خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان
1393/04/14
12:16
«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان
دو خودروساز بزرگ فرانسه در شرایطی این روزها به دنبال بازگشت به ایران هستند که همین ابتدای کار، دو مانع بزرگ را در مقابل خود میبینند؛ یکی تحریمهای باقی مانده علیه ایران و دیگری مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
رنو و پژو که طی سالهای گذشته شرکای اصلی خودروسازی ایران بودهاند و هر دو نیز پس از تشدید تحریمها و به فاصله یک سال و اندی از هم، «جاده مخصوص» را ترک کردند، مزایای بازار خودرو ایران را از بر هستند و از همین رو رغبت زیادی برای بازگشت به آن دارند. اصلا اگر فشارهای غرب نبود، هیچکدام از این دو خودروساز فرانسوی بهخصوص پژو، مایل به ترک ایران نبودند، چون بازاری بیدردسر و پر سود را در اختیار داشتند و از این بازار بزرگ درآمد کسب میکردند. حالا هم که ایران و غرب در آستانه توافق بر سر مساله هستهای قرار گرفتهاند، رنو و پژو فرصت را مغتنم شمرده و در پی بازگشت به بهشت پیشین خود هستند؛ اما آیا آن دو مانع بزرگ (تحریمها و نمایندگان مجلس) این اجازه را به دوقلوهای فرانسوی میدهد؟ در این بین، گفته میشود مانع اول در حال رفع شدن است، اما هنوز تضمینی قطعی از این بابت نیز وجود ندارد و همه چیز موکول شده به دو سه هفته آینده و مشخص شدن نتایج دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5. در حال حاضر مشکل اصلی خودروسازان خارجی بهخصوص رنو و پژو برای بازگشت به ایران، تحریمهای بینالمللی است، چه آنکه آنها میخواهند با کسب اطمینان از حلوفصل مسائل میان ایران و غرب، دوباره به «جاده مخصوص» بیایند و این طور نباشد که دوباره پس از مدتی مجبور به رفتن و تعلیق فعالیتهایشان شوند. هرچند رنو و پژو با رصد مذاکرات هستهای، تصمیم به بازگشت گرفتهاند، اما اگر ایران و غرب به توافق نهایی دست نیابند، حضور دوباره آنها در صنعت و بازار خودرو ایران نیز به مشکل برخواهد خورد. از آن سو طبعا اگر مذاکرات، خوب و سازنده پیش برود، آشتی فرانسویها و خودروسازی ایران نیز اتفاق میافتد و مانع اول برداشته خواهد شد. در واقع به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای، به معنای چراغ سبز برای بازگشت شرکتهای خارجی به ایران است که در این بین، خودروسازانی مانند پژو و رنو جزو اولین داوطلبان به شمار میروند. آن طور که خبر میرسد، طی ماههای گذشته مذاکرات مثبتی میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی انجام شده و طرفین منتظر کنار رفتن مانع بزرگ «تحریم» برای آغاز دوباره همکاری و شراکت خود هستند.
اما بیاییم فرض کنیم مذاکرات ایران و گروه 1+5 طی دو سه هفته آینده به نتیجه قطعی برسد و خودروسازان فرانسوي بهخصوص پژو مجوز لازم برای حضور دوباره در «جاده مخصوص» را از بزرگان خود دریافت کند؛ آیا این به معنای آغاز همکاری دوباره و بیدردسر با خودروسازان ایرانی است؟ آیا پژو میتوند پس از کنار رفتن مانع خارجی (تحریم)، مانع داخلی (مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران) را نیز کنار زده و فعالیت دوباره خود را در ایران آغاز کند؟ پاسخ به این پرسشها کمی سخت است و زمان میبرد، اما اگر نگاهی به اظهارنظرها و مواضع اخیر برخی نمایندگان مجلس در قبال بازگشت خودروسازان فرانسوی بیندازیم، به خوبی متوجه کار سخت این دو شرکت بهخصوص پژو برای به دست آوردن موافقت آنها خواهیم شد. دوقلوهای خودروساز فرانسوی در این ماجرا با دو مشکل مهم روبهرو هستند؛ یکی دلخوری شدید نمایندگان مجلس ایران از رفتاری که آنها در دوران تشدید تحریمها، با خودروسازی ایران کردند؛ بهخصوص پژو که فعالیتهایش را کلا در ایران معلق کرد و دیگری شروطی که مجلسیها برای حضور دوباره خودروسازان فرانسوی در ایران گذاشتهاند.
مشکل اول از آنجا نشات میگیرد که نمایندگان مجلس معتقدند رنو و پژو نباید در دوران تشدید تحریمها، خودروسازی ایران را تنها میگذاشتند و حالا هم که قصد بازگشت دارند، باید گذشته شان را به نوعی جبران کنند. شاید بتوان این مشکل را با مذاکره و گفتوگو حلوفصل کرد، اما بهنظر میرسد مشکل دوم به راحتی قابل حل شدن نیست، چه آنکه مجلسیها شروط سنگین و البته به حقی را برای خودروسازان فرانسوی گذاشتهاند، شروطی که چندان با روحیه رنو و پژو سازگار نیست. بهعنوان مثال، یکی از شروط مجلس، ساخت داخل بودن خودروهای جدیدی است که قرار است با همکاری رنو و پژو ساخته شوند؛ یعنی بايد این خودروها مونتاژ نبوده و برای تامین قطعات آنها، وابستگی خارجی وجود نداشته باشد. یا مثلا شرط دیگر این است که خودروسازان خارجی بهخصوص رنو و پژو، همان محصولاتی را که در فرانسه تولید میکنند، در ایران نیز به تولید برسانند؛ بهعبارت بهتر، اگر قرار بر فعالیت دوباره این خودروسازان در ایران است، آنها باید محصولات روز خود را در ایران تولید کنند. این دو شرط در حالی است که پژو طی بیش از دو دهه شراکت با ایران خودرو، چنین سیاستی را در پیش نگرفت و در حال حاضر نیز محصولات قدیمی و از رده خارج این شرکت، در ایران به تولید میرسد. اما در این زمینه، روز گذشته یک شبکه فرانسوی نیز به اشتیاق رنو و پژو برای حضور در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد که خودروسازان فرانسوی عادت کرده بودند که سالانه ۵۰۰ هزار خودرو در ایران پیش از سال ۲۰۱۲ که مجبور به خروج از این بازار شدند، بفروشند و اکنون تلاشهایی در فرانسه آغاز شده است تا بتوانند تجارت با ایران را از سر بگیرند. فرانس ۲۴ همچنین از تلاش پژو و رنوی فرانسه برای تصاحب دوباره جایگاه خود در بازار ایران خبر داد و اعلام کرد شرکتهای فرانسوی در این زمینه در حال رقابت با شرکتهای بزرگ آمریکایی نظیر کرایسلر و جنرال موتورز هستند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
رنو
,
پژو
,
مجلس
,
حضور
,
خارجی
,
کرایسلر
,
جنرال موتور
,
تحریم
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
0 نظر
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
محمد-::::::::
15 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
4 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
85 نظر
لر بختیاری
21 نظر
تحویل 17خرداد
15 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
سبیل۲
: اگه دست رودست بزاریم خواب ماشین هم نمیبینیم....نهایت ۲روزازکارمیفتیم عوضش حقمون میدن....هرکی براش مقدوره بیاد..من جاومکان هم بهش میدم..فقط بیایید.....بخداسران مملکت خبرندارن این سایپاداره خون مارومیمیکه..فقط تجمع بابنر....پرچم ایران...
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
سبیل۲
: من ۴ماه تکمیل وجه کردم...الان دارم میبینم ادم هست برج ۹پارسال تکمیل وجه کرده...خدابهتون رحم کنه...کاش لااقل میگفتن هرچی تاخیربشه بهتون برمیگردونیم
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
سبیل۲
: فقط تواین اوضاع تجمع جواب میده...به همین شب عزیزاگه تجمع نکنیم تااخرسال ی دونه ماشین به کسی نمیدن....میگن ولش کن اونهاکه پول دادن ساکت نشستن بزارتاهروقت صداشون دراومدشروع کنیم دادن
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
ali
: من قید سهند زدم کوییک تکمیل وجه کردم گفتن یه ماهه فاکتور میشه الان نزدیک سه هفته شده خبری نیست.کوییکم نمیخوان بدن ینی
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا v4 تیرماه
: سلام دوستان.تارا اتومات من که اومدم نمایندگی.۲ هفته نمایندگی هست وکد تحویل به مشتری نیامد که ماشین بازبینی خورده.و مجدد گفتن باید بره تهران تا تایید نهایی صادر بشه.۳۱ اردیبهشت فاکتور شد.۳ خرداد پلاک شد.۳ تیر رسید نمایندگی.و باز دوباره دوشنبه تهران برگشت میخوره.خدایی ما هم با این ایران خودرو گرفتار شدیم
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
5252
: 11 آذر 600 تومن دادم فاکتورم خبری نیست ناامیدم انشالله بشه خرج دوا و دکتر و سرطان زن و بچه سران سایپا
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
محمد
: سلام شاید نیتتون از اذیت کردن مردم و عدم تحویل خودروهای شاهین گرون کردن این محصول بود که اینکار رو هم کردید.دیگه چی میخواهید از جون مردم چرا تولید نمیکنید و تحویل نمیدید؟
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
محمد
: سلام دوستان بخدا این بی انصافیه که از آذر سال قبل پول رو کامل پرداخت کردیم و الان که 4ماه تاخیر داره هیچکس جوابگو نیست.لطف کنید شما که نزدیک هستید تجمع و اعتراض مسالمت آمیز داشته باشید شاید فرجی بشه.من زاهدان دستم نمیرسه.
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
اعتراض ب سایپا
: سلام دوستان روز دوشنبه ۱۶تیر ساعت ۱۰تجمع اعتراضی بهترین راه برا اینکه صدامون برسه ب شرکت سایپا بلکه روند فاکتور تسریع پیدا کنه حضور هریک از شما خیلی مهم هستش
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سجاد
: تنها چیزی که توی این سه سال از سایپا دیدم افزایش قیمت ، نداشتن قطعه و عدم تحویل خودرو بوده .... لعنت به این همه بی کفایتی و لجنی لعنت لعنت لعنت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا LX
فوری 4 تیر
: سلام اقا به والله من سورن ef7 داشتم از نظر ظاهری و نرمی خداست ولی بسیار موتور ضریفی داره چون پیشرفته هست درد سر خیلی داره باید استرس یاتاقان داشته باشی استرس دود ابی داشته باشی استرس cvt داشته باشی نظر شخصی من اینکه ادم یه خر داشته باشه ولی موتورش tu5 باشه من قید ظاهر رانا رو زدم فقط برا موتور با رنج این قیمت ثبت نام کردم
سورن ELX EF7
هستی
: تحویل 2 تیزماه
سورن ELX EF7
حسین
: سلام موتور جدید هستید؟
سورن ELX EF7
محسن
: سلام سورن Xu7p پیش فروش تکمیل وجه 4 اردیبهشت همچنان زده درحال صدور فاکتور هیچکسی هم پاسخگو نیست 2900 تا امروز دیرکرد میده
دنا 1.7
محمد دنا شش دنده
: ببخشید واریز اولیه شما چه تاریخی بود ؟
سایپا کوییک
ابی
: تو و امثال تو میخوان ماشین رو که گرفتن با 100 میلیون سود بفروشن .اگه میبینین سود نداره ثبت نام نکنید یا انصراف بزنید بخاطر این میگم کسی مجبورت نکرده .وقتی میبینین سایپا خوب نیست مشتری مدار نیست پس ثبت نام نکنید که مجبور بشن التماس بکنن
رانا LX
مجید
: سلام به همگی الان من هم نگاه کردم شرایط تبدیل آمده اما چیزی بارگذاری نکردن موعد تحویل 25 خرداد بود
سایپا اطلس جی
اطلس آذر
: نتیجه بایدبری اونجابشینی تافاکتورکنن این ک بری وبیای فایده نداره میخوام برم بشینم تافاکتورکنن فایده نداره شده 20روزم بایداونجاباشم دیگ اعصابم داغونه
رنو B90
استپ وی
: خدایا به بزگی خودت قسم میدم که تمام حواله داران پارس خودرو را نجات بده تا کی باید فکرو ذهنمون درگیر بشه
سورن ELX EF7
محمد جواد
: سلام جهت اطلاع . پیش فروش تحویل 31 خرداد: 9 تیر فاکتور . 11 تیر پلاک شده. فقط از کجا بفهمیم کدام سایت تولید کدام شهر هست؟