سوار شدن به خودوریی که مناسب گشت و گذار باشد، واقعاً وسوسه کننده است. مجسم کنید که سوار یکی از این خودروهای شیک و مجلل هستید و دارید در جادهای ییلاقی رانندگی میکنید. البته خرید یک بی ام و سری 6 گران تمام میشود ولی بی ام و M6 مدل 2015 هم، همان کار را انجام میدهد، قدرت بیشتری هم دارد و هر رانندهای را به هیجان میآورد. موتور 8 سیلندر خورجینی مجهز به توربوشارژر دوگانه بی ام و M6 به طرزی باور نکردنی 560 اسببخار نیرو و حدود 677 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اگر پدال گاز را کمی بفشارید، سرعت این خودرو ظرف 4 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
دستیابی به این شتاب، به لطف گیربکس دو حالته با تعویض دنده سریع، بسیار آسان است. البته کمپانی بی ام و به صورت استاندارد، همان گیربکس دستی سنتی را به مشتریان عرضه میکند. از دیگر نقاط قوت بی ام و M6 میتوان طراحی داخلی لوکس، فناوری های کاربرپسند و صندلی های جلو بسیار جادار نام برد؛ راحتی و بی صدایی کابین این خودرو نیز، رانندگی با آن را در مسافت های طولانی بسیار دلپذیر میسازد. یک نمایشگر مجازی تمام رنگی، چراغ های تطبیقی LED، شانزده بلندگو برای سیستم صوتی، روکش های چرمی منعکس کننده نور آفتاب (در تیپ کروک) و صندلی های مجهز به گرمکن و دریچه های هوا، همه و همه دست به دست هم میدهند تا خستگی و کوفتگی در سفرهای طولانی را کاهش بدهند و حس رانندگی خوبی نیز به وجود بیاورند.
بی ام و M6 همانند دیگر کوپه های مسافرتی، از چند نکته منفی رنج میبرند: صندلی های عقب برای بزرگسالان مناسب نیستند، حتی جایشان برای کودکان هم تنگ است که با توجه به اندازه بزرگ M6 عجیب به نظر میرسد؛ از طرف دیگر، ابعاد بزرگ و وزن زیاد آن، حال و هوای اسپرت آن را زیر سوال میبرند. با این حال سواری با بی ام و M6 بسیار لذتبخش است و به نظر میرسد بیشتر درگیر پیچ و خم های جاده میشود تا سفسطه و حرف و حدیث. از سایر رقبای قوی و سفری این آلمانی زیبا میتوان از جگوار XKR، مازراتی GranTurismo و مرسدس بنز SL-Class نام برد. این فهرست بی نظیر از خودروهای برتر، به معنای آن است که مشتریان به جز مدل های کوپه و کروک، انتخاب های دیگری هم دارند. البته پورشه 911 مدل 2015 به طور کامل یک خودرو سفری بزرگ نیست، ولی نمیتوان آن را نادیده گرفت. البته سواری آن بسیار عالی است، چهار نفره است و سخاوتمندانه مجموعهای از تجهیزات ارائه میدهد. همه این خودروها تعطیلات و سفر (یا حتی رفت و آمدهای روزانه) را بسیار لذتبخش میکنند، ولی بهتر است بدانید بی ام و M6 نسخه بسیار کاملی از یک خودرو تمام عیار است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
بی ام و M6 مدل 2015، هم به صورت کوپه و هم به صورت کروک قابل خریداری است، هر کدام از آن ها هم فقط در یک تیپ بسیار مجهز به بازار عرضه میشوند. تجهیزات استاندارد بی ام و M6 عبارتند از: رینگ های آلومینیومی 19 اینچی، سیستم تعلیق قابل تنظیم، چراغ های تطبیقی و اتوماتیک زنون، چراغ های مهشکن LED، آینه های تاشو مجهز به گرمکن، برفپاککن های اتوماتیک، حسگرهای پارک در جلو و عقب، آینه الکتروکرومیک و درب های وکیومی. مدل کوپه دارای سقف فیبرکربنی است ولی مدل کروک مجهز به یک سقف پارچهای برقی است. در انتهای این سقف پارچهای نیز، یک شیشه وجود دارد که میتواند بالا بیاید و به عنوان یک بادشکن انجام وظیفه کند.
در کابین داخلی نیز این موارد دیده میشوند: کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، سیستم دسترسی بدون کلید، روکش چرمی (در مدل کروک روکش ها نور آفتاب را جذب نمیکنند)، صندلی های جلو مجهز به گرمکن و قابلیت حرکت در 14 جهت (بالشتک زیر پا در چهار جهت حرکت میکند و دارای حافظه تنظیمات برای صندلی راننده است)، فرمان تلسکوپی با قابلیت حرکت به چپ و راست و تزیینات زیاد از جنس چرم و فیبرکربن.
تجهیزات الکترونیکی این خودرو عبارتند از: اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم iDrive بی ام و، voice commands، سیستم صوتی Harman Kardon به همراه 16 بلندگو و صدای فراگیر، رادیوی ماهوارهای و HD و پورت USB و iPod. راننده میتواند به منظور بالابردن راحتی سرنشینان یا افزایش عملکرد، سیستم تعلیق، گیربکس، فرمان و موتور را به طور دلخواه تنظیم کند.
پکیج Competition که به صورت سفارشی قابل خریداری است، این امکانات را در اختیار مشتری قرار میدهد: سیستم اگزوزی که آزادانهتر نفس میکشد و دارای 15 محفظه اضافی است، رینگ های آلومینیومی سبک وزن، سیستم تعلیق بازنگری شده، دیفرانسیل عقب، سیستم کنترل پایداری جدید که در حالت M Dynamic آستانه بالاتری برای مانور دارد و سر اگزوزهایی با روکش کروم سیاه رنگ. پکیج Executive دارای این تجهیزات است: چراغ های تطبیقی LED، نور بالای اتوماتیک، گرمکن فرمان، سیستم "active" در صندلی های جلو برای جلوگیری از خستگی و کوفتگی بدن، نمایشگر مجازی و آفتابگیر برقی عقب (فقط در مدل کوپه). تجهیزات پکیج Driver Assistance Plus شامل این موارد است: سیستم هشدار عبور از خط، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم بررسی نقاط کور به همراه دوربینی که فضای اطراف و پیچ ها را نمایش میدهد. سایر تجهیزات این پکیج عبارتند از: رینگ های سبک و آلومینیومی 20 اینچی، ترمزهای سرامیک-کربن، سیستم صوتی Bang & Olufsen به همراه 16 بلندگو، سیستم هماهنگ با گوشی های هوشمند، سیستم دید در شب و تشخیص عابرین پیاده.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران بی ام و M6 را یک موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری مجهز به توربوشارژر دوگانه تأمین میکند که نیرویی شگفتآور برابر با 560 اسببخار و گشتاوری حدود 677 نیوتن متر تولید میکند. پکیج Competition نیروی بی ام و M6 را 15 اسببخار افزایش میدهد. گیربکس هفت سرعته دو حالته مجهز به پدل شیفتر به صورت استاندارد ارائه میشود، البته مشتریانی که مایل باشند میتوانند گیربکس دستی شش سرعته و سنتی بی ام و را بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی سفارش بدهند. سیستم stop-start نیز که به منظور صرفهجویی در مصرف سوخت در پشت چراغ قرمز مورد استفاده قرار میگیرد، در این پکیج ارائه میشود. در تست عملکرد، بی ام و M6 کروک با گیربکس دستی، ظرف 4.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. انتظار میرود مدل کوپه که سبکتر است، بسیار تیز و فرزتر باشد. مصرف سوخت بی ام و M6 در هر دو مدل کوپه و کروک، در سیکل ترکیبی برابر است با 17 لیتر (20 لیتر در شهر و 14 لیتر در بزرگراه) با گیربکس اتوماتیک و 16 لیتر (18 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه) با گیربکس دستی.
ایمنی
تجهیزات ایمنی برای همه مدل های بی ام و M6 عبارتند از: ترمز ضد قفل دیسکی به همراه خشککن و حالت استندبای پیشرفته، سیستم کنترل در سر بالایی و سراشیبی، کنترل پایداری، کیسه های هوای جانبی و محافظ سر برای صندلی های جلو. مدل کروک در مقابل چپ شدگی نیز مقاوم سازی شده است. دوربین دید عقب که به یک نمایشگر لمسی 10.2 اینچی متصل است، در هر دو مدل کروک و کوپه به صورت استاندارد عرضه میشود. سیستم ارتباط در موارد اضطراری BMW Asisst (هشدار اتوماتیک تصادف و اطلاعرسانی در طول مسیر) و BMW Remote Services (یافتن خودرو مسروقه و قفل کن درب ها از راه دور) نیز، به صورت استاندارد عرضه میشوند. پکیج Driver Assistance Plus که به صورت سفارشی قابل خریداری است، مجهز به سیستم هشدار عبور از خط و سیستم بررسی نقاط کور به همراه دوربینی است که فضای اطراف و پیچ ها را نمایش میدهد. سیستم دید در شب و تشخیص عابرین پیاده نیز، به صورت سفارشی قابل تهیه است.
در تست ترمز، بی ام و M6 با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، بعد از پیمودن 33 متر متوقف شد که برای خودرویی در این کلاس آن هم با تایرهای تابستانی، مسافت خوبی محسوب میشود.
طراحی داخلی و تجهیزات خاص
درست همانطور که از یک بی ام و کوپه انتظار میرود، M6 یک تجربه لوکس و عالی را با عملکرد بسیار بالا ترکیب میکند. روی همه سطوح داخلی، مواد با کیفیت و زیبا و ساخت و پرداخت استادانه به چشم میخورد. صندلی های جلو تنظیمات برقی زیادی دارند تا در لحظاتی که با هیجان بیشتری رانندگی میکنید، راحتی شما تضمین بشود. با این حال، سرنشینان صندلی عقب زیاد راحت نیستند، چون این صندلی کم جاست و فقط برای بچه ها مناسب است. البته صندلی عقب همه کوپه ها و کروک های رقیب نیز کم جاست.
آمپرهای آنالوگ و کلاسیک بی ام و را میتوان به راحتی با یک نگاه خواند. سیستم iDrive خیلی خوب بقیه سیستم های M6 را کنترل و تنظیم میکند. فقط چند کلیک روی دسته کنترل کافی است تا به تنظیماتی که مورد نظرتان است دست پیدا کنید؛ گفتنی است، استفاده از برخی سیستم های رقیب آسانتر از سیستم iDrive بی ام و است. بی ام و M6 برخلاف دیگر کروک هایی که در این محدوده قیمتی قرار دارند، در زمینه آپشن و عملکرد پیشرفت خوبی داشته است. وزن مدل کروک از وزن مدل کوپه بالاتر نیست. شیشه عقب بالا میآید تا تبدیل به بادشکن بشود و به سرنشینان اجازه بدهد با همسایه ها خوش و بش بکنند و موهایشان هم خراب نشود.
مورد دیگری که قابل ذکر است، صندوق عقب بزرگ و به درد بخور 0.35 متر مکعبی است (اگر سقف تا شود این فضا به 0.30 متر مکعب میرسد). ظرفیت صندوق عقب مدل کوپه نیز، 0.37 متر مکعب است.
تجربه رانندگی
اگر به این خاطر مجذوب بی ام و M6 شدهاید که موتور 8 سیلندر مجهز به توربوشارژر دوگانه آن نیرویی خارقالعاده تولید میکند، به طور قطع مأیوس نخواهید شد. این خودرو وقتی روی حداکثر عملکرد تنظیم شده باشد، به اژدهایی آتشین دم تبدیل میشود که میغرد و تنوره میکشد. از شتاب آن وحشت نخواهید کرد چون M6 مجهز به یک سیستم کنترل پایداری است که بدون از بین بردن لذت رانندگی، انتقال نیرو را تعدیل میکند. وقتی با M6 به آرامی و تفریحکنان در بزرگراه حرکت میکنید یا وقتی پدال گاز را تا آخر میفشارید، در هر دو حالت سواری با M6 لذتبخش است. این خودرو قوی و پرشتاب، به لطف تنظیمات زیادی که در مورد سیستم تعلیق، فرمان، گیربکس و واکنش موتور دارد، میتواند در هر حال و هوایی باشید، خودش را با شما هماهنگ کند. با این که وزن بی ام و M6 بالاست ولی خودرویی است که برای سفر و گشت و گذار بسیار مناسب است. اگر دید کم راننده به خاطر دماغه دراز خودرو را در نظر بگیرید، مشخص میشود که بی ام و M6 بیشتر برای جاده های خلوت و باز مناسب است. هرچه باشد بی ام و M6 یک خودور سفری بسیار سریع است، نه یک ماشین اسپرت.