خروج دلالان از بازار خودرو

خروج دلالان از بازار خودرو

کاهش فاصله قیمت خودرو بین کارخانه و بازار موجب خروج دلالان از این بازار شده است. این خروج به واسطه ثبات حاکم‌شده بر بازار صورت گرفته است و مشاهدات حکایت از آن دارد که به جای دلالان، بازار خودرو در حال پیدا کردن مشتریان واقعی خود است. در کنار خروج دلالان روند قیمت نیز در بازار در مدار افت قرار دارد؛ به‌گونه‌ای‌که برخی خودروها در بازار با قیمت پایین‌تری نسبت به درب کارخانه فروش می‌رود. فعالان بازار، روند شکل‌گرفته را ناشی از پیش‌فروش خودرو از سوی سازندگان که منجر به افزایش عرضه می‌شود و تغییر نکردن حجم تقاضا عنوان می‌کنند. 

مشتریان واقعی معامله‌گران بازار این هفته خودرو بودند

بازار خالـی از دلالان خودرو

گروه خودرو: با گذشت بیش از یك ماه از اعمال فرمول شورای رقابت بر محصولات خودروسازان كه افزایش قیمت را برای آنها به همراه داشت، بازار خودرو با كمترین واكنش به اتفاقات رخ داده در قیمت‌گذاری خودرو، به مسیر خود ادامه می‌دهد. 
آن‌طور كه فعالان بازار می‌گویند، طی هفته‌جاری، بازار خودرو با توجه به رکودی که حاکم بر آن بود  بر سبک و سیاق هفته‌های پیشین حرکت کرده است. طی این هفته و البته هفته‌های گذشته بازار خودرو تغییرات قیمتی چندانی نداشته‌ و معاملات نیز كم‌وبیش در آن ادامه داشته است. 
بر این اساس بازار خودرو بر خلاف نخستین روزهای اعلام قیمت‌های جدید كه معاملات بر اثر روشن شدن تكلیف قیمت‌ها جان گرفته بود، این روزها را آرام پشت سر می‌گذارد. 
به عقیده فعالان بازار اگرچه صحبت‌های اخیر سخنگوی دولت و برخی نمایندگان مجلس در اعتراض به قیمت‌های جدید باعث شد تا مشتریان در انتظار به نتیجه رسیدن اعتراض‌ها دست از خرید بكشند، اما این اتفاقات در نهایت باعث شد تا قیمت‌ها در بازار روندی صعودی نگیرد و بازار خودرو از رفتارهای هیجانی به دور باشد. 
طی هفته گذشته بر اثر ثباتی كه بازار خودرو در نتیجه تمام ماجراهایی كه از سر گذراند داشت، قیمت برخی خودروها در كارخانه و بازار یکسان شد. ثبات بازار خودرو طی هفته‌جاری تا آنجا ادامه داشت كه قیمت برخی مدل‌ها در بازار به زیر قیمت رسمی خودرو در كارخانه نیز رسید، اتفاقی كه طی دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است. 
به این ترتیب اگرچه بازار خودرو طی هفته‌جاری آرام بوده است، اما به گفته فعالان بازار معاملات در چنین بازاری، نه در ركود محض؛ بلكه با آهنگی آرام ادامه داشته است. به عقیده فعالان بازار در حال حاضر به دلیل نزدیك شدن قیمت‌ها در بازار و كارخانه و حتی كاهش قیمت برخی محصولات نسبت به نرخ رسمی خودرو در كارخانه، بازار خودرو از فعالیت‌ دلال‌ها خالی شده است و این مشتریان واقعی بازار هستند كه این روزها معاملات بازار را رقم می‌زنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد در كنار بازگشت مشتریان واقعی به بازار خودرو، با توجه به اینكه عرضه انواع خودرو در بازار رو به رشد است، احتمال افزایش قیمت‌ها بر اثر كمبود خودرو وجود نخواهد داشت و چنانچه خودروسازان عرضه به بازار را به خوبی مدیریت كنند، بیش از این شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود. در همین حال خودروسازان نخستین پیش‌فروش‌ها و فروش‌های فوری خود با قیمت‌های جدید را مدتی‌ است كه آغاز كرده‌اند، اقدامی كه به خودی خود در ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو تاثیرگذار بوده است.  از سوی دیگر به نظر می‌رسد آرام بودن بازار خودرو و معاملات، به غیر از اظهارات اخیر مسوولان مبنی‌بر تجدید نظر در قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت كه انتظار مشتریان برای رسیدگی احتمالی به قیمت‌ها را در پی داشت، به ماه رمضان و گرمای هوای تابستان نیز مرتبط باشد.  دو فاكتور اخیر كه به آن اشاره شد تا حدود زیادی مسافرت‌ها را كاهش داده است تا به این ترتیب تقاضا برای خودرو در بازار با كاهش همراه باشد. به عقیده فعالان بازار اتفاقات اخیر در قیمت‌گذاری خودرو اگرچه باعث افزایش قیمت خودرو در كارخانه شد، اما از سویی كاهش فاصله قیمتی بین كارخانه و بازار را به همراه داشت تا به این ترتیب بازار خودرو به تدریج مشتریان واقعی خود را پیدا كند. 

ادامه افت قیمت در بازار

اما آن‌طور كه از بازار خودرو خبر می‌رسد، قیمت برخی مدل‌ها در این هفته باز هم روندی نزولی داشته است. 
پژو206 محصولی است كه طی هفته‌جاری به كمترین قیمت طی ماه‌های گذشته؛ یعنی 38 میلیون تومان رسید. مدل صندوقدار این محصول نیز در بازار این هفته با 400 هزار تومان كاهش قیمت همراه بوده است تا با قیمت 38 میلیون و 300 هزار تومان معامله شود. 
مدل‌های قدیمی‌تر پژو نیز در بازار این هفته كاهش قیمت داشته‌اند. پژو405 بنزینی نمونه‌ای است كه با 200 هزار تومان افت قیمت به 29 میلیون تومان رسید. پژو 405 دوگانه‌سوز اما طی این هفته ثبات قیمت داشته و همچنان روی 32 میلیون و 500 هزار تومان ثابت بوده است. پژو پارس سال در بازار با افت قیمتی نیم میلیون تومانی همراه بوده است و به 36 میلیون تومان رسیده است؛ درحالی‌كه مدل دوگانه‌سوز آن ثبات داشته و روی 37 میلیون و 500 هزار تومان ثابت باقی مانده است. تندرها نیز طی هفته‌جاری ثبات قیمت داشته‌اند. تندر ایران‌خودرو همچنان روی 38 میلیون و 300 هزار تومان باقی مانده است و تندر پارس‌خودرو نیز 39 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد. 
مدل دیگر تندر كه در ایران‌خودرو به تولید می‌رسد؛ یعنی تندر دنده اتومات نیز در بازار این هفته 47 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشته است. دیگر خودرویی كه در بازار این هفته در مقابل افت قیمت مقاومت به خرج داده است سمند ال.ایكس است. این خودرو همچنان روی 30 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است؛ درحالی‌كه عضو كوچك‌تر خانواده سمند، یعنی رانا با 200 هزار تومان افت قیمت به 33 میلیون تومان رسیده است. اما خانواده پراید نیز به‌عنوان پرتیراژترین و البته پرفروش‌ترین خودروی بازار، در مدل سایپا 111 با 200 هزار تومان افت قیمت همراه بوده است و هم‌اكنون روی قیمت 20 میلیون و 800 هزار تومان قرار دارد. پراید 131 نیز در حالی روی 19 میلیون و 800 هزار تومان ثبات قیمت داشته است كه مدل دیگر این خانواده؛ یعنی پراید 132 رشدی 300 هزار تومانی را تجربه كرده است. به این ترتیب 132 تنها خودرویی است كه در كنار مگان فول آپشن، در بازار این هفته با رشد قیمت همراه بوده است. قیمت مگان فول آپشن در هفته‌جاری با جهشی 2 میلیون تومانی به 102 میلیون تومان رسید. اما تیبا نیز در بازار هفته‌جاری، جزو خودروهایی بوده كه افت قیمت را تجربه كرده است. قیمت این محصول سایپا طی این هفته با 400 هزار تومان افت قیمت به 24 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , خروج , دلال , بازار , مشتری , افت قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

فرید
4

خروج دلالها؟؟؟؟هههه..بابا با این قیمتهای شورای محترم نقاهت کی میتونه ماشین بخره چه برسه به دلال بازی!!هههه...ممنون کلی خندییدم..جک سال بود
17:06  1393/04/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
شاهین پلاس : ۴ روز هم تعطیلی در پیش است،تا دوشنبه هم یک بهانه دیگر جور میشود.
X5 محمد : سلام چجوری متوجه فاکتور شدی برای فاکتور شدن خودرو پیامک اومد یا تو سایت نگاه کردی
هادی x5 : با سلام خدمت دوستان. بالاخره دیروز تماس گرفتن برای تحویل خودرو. ثبت نام 14 آبان. فاکتور 9 اردیبهشت . تحویل 12 تیر. امیدوارم هر چه زودتر ماشین شما دوستان را هم تحویل بدن .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
14خرداد : سلام دوستان من تحویل14خرداد مادران رنگ سفید بودم.26 فاکتور شدم.10تیر تحویل گرفتم. الان رفتم کاستومر زده طرح تبدیل خودروی رانا!!!! انگار هرچی قرارداد رانا دارن خودکار براش تبدیل میزنن!!!
خانم : فکر میکردم فقط من اینطوریم خیلی خوشحال شدم دیدم مثل من بازم هستن.
ساینا فوری : با این وضعیتی که شرکت بی عدالت داره فقط پیگیری جواب میده(تجمع و دفاع کردن از حق و حقوق) وگرنه به این زودی ها خبری از فاکتور نیست شیخ زاده و افرادش میخوره و می خوابه
7 اسفند پیش فروش : برا منم فاکتور نشده
وحید، فوق العاده : فال بد نیست ولی نظر شخصی اینه که سایپا حالا حالاها فوق العاده ها رو فاکتور نمیکنه. از اونجایی که طبیعی هست توی این نابسامانی ها شرایط مالی شرکت جالب نباشه، فوق العاده ها رو گذاشته تو آب نمک و میخواد قمار کنه، چون میدونه شرایط ایران ویران ما هر لحظه بوی جنگ میده، احتمالش هست بخش قابل توجهی از سود تاخیر فوق العاده ها رو با بند فورس ماژور جنگ و اعتصابات، بدزده و بکشه بالا. هم خودرو رو بنا به میل خودش دیر تحویل بده و هم با این کلک غیر اخلاقی، زیر بار سود تاخیر نره...
شیرار : دوستان یکم صبور باشید ایرانخودرو با یکی دوماه تاخیر طبیعی به نظر میاد تبدیل نکنید این همه پولتون خوابیده تو حساب ایرانخودرو حالا باز میان با قیمت روز دوباره بهتون خودرو میفروشن تبدیل نکنید
حمیدرضا : سلام دوست عزیز بهای کارخانه در دعوتنامه 473 م تومان هست اون مبلغ رو کم کردن شما الان 236 پرداخت میکنید بعلاوه 206 م تومان که موقع ثبت نام ریختین
فروش فوری رانا تحویل 6 تیر : به نظر دوستان طرح تبدیل خودرو چه خودروی میاد ؟
ممد : چیکار میتونی بکنی ؟؟؟؟؟؟!!!!!
اطلس دوران جنگ : راست میگه بنده خدا سایپا چپانده به همه و داره حال می کنه سایپا سواره همه هست