تحویل پراید به جای فیات

تحویل پراید به جای فیات
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی اواخر تیرماه امسال اقدام به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور کردند که در یکی از بخش‌های آن، به بررسی برخی قراردادهای منعقده در این صنعت و بندهای نقض‌شده در آنها پرداخته‌اند. در بین قراردادهای داخلی و خارجی منعقد شده، نمایندگان دست روی سه مورد خاص یعنی «قرارداد با رنو»، «قرارداد با پژو» و «قرارداد واگذاری شرکت تاپکو به سایپا» گذاشته و با بررسی آنها عنوان کرده‌اند که برخی از بندهای مهم این قراردادها، نقض یا مغفول مانده است. مجلسی‌ها ابتدا به سراغ قرارداد پلت‌فرم مشترک X90 رفته‌اند، قراردادی که میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و خودروسازان داخلی، با رنوی فرانسه منعقد شد و تندر-90 حاصل  آن به شمار می‌رود.
 آن‌طور که مجلسی‌ها روایت کرده‌اند،  رنو پارس به‌عنوان شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران، برخی از بندهای قرارداد را نقض کرده، که در این بین می‌توان به «عدم سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه‌ای برای تولید تندر-90 به ظرفیت 200 هزار دستگاه»، «اختلاف معنادار میان قیمت قطعات منفصله تامین شده با قیمتی که در قرارداد در نظر گرفته شده است» و همچنین «عدم‌صادرات 20 درصدی تندر-90» اشاره کرد.
طبق گزارش قرائت شده در صحن مجلس، رنوپارس باید مطابق با یکی از بندهای قرارداد مادر، کارخانه‌ای را با ظرفیت 200 هزار دستگاه، برای تولید تندر-90 احداث می‌کرده، اما اقدامی را در این مورد انجام نداده است. این موضوع در حالی در لیست موارد نقض شده قرارداد X90  جای گرفته که برخی مسوولان پیشین سازمان گسترش معتقدند ایران خودرو و سایپا اجازه احداث کارخانه موردنظر را نداده‌اند و رنوپارس قصد انجام اين بند مهم از قرارداد موردنظر را داشته است. به گفته آنها، مسوولان وقت ایران خودرو و سایپا بیم آن را داشته‌اند که اگر رنوپارس اقدام به احداث کارخانه‌ای مختص تولید تندر-90 بکند، این کار به ضررشان تمام شده و فروش تندرهای تولید آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت بهتر، ایران خودرو و سایپا به این دلیل مخالف احداث کارخانه‌ای جدید برای تولید تندر، توسط رنوپارس بوده‌اند که گمان می‌کرده‌اند در این صورت، مشتریان خرید تندرهای این کارخانه را در اولویت قرار خواهند داد.
این ادعای مسوولان سازمان گسترش البته توسط خودروسازان تایید نشده و آنها نیز مانند نمایندگان مجلس، معتقد به کم کاری رنوپارس در این ماجرا هستند. همچنین مجلسی‌ها در گزارش خود عنوان کرده‌اند که سازمان گسترش، مسوول حسن اجرا و نظارت بر مفاد قرارداد X90 بوده و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، این سازمان قصوری غیر قابل جبران را مرتکب شده است. اما در بخش دیگری از گزارش مجلسی‌ها، عدم صادرات 20 درصدی تندر-90 از ایران نیز جزو موارد نقض‌شده قرارداد اعلام شده و طبق محاسبات نمایندگان، تنها حدود یک صدم درصد از تندرهای تولیدی به خارج از مرزهای کشور رفته‌اند. دقیق‌تر اینکه از جمع 350 هزار دستگاه تندر تولیدی در ایران (عددی که نمایندگان مجلس در گزارش تحقیق و تفحص خود به آن رسیده‌اند)، کمتر از 5 هزار دستگاه به بازارهای هدف صادر شده، حال آنکه مطابق با بند مربوط به صادرات 20 درصدی، باید 70 هزار دستگاه تندر-90 از ایران صادر می‌شد. ظاهرا مجلسی‌ها در این مورد نیز سازمان گسترش را مقصر دانسته و تاکید کرده‌اند که سازمان موردنظر وظیفه نظارتی خود را اجرا نکرده است. جدای از موارد مطرح شده، نمایندگان مجلس به بحث قیمت قطعات منفصله‌ای که رنوپارس برای تولید تندر-90 به ایران ارسال می‌کند نیز ورود کرده و از تخلف این شرکت (رنوپارس) صحبت به میان آورده‌اند. بر این اساس، اگرچه طبق قرارداد، رنوپارس باید هزینه عوارض و سود بازرگانی واردات قطعات منفصله را بپردازد، اما این هزینه (حدود یک میلیون تومان بابت هر ست از قطعات وارداتی)، از خودروسازان ایرانی دریافت شده است. بنا به روایت نمایندگان، میان قیمت قطعات منفصله تامین شده توسط رنو پارس، با مبالغ ذکر شده در قرارداد مادر (از حدود یک هزار و 800 یورو در مدل پایه تا دو هزار و 900 یورو در مدل فول)، اختلافی معنادار به چشم می‌آید و این اختلاف سبب شده قیمت نهایی تندر-90 بین هشت تا 12 میلیون تومان افزایش یابد. حرف دیگر نمایندگان مجلس این است که با توجه به موارد نقض شده و همچنین کوتاهی سازمان گسترش در نظارت بر حسن اجرای کار، قرارداد X90 نه تنها رشد صنعت خودرو ایران را در پی نداشته؛ بلکه خسارت‌هایی سنگین نیز بر پیکره این صنعت وارد کرده است. این گفته مجلسی‌ها در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان و برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند قرارداد X90 سبب ارتقای این صنعت شده و از پس حضور رنو در ایران، قطعه سازان و خودروسازان کشور در برخی مسائل فنی رشد کرده‌اند.
    پژو باید خسارت بدهد اما نمایندگان مجلس پس از رنو به سراغ هموطنش پژو رفته و این شرکت را نیز بابت رفتار نامناسبی که همزمان با تحریم‌ها، علیه خودروسازی ایران در پیش گرفت، مورد انتقاد قرار داده‌اند. به گفته آنها، پژو تا سال 2014 با ایران خودرو قرارداد داشته؛ بنابراین نباید در هیچ تحریمی علیه صنعت خودرو ایران حضور مي‌يافت، اما ناگهان ارتباط خود را به صورت یک طرفه قطع و ایران خودرو را متحمل خسارت‌های سنگینی کرد. نمایندگان مجلس بر این باورند که اقدام پژو مبنی بر قطع ناگهانی ارتباط با خودروسازی ایران، به معنای عدم اجرای مفاد قرارداد این شرکت با ایران خودرو است؛ بنابراین باید میزان واقعی خسارات وارده، مشخص و نسبت به جبران آنها از سوی خودروساز فرانسوی، اقدام شود. این گفته نمایندگان در حالی است که ایران خودرویی‌ها از زمستان سال گذشته مذاکرات خود را برای شراکت دوباره با پژو آغاز کرده و اگر ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای به توافق لازم برسند، این دو شرکت دوباره در کنار هم قرار خواهند گرفت.

    فيات بخر، پرايد ببر

 نمایندگان مجلس اما به خرید شرکت تاپکو توسط سایپا و ابهامات اين معامله نيز اشاره كرده‌اند. جدای از اینکه نمایندگان ایراداتی نسبت به نحوه فروش شرکت تاپکو گرفته‌اند، موضوع اصلی اینجاست که سایپایی‌ها پس از خرید این شرکت، اقدام به تحویل پراید به مردم به جای فیات، کرده‌اند. طبق گزارش نمایندگان، سه هزار و 500 نفر از مشتریانی که با مراجعه به تاپکو، براي دريافت فیات سی ینا ثبت‌نام کرده‌اند، در نهایت به جای این خودرو، پرايد نصیب شان شده است. این در شرایطی است که این سه هزار و 500 نفر قطعا مشتری پراید نبوده‌اند و به هوای آنکه خودرویی با کیفیت‌تر را سوار شوند، به تاپکو اعتماد و فیات ثبت‌نام کرده‌اند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قرارداد , تحویل , پراید , فیات , داخلی , خارجی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینg🍂 : سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
19 اسفند : قبلا گفتند که تا 18 اسفند فاکتور شده. 14 اسفند هنوز مونده🤦؟
صقف شیشه اذر هست با رینگ اصپرت اصلی : سلام عرز ادب دارم چتوره دی ماهی ها میگن فاکتر شدن در حالیکه هنوز من که اذر هستم فاکتر نشدم یک جای این کار میلنگد یا شرکت دارد پارطی بازی میکند یا آن دوست دروغ میگه که فاکتر شده چون بعد از آبان اذر است نوبت به اذر میرسد نه دی البته اگر واقعا فاکتر شده نوش جانشان باشه ما حصود نیستیم اما جای سوال برام عجیب است که چرا اول دی بعد اذر ما که نوبتمان جلوتر است
دی : 14 کجا بود نگفتند تا 16 دهم
مهرداد : خدا قوت پهلوان
سجاد بختیاری : اینایی که میگین گرون بشه و خوشحالین چه اکستند و چه آبی گرون بشه لوازم یدکیش هم گرون میشه فردا بخوایم قطعه بخریم براش 2برابر باید بخریم
علی : سلام بله از من 8.22 فاکتور وبیمه شده ولی پلاک هنوز نشده
مهیار : سلام من 19 مرداد تکمیل وجه کردم .هنوز فاکتور نشده
محمدی : سلام دوستان امروز کسی از تبدیلی دوگانه به تک فاکتور شده تا تاریخ 15 شهریور فاکتور شده من 16 شهریور تکمیل وج کردم هنوز فاکتور نشدم
سعید : من ثبت نام 26 فروردین بودم
مصطفی : آگه کسی مثل من هست نتونسته دعوت نامه پرداخت کنه و دعوت نامه مجدد براش نیومده تیک سبز بزنید ببینبم چند نفریم