انواع جاده ها

انواع جاده ها

به مسیری که دو نقطه را به هم متصل می سازد راه یا جاده می گویند و می تواند خاکی، سنگ فرش شده، آسفالت و غیره باشد. راه ها حتی می توانند عمومی یا خصوصی نیز باشند. ساخت اولین خیابان های سنگ فرش شده به 4000 سال قبل از میلاد مسیح، توسط سومری ها در عراق کنونی باز می گردد. جاده ها بر خلاف خطوط راه آهن و یا خطوط هوایی، برای استفاده خودروهای شخصی عموم مردم قابل استفاده می باشند و در بخش هایی از آن سازه های چون: پل، تونل، چهارراه و غیره وجود دارد. راه های امروزی اغلب دارای روکش آسفالت هستند. در این مقاله بیش تر به توضیح جاده های خارج از شهر خواهیم پرداخت.

 

Dirt road (مال رو)

انواع جاده ها انواع جاده ها

به راهی که سطح آن آسفالت نبوده و از جنس خاک، سنگ و یا گل باشد Dirt road می گویند که معنی تحت اللفظی آن "راه کثیف" می باشد. این جاده ها مناسب عبور اتومبیل های سبک، عابرین پیاده و یا حیوانات  می باشند و اغلب در روستاها به چشم می خورند. این قبیل راه ها به سیستم کانال کشی و جمع آوری آب و حاشیه امن (شانه خاکی) مجهز نمی باشند و در زمان بارندگی تقریباً غیرقابل عبور می شوند و نیاز به استفاده از اتومبیل های آف رود (Off-Road) دارند. برای همین در برخی از کشورها مثل استرالیا و نیوزیلند به آن ها dry-weather-roads (راه های آب و هوای مساعد) می گویند.

 

Byway

انواع جاده ها

این نوع راه ها تقریباً مثل Dirt road ها می باشند، ولی عرض آن ها بسیار کم تر بوده و سطح آن ها اغلب پوشیده از علف است. این راه ها نیز بیش تر در دل روستاها وجود داشته و برای دسترسی محلی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

Frontage road

انواع جاده ها

به مسیرهای کوتاه و اغلب کم عرضی گفته می شود که راه فرعی را به راه اصلی و یا راه اصلی را به مناطق مسکونی و یا خدماتی متصل می کند. این جاده های کوتاه و کم عرض در موازات جاده اصلی می باشند. از مزایای این قبیل راه ها این است که در کاهش حجم ترافیک موثر بوده و دست رسی به مناطق مسکونی و خدماتی را آسان تر می کنند. ولی از معایب آن ها این است که اگر سرعت و نحوه ورود و خروج خودروها در آن ها کنترل نشود، می توانند منجر به رخ دادن تصادفات وحشتناکی شوند.

 

 (بزرگراه) High way 

انواع جاده ها انواع جاده ها

Highway (بزرگراه) به جاده هایی گفته می شود که عریض بوده و امکان رانندگی در آن ها در هر شرایط آب و هوایی و با سرعت های بالا امکان پذیر است. پوشش سطح بزرگ راه ها از مرغوبترین نوع آسفالت می باشد (البته استثنا نیز وجود دارد!). محدودیت سرعت در آن  ها بستگی به قوانین کشور مربوطه دارد. طولانی ترین بزرگ راه در کشور استرالیا (به نام Highway 1) وجود دارد و طول آن 14,500 کیلومتر است.

 

(آزادراه) Freeway or Controlled-access highway 

انواع جاده ها

به بزرگ راه هایی که منحصراً برای سرعت های بالا ساخته شده اند Freeway یا همان آزادراه می گویند. در کشور ما آزادراه به معنای واقعی وجود ندارد. در این جاده ها خبری از چراغ های راهنمایی و نیز خروجی و دوربرگردان نیست. اولین آزادراه نیز در سال 1908 و در شهر نیویورک ساخته شد. در کشور آلمان در برخی از آزادراه ها (که به آن ها Autobahn می گویند)، محدودیت سرعت وجود نداشته و در برخی نیز حداکثر سرعت مجاز 250 کیلومتر در ساعت می باشد.

 

1+2

انواع جاده ها

جاده های 2+1 دارای 3 لاین می باشند و دو لاین آن دریک جهت و یک لاین آن در جهت مخالف می باشد و توسط گاردریل یا کابل از هم جدا می شوند. البته ایمنی این نوع  جاده ها پایین تر از 2+2ها می باشد. از سال 1990 ساخت این جاده ها در کشورهای سوئد و دانمارک رواج یافت.

 

2+2

انواع جاده ها

برخلاف جاده های 1+2، در این راه ها 4 لاین وجود دارد و دو لاین در یک جهت و دولاین نیز در جهت مخالف قرار دارند. این جاده ها شانه خاکی ندارند. چهارراه ها نیز در آن ها اغلب به صورت پل روگذر و یا زیرگذر می باشند. در ایالات متحده آمریکا در مجموع 80,000 کیلومتر جاده 2+2 وجود دارد.

 

Winter road

انواع جاده ها

به جاده هایی که از جنس برف و یخ بوده و فقط در زمستان قابل استفاده می باشند Winter road یا همان جاده زمستانی می گویند. این راه های یخی اغلب در کشورهای کانادا و یا روسیه که سردسیر هستند وجود دارند و استفاده از آن ها برای حمل بارهای سنگین ممنوع است، چون احتمال شکستن یخ و فرو رفتن در آب وجود دارد. این جاده ها در مناطقی که مملو از رودخانه بوده و ساختن راه در آن ها هزینه بالایی در بردارد، مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت مجاز در آن ها حدود 15 کیلومتر در ساعت می باشد و اکثراً تریلی ها در این جاده های یخ زده عبور و مرور کرده و کار حمل سوخت و مواد غذایی به مناطق صعب العبور، در زمانی که شرایط جوی برای پرواز هواپیماها مساعد نیست، را بر عهده دارند.

 

Toll road

انواع جاده ها

به بزرگ راه هایی که برای عبور از آن ها باید عوارض پرداخت کرد، Toll road می گویند. از این عوارض برای نگهداری و تجهیز خود جاده استفاده می شود و میزان آن را دولت محلی و بر اساس نوع خودرو و کاربری آن تعیین می کند. در گذشته این عوارض دستی اخذ می شد ولی امروزه این کار را اکثراً ربات ها انجام می دهند(البته باز هم استثنا وجود دارد!). جالب است بدانید که قدمت این نوع جاده ها بیش از 2700 سال است و به بابلیان مربوط می شود. و جالب تر اینکه، ایده گرفتن عوارضی، از راهزنان قرن 15 میلادی برگرفته شده است! به امید روزی که در جاده های استاندارد کشورمان صحیح رانندگی کنیم و هیچ صحنه تصادف دلخراشی روحمان را آزرده نکند.  


منبع

Wikipedia

برچسب : کلاس خودرو , جاده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

14 نظر

س
0

یلام. کسی می دونه معنی جاده آنتنی چیه؟
23:51  1399/02/10
پاسخ دادن
فرزاد
0

با تشکر سوالی که ذهنمو مشغول کرده اصطلاح باند هستش.تو راه ها منظور از باند چیه؟
22:17  1397/01/31
پاسخ دادن
M
0

سلام لطفا ی انشا درمورد جاده نوعش عینی باشه
17:54  1396/08/19
پاسخ دادن
سعید
0

سلام هرکی بلده زود بگه مر30. تفاوت بین جاده درجه 1ودرجه2 در داخل شهر چیه؟و جاده درجه2 درون شهری چیه؟
12:10  1392/12/04
پاسخ دادن
امیر
1

واقعا مقاله خوب و کاربردی بود. مرسی.
21:09  1392/09/30
پاسخ دادن
وحید
3

از سایت بسیار پربارتون واقعا ممنونم
18:55  1392/02/30
پاسخ دادن
شیوا
4

ممنون 1car.
23:47  1392/02/08
پاسخ دادن
اکبر نوچه
2

داداش گل کاشتی،جمالتو عشق است.

کوچیکت نوچه
23:29  1392/01/27
پاسخ دادن
کاربر: مسعود ابراهیمی پور
11

منظور از این (البته باز هم استثنا وجود دارد!) چی بود؟ مربوط به ایران که نیست ، این را همه می دانیم
14:04  1392/01/27
پاسخ دادن
شهرام قوامی
4

(البته باز هم استثنا وجود دارد!)
منظورشون این جمله بوده:
(البته باز هم ایران وجود دارد!)
:))
به امید روزی ک درست تر رانندگی کنیم
و جاده های استاندارد داشته باشیم
آمین
17:01  1392/11/02

کاربر: مسعود ابراهیمی پور
6

واقعا منون از افتتاح سایت تا حالا منتظرش بودم
13:52  1392/01/27
پاسخ دادن
میهمان
8

ممنون خیلی مفید بود
12:28  1392/01/27
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
12

مریس 1car جالب بود کاش یه مقاله هم در مورد پیست های معروف بذاری مثلا تو چه کشوری هستن و چند کیلومتر طول دارن
12:13  1392/01/27
پاسخ دادن
مهرداد
15

مرسی 1Car . بسیار کاربردی و خوب بود .
09:41  1392/01/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
توحید ارومیه : خطاب به دوست عزیز که نوشته لعنت به سایپا.اون موقع که من برای ساینا واریز وجه کردم موقع ارسال دعوتنامه هم قیمت کارخانه افزایش یافته هم مالیات و بیمه و شماره گذاری من از 16میلیون افزایش 8میلیون پرداخت کردم.الانم قیمت کارخانه اطلس شده 418 ت که اگه بهش 21درصد مالیات و بیمه و شماره گذاری اضافه بشه چیزی نزدیک 505میلیون قیمتش میشه.حالا منی که 202میلیون اریبهشت واریز کردم با مشارکت 16برای دی ماه تقریبا از 505کم کنی میمونه 303میلیون 16میلیون هم سود مشارکت کسر میشه میمونه 287میلیون ..موقع ثبت نام اطلس 405میلیون بود قیمش میشه 505که یعنی 100میلیون افزایش نصفش برا من اعمال نمیشه از 287 هم 50 کسر کنی میمونه 237میلیون حالا من در نظرم 240گرفتم برای تکمیل وجه 2.3میلیون اختلاف محاسباتی من.هر چند که این ظلمه برای همه.حداقل افزایش قیمت باید فرودین اعمال میشد نه الان
اقدس سفیدمشکی : شماره پذیرشتومیشه بگی
t8 : ما 23 تیر ثبت نام کردیم ، هنوز شاسی هم نشدیم
تکمیل وجه 29مرداد ، : سلام خسته نباشی من۲۹ مرداد پس چرا برام فاکتور نشده🤔
توحید ارومیه : دوست عزیز بعد تکمیل وجه و ارایه برگ سخا به نمایندگی تبدیل میشه به عدم نقص در پرونده
محمد x5 : دفتر قضایی دادخواست علیه کرمان موتور بابت جریمه تاخیر تحویل خودرو
وحید : به منتظران ریرا خوب بیاید خودمون راش بندازیم من پیش فروش جایگزین خودرو فرسوده ریرا برنده شدم، اینجا اگه کسی مثل من هست کامنت بزاره، همدیگه رو پیدا کنیم، همینجا فعال بشیم
محمد x5 : سلام تشریف ببرید دفتر قضایی یه دادخواست علیه شرکت کرمان موتور رد کنید مبنی برتاخیر در تحویل و جریمه دیرکرد تحویل جلسه اول دادگاه که بشه یا وکیل کرمان موتور حضوری میاد یا لایحه میفرسته و یه مبلغی را به عنوان جریمه میپذیره و یکماه بعد پرداخت میشه. تا دادخواست ندی نمیدن
وحید : من فقط چون نگران بودم گرون بشه، سوال پرسیدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس : خریدار نیست
207 بهمن ماه : منم پارس بهار 403 هستم تبدیل ب 207 تحویل بهمن زدم امروز دعوت نامه اومد 325 بریزم 14 روزه
عرفان : دوستان دعوتنامه تحویلی بهمن ماه واسه کسی اومده
امین فوری اذر : بعد 24 ساعت تو وضعیت خودروی مشتری بروز میشه
ای‌خدا : یعنی‌مثلا‌برای‌استب‌دنده دستی‌چقدر‌باید‌دستمونو‌بگیره
ساناز : سلام دوستان من دعوت نامه بهمن هستم برای من هنوز دعوت نامه ارسال نشده کسی هست مثل بنده باشه ...در ضمن من تبدیلی پارس به 207هستم
Tigo8promax : دوستان کسی تحویل سیستمی شهریور تیگو8 تحویل گرفته لطفا اعلام کنین چون 65 روز از تاریخ تحویل بنده گذشته همچنان خبری نیست لطفا هر عزیزی ک اطلاع داره از وضعیت مجوز خروج تیگو8. اعلام کنه سپاس از همکاریتون
حامد : دنا های اتومات و6دنده efp که فاکتور شدن پلاک هم شدن تحویل نمیدن مشکل کمبود قطعه دارن ماشین هارو ایرانخوردو برا اینکه سود تا خیر نده فاکتور میکنه پلاک میکنه دوهفته کف کارخونه نگهه میداره تا تامین قطعه بشن با این روش دوهفته سود تاخیر نمیده الان به بهونه بازدید فنی نمیزاره خروج بخورن ولی در اصل مشکل تا مین قطعه دارن و نافص تو کف کارخونه موندن
حسین : من تاریخ وجه 22اردیبهشت ولی پولم جور کردم 24تکمیل وجه کردم بهم گفتن تکمیل پرونده 26اردیبهشت بوده
امیر : دوستان آذرماه کسی فاکتور نشد خبری شد اطلاع دهید سورن پلاس طرح مادران باتشکر