مانع غيرمنتظره مقابل قيمت خودرو

مانع غيرمنتظره مقابل قيمت خودرو

پرونده مختومه قیمت خودرو بار دیگر روی میز مسوولان دولتی گشوده شد. اگرچه رئیس شورای رقابت ابتدای هفته جاری با اعلام نرخ جدید خودروهای داخلی، با قاطعیت از مختومه شدن «پرونده قیمت خودرو» صحبت به میان آورد، اما اظهارات دیروز سخنگوی دولت مبنی‌بر مخالفت با افزایش قیمت‌ها، باز هم این پرونده را به جریان انداخت.
بعدازظهر شنبه بود که رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اعلام قیمت جدید خودروها، از افزایش میانگین پنج و نیم درصدی قیمت‌ها خبر داد تا صدای اعتراض مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باز هم بلند شود. آنها (مردم ونمایندگان) معتقدند خودروهای داخلی با توجه به کیفیتی که دارند، نه تنها مستحق گرانی نیستند؛ بلکه حتی باید ارزان نیز بشوند. با این حال شورای رقابت پس از دریافت اطلاعات ارسالی از  سوی خودروسازان، رای به افزایش قیمت‌ها داد تا خودروهای داخلی بین سه تا 6 درصد گران شوند.
این تصمیم شورای رقابت سبب شد قیمت خودروها چند میلیون تومان افزایش یابد و کف قیمت‌ها به حدود 20 میلیون تومان برسد؛ در نتیجه مردم این اتفاق را برنتابیدند و صدای اعتراض آنها از طریق رسانه‌ها به گوش مسوولان دولتی رسید و حالا گویا دولت این صدا را شنیده و در مقام عکس‌العمل برآمده است.
آن طور که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت عنوان کرد، دولت همچنان با افزایش قیمت خودرو مخالف است. وی با تاکید بر اینکه قیمت‌های جدید برای دولت پذیرفتنی نیست، گفته که با این شرایط بحث بازبینی قیمت‌های اعلامی نیز مطرح است. به گفته نوبخت، رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت نیز در جلسه دیروز خود تکدرشان را از قیمت‌های جدید اعلام کرده‌اند. وی با اشاره به اجازه دولت به خودروسازان برای استفاده از ارز مبادله ای، تاکید کرده که دولت انتظار داشته با توجه به این اتفاق (استفاده خودروسازان از ارز مبادله‌ای)، خبر افزایش کیفیت را بشنود و در این مورد حتی اقداماتی نیز انجام شد.
نوبخت در عین حالی که از مخالفت مجدد دولت با افزایش قیمت خودرو و احتمال بازنگری در قیمت‌ها گفته، باز هم به‌نوعی عملکرد شورای رقابت را تایید و عنوان کرده این شورا با استفاده از جایگاه قانونی خود، قیمت جدید خودروها را تعیین کرده است.
وی ابراز امیدواری کرده که در قیمت‌های اعلامی تجدیدنظر انجام شود. سخنگوی دولت در ادامه این را هم گفته که دولت نیز حرف خودروسازان و شورای رقابت را مبنی‌بر تعیین قیمت توسط بازار، قبول دارد، اما  برای این کار ابتدا باید نسبت به واردات خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت خارجی اقدام شود و رقابتی در بازار شکل بگیرد و آنگاه قیمت‌گذاری را بر عهده بازار گذاشت. نوبخت همچنین با بیان اینکه یک بازار نیمه انحصاری برای خودروسازان وجود دارد، تاکید کرده که نمی‌شود هم جلوی واردات را گرفت و هم قیمت‌ها در بازار تعیین شوند. اظهارات دیروز سخنگوی دولت اگرچه در ظاهر نشان از نارضایتی دولتی‌ها از تصمیم اخیر شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت خودرو دارد، اما جایگاه قانونی شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو و همچنین تنفیذ اختیار دولت به این شورا به‌گونه‌ای است که  بعید به‌نظر می‌رسد دولت مستقیما شورای رقابت را بابت بررسی دوباره و کاهش قیمت‌ها تحت‌فشار بگذارد. البته قطعا اظهارات دیروز وی، به باز شدن دوباره پرونده قیمت خودرو و ادامه کش و قوس‌ها بر سر این ماجرا می‌انجامد، اما بعید به‌نظرمی رسد دولت بخواهد بابت کاهش قیمت‌ها از اهرم فشار علیه شورای رقابت استفاده کند. از طرفی شورای رقابت نیز جایگاهی قانونی و فراقوه‌ای برای خود قائل بوده و معتقد است نه دولت و نه مجلس هیچ‌کدام نمی‌توانند در امور و تصمیمات و مصوباتش دخالت کنند. در همین مورد، دیروز رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با تسنیم تاکید کرده که وی نیز مانند رئیس‌جمهور از افزایش قیمت خودرو مکدر شده، اما با در نظرگرفتن هزینه‌های تولید چاره‌ای جز تصویب افزایش قیمت خودرو نداشته است.
شیوا با اشاره به اینکه این شورا پس از بررسی‌های بسیار و ارزیابی هزینه‌های تولید، افزایش قیمت خودرو را به تصویب رسانده، تاکید کرده با در نظر گرفتن این هزینه‌ها، رشد 5/5 درصدی طبیعی است. وی البته پیش‌تر نیز تاکید کرده بود که چون شورا نهادی فراقوه‌ای است، دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمی‌توانند در مصوبات آن دخالت کنند. هرچند افزایش قیمت خودرو اتفاق خوشایندی نبوده و تصمیم  شورای رقابت در این مورد نیز برای مردم قابل‌هضم نیست و به‌نوعی از زیاده‌خواهی خودروسازان حکایت دارد، اما به اعتقاد برخی از کارشناسان ورود دولت به این ماجرا باید بسیار محتاطانه باشد. سخنگوی دولت بارها طی چند ماه گذشته بر جایگاه قانونی شورای رقابت تاکید کرده و این نشان می‌دهد دولتی‌ها این شورا را به رسمیت شناخته‌اند و کارشناسان معتقدند حالا که تصمیمی مخالف نظر آنها (دولتی‌ها) از دل شورا بیرون آمده، باید به این تصمیم احترام گذاشت. 
دولت اگر نمی‌خواست قیمت خودرو افزایش یابد، نباید از ورود این پرونده به شورای رقابت حمایت می‌کرد و يا در کنار آن، اقداماتی را انجام می‌داد تا شورا و خودروسازان بهانه‌ای برای گرانی نداشته باشند. به عبارت بهتر، دولت وقتی پی‌در‌‌پی بر جایگاه قانونی شورای رقابت تاکید می‌کند و قانون نیز اختیار لازم را به این شورا بابت ورود به پرونده قیمت‌گذاری خودرو داده است، پس نمی‌توان خلاف قانون عمل کرد و شورا را بابت افزایش قیمت‌ها سرزنش کرد. البته قطعا مردم حق اعتراض دارند و اعتراض شان نیز با توجه به وضع کیفی خودروها و همچنین کاهش قدرت خرید جامعه، به جاست، چه آنکه گرانی یک شبه خودروها به هیچ وجه قابل‌پذیرش نیست.
به‌نظر می‌رسد در این شرایط که مردم ناراضی اند، دولت می‌تواند با اقدامات دیگری از حجم این نارضایتی بکاهد، مثلا از هزینه‌هایی که خود بر دوش تولید خودرو گذاشته بکاهد یا تسهیلات فروش برای مشتریان ایجاد کرده یا فکری  به حال رقابتی شدن بازار خودرو کشور (مثلا تسهیل واردات خودروهای باکیفیت خارجی در کنار توجه به تولید داخلی)، انجام دهد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , شورای رقابت , مانع , پرونده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

m.a
12

شورای رقابت . دولت . خودرو سازان همگی زیر دست مردم هستند و هدف اصلی نیز مردم است و باید مردم را راضی نگه دارند. نه اینکه شورای رقابت فراقوه است به مردم چه فراقوه ایست. والان همه از قیمت ها ناراضی هستند وبس
12:47  1393/04/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند دی ماه : سلام امروز تماس گرفتم سوال کردم تا چه روزی فاکتور کردید. گفتن تا ۲۵/ ۱ گفتم من که ۲۷ / ۱ تکمیل وجه کردم کی فاکتور میکنید میگه آخر برج تماس بگیر. میگه سهند کم داریم بخاطر همین فاکتور نمیکنیم
محمد-:::::::: : نه بابا فکر نکنم حتی ماهایی که تو اردیبهشت تبدیل به gl زدیم فاکتور نشدیم
فرزاد احمدی : ۱۷ تیر تشریف بیارید بخدا قسم کوتاهی بکنید خبری از شاهین نیست تا جواب نگرفتید تا شب هم شده بمونید تا آبروی این شرکت دزد بره
فرزاد احمدی : تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع ۱۷تیر ساعت ۹صبح
شاهین جی ال : خداویکیلی هر وقت تجمع کردم عصر همون روز نتیجه داده،یا دعوتنامه فرستادن یا تکمیل وجه،وجدانن هر کی میتونه بیاد،
تجمع : تاریخ تجمع سشنبه ۱۷ تیر ماه صبح ساعت ۹
سایپا بی همه چیز : دوستان بخاطر رضای خدا 17تیر ماه ساعت 9 صبح تشریف بیارید الان 8ماه شاهین جی تحویل نگرفتیم بخدا اگه تجمع نکنیم تا برج 7 خبری شاهین نیست
ali s3 : مرحله بیمه وقتی زرد هست یعنی اون مرحله انجام شده. اصلا به نوشته بالا که مرحله سبز یعنی انجام شده، توجه نکنید بعد از بیمه مرحله پلاک هست، شما الان تو نوبت پلاک هستید که زیاد طول نمیکشه، و پایین پروفایلتون تو قسمت پلاک ، شماره پلاک اختصاصی بهتون نوشته میشه
محمد x5 : سلام دوستان من خرداد x5 ثبتنام کردم برای تحویل آذر پرداخت ۲ مرحله چندتا سوال داشتم اگه دوستان کسی اطلاعی داشته باشه ممنون میشم اول اینکه کسی میدونه تحویل آذر برا من زده پرداخت مرحله دومش حدودا کی میشه و دوم اینکه جدیدا کسی انصراف داده و میدونه چند روز بعد پولتو میدن
اکبری : بله انروز از نمایندگی زنگ زدن گفتند روز دوشنبه بریم تحویل بگیریم . انشالله قسمت همه دوستان بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صادق : سلام رینگ فولادی بودی یا آلمینیوم
رانا تحویل 18 خرداد طرح مادران : شبانه روز دارم سایت کاستومر رو چک میکنم و فاکتور نشده، اعصابم داغونه
رانا تحویل 18 خرداد طرح مادران : شما تحویل 90 روزه بودید؟؟؟ من 18 خردادم ولی فاکتور نشدم
ایکس 33 اتومات : سلام چ تاریخی هستید
توحید : برامن مشکلی نیس بزار ندن خودشون ضرر میکنن هرچقدر بمونه دیر کرد میدن خودشون جریمه میشن بعد از واریز پول نوشته تا یک ماه ماشی و تحویل میدیم اگه ندن باید جریمه بدن
پانا207 : ای کانال جهت اطلاع رسانی هست پس لطفا کسانی که فاکتور میشن ی ردیف قرارداد ی توضیح بدن که بقیه هم بدونن کجای ماجرا هست لطفا این لطف رو کنید ایران خودرو که ب چپش نیس اطلاع رسانی اصلا ندارع پس خودمون هوا همو داشته باشیم
پانا207 : سلام منم 16خرداد تحویلم ولی فاکتور نشدم میشه ردیف قرارداد رو 5رقم اول یا شش رقم اولشو لطفا بزارید ممنون میشم ببینم چند نفر دیگه جلو ما هست من امروز میشه 15م تاخیر دیگه
ساینا تبدیل به تک : سلام به نظر منم حقیقت نداره چون من 20 تبدیل زدم سخا همون روز دادم ولی فاکتور نشده .
Rs : ملت بدبخت زنگ بزنید وزارت صنعت شکایت کنید من شکایت کردم باید نصف گرانی را بگیرن و سود مشارکت طبق بخشنامه بپردازند سود مشارکت بالا کشیدن
سعید : 2شنبه 16 تیر ساعت 10 صبح، تهران کیلومتر11 جاده مخصوص(بزرگراه شهید لشگری).همه بیاید دوست و اشنام دارین بیارید تعداد زیاد بشه دوستان من تهرانم هر تاریخی بگید میام. ولی فقط تاریخ و روز دقیق مشخص کنید. یکی میگه 2شنبه یکی 3شنبه تا... . باید یه زمان بریم که تعدا زیاد بشه و جواب بگیریم. نندازید واسه اخر هفته.همین 2شنبه سریع بعده عاشورا. خدایی نکرده باز جنگی نشه و ...