکی از رایج‌ترین کارهایی که در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو انجام می‌گیرد، تعویض لنت است. وقتی لنت ها کمی سر و صدا می‌کنند و سوت می‌کشند، وقت دست به کار شدن است. شاید خودتان بتوانید لنت ها را بیرون بیاورید، شاید هم لازم باشد برای این کار به تعمیرگاه مراجعه کنید. اما چه چیزی همه اجزاء ترمز را کنار هم نگه می‌دارد؟ اگر به یاد کاسه ترمز افتاده‌اید، متأسفانه باید بگوییم اشتباه می‌کنید؛ این قهرمان های خاموش و بی ادعا، طبق ها هستند. در سایت AutoZone.com، طبق این گونه تعریف شده است: صفحه‌ای فلزی که چرخ روی آن سوار می‌شود و لنت ها به آن متصل هستند، و به عنوان پایه‌ای برای لنت و سایر قطعات سخت‌افزاری کاسه ترمز عمل می‌کند.

طبق ترمز

از این تعریف چنین بر می‌آید که بدون طبق، اجزاء ترمز هیچ چیزی ندارند تا به آن تکیه کنند. برای این که اصطکاک موجب توقف خودرو بشود، جای لنت ها باید حسابی محکم باشد و این جا، همان جایی است که این قسمت مهم وارد صحنه می‌شود. دقت کنید که طبق را نباید با قطعه‌ای که در ترمزهای دیسکی استفاده می‌شود، اشتباه بگیرید. در ترمزهای دیسکی قطعه‌ای وجود دارد که دیسک روی آن چسبانده یا پرچ شده و شبیه ویرگول است، در حالی که طبق ترمزهای کاسه‌ای بیشتر شبیه یک سینی گود به نظر می‌رسد که روی آن سوراخ هایی برای بست ها وجود دارد. خب، حالا که دانستیم طبق در کجا قرار گرفته و چه شکلی دارد، بیایید نگاهی به عملکرد آن بیندازیم.

 

وظیفه طبق

طبق ترمز

وظیفه طبق این است که اجزاء سیستم ترمز را کنار هم نگه دارد تا بتوانند درست کار کنند. در ترمزهای کاسه‌ای، هر چرخ دارای دو لنت خمیده است که روی طبق نصب می‌شوند. لنت ها به شکل حرف C انگلیسی هستند و گوشت لنت که با کاسه اصطکاک پیدا می‌کند، روی سطح خارجی لنت قرار دارد. هر لنت به یک طرف از طبق متصل است. کل این اجزاء در داخل یک کاسه ریخته‌گری شده آهنی قرار گرفته‌اند که به همراه چرخ، می‌چرخند. چند فنر، لنت ها را سر جای خودشان نگه می‌دارند تا مواقعی که پدال ترمز فشرده نمی‌شود، با کاسه تماسی نداشته باشند.

طبق ترمز

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، این فشار روغن هیدرولیک موجود در لوله ها را فشرده می‌کند. در بالای طبق، سیلندر چرخ قرار دارد که در بردارنده دو پیستون است، هر یک در یک طرف. فشار روغن ترمز وارد سیلندر چرخ می‌شود و پیستون ها را وادار می‌کند به طرف خارج حرکت کنند و لنت ها را به کاسه ترمز بچسبانند. گوشت لنت که روی سطح خارجی لنت قرار دارد، در تماس با سطح داخلی کاسه ترمز قرار می‌گیرد و خودرو را متوقف می‌کند. ولی بدون وجود یک طبق ثابت که همه اجزای ترمز را سر جای خودشان نگه می‌دارد و فشار نیروی متوقف کننده را تحمل می‌کند، هیچ کدام از این اجزاء کار نخواهند کرد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : لنت , ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

محمد
0

دست شما درد نکنه
21:19  1396/11/07
پاسخ دادن
خسروی
0

بسیار عالی بود چند مقاله شما را خواندم ترجمه غالی وروان بود بسیار سپاسگذار از زحماتتان موفق وپاینده باشی
03:16  1393/06/22
پاسخ دادن
سیاوش
1

عالی بود ممنون...
11:49  1393/03/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
گلچین : برا منم اینجوریه‌تحویل ۱۶ خرداد هستم.
شاهین : من امروز تماس گرفتم. کارشناس گفت که سایپا توی سیستم فروش فوری ها رو دو دسته کرده. یه دسته اونایی هستن که تا 18 دی پرداختی داشتن. و یه گروه هم بعد از اون. اونایی که بعد از 18 دی بودن رو به عنوان "پذیرش 25 دی ماه" اسم گذاشتن. طبق گفته کارشناس، 18 دی ماهی ها همه فاکتور شدن و اونایی که 25 دی ماهی هستن از هفته بعد شروع میشه فاکتور شدن شون
اطلس : بعد از پرداخت دعوتنامه ،باید برگه سخا را ببرید نمایندگی.
خودرو برقی : دوستان به نظرتون ثبتنام خودرهای برقی که گذاشتن ارزش ثبتنام دارن؟؟ آخه تو ایران هیچ ایستگاه برقی ندارم مخصوصا تو جاده ها
حامد : بله درسته ثبت نام بهمن قیمت قعطی بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : خبری نیست که. آپدیت هم نشده همون 30 اردیبهشت آخرین آپدیته
دوگانه اسفندs : من امروز زنگ زدم سایپا منشی شرکت گفت دعوتنامه اسفند بزودی میاد وهیچ افزایش قیمتی نداره لطفا به شایعات توجه نکنید
محمد ساینا تک : سلام موعد تحویل کی بودین؟
pooria : سلام و ارادت بچه ها منم امروز ماشینو تحویل گرفتم تبدیل توربو تحویلی زمستان تبدیل زدم به EFP ماشین تحویلی 2 خرداد از لحاظ سواری خوبه و نرم و واقعا بی صدا اما یکم متریالش ضعیفه ولی بازم قابل قبوله انشالله قسمت همگیتون بشه
207 اتو ت30دی تکمیل 5 دی مشگی : داداش واقعا فاکتور شدی ؟؟؟؟
علی : سلام به همه‌ی دوستان پیامک تحویل حضوری برام اومده اگه قبول نکنم بنظرتون کی ماشین میرسه دستم ساکن تهران ساینا 85گانه جواب بدید ممنون میشم
jalil : سلام دوست عزیز مال من بانک صادرات بود هشت روز طول کشید بعد پیامک اومد از حسابم کارمز کم کرد
رضایی : دوستان من تابستان 1403 پژو برام در امده امید داشته باشم تحویل بدن
بهنام : دوستان زمانی که می‌زنه در برنامه تحویل قرار دارید چقدر طول می‌کشه ماشین برسه
پارس : 02/22 ثبتنام انجام دادم ولی فاکتور نشده