البته قویترین ابزاری که در دست یک راننده نسکار است چیزی نیست جز همان ماشینی که سوار آن است ولی این ماشین بدون مراقبت و نگهداری افراد تیم، نمیتواند درست کار کند. در مسابقات نسکار، تیم های تعمیر و نگهداری گاهی اوقات قهرمانان گمنام اتومبیل رانی نامیده میشوند، علتش هم این است که این تیم ها باعث میشوند خودرو (و راننده) به راهشان ادامه بدهند ولی اغلب به آن ها توجهی میشود. با همه این حرف ها، کسانی که از فعالیت های این تیم ها اطلاع دارند، خیلی خوب میدانند که اعضا آن ها در همه پیروزی ها نقش دارند و به نوبه خودشان قهرمانان بزرگی به شمار میروند. درست همان طور که یک قهرمان مشت زنی بدون دستکش هایش و یک قهرمان گلف بدون چوب های گلف، هیچ کاری نمیتوانند بکند، اعضاء تیم های فنی خودروهای نسکار نیز بدون ابزارها و آچارها نمیتوانند کارشان را انجام بدهند. ادامه مطلب را بخوانید تا با 10 ابزار ضروری و نحوه کارکرد آن ها آشنا شوید. البته از چند کلک و حقه جالب که این افراد میزنند تا ماشین ها را روی پیست بفرستند نیز آگاه خواهید شد.
1. جعبه ابزار (Pit-box)
جعبه ابزار تیم فنی پر است از ابزارآلات الکترونیکی، که اطلاعات مهمی را در اختیار تیم قرار میدهند. یک جعبه ابزار معمولی دارای دو گیرنده امواج ماهوارهای است که وضعیت آب و هوا و پیست را تحت نظر میگیرند، چندین صفحه نمایشگر نیز وجود دارند که تصاویری از خودرو مربوط به آن تیم را نمایش میدهند. اعضا تیم میتوانند نگاه دقیق تری به خودروشان بیندازند و ایراد و اشکال های آن را تشخیص بدهند، از طرفی هم میتوانند راننده را چهار چشمی بپایند. این جعبه ابزارها دارای چندین و چند کامپیوتر نیز هستند که عملکرد خودرو را زیر نظر میگیرند. این گونه جعبه ابزارها دارای قسمت های دیگری نیز هستند که از فناوری بالا استفاده نمیکنند. جعبه ابزار دارای قسمتی است که همه ابزارها و آچارها و حتی تایر و شاسی یدکی هستند (به این ترتیب، اعضا تیم میتوانند حتی بدون حضور خودرو نیز تعویض تایر را تمرین کنند). در آخر هم بهتر است بدانید، جعبه ابزار مجهز به یک ژنراتور برق است که در صورت قطع شدن برق میتوان از آن استفاده کرد. داشتن ژنراتور به معنای این است که تیم اطلاعات و داده های گردآوری شده و یا قابلیت زیر نظر گرفتن خودرو را از دست نخواهد داد. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید وقتی خودرو در منطقه تعمیر متوقف میشود، تیم فنی از چه ابزارهای دیگری استفاده میکند.
2. تفنگ باد
اگر تا به حال کنار جاده تایر عوض کرده باشید، خوب میدانید اگر بخواهید از جک و آچار چرخ معمولی استفاده کنید، تعویض کردن چرخ مدت زیادی طول میکشد، و دقیقاً به همین علت است که تفنگ باد یکی از تجهیزات استاندارد برای تیم فنی به شمار میرود. این تفنگ از هوای فشرده شده استفاده میکند تا در اسرع وقت بتوان پیچ ها را باز و بسته و چرخ را تعویض کرد. تیم های فنی مسابقات نسکار میتوانند هر چهار چرخ یک خودرو را ظرف مدتی کمتر از 20 ثانیه تعویض کنند. این زمان را با زمانی که تعویض تایرها با آچار دستی طول میکشد مقایسه کنید! البته یکی از مزایای آچار دستی این است که برخلاف تفنگ باد نیازی به شارژ شدن ندارد. از آن جایی که تفنگ های بادی بسیار قوی هستند و در شرایط پر استرسی نیز از آن ها استفاده میشود، باید بسیار با دقت و توجه از آن ها استفاده کرد. بیشتر اعضا فنی سعی میکنند بعد از هر شصت بار استفاده تفنگ های بادشان را شارژ کنند. ولی خود تفنگ باد نیز باید از جایی نیرو بگیرد. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چه چیزی باعث میشود این آچار بچرخد.
3. کمپرسور باد
کمپرسور باد بسیار از ابزارهای تیم فنی را به کار میاندازد ولی شاید به کار بردن عبارت "کمپرسور باد" در مورد آن ها، کار درستی نباشد چون در واقع از نیتروژن پر شده اند و نه از باد ولی بهتر است بدانید دقیقاً مانند کمپرسورهایی بادی کار میکنند که در آپاراتی ها مشاهده میکنید. کار کمپرسور این است که هر گازی داخل آن باشد را فشرده میکند، به این ترتیب، وقتی آن جلوی آن گاز باز شود، با نیروی بسیار زیادی خارج میگردد. از این نیرو برای به کار انداختن ابزارهایی نظیر تفنگ باد استفاده میشود. ولی چرا تیم های فنی مسابقات نسکار در کمپرسورهایشان از نیتروژن استفاده میکنند؟ علتش این است که بسیار با ثبات تر از هواست و به تغییرات دما یا رطوبت واکنش شدید نشان نمیدهد. وقتی کمپرسور از نیتروژن پر شده باشد، اعضا تیم فنی خاطرشان جمع است که هوا در روز مسابقه هر چقدر هم سرد یا گرم باشد، دستگاه کارش را به خوبی انجام خواهد داد. ولی قبل از این که کمپرسور هوا و تفنگ باد بتوانند دست به دست هم بدهند و تایرها را عوض کنند، خودرو باید به سرعت بالا آورده شود. ادامه مطلب را بخوانید تا تیم فنی چطور خودرو را آن قدر به سرعت بالا میآورد.
4. جک
جک ابزاری است که هر رانندهای باید آن را در ماشینش داشته باشد. بسیاری از خودروها را هنگامی که از کمپانی تحویل میگیرید دارای یک جک در صندوق عقب هستند. وقتی نیاز دارید یکی از تایرها را عوض کنید، جک به ابزاری بسیار با ارزش تبدیل میشود. این قضیه در مورد تیم های فنی مسابقات نسکار نیز صدق میکند. از آن جا که مسابقات نسکار بسیار طولانی و فرساینده است، تایرها باید در خلال برگزاری مسابقات چندین بار تعویض بشوند، و همانطور که میدانید، بدون جک نمیتوان تایرها را عوض کرد. از آن جایی که سرعت عمل در مسابقات نسکار حیاتی است، تیم فنی از یک جک مخصوص استفاده میکنند که با استفاده از یک پمپ که روی دسته آن قرار دارد، خودرو را از زمین بلند میکند. اگر جک ماشین خودتان را مجسم کنید، میبینید که برای بلند کردن خودرو از زمین چه نیروی زیادی مورد نیاز است. جک های نسکار هیدرولیکی و بسیار قوی هستند. مزیت دیگر آن ها این است که از آلومینیوم ساخته شده و سبک هستند، به این ترتیب حمل و نقل آن ها کار سادهای است. یکی از اعضا تیم فنی، مسوول استفاده از جک است. او یک طرف خودرو را از زمین بلند میکند و در همین حین، تیم مسوول تعویض تایر، دو تا از تایرها را تعویض میکند. ولی اگر مسوول جک نتواند به موقع جک را زیر خودرو قرار بدهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید تیم فنی چطور خودرو را بالا میبرد.
5. میله های پیانویی
میله های پیانویی که در مسابقات نسکار مورد استفاده قرار میگیرد با میله پیانوهایی که برای نواختن موسیقی مورد استفاده قرار میگیرد تفاوت دارد. گاهی اوقات ماشین مسابقه با خسارات زیاد یا با تایرهای پنچر به منطقه تعمیر و نگهداری میرسد که باعث میشوند ارتفاع آن پایین بیاید و به زمین بچسبد. در چنین شرایطی، فردی که مسوول جک است نمیتواند آن را زیر خودرو بگذارد و این جاست که میله های پیانویی وارد عمل میشوند. میله های پیانویی، میله هایی بلند، قوی و اهرم مانند هستند که برای بلند کردن خودرو از زمین مورد استفاده قرار میگیرند، دستکم به اندازه ای که بتوان جک را زیر آن قرار داد. میله های پیانویی ابزارهایی محکم و خراب نشدنی هستند که دارای هیچ بخش یا قسمت متحرکی نیستند و برای بلند کردن خودور از قوانین مربوط به اهرم استفاده میکنند. تنها چیزی که تیم فنی به آن نیاز دارند قدری نیروی عضلانی است و بقیه کارها به راحتی انجام خواهد شد. خب، میدانید که برای حرکت کردن خودرو به بنزین احتیاج دارید و خودورهای مسابقات نسکار هم از این قاعده مستثنی نیستند. ولی خودروهایی که در این مسابقات شرکت میکنند، چطور آن همه مسافت را بدون رفتن به پمپ بنزین طی میکنند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا جواب این سوال را پیدا کنید.
6. بشکه های بنزین
بیاید رو راست باشیم: هیچ کس نمیتواند 500 مایل را بدون بنزین زدن طی کند. در مسابقات نسکار، علاوه بر این که برای حرکت خودروها به بنزین احتیاج دارد، مقدار و زمان سوختگیری نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. درست است که اگر باک خودرو پر باشد، نیازی به توقف های مکرر برای سوخت گیری نیست، ولی وزن سوخت اضافی، خودرو را سنگین میکند و سرعت آن را پایین میآورد. اگر بنزین کمتری بزنید، خودرو سریع تر و سبک تر خواهد بود ولی این احتمال وجود دارد که جایی در وسط پیست، بنزین تمام کنید. به خاطر این مسایل است که در روز مسابقه، استراتژی سوخت گیری نقش مهمی ایفا میکند. هر تیمی مسایل مربوط به سوخت و سوخت گیری را به دقت زیر نظر میگیرد. اعضا تیم، به وسیله یک بشکه به خودرو مربوطهشان سوخت رسانی میکنند. این بشکه در قسمت پایین دارای یک لوله بلند است که مسوول سوخت رسانی، آن را برمیدارد و به طرف خودرو میبرد. بسیار از سوخت رسان ها هر بار ، دو بشکه با خودشان حمل میکنند. هر یک از این بشکه ها میتواند حدود 40 کیلوگرم وزن داشته باشد. فرد دیگری نیز وجود دارد که یک ظرف خالی حمل میکند تا در صورت سر ریز کردن، بنزین را داخل آن بریزد. ولی اگر یک خرابی در خودرو پیش بیاد چه اتفاقی خواهد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا با یکی دیگر از ابزارهای مهم در روز مسابقات نسکار آشنا شوید.
7. نوار چسب داکت (Duct Tape)
نوار داکت، دوست صمیمی همه تعمیرکاران است، ولی چرا به ابزاری مهم برای تیم های فنی نسکار تبدیل شده است؟ میدانید که در منزل یا در تعمیرگاه، هر کاری با موفقیت انجام نشود، سر و ته آن را با نوار داکت هم میآورند چون هم محکم است و هم استفاده از آن آسان است. تیم های فنی نسکار نیز برای چسباندن قطعات کنده شده از بدنه، از این نوار استفاده میکنند تا به این وسیله قطعات بدنه را تا پایان مسابقه در کنار یکدیگر نگه دارند. از این نوار میتوان برای چسباندن سریع شیلنگ ها یا سیم ها و کابل های آویزان شده نیز مورد استفاده قرار میگیرد. حتی ممکن است اعضاء تیم فنی از این نوار برای پوشاندن قسمت هایی از جلو پنجره استفاده کنند تا مسیر جریان هوا را تغییر بدهند و موتور را در بالاترین سطح از عملکرد نگه دارند. این نوارها در بازار موجودند و حتی به آن ها اسم مستعار "نوار 200 مایلی" هم داده اند. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید وقتی اعضاء تیم فنی نوار 200 مایلی کم میآورند، چه چیزی در آستین دارند.
8. BearBond
در بعضی مواقع نیز از دست نوار داکت کاری ساخته نیست و این جاست که BearBond وارد صحنه میشود. BearBond چیزی نیست جز یک نوار بسیار بلند از چسب بسیار قوی. اگر از روی بد شانسی دور دست و پایتان بپیچد، به سختی میتوانید از شر آن خلاص شوید و به همین خاطر است که تیم های فنی ترجیح میدهند برای چسباندن قطعات بزرگ تر از آن استفاده کنند. برای چسباندن یک قطعه بزرگ، میتوان به جای استفاده از چند تکه کوچک نوار داکت، یک تکه بزرگ از BearBond را به کار برد ولی در مورد قطعات کوچکتر، نوار داکت همچنان گزینه مناسبی است، به خصوص در مورد قطعات موتور. بهتر است بدانی نوارهای داکت را میتوان به راحتی در بازار پیدا کرد ولی BearBond زیاد در بازار موجود نیست. ادامه مطلب را بخوانید تا با چند ابزار دیگر که ممکن است همین حالا نیز آن ها را در پارکینگ خانه تان داشته باشید، آشنا شوید.
9. چکش، راکت بیس بال و اره
اگر یک شکاف بزرگ روی بدنه ماشین تان باشد، بلافاصله سراغ یک صافکار میروید تا با ابزارهای بسیار خاصی آن را تعمیر کند که اغلب هم گران در میآید. وقتی یکی خودروهای شرکت کننده در مسابقات نسکار دارای شکاف بزرگی روی بدنه باشد به طوری که عملکرد آن را تحت تأثیر قرار بدهد، اعضاء تیم فنی چکش، راکت بیس بال و اره را برمیدارند تا آن را به سرعت تعمیر کنند. شاید عجیب به نظر برسد که اعضاء تیم یک هفته تمام را با استفاده از کامپیوترهای گران قیمت، صرف سرهم کردن یک ماشین مسابقهای بسیار پیشرفته و دقیق میکنند و بعد، در روز مسابقه با چوب بیس بال به جان آن میافتند. واقعیت این است که اگر قطعات بدنه خودرو تکه تکه شده باشند، میتوانند تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد آن داشته باشند. آسیب دیدگی های کوچک نه تنها باعث به وجود آمدن خسارات بیشتری در آینده میشوند، بلکه مقاوت باد را نیز بالا میبرند و خودرو نمیتواند خوب به سطح پیست بچسبد که هر دو این موارد در روز مسابقه فاجعه محسوب میشوند. به این ترتیب اگر دیدید یکی از اعضاء تیم فنی با ابزارهای عجیب و غریب به جان ماشین افتاده است نباید نگران باشید. ادامه مطلب را بخوانید تا با یک ابزار ساده دیگر آشنا شوید که در روز مسابقه بسیار کارگشا است.
10. دسته اکستنشن
همانطور که تا به این جا دیدهایم، یک ابزار بسیار ساده، میتواند بسیار مفید واقع شود، یکی از این ابزارهای بسیار ساده، دسته اکستنشن است که در انتهای فهرست ما قرار دارد. درست است، این ابزار فقط یک میله بلند است ولی برای تیم فنی، نقشی حیاتی ایفا میکند. مقررات بازی های نسکار تعداد افرادی از تیم فنی که میتوانند به خودرو نزدیک شوند را محدود کرده است. به این ترتیب، اعضاء تیم فنی از دسته اکستنشن استفاده میکنند تا بتوانند از پشت دیواره پیست نیز کارهای مورد نیاز را انجام بدهند. با استفاده از دسته اکستنشن میتوان شیشه جلو را پاک کرد و ذرات ریز را از روی جلو پنجره پاک کرد تا جریان هوا بهتر صورت بگیرد، همچنین با استفاده از آن ها میتوان یک لیوان آب خنک به دست راننده ها داد. یکی دیگر از کاربردهای دسته اکستنشن این است که میتوان علائمی در انتهای آن نصب کرد و به راننده علامت داد جهت انجام تعمیرات باید وارد کدام منطقه بشود. شاید موضوع سادهای به نظر برسد ولی راننده ای که کل روز را در حال مسابقه دادن بوده است، ممکن است سردرگم بشود و نتواند منطقه مربوط به خودش را پیدا کند. از طرفی، هدایت کردن سریع خودرو به منطقه مورد نظر میتواند چند ثانیه در وقت صرف جویی کند.