انواع جاده ها

انواع جاده ها

به مسیری که دو نقطه را به هم متصل می سازد راه یا جاده می گویند و می تواند خاکی، سنگ فرش شده، آسفالت و غیره باشد. راه ها حتی می توانند عمومی یا خصوصی نیز باشند. ساخت اولین خیابان های سنگ فرش شده به 4000 سال قبل از میلاد مسیح، توسط سومری ها در عراق کنونی باز می گردد. جاده ها بر خلاف خطوط راه آهن و یا خطوط هوایی، برای استفاده خودروهای شخصی عموم مردم قابل استفاده می باشند و در بخش هایی از آن سازه های چون: پل، تونل، چهارراه و غیره وجود دارد. راه های امروزی اغلب دارای روکش آسفالت هستند. در این مقاله بیش تر به توضیح جاده های خارج از شهر خواهیم پرداخت.

 

Dirt road (مال رو)

انواع جاده ها انواع جاده ها

به راهی که سطح آن آسفالت نبوده و از جنس خاک، سنگ و یا گل باشد Dirt road می گویند که معنی تحت اللفظی آن "راه کثیف" می باشد. این جاده ها مناسب عبور اتومبیل های سبک، عابرین پیاده و یا حیوانات  می باشند و اغلب در روستاها به چشم می خورند. این قبیل راه ها به سیستم کانال کشی و جمع آوری آب و حاشیه امن (شانه خاکی) مجهز نمی باشند و در زمان بارندگی تقریباً غیرقابل عبور می شوند و نیاز به استفاده از اتومبیل های آف رود (Off-Road) دارند. برای همین در برخی از کشورها مثل استرالیا و نیوزیلند به آن ها dry-weather-roads (راه های آب و هوای مساعد) می گویند.

 

Byway

انواع جاده ها

این نوع راه ها تقریباً مثل Dirt road ها می باشند، ولی عرض آن ها بسیار کم تر بوده و سطح آن ها اغلب پوشیده از علف است. این راه ها نیز بیش تر در دل روستاها وجود داشته و برای دسترسی محلی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

Frontage road

انواع جاده ها

به مسیرهای کوتاه و اغلب کم عرضی گفته می شود که راه فرعی را به راه اصلی و یا راه اصلی را به مناطق مسکونی و یا خدماتی متصل می کند. این جاده های کوتاه و کم عرض در موازات جاده اصلی می باشند. از مزایای این قبیل راه ها این است که در کاهش حجم ترافیک موثر بوده و دست رسی به مناطق مسکونی و خدماتی را آسان تر می کنند. ولی از معایب آن ها این است که اگر سرعت و نحوه ورود و خروج خودروها در آن ها کنترل نشود، می توانند منجر به رخ دادن تصادفات وحشتناکی شوند.

 

 (بزرگراه) High way 

انواع جاده ها انواع جاده ها

Highway (بزرگراه) به جاده هایی گفته می شود که عریض بوده و امکان رانندگی در آن ها در هر شرایط آب و هوایی و با سرعت های بالا امکان پذیر است. پوشش سطح بزرگ راه ها از مرغوبترین نوع آسفالت می باشد (البته استثنا نیز وجود دارد!). محدودیت سرعت در آن  ها بستگی به قوانین کشور مربوطه دارد. طولانی ترین بزرگ راه در کشور استرالیا (به نام Highway 1) وجود دارد و طول آن 14,500 کیلومتر است.

 

(آزادراه) Freeway or Controlled-access highway 

انواع جاده ها

به بزرگ راه هایی که منحصراً برای سرعت های بالا ساخته شده اند Freeway یا همان آزادراه می گویند. در کشور ما آزادراه به معنای واقعی وجود ندارد. در این جاده ها خبری از چراغ های راهنمایی و نیز خروجی و دوربرگردان نیست. اولین آزادراه نیز در سال 1908 و در شهر نیویورک ساخته شد. در کشور آلمان در برخی از آزادراه ها (که به آن ها Autobahn می گویند)، محدودیت سرعت وجود نداشته و در برخی نیز حداکثر سرعت مجاز 250 کیلومتر در ساعت می باشد.

 

1+2

انواع جاده ها

جاده های 2+1 دارای 3 لاین می باشند و دو لاین آن دریک جهت و یک لاین آن در جهت مخالف می باشد و توسط گاردریل یا کابل از هم جدا می شوند. البته ایمنی این نوع  جاده ها پایین تر از 2+2ها می باشد. از سال 1990 ساخت این جاده ها در کشورهای سوئد و دانمارک رواج یافت.

 

2+2

انواع جاده ها

برخلاف جاده های 1+2، در این راه ها 4 لاین وجود دارد و دو لاین در یک جهت و دولاین نیز در جهت مخالف قرار دارند. این جاده ها شانه خاکی ندارند. چهارراه ها نیز در آن ها اغلب به صورت پل روگذر و یا زیرگذر می باشند. در ایالات متحده آمریکا در مجموع 80,000 کیلومتر جاده 2+2 وجود دارد.

 

Winter road

انواع جاده ها

به جاده هایی که از جنس برف و یخ بوده و فقط در زمستان قابل استفاده می باشند Winter road یا همان جاده زمستانی می گویند. این راه های یخی اغلب در کشورهای کانادا و یا روسیه که سردسیر هستند وجود دارند و استفاده از آن ها برای حمل بارهای سنگین ممنوع است، چون احتمال شکستن یخ و فرو رفتن در آب وجود دارد. این جاده ها در مناطقی که مملو از رودخانه بوده و ساختن راه در آن ها هزینه بالایی در بردارد، مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت مجاز در آن ها حدود 15 کیلومتر در ساعت می باشد و اکثراً تریلی ها در این جاده های یخ زده عبور و مرور کرده و کار حمل سوخت و مواد غذایی به مناطق صعب العبور، در زمانی که شرایط جوی برای پرواز هواپیماها مساعد نیست، را بر عهده دارند.

 

Toll road

انواع جاده ها

به بزرگ راه هایی که برای عبور از آن ها باید عوارض پرداخت کرد، Toll road می گویند. از این عوارض برای نگهداری و تجهیز خود جاده استفاده می شود و میزان آن را دولت محلی و بر اساس نوع خودرو و کاربری آن تعیین می کند. در گذشته این عوارض دستی اخذ می شد ولی امروزه این کار را اکثراً ربات ها انجام می دهند(البته باز هم استثنا وجود دارد!). جالب است بدانید که قدمت این نوع جاده ها بیش از 2700 سال است و به بابلیان مربوط می شود. و جالب تر اینکه، ایده گرفتن عوارضی، از راهزنان قرن 15 میلادی برگرفته شده است! به امید روزی که در جاده های استاندارد کشورمان صحیح رانندگی کنیم و هیچ صحنه تصادف دلخراشی روحمان را آزرده نکند.  


منبع

Wikipedia

برچسب : کلاس خودرو , جاده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

11 نظر

سعید
0

سلام هرکی بلده زود بگه مر30. تفاوت بین جاده درجه 1ودرجه2 در داخل شهر چیه؟و جاده درجه2 درون شهری چیه؟
12:10  1392/12/04
گزارش
پاسخ دادن
امیر
1

واقعا مقاله خوب و کاربردی بود. مرسی.
21:09  1392/09/30
گزارش
پاسخ دادن
وحید
3

از سایت بسیار پربارتون واقعا ممنونم
18:55  1392/02/30
گزارش
پاسخ دادن
شیوا
4

ممنون 1car.
23:47  1392/02/08
گزارش
پاسخ دادن
اکبر نوچه
2

داداش گل کاشتی،جمالتو عشق است.

کوچیکت نوچه
23:29  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مسعود ابراهیمی پور
11

منظور از این (البته باز هم استثنا وجود دارد!) چی بود؟ مربوط به ایران که نیست ، این را همه می دانیم
14:04  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
شهرام قوامی
4

(البته باز هم استثنا وجود دارد!)
منظورشون این جمله بوده:
(البته باز هم ایران وجود دارد!)
:))
به امید روزی ک درست تر رانندگی کنیم
و جاده های استاندارد داشته باشیم
آمین
17:01  1392/11/02

گزارش
کاربر: مسعود ابراهیمی پور
6

واقعا منون از افتتاح سایت تا حالا منتظرش بودم
13:52  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
میهمان
8

ممنون خیلی مفید بود
12:28  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
12

مریس 1car جالب بود کاش یه مقاله هم در مورد پیست های معروف بذاری مثلا تو چه کشوری هستن و چند کیلومتر طول دارن
12:13  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
مهرداد
15

مرسی 1Car . بسیار کاربردی و خوب بود .
09:41  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ال : بابت تمام قدم هایی که پیاده میرم اینور اونور نفرین و لعنت میفرستم به مدیران نالایق سایپا
شاهین : میگن‌ g تا‌ ۱۳‌ آذر‌ فاکتور‌شده کسی‌ هست‌ قبل‌ ۱۳‌ آذر‌ فاکتور‌ نشده‌ باشه‌
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : واقعا نمی‌دونم چی بگم جز این‌که وضعیت تحویل خودروهای جی‌سون از کرمان موتور یک فاجعه تمام‌عیاره!ما که فروردین ماه ثبت نام کردیم، قرار بود حداکثر ۹۰ روزه ماشین‌هامون رو تحویل بگیریم، ولی الان هنوز در مرحله تکمیل وجه هست وتازه دارن ثبت نام بهمن ماه را تحویل میدنوخبری از خودرو نیست! این بی‌توجهی و بی‌احترامی به مشتری‌ها اصلا قابل قبول نیست.چرا کرمان موتور اینقدر بی‌نظم و بی‌مسئولیت عمل می‌کنه؟ چرا کسی پاسخگو نیست؟ ما فقط منتظر بودیم به موقع ماشینمون رو تحویل بگیریم، اما الان شده بازی دادن و سرکار گذاشتن! این رفتارها کاملا غیر حرفه‌ای و ناعادلانه است. همه ما حقوق داریم و انتظار داریم شرکت با مشتری‌هاش با احترام و تعهد رفتار کنه. دوستان، وقتش رسیده که صدای اعتراضمون رو به گوش مسئولین برسونیم. اینجا فقط یه درخواست نیست، بلکه حق ماست!لطفا همه با هم تماس بگیریم، شکایت کنیم و نگذاریم این وضعیت ادامه داشته باشه.
شاهین‌ فاکتور‌ شده‌ : Gl‌ تا‌ ۱۷‌ خرداد‌ G‌ تا‌ ۱۳‌ آذر‌
سیدرضا : سلام منم مثل شماهستم فاکتورنشدم 14 اذر
علی : سلام دوستانی که" دعوتنامه هفته چهارم مرداد g بودن "واسه همه پیامک تبدیل به gl اومد ؟ کسی هست از این دوستان که هیچ پیامکی واسش نیومده باشه؟ هفته چهارم شهریور چی واسه کسی پیامک اومده؟
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام ان شاء الله واقعا بریدیم
علی : هر روز چند میدن جریمه تاخیر
تارا اتومات موعد تحویل ۳ شهریور : روزی چقدر جریمه تاخیر محاسبه میکنن؟
تارا v4 تیتانیوم 30 روزه موعد تحویل 29 مرداد : الان چک کردم فاکتور شده بود با 2 روز جریمه تاخیر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
13تیر : تبریک میگم آقا احسان بالاخره شما فاکتور شدی...خدارو شکر.
توحید ارومیه : اقا مهدی زنگ بزن 096550 وصل شدی کارشناس بهت میگه چه تاریخی سخا برات ثبت کردن.کارشناس های پشتیبانی فقط دوتا چیز بلد هستن که اونم از سیستم نکاه میکنن میگن.یکی تاریخ ثبت سخا.یکی هم چند وقت بعد تحویل خودرو که سود تاخیر محاسبه میشه و توی سیستم ثبت میشه یکی هم اون .در بقیه موارد هر نفری که اینجا هست اطلاعاتش از اونا بیشتر
توحید ارومیه : دوگانه تیر لینک رو نتونستم پیدا کنم.چون مهم نیست نگه نداشتم.من خودم چند بار امتحان کردم تا پیام نیاد نمیتونی وارد بشی.وقتی برات پیام میاد لینک رو هم میفرسته برات که کد ملی و با شماره پذیرش بزنی.امروز بیاد فردا و پس فردا رو میتونی انتخاب کنی.ساعت هم هست مهم نیست.اگه هم روز انتخاب کردی و 3.4 روز دیر رفتی برای تحویل مشکلی نیست.قبلا سود تا روز فاکتور بود.جدیدا تا تحویل شده.برای شما با توجه به واریزی حدودا روزی 330هزار تومن جریمه تاخیر میشه.هزینه حمل تریلی تهران 1تومن هست.مثلا ارومیه 3500هست.هزینه حمل چون دست پیمانکاره حدودا تا یک ماه بعد تحویل خودرو کد میاد که بری از بانک بگیری .زیاد طولش نمیدن.دوشنبه پلاک فیزیک میشی و تا قبل 5شنبه برات پیام میاد که روز رو انتخاب کنی و بری بسلامتی برای تحویل خودرو.کاشان هم نیم ساعت طول نمیکشه تحویل خودرو
سحر : سلام یه پیام اومده در مورد الحاقیه بیمه شخص ثالث کسی اطلاع داره ضروریه؟ لطفا با نام کاربریم پیامای بی- ربط و چر.ت و پر.ت نذارین.اینجا جای مس..خره بازی نیست.
مهدی عابدی : ماشین پژو 504 بدون شک نه تنها در زمان خودش یکی از بهترین ها بود بلکه همین حالا هم بسیار ماشین خوب و راحت یه چون سالها این ماشین و سوار شدم اگه کسی میخواد ماشین قدیمی بخره یا پول آنچنانی ندارد که ماشین روز بخره،ماشین پژو 504 به شرط سالمی و نداشتن پوسیدگی بسیار انتخاب خوبیه کسی که این ماشین پژو 504 سوار شده باشه و عادت کرده باشه به راحتی دیگه نمیتونه سوار هر ماشین دیگه ای بشه چون هندلینگ و راحتی و فرمون نرم و جذابیت دنده کنار فرمون آنقدری هست که شما از سواری و رانندگی هر ماشینی دیگه لذت نمیبری
فربد : کدوم سایت میزنه فاقد صف فاکتور یا اینکه بگه چه قراردادهایی درحال فاکتور شدنه؟
منتظر سورن : 13 تیر واریز وجه باید 16 فروردین باشه چقد جریمه تاخیر بهت دادن؟
مهدی عابدی : قیمت میفرمایید؟؟
رانا تحویل 31مراد : رانا ندارن خب تبدیل بزنن. 207 تحویل شهریور دارن فاکتور می کنن
سینا : خیلی دلت میخاد افزایش راکنن تو..