انواع جاده ها

انواع جاده ها

به مسیری که دو نقطه را به هم متصل می سازد راه یا جاده می گویند و می تواند خاکی، سنگ فرش شده، آسفالت و غیره باشد. راه ها حتی می توانند عمومی یا خصوصی نیز باشند. ساخت اولین خیابان های سنگ فرش شده به 4000 سال قبل از میلاد مسیح، توسط سومری ها در عراق کنونی باز می گردد. جاده ها بر خلاف خطوط راه آهن و یا خطوط هوایی، برای استفاده خودروهای شخصی عموم مردم قابل استفاده می باشند و در بخش هایی از آن سازه های چون: پل، تونل، چهارراه و غیره وجود دارد. راه های امروزی اغلب دارای روکش آسفالت هستند. در این مقاله بیش تر به توضیح جاده های خارج از شهر خواهیم پرداخت.

 

Dirt road (مال رو)

انواع جاده ها انواع جاده ها

به راهی که سطح آن آسفالت نبوده و از جنس خاک، سنگ و یا گل باشد Dirt road می گویند که معنی تحت اللفظی آن "راه کثیف" می باشد. این جاده ها مناسب عبور اتومبیل های سبک، عابرین پیاده و یا حیوانات  می باشند و اغلب در روستاها به چشم می خورند. این قبیل راه ها به سیستم کانال کشی و جمع آوری آب و حاشیه امن (شانه خاکی) مجهز نمی باشند و در زمان بارندگی تقریباً غیرقابل عبور می شوند و نیاز به استفاده از اتومبیل های آف رود (Off-Road) دارند. برای همین در برخی از کشورها مثل استرالیا و نیوزیلند به آن ها dry-weather-roads (راه های آب و هوای مساعد) می گویند.

 

Byway

انواع جاده ها

این نوع راه ها تقریباً مثل Dirt road ها می باشند، ولی عرض آن ها بسیار کم تر بوده و سطح آن ها اغلب پوشیده از علف است. این راه ها نیز بیش تر در دل روستاها وجود داشته و برای دسترسی محلی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

Frontage road

انواع جاده ها

به مسیرهای کوتاه و اغلب کم عرضی گفته می شود که راه فرعی را به راه اصلی و یا راه اصلی را به مناطق مسکونی و یا خدماتی متصل می کند. این جاده های کوتاه و کم عرض در موازات جاده اصلی می باشند. از مزایای این قبیل راه ها این است که در کاهش حجم ترافیک موثر بوده و دست رسی به مناطق مسکونی و خدماتی را آسان تر می کنند. ولی از معایب آن ها این است که اگر سرعت و نحوه ورود و خروج خودروها در آن ها کنترل نشود، می توانند منجر به رخ دادن تصادفات وحشتناکی شوند.

 

 (بزرگراه) High way 

انواع جاده ها انواع جاده ها

Highway (بزرگراه) به جاده هایی گفته می شود که عریض بوده و امکان رانندگی در آن ها در هر شرایط آب و هوایی و با سرعت های بالا امکان پذیر است. پوشش سطح بزرگ راه ها از مرغوبترین نوع آسفالت می باشد (البته استثنا نیز وجود دارد!). محدودیت سرعت در آن  ها بستگی به قوانین کشور مربوطه دارد. طولانی ترین بزرگ راه در کشور استرالیا (به نام Highway 1) وجود دارد و طول آن 14,500 کیلومتر است.

 

(آزادراه) Freeway or Controlled-access highway 

انواع جاده ها

به بزرگ راه هایی که منحصراً برای سرعت های بالا ساخته شده اند Freeway یا همان آزادراه می گویند. در کشور ما آزادراه به معنای واقعی وجود ندارد. در این جاده ها خبری از چراغ های راهنمایی و نیز خروجی و دوربرگردان نیست. اولین آزادراه نیز در سال 1908 و در شهر نیویورک ساخته شد. در کشور آلمان در برخی از آزادراه ها (که به آن ها Autobahn می گویند)، محدودیت سرعت وجود نداشته و در برخی نیز حداکثر سرعت مجاز 250 کیلومتر در ساعت می باشد.

 

1+2

انواع جاده ها

جاده های 2+1 دارای 3 لاین می باشند و دو لاین آن دریک جهت و یک لاین آن در جهت مخالف می باشد و توسط گاردریل یا کابل از هم جدا می شوند. البته ایمنی این نوع  جاده ها پایین تر از 2+2ها می باشد. از سال 1990 ساخت این جاده ها در کشورهای سوئد و دانمارک رواج یافت.

 

2+2

انواع جاده ها

برخلاف جاده های 1+2، در این راه ها 4 لاین وجود دارد و دو لاین در یک جهت و دولاین نیز در جهت مخالف قرار دارند. این جاده ها شانه خاکی ندارند. چهارراه ها نیز در آن ها اغلب به صورت پل روگذر و یا زیرگذر می باشند. در ایالات متحده آمریکا در مجموع 80,000 کیلومتر جاده 2+2 وجود دارد.

 

Winter road

انواع جاده ها

به جاده هایی که از جنس برف و یخ بوده و فقط در زمستان قابل استفاده می باشند Winter road یا همان جاده زمستانی می گویند. این راه های یخی اغلب در کشورهای کانادا و یا روسیه که سردسیر هستند وجود دارند و استفاده از آن ها برای حمل بارهای سنگین ممنوع است، چون احتمال شکستن یخ و فرو رفتن در آب وجود دارد. این جاده ها در مناطقی که مملو از رودخانه بوده و ساختن راه در آن ها هزینه بالایی در بردارد، مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت مجاز در آن ها حدود 15 کیلومتر در ساعت می باشد و اکثراً تریلی ها در این جاده های یخ زده عبور و مرور کرده و کار حمل سوخت و مواد غذایی به مناطق صعب العبور، در زمانی که شرایط جوی برای پرواز هواپیماها مساعد نیست، را بر عهده دارند.

 

Toll road

انواع جاده ها

به بزرگ راه هایی که برای عبور از آن ها باید عوارض پرداخت کرد، Toll road می گویند. از این عوارض برای نگهداری و تجهیز خود جاده استفاده می شود و میزان آن را دولت محلی و بر اساس نوع خودرو و کاربری آن تعیین می کند. در گذشته این عوارض دستی اخذ می شد ولی امروزه این کار را اکثراً ربات ها انجام می دهند(البته باز هم استثنا وجود دارد!). جالب است بدانید که قدمت این نوع جاده ها بیش از 2700 سال است و به بابلیان مربوط می شود. و جالب تر اینکه، ایده گرفتن عوارضی، از راهزنان قرن 15 میلادی برگرفته شده است! به امید روزی که در جاده های استاندارد کشورمان صحیح رانندگی کنیم و هیچ صحنه تصادف دلخراشی روحمان را آزرده نکند.  


منبع

Wikipedia

برچسب : کلاس خودرو , جاده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

11 نظر

سعید
0

سلام هرکی بلده زود بگه مر30. تفاوت بین جاده درجه 1ودرجه2 در داخل شهر چیه؟و جاده درجه2 درون شهری چیه؟
12:10  1392/12/04
گزارش
پاسخ دادن
امیر
1

واقعا مقاله خوب و کاربردی بود. مرسی.
21:09  1392/09/30
گزارش
پاسخ دادن
وحید
3

از سایت بسیار پربارتون واقعا ممنونم
18:55  1392/02/30
گزارش
پاسخ دادن
شیوا
4

ممنون 1car.
23:47  1392/02/08
گزارش
پاسخ دادن
اکبر نوچه
2

داداش گل کاشتی،جمالتو عشق است.

کوچیکت نوچه
23:29  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مسعود ابراهیمی پور
11

منظور از این (البته باز هم استثنا وجود دارد!) چی بود؟ مربوط به ایران که نیست ، این را همه می دانیم
14:04  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
شهرام قوامی
4

(البته باز هم استثنا وجود دارد!)
منظورشون این جمله بوده:
(البته باز هم ایران وجود دارد!)
:))
به امید روزی ک درست تر رانندگی کنیم
و جاده های استاندارد داشته باشیم
آمین
17:01  1392/11/02

گزارش
کاربر: مسعود ابراهیمی پور
6

واقعا منون از افتتاح سایت تا حالا منتظرش بودم
13:52  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
میهمان
8

ممنون خیلی مفید بود
12:28  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
12

مریس 1car جالب بود کاش یه مقاله هم در مورد پیست های معروف بذاری مثلا تو چه کشوری هستن و چند کیلومتر طول دارن
12:13  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
مهرداد
15

مرسی 1Car . بسیار کاربردی و خوب بود .
09:41  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : سلام ببخشید ماهایی که تحویلی برج ۱۲هستیم شامل افزایش قیمت میشیم دوباره؟؟ چه گیری افتادیم خدایا
تجمع : دوباره تو اومدی رو اعصاب مردم نرو شخصیت داشته باش
شاهین : سلام .دوستان همشون دروغ میگن به خدا.قبلا سانروف نبود الانم قطعه نیست فک کنم برشکست شدن فردا هم میگن مدیر عاملش فرار کرد.صب کنید میرسین به حرفم
پلاس : ثبت کن و برو،فقط میخواهی یک گزینه را در سایت فعال کنی ،که چند ثانیه بیشتر وقتت را نمیگیرد.
Alireza : سلام دوستان ب من پیامک تحویل حضوری اومده ولی تو سایت تحویل حضوری ثبت نکرده بودم ب نظرتون برم پارکینگ بهم میدن یا حتما باید ثبت کنم؟
منتظرالشاهین : مبارکه باشه، اکبر دادش،چوخ سنه مبارک...ماشالله در عرض دو روز ۱۲۰۰ کیلومتر باهاش روندی!؟...کل اردبیل تا حیران یا سرعین یا مشکین شهر ۵۰ کیلومتر هم نیست!...رفتی ترکیه !؟
محمدرضا.تارا v4 : دوستان سلام. تارا اتومات سفید تحویل 17 مرداد با کمال ناباوری دیروز تحویل گرفتم!
اکبر رینگ : سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه. شاهین پلاس من هزار و دویست کیلومتر پیمایش داشته. در کل ماشین دوست داشتنی و خوبیه و حس خوبی به بهم میده. ایراد هایی که در طی این مدت از نظر من وارده در دورهای بالا لرزش گیربکس زیر پا رو احساس میکنید به علت مشکل فنی نیست و ذات ماشین اینه .در دور بالای 3000 صدای موتور داخل ماشین میاد خیلی آزار دهنده نیست ولی خب بیشتر از حد نرماله. در موارد محدود و توی شهر اگه هوا گرم باشه و کولر بگیرید آمپر آب یک خانه از وسط بیشتر میشه و با فعال شدن فن ماشین سرجاش برمیگرده.گیربکس اتوماتیک به اندازه ماشین های چینی بازار کمی کنده. اما نسبت به دنا اتومات و تارا اتومات خیلی بهتره با فاصله زیاد. گیج نمیزنه و تقه هم خیلی کم و به ندرت.
محمد-:::::::: : https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus سلام برو این سایت
Essi : شما رو اواخر پاییز حساب کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : 256616000 تومن
مرتضی : دوستان برای کسی پیغام " شرایط ویژه تبدیل " اومده ؟
... : سلام.مدارک ماشین رو بعد تحویل میفرستند؟
توحید ارومیه : اگر شرکت سایپا به همین روال جدید ادامه بده متاسفانه اگر تا آخر این ما خبری از فاکتور نباشه انتهای مردادماه هم نیست و فوق العاده شهریور تازه شروع می کنه که این مشکلاتم بیشتر بخاطر تعطیلات بیش از حد در ایران هست که بعد می خوان به پیشرفت هم برسیم به هر صورت تعطیلی مجددی به اجبار بخوره شرکت سایپا هم کمال استفاده رو می کنه از فاکتور کردن در مرحله به مدت 10روز را متوقف میکنه که دوستان در این مدت همه جور شو دیدید و صحت حرف بنده تایید میکنید
خسارت دیده از سایپا : قرارمون روز دوشنبه 10صبح جلومعاونت سایپا. سایناییا هم دوشنبه دارن میرن.اگه نمیایید پس لااقل قرار رو بهم نریزید تالااقل اون دونفری ک واقعا میخوان بیان ( بلوف نمیزنن)بیان
توحید ارومیه : دوگانه تیر گوش به حرف های بی ثبات اپراتور نده چون حتی میگه بهمن هم فاکتور شده تا7فروش فوق العاده که دروغی بیش نیست حتی اگه بپرسید نمیدونه بهمن از 6شروع شد تا 12وشب 11تکمیل ظرفیت شد فکر می کنه از 7به بعدها بعد انتظار دارید آمار دقیق بدن در حال حاظر شرکت داره طرح مادرانی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن وبعد اونایی که طرح تبدیل زدن از اردیبهشت به بعد دوگانه به تک رو داره فاکتور می کنه که قانونش این بود اسفند پیش تمام بشه بعد بهمن فوق العاده از 6تا12 مرحله اول وبعد همین روال بیاد جلو که متاسفانه چرا شرکت اینجور رفتار می کنه بامشتری و اهمیت نمیده دلیلش نامعلومه
فوری 8 بهمن : شرکت سایپا ناتوانی ساینا اس دارا
16خردادفوق العاده : کسانی که فاکتور شدن اعلام کنن ببینیم تا چه تاریخی فاکتور شده
16خردادفوق العاده : سلام 16 خرداد فوق العاده طرح مادران هنوز فاکتور نشده چجوری میفرمایید 17م فاکتور شده
الی (ایکس 33 دستی) : سلام. آره زنگ که زدم گفت معلوم نیس کی میاد. حتی در این حد که ماشین تو پارکینگشون بود میگفتن نمیدونیم باید شماره شاسی بزنیم ببینیم هست یا نه. من خودم پریروز رفتم تو پارکینگ نمایندگی ماشینمو پیدا کردم عکس گرفتم. داشتم میرفتم داخل که نشون بدم همونجا تماس گرفتن که فردا بیا تحویل بگیر... دیروز ظهر رفتم تحویل گرفتم بعدم بردمش تشخیص رنگو اینا