فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

خودروسازان در حالی 20 درصد از تولیدات خود را به صورت فروش فوری و اینترنتی عرضه می‌کنند که بسیاری از مصرف‌کنندگان از این شیوه فروش خودرو ناراضی هستند.
در حدود دو سال اخیر افت تولید خودرو در کشور موجب بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای این محصول در بازار شده است.
جذابیت تفاوت چند میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها باعث شده تا علاوه بر دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای، بسیاری از مردم عادی و مصرف‌کنندگان نیز با هدف خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، به واسطه‌گری این محصول روی آورند.
در این زمینه عبدالله بابایی - معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:‌ در دور قبلی فروش اینترنتی محصولات این شرکت به طور لحظه‌ای حدود 70 تا 80 هزار تقاضای خرید روی سایت بود.
وی با بیان این‌که این در حالی است که کل خودروی عرضه شده در آن دوره 20 هزار دستگاه بود، خاطرنشان می‌کند: بدیهی است که تعادلی بین تقاضای بسیار بالا و عرضه 20 هزار دستگاهی وجود ندارد.
معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو ادامه می‌دهد:‌ در نتیجه بسیاری از کسانی که به امید خرید خودرو به سایت مراجعه کرده‌ بودند موفق به خرید خودرو نشدند و این موضوع نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از تقاضای خرید خودروها واقعی و مربوط به مصرف‌کنندگان نهایی است؟ اظهار می‌کند: متاسفانه معیاری برای تشخیص این موضوع وجود ندارد با این حال ما برای جلوگیری از فعالیت‌های واسطه‌گری، خرید خودرو از سوی کسانی که در چند ماه اخیر نسبت به خرید محصولات اقدام کرده‌اند را ممنوع کرده و هر کد ملی نیز تنها یک بار موفق به خرید خودرو می‌شود.
بابایی خاطرنشان می‌کند: در شرایطی که تفاوت چند میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار محصولات وجود دارد به طور طبیعی بسیاری از مردم به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین تنها راه از بین بردن این معضل، تعیین قیمت‌های منطقی برای از بین بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها است.
وی اظهار می‌کند: علاوه بر آن ما سعی می‌کنیم با افزایش تولید و عرضه خودروها تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضای محصولات ایجاد کنیم به‌گونه‌ای که در چند ماه اخیر نیز تولید محصولات حدودا سه برابر شده است.
در این زمینه شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - نیز در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که خودروسازان چه راهکار دیگری برای فروش محصولات غیر از فروش اینترنتی دارند؟ خاطرنشان می‌کند: فروش اینترنتی یکی از راهکارهای متداول فروش خودرو در دنیا است.
وی با بیان این‌که مشکل فعلی در این زمینه نه مربوط به نحوه فروش بلکه به دلیل بالا بودن تعداد تقاضاهای کاذب در این بازار است، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط فروش خودرو از هر طریق دیگری نیز که صورت گیرد باز هم تعداد قابل توجهی از خودروها نصیب دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: بنابراین برای حل این معضل باید زمینه فعالیت‌های واسطه‌گری در این بازار از بین برود که راهکار آن نیز حذف تفاوت بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروها است.
آزادی با بیان این‌که متاسفانه بخش اعظم تقاضاهای خرید خودرو مربوط به تقاضاهای واسطه‌گری و نه مصرفی است، تصریح می‌کند: هم‌اکنون شاهدیم که حتی بسیاری از کارمندان نیز به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد و کسب سود چند میلیون تومانی ناشی از آن اقدام به خرید خودرو می‌کنند که همین موضوع محدود شدن فرصت خریداران واقعی این محصولات را به دنبال داشته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , فروش , اینترنتی , مشتری , نفع , ضرر , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سامان
4

فکر نمیکنم که فقط دلال های معمولی سود ببرن از این گرگ و میش خودشون و اونایی که به رانت اطلاعاتی دسترسی دارن خیلی بیشتر از این حرفا سود می کنن...
12:00  1393/03/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمود : به نظرم واقعاً عالیه ، کمی شبیه به معماری اسلامیه
S3 : ،s3محترم از کرمان, کی ثبت نام کردید کدام نمایندگی؟
خریدار j7 : سلام من میخوام j۷ خرید کنم توی این طرح جدید ، برام مهم نیست ماشین کی برسه چون قصد فروشش رو دارم ، فقط جریمه تاخیر رو میخوام چطوور میتونه نده؟؟ ایرانخودرو دوماه بعد تحویل حواله جریمه تاخیرو میده
لیلا : بزرگ ترین اشتباه زندگیم ،خرید از شرکت کرمان موتوره.خدا لعنتشون کنه مهرماه S5خرید نقدی کردم و هنوز خبری نیست.
J7 : فقط میشه گفت دزد دزد دزد پولو میخوره یه آبم روش
S5 مهر تهران : بهمن ماه باید تحویل میدادن 4ماهه از موعد تحویلش گذشته هنوز تکمیل وجه زرده . هیچ خبری هم نیست از تحویل .خدا لعنتشون کنه. ماهم برگه شکایت پر کردیم .
خروپف : این هفته تارا v1p کسانیکه از ۱۵ اسفند واریز داشتند فاکتور میشن قول میدم
رضا : سلام دوستان وقت بخیر من ef7 بنزینی ثبت نام‌کردم تابستان ۴۳ هستم دوبار پیامک تبدیل برام اومد ..قبول نکردم... ۱- آیا اولیت انتخابی خودم به قوت خودش باقی میمونه ؟ ۲- اصلاً سورن بنزینی ef7 تولید میکنن؟یا تبدیل اجباریه...
تارا v4lx : سلام دوستان تارا v4lx تکمیل وجه ۱۹ آذر و موعد تحویل ۱۹ اسفند رنگ نقره ای تیتانیوم دیروز فاکتور شد. ۴۲ میلیون هم پول تاخیر نوشتن
تارااتومات : داداش مبارکت باشه بسلامتی استفاده کنی ایشالله تا ده روز دیگه تحویلش میگیری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
منتظر سورن 11فروردین : سلام دوستان من حمل بار برام دیروز تیک خورده امروز زنگ زدم تهران میگه ده تا 14روز بعد خودرو میرسه کسی می‌تونه بگه چند روزه میرسه
مهران : سلام من 4712زمستان هنوز هیچ پیامکی نیامده نمایندگی هم میرم کسی نیست بهمون جواب بده. کسی هست که 4712باشه براش پیامک نرفته باشه. باید از کجا پیگیری کنیم
دلتنگ پرهام : مرسی پرهام عزیز . خدا حفظت کنه
محمد : چرا وقتی نمیتونستن جواب این همه متقاضیابدن ثبتنام کردن محدودیت نذاشتن برا ثبتنام الان ما حیرون نباشیم ایرانخودرو میخواست مشتریاش از دستش نرن وهر قیمتی دلش خواست به مردم قالب کنه
ایکس 33 اتومات اسماعیل : سلام کسی خبر داره فاکتور خودروها شروع شده یا نه
رانا تحویل 29 اسفند : برا منم همینجوریه
اف ایکس نقدی : خیلی مبارکه. عااالی. شما تاریخ تکمیل وجهتون کی بود ؟
فروش فوری اسفند : دوستان فروش فوری اسفند کسی فاکتور شده اعلام کنه ممنون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا : یک در صد از مبلغ کل ماشین مالیات کسر میشه بنظر
مریم : عزیزان 4705 نمی دونید کی پیامک میاد تو را خدا راهنمایی کنید