مسابقات دریفت (قسمت اول)

مسابقات دریفت (قسمت اول)

با پخش سومین قسمت از مجموعه فیلم های "سریع و خشن" با نام "دریفت در توکیو" مسابقات دریفت بر روی پرده سینما و صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. گرچه پیش از این فیلم نیز، صحنه هایی از این مسابقات در سینما به نمایش درآمده بود، اما  در این فیلم برای اولین بار به صورت حرفه ای به این ورزش مهیج و پر طرفدار پرداخته شده بود. در این مسابقات، رانندگان خودروهای خود را وادار می‌کنند در پیچ ها و هنگامی که میزان چسبندگی تایرها به کمترین میزان خود رسیده است، سر بخورند؛ شایان ذکر است، انجام چنین کارهایی به مهارت خاصی نیاز دارد. جالب است بدانید هنگامی که عقب خودروی شما روی جاده خیس سر می‌خورد و شما پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر کنترل خودرو را به دست می‌گیرید، در حقیقت مشغول دریفت کردن هستید. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، دریفت کردن کار جدیدی نیست؛ زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه‌ای با سرعت بالا به یک پیچ می‌رسند، به دلیل عدم چسبندگی مناسب تایر با سطح جاده گاهی عقب خودرو سر می‌خورد. در این حالت، اگر راننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، خودرو از مسیر مسابقه منحرف می‌شود.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

امروزه با وجود تایرهایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند حتی از دیوار راست بالا بروند، دریفت کردن به مهارتی حسادت برانگیز تبدیل شده است. در مسابقات اتومبیل رانی، رانندگان حرفه ای می‌توانند در صورت خارج شدن از مسیر، با دریفت کردن به مسیر صحیح بازگردند.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

جالب است بدانید که این مسابقات اولین بار در سال 1990 در جاده های کوهستانی ژاپن به صورت حرفه‌ای برگزار شد و حدودا پنج سال پیش به آمریکا و انگلستان راه یافت. دریفت ساده عبارت است از حرکت خودرو به پهلو در یک پیچ؛ اما در سطح حرفه ای، رانندگان از چند پیچ متوالی به این شکل عبور می‌کنند. به همین دلیل جاده های کوهستانی، بهترین جاده ها برای دریفت کردن به شمار می‌روند. عبور از چند پیچ تند S شکل بیانگر مهارت بالای راننده می‌باشد. در بخش بعد به بررسی مهارت کلاچ و ترمز می‌پردازیم.

 

کلاچ و ترمز

مسابقات دریفت (قسمت اول)

شایع ترین تکنیک های مورد استفاده برای اجرای دریفت عبارتند از: کلاچ و ترمز است؛ گفتنی است، در دریفت کردن از خودروهای دیفرانسیل عقب و در موارد نادر از خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. برای دریفت کردن با استفاده از کلاچ، زمانی که راننده به پیچ نزدیک می‌شود، کلاچ را فشار می‌دهد و خودرو را در دنده دو می‌گذارد و سپس دور موتور را به 4,500 می‌رساند. در این حالت، زمانی که کلاچ را رها می‌کند، با وارد شدن نیروی زیاد به چرخ های عقب، این چرخ ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و با سرعت زیاد می‌چرخند؛ بدین ترتیب عقب خودرو سر می‌خورد و به پهلو پیچ را دور می‌زند. در تکنیک ترمز، راننده زمانی که به پیچ می رسد ترمز دستی را می‌کشد که این کار موجب قفل شدن چرخ های عقب و اجرای دریفت می‌شود؛ شایان ذکر است، برای خودروهای دیفرانسیل جلو فقط از این تکنیک می‌توانید استفاده کنید. در خودروهای دیفرانسیل عقب، برای دریفت کردن تکنیک های زیادی وجود دارد و رانندگان حرفه ای، بسیاری از این تکنیک ها را در یک حرکت به کار می‌برند. قسمت سخت مسابقه پس از شروع دریفت آغاز می‌شود. توانایی کنترل خودرو به تمرین و مهارت زیادی نیاز دارد. رانندگان حرفه ای با استفاده درست و مناسب از پدال گاز و فرمان، کنترل خودرو را دوباره در دست می‌گیرند و پیچ را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. در بخش بعد به بررسی دریفت از نظر فیزیکی می‌پردازیم.

اجرای دریفت

مسابقات دریفت (قسمت اول)

داشتن تبحر در اجرای منظم تکنیک‌ها اولین نیاز یک راننده حرفه‌ای در این مسابقات است. تکنیک پاشنه و پنجه (فشار دادن همزمان پدال ترمز و گاز با پای راست و استفاده از پدال کلاچ با پای چپ)، امکان تعویض نرم و سریع دنده ها (برای افزایش دور موتور) همزمان با ترمز کردن و در نتیجه انتقال وزن خودرو به قسمت جلو را برای راننده فراهم می‌سازد. شایان ذکر است، هدف از این تکنیک حفظ تعادل میان سرعت موتور و سرعت حرکت چرخ ها است تا هنگام تعویض دنده ها به گیربکس آسیبی وارد نشود. در این تکنیک در حالی که پای راست روی پدال ترمز است، کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهید و پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص، پا را از روی کلاچ بر می دارید. سپس، در حالیکه پنجه پای راست را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، با پاشنه پای راست پدال گاز را تا حدی فشار می‌دهید که دور موتور با سرعت حرکت چرخ ها تنظیم شود. وقتی به سرعت مناسب رسیدید، پا را از روی پدال گاز برداشته و با استفاده از ترمز و فشار پدال کلاچ، دنده معکوس می کشید. وقتی راننده بتواند این تغییرات سریع را به درستی انجام بدهد، آمادگی انجام تکنیک های بیشتر را نیز، دارد. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده ارائه می‌شود، با انواع تکنیک ها و مسابقات مختلف دریفت آشنا می‌شوید. 


منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : دریفت , اتومبیل رانی , پیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

حسین
4

سلام من با دیفرانسیل جلو دریفت میزنم اما زیاد نمیتونم ادامش بدم.میشه یکم در مورد کنترل دریفت با دیفرانسیل جلو توضیح بدین.خیلی حیاتیه.
و دوم اینکه تکنیک پاشنه و پنجه به چه دردی میخوره و کجا استفاده میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید!
00:38  1393/04/04
گزارش
پاسخ دادن
مجید
5

ممنون از مطلب بسیار جالبتون...
12:02  1393/04/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mostafa_b
6

ممنون از مطلب مفید و خوبتون ، من به دریفت خیلی علاقه دارم و می خواهم بدانم دریفت با خودرو های AWD و 4WD هم ممکن است ؟
19:27  1393/04/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
واریز ۶ اردیبهشت : من ۲۱ ام پلاک شدم هموز ارسال نکردن شهرستان . چقد طول میکشه؟
صالح : سلام موقع تکمیل وجه یه بخشی بود یه سری چیزها مثل مدل بیمه و ردیاب و اینها رو باید انتخاب میکردیم، احتمالا آپشنهای انتخابی شما گرونتر بود
شاهین پلاس : والا نمی‌دونم چه حکمتیه توکل به خدا
احسان : سلام فقط یه سوال چرا واریزی دوم همه ۴۲۳۷۰۰هستش برای من بدبخت ۱۲ اردیبهشت هستم ۴۳۵۳۰۰شده ازم گرفتن داستان این چیه
احسان : سلام ببیند این سایپا بی صاحب چه بلایی سرمون آورده که بعد 7 ماه واریز کردن همه افتادیم به جون هم خدا نعلت کنه سایپا رو من زنگ زدم سایپا گفت ششم فاکتور شده چون فکر کنم یک هفته بعد به روز رسانی میشه اون سیستم کلاه برداری سایپا الان هم اینا رو فاکتور میکنن که سودمون کم کنن منم 12 اردیبهشتم خدا کنه همه هر چه سریع تر فاکتور بشن اصلا دلیلی نداره کسی بخاد از دروغ بگه فاکتور شدم چی بهش میرسه من کانال تلگرام دارم اونجا هم دهم زده فاکتور شده
Kmc تیر x5 : من که واسشون چک پاس نمیکنم
فرزاد : سلام والا منم وضعیت شمارو دارم چند بار مراجعه کردم نمایندگی فروش منطقه خودم گفتن با همون قیمت خرداد برای شما دعوت نامه میاید ولی کی میاد خدا میدونه ؟
J7 W : سلام دوستان لینک کارزار مصوبه :https://www.karzar.net/268769 لطفا همه امضا کنید و به دوستان و آشنایان خودتون هم اطلاع بدید…هر چی میتونید از اطرافیان خودتون امضا بگیرید تا به جواب برسیم…ما میتونیم✌️✌️
صالح : داداش منم ۱۰ فاکتور شدم حداقل مشخصاتت رو هایلایت میکردی
اردی پلاس : افرادی مثل آقای سجاد و دیگران ،که مدام به بقیه تهمت دروغگویی میزدند،با دیدن این عکسها ،شاید الان کمی خجالت بکشند.مگر میشه اینهمه کاربر 9 و 10 و 11 اردیبهشت که آمدند اینجا اعلام کردند فاکتور شدند،همگی با یکدیگر تبانی کرده باشند که دروغ بگند!؟ چه نفعی از اینکار میبرند؟ شما هم بجای تهمت زدن،بروید یقه نمایندگی و سایپا را بگیرید که چرا بعضی 8 اردیبهشت ها فاکتور نشدند....جسارت من را ببخشید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمیدرضا : چقدر انرژی منفی میدی . هرکاردوست داری بکن .
عذاب اطلس : چند دلیل دارد ثبت کد پستی احراز سکونت در سخا رو باید انجام داده باشی
مظلومی : قباد برس به داد مشتریان، از تبلیغ قیمت دست بکش، فاکتور شدن برح مرداد رو بدین اینا هم مشتریان سایپاوزامیادن هی اکس اکس،اکس نکنید دیگه
ماشاا... : SBr برای همه اضافه میشه و مفتی هم نیست مبلغش را از جریمه تاخیر کم میکنند
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : عجله نکنید توی مرحله فاکتور هستید امروز یا فرداست که فاکتور نیشید خانم نازنین به نمایندگی زنگ بزنید ردیف قرارداد بدید چک کنه چیزی کم و کسر نباشه
امیر آریا نژاد : سلام به همه دوستان کسانی که کوییک GXL-R و GXL از پارس خودرو خرید کردند اطلاع داشته باشید این شرکت هیچ خودرویی در خط تولید نداره و با گذشت 120 روز از زمان تحویل هیچ برنامه ای برای تحویل نداره. هر کوییک که در حال حاضر داره تحویل میشه برای خریداران سایپا است. به احتمال خیلی زیاد پارس خودرو اعلام ورشکستگی کنه و کرمان موتور سهام دار اصلی بشه. البته اگر تا یک ماه دیگه حنگ نشه. من شکایت کردم از شون هفته دیگه قرار دادگاه دارم.
کوییک آر اس : اگر منظورتون ساینا دوگانه هست به احتمال زیاد بعد از عید براتون دعوتنامه دوگانه بیاد
یوسفی : سلام تکمیل وجه عادی نیمه اول مرداد اطلس جی کی فاکتور میشه لطف کنید
زهرا : وای دده مندع
حسینی دوگانه : یه قرار بزارین جمع بشیم هرکسی میاد مردو مردونه قرار بزاره الکی اوکی ندین