ولوو XC70 مدل 2015 یک استیشن واگن شیک و لوکس است که میتواند از پس کوران های برف و دست اندازهای کوچک بر بیاید، بدون این که کابین سفری آن، قیافه خوبش را از دست بدهد. برای دستیابی به این هدف، کمپانی ولوو این خودرو را به یک سیستم تعلیق مرتفع مجهز کرده است تا ناهمواری های سطح زمین را بپوشاند. سینی های و صفحات قسمت زیرین بدنه نیز از موادی ساخته شدهاند که در برابر ضربات و کشش ها مقاوم هستند. با وجود این که تغییراتی روی آن صورت گرفته است، ولی این خودرو همچنان بسیار کاربردی باقی مانده است. صندوق عقب آن از صندوق بسیاری از شاسی بلندهای لوکس جادارتر است، علاوه بر این ایمنی بسیار بالایی برخوردار میشوید که کمپانی ولوو به خاطر آن معروف است. نیرو پیشران ولوو XC70 مدل 2015 را یک موتور جدید چهار سیلندر و مجهز به توربوشارژ تأمین میکند که شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارد. یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم stop-start اتوماتیک هم در کنار این موتور قرار گرفته اند. متأسفانه، این موتور جدید فقط با ولوو XC70 دیفرانسیل جلو سازگاری دارد و در حالی که موتورهای شش سیلندر و گیربکس های شش سرعته و اتوماتیک قدیمی، روی مدل های چهار چرخ محرک (all-wheel-drive) نصب میشوند. اختلاف در میزان مصرف سوخت این موتورها بسیار قابل ملاحظه است، از طرفی، شتاب مدل چهار چرخ محرک هم بسیار کمتر است. رقیب سرسخت ولوو XC70، آئودی Allroad مدل 2015 است که زیباتر است ولی کابین داخلی آن کوچکتر و کم جا تر است. این واقعیت در مورد آکورا RDX و ولو XC60 نیز صدق میکند که البته لذت سواری با آن ها بالاتر است. اگر به دنبال یک استیشن واگن میگردید که قابلیت های آف رود هم داشته باشد و تجملات هم برایتان اهمیتی ندارد، سوبارو Outback مدل 2015 هم گزینه خوبی است. روی هم رفته، با این که ولوو XC70 در این دسته از خودروها پیشرو محسوب نمیشود ولی به طور قطع، برند ولوو شما را جذب خواهد کرد، پس ارزش دیدنش را دارد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
ولوو XC70 مدل 2015 یک استیشن واگن پنج نفره است که در سه تیپ اصلی به بازار عرضه میشود: تیپ T5 Drive-E، تیپ 3.2 و تیپ T6. تیپ T5 Drive-E مجهز به موتور چهار سیلندر جدید و دیفرانسیل جلو است. تیپ های 2.3 و T6 هم موتورهایی شش سیلندر دارند (در تیپ T6 به همراه توربوشارژر) و به صورت استاندارد چهار چرخ محرک هستند. تجهیزات استاندارد تیپ های T5 Drive-E و 3.2 عبارتند از: رینگ های 17 اینچی، چراغ های مه شکن، سینی های محافظ زیر بدنه در جلو و عقب، روف ریل، گرمکن آینه های بغل، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک، صندلی تاشوی عقب به نسبت 40/20/60، صندلی راننده با قابلیت حرکت در هشت جهت، حافظه تنظیمات راننده، صندلی برقی جلو، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، روکش های چرمی، ترمز اضطراری مخصوص سرعت های پایین و رانندگی در شهر، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سی دی خوان، رادیوی ماهوارهای و درگاه iPod و USB. پکیج T5 Premier دارای این تجهیزات است: سانروف، شیشه دودی عقب، روکش های چرمی، دسترسی بدون کلید، آینه الکتروکرومیک و صفحه نمایش قابل تبدیل به پنل ابزار. تجهیزات پکیج Premier Plus هم عبارتند از: درب صندوق عقب برقی، دوربین دید عقب، صندلی تاشوی جلو و محافظ های گردن برقی در عقب. پکیج Platinum که فقط برای تیپ های T5 و 3.2 عرضه میشود، شامل همه موارد بالا است و این موارد را نیز به آن ها اضافه میکند: مسیریاب ماهواره ای، سیستم صوتی Premium و نورپردازی داخل کابین. تیپ T6 همه تجهیزات استاندارد تیپ های پایه را دارد و رینگ های آلومینیومی 18 اینچی و همه تجهیزات پکیج Premier را هم در برمیگیرد. پکیج Climate دارای این تجهیزات است: گرمکن شیشه جلو، گرمکن غربیلک فرمان، گرمکن صندلی های عقب و جلو، گرمکن شیشه شورهای شیشه جلو و حسگر کیفیت هوا. تجهیزات پکیج Technology عبارتند از: کروز کنترل تطبیقی، کنترل نور بالای اتوماتیک، سیستم پیشگیری از تصادف، ترمز اتوماتیک برای پیشگیری تصادف از جلو، سیستم هشدار خواب آلودگی و عبور از خط. تجهیزاتی که به صورت مجزا و به سفارش مشتری عرضه میشوند نیز عبارتند از: سیستم هشدار نقاط کور، چراغ های زنون، حسگرهای پارک در جلو و عقب و صندلی کودک در عقب.
قدرت و عملکرد موتور
موتور استاندارد تیپ T5 ولوو XC70، یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر است که 240 اسب بخار نیرو و 350 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور جدید در کنار یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک قرار میگیرد که نیروی موتور به چرخ های جلو منتقل میکند. مصرف سوخت این موتور در سیکل ترکیبی 10.14 لیتر (11.40 در شهر و 8.83 در بزرگراه) است. این میزان مصرف کم مدیون سیستم stop-start اتوماتیک است که وقتی خودرو متوقف میشود موتور را به منظور صرفه جویی در مصرف، خاموش میکند. تیپ 3.2 مجهز به یک موتور 3.2 لیتری است و شش سیلندر است که 240 لسب بخار نیرو و 320 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور در کنار یک گیربکس شش سرعته و چهار چرخ محرک به مشتریان عرضه میشود. کمپانی ولوو مدعی است تیپ 3.2 ظرف 8.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند، که در مقایسه با کراس اوورهای لوکس و جمع و جور، زمان نسبتاً زیادی است. مصرف سوخت این تیپ نیز تعریف چندانی ندارد و در سیکل ترکیبی به 13.3 (15.21 در شهر و 10.95 در بزرگراه) بالغ میشود. بهترین عملکرد متعلق به تیپ T6 است. این تیپ مجهز به یک موتور شش سیلندر 3 لیتری به همراه توربوشارژر است که 300 اسب بخار نیرو و 441 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور هم در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک و چهار چرخ محرک به بازار عرضه میشود. در تست سرعت، این خودرو ظرف 6.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. میزان مصرف سوخت این تیپ نیز نسبت به عملکردی که ارائه میدهد قابل قبول است و در سیکل ترکیبی به 13.69 (16.10 در شهر و 11.90 در بزرگراه) بالغ میشود.
ایمنی
ولوو XC70 مدل 2015 به صورت استاندارد به این موارد ایمنی مجهز است: ترمز ضدقفل، کنترل در سربالایی و سراشیبی، کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی برای صندلی های جلو، کیسه های هوای پردهای در طرفین و محافظ گردن های برقی باری صندلی های جلو. مورد دیگری که به صورت استاندارد ارائه میشود، سیستم ایمنی در شهر مخصوص کمپانی ولوو (City Safety) است. این سیستم در سرعت های پایین و هنگامی که وقوع تصادف قطعی به نظر میرسد، به صورت اتوماتیک ترمز میگیرد. صندلی های یکپارچه عقب و سیستم هشدار نقاط کور نیز به صورت سفارشی قابل سفارش است. در تست ترمز، یک ولوو T6 با چهار چرخ محرک، پس از پیمودن 40.54 متر متوقف شد که حدود 3 متر از مسافت میانگین بیشتر است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
طراحی داخلی ولوو XC70 شیک و با کلاس است. طراحی باریک و "شناور" کنسول مرکزی، حسی استثنایی در شما ایجاد میکند که آن را در دیگر رقبا پیدا نخواهید کرد. آمپرها خیلی راحت خوانده میشوند و استفاده از دکمه های کنترلگر نیز آسان است. با یان حال چیدمان دکمه های کوچک سیستم صوتی قدری از مد افتاده به نظر میرسد. گرافیک و عملکرد سیستم مسیریاب ماهواره ای نیز ظاهراً چند سال از سیستم رقبا عقب تر است. صندلی های جلوی ولوو XC70 بسیار راحت هستند و خیلی خوب از کمر حمایت میکنند. صندلی های عقب هم نسبتاً راحت هستند ولی سرنشینان قد بلند ممکن است آرزوی داشتن فضای پای بیشتری را بکنند. صندلی های عقب به نسبت 40/20/40 تا میشوند، صندلی جلو تاشو است و باعث میشود کابین این استیشن واگن بسیار انعطاف پذیر باشد. این عوامل دست به دست هم میدهند و باعث میشوند فضای بار و جای سرنشینان بسیار زیاد باشد.
صندوق عقب 0.93 متر مکعب گنجایش دارد و در صورتی که صندلی های عقب خوابانده شده باشند، این گنجایش به 2.04 متر مکعب میرسد. یکی از مزایای ولوو XC70 این است که ارتفاع آن چند اینچ از ارتفاع شاسی بلندها و کراس اوورها کمتر است، به همین خاطر میتوان به راحتی دوچرخه، قایق یا لوازم دیگر را روی سقف آن گذاشت.
تجربه رانندگی
بسته به این که کدام تیپ از ولوو XC70 را انتخاب کنید، تجربه های متفاوتی از رانندگی با آن خواهید داشت. تیپ 3.2 با چهار چرخ محرک، کند و تنبل است و مصرف سوخت بالایی هم دارد، ما هم توصیه میکنیم از آن پرهیز کنید. تیپ T5 Drive-E گزینه بهتری است که هم شتاب بیشتری دارد و هم کم مصرف تر است، از طرفی دیفرانسیل جلو باعث میشود از قابلیت های این تیپ از ولوو کاسته شود. شاید بهترین انتخاب، تیپ T6 با چهار چرخ محرک باشد. میزان مصرف سوخت آن هم از تیپ T5 کمتر است. در مجموع، کیفیت سواری ولوو خوب است، خیلی نرم و راحت روی جاده حرکت میکند و همه دست اندازها و ناهمواری ها را میخورد. از طرفی فرمان بیش از حد سبک است و با یک سواری کنترل شده جور در نمیآید. گفتنی است چالاکی ولوو XC70 از رقبای کراس اوور و شاسی بلندش کمتر است.