فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

خودروسازان در حالی 20 درصد از تولیدات خود را به صورت فروش فوری و اینترنتی عرضه می‌کنند که بسیاری از مصرف‌کنندگان از این شیوه فروش خودرو ناراضی هستند.
در حدود دو سال اخیر افت تولید خودرو در کشور موجب بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای این محصول در بازار شده است.
جذابیت تفاوت چند میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها باعث شده تا علاوه بر دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای، بسیاری از مردم عادی و مصرف‌کنندگان نیز با هدف خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، به واسطه‌گری این محصول روی آورند.
در این زمینه عبدالله بابایی - معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:‌ در دور قبلی فروش اینترنتی محصولات این شرکت به طور لحظه‌ای حدود 70 تا 80 هزار تقاضای خرید روی سایت بود.
وی با بیان این‌که این در حالی است که کل خودروی عرضه شده در آن دوره 20 هزار دستگاه بود، خاطرنشان می‌کند: بدیهی است که تعادلی بین تقاضای بسیار بالا و عرضه 20 هزار دستگاهی وجود ندارد.
معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو ادامه می‌دهد:‌ در نتیجه بسیاری از کسانی که به امید خرید خودرو به سایت مراجعه کرده‌ بودند موفق به خرید خودرو نشدند و این موضوع نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از تقاضای خرید خودروها واقعی و مربوط به مصرف‌کنندگان نهایی است؟ اظهار می‌کند: متاسفانه معیاری برای تشخیص این موضوع وجود ندارد با این حال ما برای جلوگیری از فعالیت‌های واسطه‌گری، خرید خودرو از سوی کسانی که در چند ماه اخیر نسبت به خرید محصولات اقدام کرده‌اند را ممنوع کرده و هر کد ملی نیز تنها یک بار موفق به خرید خودرو می‌شود.
بابایی خاطرنشان می‌کند: در شرایطی که تفاوت چند میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار محصولات وجود دارد به طور طبیعی بسیاری از مردم به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین تنها راه از بین بردن این معضل، تعیین قیمت‌های منطقی برای از بین بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها است.
وی اظهار می‌کند: علاوه بر آن ما سعی می‌کنیم با افزایش تولید و عرضه خودروها تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضای محصولات ایجاد کنیم به‌گونه‌ای که در چند ماه اخیر نیز تولید محصولات حدودا سه برابر شده است.
در این زمینه شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - نیز در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که خودروسازان چه راهکار دیگری برای فروش محصولات غیر از فروش اینترنتی دارند؟ خاطرنشان می‌کند: فروش اینترنتی یکی از راهکارهای متداول فروش خودرو در دنیا است.
وی با بیان این‌که مشکل فعلی در این زمینه نه مربوط به نحوه فروش بلکه به دلیل بالا بودن تعداد تقاضاهای کاذب در این بازار است، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط فروش خودرو از هر طریق دیگری نیز که صورت گیرد باز هم تعداد قابل توجهی از خودروها نصیب دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: بنابراین برای حل این معضل باید زمینه فعالیت‌های واسطه‌گری در این بازار از بین برود که راهکار آن نیز حذف تفاوت بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروها است.
آزادی با بیان این‌که متاسفانه بخش اعظم تقاضاهای خرید خودرو مربوط به تقاضاهای واسطه‌گری و نه مصرفی است، تصریح می‌کند: هم‌اکنون شاهدیم که حتی بسیاری از کارمندان نیز به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد و کسب سود چند میلیون تومانی ناشی از آن اقدام به خرید خودرو می‌کنند که همین موضوع محدود شدن فرصت خریداران واقعی این محصولات را به دنبال داشته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , فروش , اینترنتی , مشتری , نفع , ضرر , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سامان
4

فکر نمیکنم که فقط دلال های معمولی سود ببرن از این گرگ و میش خودشون و اونایی که به رانت اطلاعاتی دسترسی دارن خیلی بیشتر از این حرفا سود می کنن...
12:00  1393/03/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اسفند : این هفته خیلیا فاکتور میشن فقط اعلام حضور کنین خواهشا
J4 : دیروز تحویل گرفتم نرم و پرشتاب مونتاژ عالی یه سروگردن بهتر از دنا و تارا وشاهین و...
قلی نیا : بعد از گذشت ۳ماه که از بازرسی کشور شکایت کردم تازه زنگ زدن که بگن شرکت سایپا خصوصیه و به ما مربوط نمیشه. چه قشنگ میگه برو تو سایت سایپا قسمت بازرسی داره اونجا شکایت کن نمیدونه ۱۰۰ بار اونجام شکایت کردم زنگ میزنن بهم میگن فعلا صبر کنید
ایگل سفید : به سلامتی.ما هم همینجور بوده تازه 9 اردیبهشت ثبت نام کردم ولی خبری نشده از تحویل
ایگل سفید : ما که نگرفتیم کارت ماشین هم اومده. شما شاسی شده؟
ابراهیم : حدود دو ماه هست ماشین رو تحویل گرفتم . تکمیل وجه 22 اسفند بوده. ماشین خوبیه حالا هر کسی که نداره و سوار نشده شاید بد ماشین رو بگه ولی واقعا عالیه. به نسبت پولی که دادم به نظرم خوبه ولی انتظار بنز نباید داشته باشین. ماشین رو از نمایندگی تهران تحویل گرفتم توی اواخر خرداد.
ارزو مرداد : ممنونم شاهین تیرماه
علی : در گواب شاهین g تیرماه منم مثل تو بودم ولی سود پولم حذف کردن چجوری براتو ۱۸ میلیون سود حساب کردن
ایگل سفید : سند سبز هم براتون اومده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکرم : سلام طرح ده فجر واریز اولیه بهمن ماه واریز دوم اردیبهشت ماه بنظرتون انصراف بزنم کی پولمو میزن شود بهم میدن. یا منتظر بمونم فاکتور کنن
. : امان از دست اپراتور های بی تربیت سایپا. هرچی آدم میخواد مودبانه صحبت کنه اما خودشون با بد دهنی به مشتری باعث میشن بهشون بی احترامی بشه.///ما که ماره شدیم از بس شکایت شرکت کردیم به همه جا اما شکایت این اپراتور ها رو به کی میشه کرد . پر رو های بد دهن
مرتضی : جی ایکس ال 13 تا پیام برین پایین ببینین من چی نوشتم جالبه اومدن میگن فاکتور شدیم
15 بهمن : خسته نشدی از بس چرت و پرت گفتی هر بار هم اسمتو عوض میکنی.
دوگانه های تبدیلی بیشرف!! : اگه شما دوگانه های تبدیل به تک بیشرف نبودیم الان ماشین مارو داده بودن که خیلی جلو تر از شما ها واریز کردیم! همین شماها زدید توی نوبت ما ماشین ما رو گرفتید شما به مشت غاصبید به ما چه سایپا دوگانه نداره، ثبت نام نمیکردین، ارابه مرگتون بشه که حق مارو خوردین!!!!!
سورن4تیر : بلاخره ماهم ماشینمونو تحویل گرفتیم.خیلی ماشین شیکی هست هم داخلی هم بیرونی.از موتورش ک سر در نمیارم ولی ظاهری راضی ام😂
دنا 5دنده14مرداد تحویل سفید : سلام هنوز فاکتور نشدیم
علی : گفتم اون بابا دروغ میگه بی کار فکر کرده بقیه ملت هم بی کارن
ساینا بهمن : اونا ک خودشون نرفتن دگمه فاکتورو بزنن سایپا بی مسولیت حق مارو رعایت نکرده.برادر نفرین نکن.
تحویل 31 تیر : اره برای منم با کد وارد میشه امروز