کمپانی بی ام و با عرضه X5 به عنوان یک شاسی بلند (SUV) اسپرت با طرح کوپه در سال 1999، آشوبی در کلاس خودروهای SUV و سدان های اسپرت ایجاد کرد؛ عرضه سری 5 Gran Turismo در سال 2009 نیز، مفهوم Gran Turismo را به چالش کشید. سری 6 Gran Coupe و مدل جدید سری 4 Gran Coupe نیز، مفهوم خودروهای کوپه را در سطح گسترده تری بسط دادند.
|
|
خودروساز باواریایی با الهام از X5 اقدام به طراحی و تولید X6 کرد و با این کار مرز میان خودروهای شاسی بلند و طرح کوپه را شکست. کارشناسان صنعت خودرو از نظر عدم کارایی مناسب، دید کم، و قیمت بیشتر انتقادات بسیاری به این شاسی بلند کوپه وارد کردند، اما ظاهر خشن و جذاب X6، علت فروش 250,000 دستگاه از این خودرو در سراسر دنیا به شمار میرود. حال کمپانی بی ام و امیدوار است با عرضه مدل های جدید X4 در رقابت با سایر رقبای خود به موفقیت چشمگیری دست یابد. این زیبای آلمانی در مقایسه با رقبایی چون X6 و X3 دارای فضای محدودتر، کارایی کمتر و قیمت بالاتر است که تنها روی کاغذ فروش خوبی دارد. واقعیت این است که ظاهر X4 بیش از هر خصوصیت دیگری به چشم بیننده آن می آید؛ ولی ما با اطمینان می گوییم که این مدل دارای وجه تمایز خاصی نسبت به سایر خودروهای شاسی بلند نیست.
طراحی قسمت جلو این آلمانی به قدری زیبا است که هیچ کس نمیتواند بی تفاوت از کنار آن عبور کند؛ورودی هوای بسیار بزرگ و چراغ های مه شکن قسمت جلویی این خودرو را بسیار خاص و شلوغ کرده است. جلو پنجره کلیه شکل، چراغ های گرد چهارگانه جلویی و طرح کاپوت آن مشابه X3 است. خطوط روی بدنه نیز، زیبایی این فست بک آلمانی را صد چندان کردهاند. شیشه های جانبی نیز به چهار بخش تقسیم شده است که هر چه از قسمت جلو به سمت عقب حرکت میکنیم، اندازه آنها کوچکتر میشود.علی رغم تلاش کمپانی سازنده در جهت عریض نشان دادن قسمت عقب با استفاده از چراغ های افقی و خطوط روی سپر، این بخش مسطح و بلند به نظر میرسد.
گفتنی است، عرضه X4 در آمریکا، همانند X3، با دو پیشرانه مختلف انجام میشود: موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر که نیرویی معادل 240 اسب بخار و گشتاوری در حدود 350 نیوتن متر تولید می کند، و موتور شش سیلندر خطی 3 لیتری با قدرت 300 اسب بخار و گشتاوری در حدود 407 نیوتن متر. هر دو پیشرانه با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک مجهز به مبدل گشتاور عرضه میشوند.
تعجب نکنید اگر بگوییم رانندگی با X4 درست مثل X3 است؛ چرا که علی رغم مرکز ثقل پایین تر و وزن بیشتر، کمپانی بی ام و از سیستم انتقال قدرت و شاسی X3 در تولید X4 نیز، بهره گرفته است و با ایجاد تغییرات اندک، سعی در اسپرت کردن این خودرو داشته است. با این وجود، کمپانی سازنده مدعی است شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو را افزایش داده و به 6 ثانیه برای تیپ 28i و 5.2 ثانیه برای تیپ 35i رسانده است که در مقایسه با همتایان خود به ترتیب 0.6 و 0.3 ثانیه سریع تر شده است. به لطف استفاده از گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF مجهز به پدل شیفتر، X4 از تعویض دنده های نرم و سریعی برخوردار است که در حالت اسپرت نیز، تعویض دنده دستی را به راحتی امکان پذیر میسازد. با نشستن پشت فرمان این خودرو و رانندگی با آن متوجه خواهید شد که با وجود تایرهای عقب خودرو با پهنای 275 و تایرهای جلو با پهنای 245، X4 از نظر کنترل پایداری هرگز قابل مقایسه با سری 4 نیست.
به دلیل سبکی این خودرو نسبت به همکلاس هایش، وزش باد مخالف در اطراف آن میتواند کنترل خودرو را از دست شما خارج کند. همچنین صدای باد در برخورد با آینه های جانبی کمی آزار دهنده است. عملکرد خودرو در جاده های خارج شهر بسیار زیبا و دیدنی است؛ اگرچه فرمان پذیری X4 میتواند کمی بهتر شود، اما گردش سریع و دقیق بدون تاخیر آن یکی از ویژگی های مثبت این شاسی بلند کوپه به شمار میرود. قدرت بیشتر، واکنش سریع فرمان، و توزیع گشتاور از طریق محور عقب عملکرد خوبی در پیچ ها برای X4 به ارمغان میآورد. عملکرد مناسب کمک فنرها در این زیبای آلمانی، مانع از بروز حتی یک تکان کوچک در آن میشود. به لطف چسبندگی عالی تایرها، X4 از عملکرد خوبی در پیچ های تند برخوردار است و هنگامی که وزش باد قطع میشود، صدای زیبای موتور پر قدرت N55 فضای کابین را فرا میگیرد.
اگرچه طراحی داخلی X4 دقیقا همانند X3 میباشد، اما به دلیل فضای سر کمتر به خصوص در قسمت جلو، سرنشینان کمی ابراز نارضایتی میکنند. همچنین، کمبود فضای پا در قسمت عقب خودرو نیز، شکایت افراد قد بلند را به همراه میآورد. با این وجود، تاریکی قسمت عقب با استفاده از سانروف تا حدودی برطرف میشود.
طراحی داشبورد این خودرو یکی از بهترین های بی ام و به شمار میرود؛ طراحی ارگونومیک و زیبای داشبور X4 استفاده از تجهیزات را به راحتی و آسانی امکان پذیر میسازد. تزئینات آلومینیومی سفارشی در کنار صندلی های اسپرت، به خصوص با روکش چرم سفید رنگ و تزئینات قرمز رنگ، زیبایی این خودروی اسپرت را چندین برابر میکند. این تیپ از چرم نوادا است که به آن زیبایی خاصی بخشیده است. با این وجود، قسمت بالای صندلی راننده کمی شانه ها را اذیت میکند؛ پس بهتر است، قبل از خرید X4 حتما صندلی های آن را امتحان کنید.
کمپانی بی ام و با عرضه X4 مدل 2015 در ماه جولای به رقابت با خودروهایی چون لندروور رنج روور Evoque، آئودی Q5 و SQ5 و پورشه ماکان میپردازد. اما جدی ترین رقیب این شاسی بلند اسپرت، X3 است که با برخورداری از تجهیزات مشابه، با قیمت بسیار کمتری عرضه میشود. داشتن فضای بیشتر برای سرنشینان، عملکرد بهتر، و وزن کمتر، خرید X3 را عقلانی تر جلوه میدهد.