تحویل پراید به جای فیات

تحویل پراید به جای فیات
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی اواخر تیرماه امسال اقدام به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور کردند که در یکی از بخش‌های آن، به بررسی برخی قراردادهای منعقده در این صنعت و بندهای نقض‌شده در آنها پرداخته‌اند. در بین قراردادهای داخلی و خارجی منعقد شده، نمایندگان دست روی سه مورد خاص یعنی «قرارداد با رنو»، «قرارداد با پژو» و «قرارداد واگذاری شرکت تاپکو به سایپا» گذاشته و با بررسی آنها عنوان کرده‌اند که برخی از بندهای مهم این قراردادها، نقض یا مغفول مانده است. مجلسی‌ها ابتدا به سراغ قرارداد پلت‌فرم مشترک X90 رفته‌اند، قراردادی که میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و خودروسازان داخلی، با رنوی فرانسه منعقد شد و تندر-90 حاصل  آن به شمار می‌رود.
 آن‌طور که مجلسی‌ها روایت کرده‌اند،  رنو پارس به‌عنوان شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران، برخی از بندهای قرارداد را نقض کرده، که در این بین می‌توان به «عدم سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه‌ای برای تولید تندر-90 به ظرفیت 200 هزار دستگاه»، «اختلاف معنادار میان قیمت قطعات منفصله تامین شده با قیمتی که در قرارداد در نظر گرفته شده است» و همچنین «عدم‌صادرات 20 درصدی تندر-90» اشاره کرد.
طبق گزارش قرائت شده در صحن مجلس، رنوپارس باید مطابق با یکی از بندهای قرارداد مادر، کارخانه‌ای را با ظرفیت 200 هزار دستگاه، برای تولید تندر-90 احداث می‌کرده، اما اقدامی را در این مورد انجام نداده است. این موضوع در حالی در لیست موارد نقض شده قرارداد X90  جای گرفته که برخی مسوولان پیشین سازمان گسترش معتقدند ایران خودرو و سایپا اجازه احداث کارخانه موردنظر را نداده‌اند و رنوپارس قصد انجام اين بند مهم از قرارداد موردنظر را داشته است. به گفته آنها، مسوولان وقت ایران خودرو و سایپا بیم آن را داشته‌اند که اگر رنوپارس اقدام به احداث کارخانه‌ای مختص تولید تندر-90 بکند، این کار به ضررشان تمام شده و فروش تندرهای تولید آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت بهتر، ایران خودرو و سایپا به این دلیل مخالف احداث کارخانه‌ای جدید برای تولید تندر، توسط رنوپارس بوده‌اند که گمان می‌کرده‌اند در این صورت، مشتریان خرید تندرهای این کارخانه را در اولویت قرار خواهند داد.
این ادعای مسوولان سازمان گسترش البته توسط خودروسازان تایید نشده و آنها نیز مانند نمایندگان مجلس، معتقد به کم کاری رنوپارس در این ماجرا هستند. همچنین مجلسی‌ها در گزارش خود عنوان کرده‌اند که سازمان گسترش، مسوول حسن اجرا و نظارت بر مفاد قرارداد X90 بوده و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، این سازمان قصوری غیر قابل جبران را مرتکب شده است. اما در بخش دیگری از گزارش مجلسی‌ها، عدم صادرات 20 درصدی تندر-90 از ایران نیز جزو موارد نقض‌شده قرارداد اعلام شده و طبق محاسبات نمایندگان، تنها حدود یک صدم درصد از تندرهای تولیدی به خارج از مرزهای کشور رفته‌اند. دقیق‌تر اینکه از جمع 350 هزار دستگاه تندر تولیدی در ایران (عددی که نمایندگان مجلس در گزارش تحقیق و تفحص خود به آن رسیده‌اند)، کمتر از 5 هزار دستگاه به بازارهای هدف صادر شده، حال آنکه مطابق با بند مربوط به صادرات 20 درصدی، باید 70 هزار دستگاه تندر-90 از ایران صادر می‌شد. ظاهرا مجلسی‌ها در این مورد نیز سازمان گسترش را مقصر دانسته و تاکید کرده‌اند که سازمان موردنظر وظیفه نظارتی خود را اجرا نکرده است. جدای از موارد مطرح شده، نمایندگان مجلس به بحث قیمت قطعات منفصله‌ای که رنوپارس برای تولید تندر-90 به ایران ارسال می‌کند نیز ورود کرده و از تخلف این شرکت (رنوپارس) صحبت به میان آورده‌اند. بر این اساس، اگرچه طبق قرارداد، رنوپارس باید هزینه عوارض و سود بازرگانی واردات قطعات منفصله را بپردازد، اما این هزینه (حدود یک میلیون تومان بابت هر ست از قطعات وارداتی)، از خودروسازان ایرانی دریافت شده است. بنا به روایت نمایندگان، میان قیمت قطعات منفصله تامین شده توسط رنو پارس، با مبالغ ذکر شده در قرارداد مادر (از حدود یک هزار و 800 یورو در مدل پایه تا دو هزار و 900 یورو در مدل فول)، اختلافی معنادار به چشم می‌آید و این اختلاف سبب شده قیمت نهایی تندر-90 بین هشت تا 12 میلیون تومان افزایش یابد. حرف دیگر نمایندگان مجلس این است که با توجه به موارد نقض شده و همچنین کوتاهی سازمان گسترش در نظارت بر حسن اجرای کار، قرارداد X90 نه تنها رشد صنعت خودرو ایران را در پی نداشته؛ بلکه خسارت‌هایی سنگین نیز بر پیکره این صنعت وارد کرده است. این گفته مجلسی‌ها در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان و برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند قرارداد X90 سبب ارتقای این صنعت شده و از پس حضور رنو در ایران، قطعه سازان و خودروسازان کشور در برخی مسائل فنی رشد کرده‌اند.
    پژو باید خسارت بدهد اما نمایندگان مجلس پس از رنو به سراغ هموطنش پژو رفته و این شرکت را نیز بابت رفتار نامناسبی که همزمان با تحریم‌ها، علیه خودروسازی ایران در پیش گرفت، مورد انتقاد قرار داده‌اند. به گفته آنها، پژو تا سال 2014 با ایران خودرو قرارداد داشته؛ بنابراین نباید در هیچ تحریمی علیه صنعت خودرو ایران حضور مي‌يافت، اما ناگهان ارتباط خود را به صورت یک طرفه قطع و ایران خودرو را متحمل خسارت‌های سنگینی کرد. نمایندگان مجلس بر این باورند که اقدام پژو مبنی بر قطع ناگهانی ارتباط با خودروسازی ایران، به معنای عدم اجرای مفاد قرارداد این شرکت با ایران خودرو است؛ بنابراین باید میزان واقعی خسارات وارده، مشخص و نسبت به جبران آنها از سوی خودروساز فرانسوی، اقدام شود. این گفته نمایندگان در حالی است که ایران خودرویی‌ها از زمستان سال گذشته مذاکرات خود را برای شراکت دوباره با پژو آغاز کرده و اگر ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای به توافق لازم برسند، این دو شرکت دوباره در کنار هم قرار خواهند گرفت.

    فيات بخر، پرايد ببر

 نمایندگان مجلس اما به خرید شرکت تاپکو توسط سایپا و ابهامات اين معامله نيز اشاره كرده‌اند. جدای از اینکه نمایندگان ایراداتی نسبت به نحوه فروش شرکت تاپکو گرفته‌اند، موضوع اصلی اینجاست که سایپایی‌ها پس از خرید این شرکت، اقدام به تحویل پراید به مردم به جای فیات، کرده‌اند. طبق گزارش نمایندگان، سه هزار و 500 نفر از مشتریانی که با مراجعه به تاپکو، براي دريافت فیات سی ینا ثبت‌نام کرده‌اند، در نهایت به جای این خودرو، پرايد نصیب شان شده است. این در شرایطی است که این سه هزار و 500 نفر قطعا مشتری پراید نبوده‌اند و به هوای آنکه خودرویی با کیفیت‌تر را سوار شوند، به تاپکو اعتماد و فیات ثبت‌نام کرده‌اند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قرارداد , تحویل , پراید , فیات , داخلی , خارجی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممد : سلام اقا این اینه های تخمی ایکس ۵ چجوری بسته مره
علی : خب شاید یه ماشین تصادفیشو برداشتن بازسازی کردن به اسم صفر تحویل دادن وگرنه انقدر سریع نمیشه
حسین : از فردای 90 روز، که میشد اواسط اسفند 1403، دقیقا همین حرفو میزنن!!!
حسین : چی چی فاکتور شدیم؟ در اصل بیخیال شدیم بخدا
ایکس5مشکی : چنین چیزی امکان نداره شما کل سوابق کرمان موتور رو هم بگردی یک موردم پیدا نمیکنی که انقدر زود و بدون تاخیر تحویل بدن شما هم کمتر خبر کذب اینجا بنویس و سعی نکن ابروی نداشته کرمان شتر رو حفظ کنی!!! بنده خودم در اردیبهشت تو نمایندگی1708 سلیمانی پور بصورت نقد و تحویل 20 روزه قرار داد دارم تازه از 11 مرداد فاکتور شدم هنوز مدارک هم به دستم نرسیده چه برسه به تحویل!!!!!!
ایگل خاکستری اهواز : با سلام امروز از نمایندگی تماس گرفتن که فردا برم برای تحویل خودرو. امیدوارم هر چه زودترقسمت همه بشه. تاریخ ثبت نام ۱۰ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، تاریخ تحویل سیستمی ۲۵ تیر بود که ۲۸ تیر فاکتور شد و یک مرداد مدارک هم ارسال شد. تحویل کارت خودرو ۱۳ مرداد و تحویل برگ سبز ۲۳ مرداد انجام شد. فقط جهت تسریع در درخواست کارت سوخت عرض کنم زمانی که در سایت سخا استعلام انجام دادید ، میتونید شماره سریال برگ سبز را استخراج و قبل از دریافت مدارک در سامانه کارت سوخت ثبت نمایید.
حسین j7 : سلام. منم ثبت نام بهمن ماه هستم. ۲ ماهه فاکتور شدم. همش میگن تو صف بارگیریه
مهدی مشهد : من زنگ زدم. گفتن از تاریخ ۲۱الی ۲۵مرداد خط تولید تعطیل بوده و از فردا تولید شروع میشه که نسبت به تعداد تولید همان روز فاکتور می‌شود انشالله فاکتورها از دو روز دیگه شروع میشه
ایکس5 : این خیلی عجیبه واقعا یا شما داری دروغ میگی یا از عوامل همین کرمان موتور هستی!! بنده خودم اردیبهشت ثبت نام نقدی کردم در نمایندگی 1708سلیمانی پور و تحویل 20 روزه هستم تازه 11مرداد شاسی شدم و هنوز مدارک هم نرسیده چه برسه به تحویل در ضمن از زمان فاکتور تا تحویل 20 الی30 روز کاری زمان میبره تا خودرو در صف بارگیری قرار بگیره
X5 سفید بهمن : همچنان منتظر شاسی خوردن هستم لعنت به کرمان موتور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا حروم خور : اره منم موافقم هرکی موافقه مثبت سبز رو بزنه
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : کی فاکتور شدی؟رو اسناد هم تیک سبز خورد قبل از تحویل یا نه؟
کوییک rs تکمیل 12 خرداد : من نمیدونم این اردیبهشت ماه چرا تموم نمیشه والا دیکه نمیدونیم حرف کی رو باور کنیم یکی تبدیلی یکی فرسوده یکی فوری یکی پیش فروش پس این سایپا و پارس خودرو ماشین دارن بابا اینقد ثبت نام نمیشه یکی نیست بکه این همه رو معلومه نمیشه داد ....
حامد : کوییک s تا کی فاکتور شده کسی نمیدونه؟؟؟
دوگانه 25 اسفند : داداش دروغه. توی این مملکت چی راسته که این باشه. من 25 اسفند تکمیل وجه کردم. حتی فاکتور هم نشده
جمشید : با شکایت و خواهش و تمنا، دستمون بجایی بند نمیشه. اینا باید فقط دست زور رو سرشون باشه! تجمع با تعداد زیاد و بنر چاپ شده. اول دفتر ریاست جمهوری و بعد دفتر فروش سایپا !!!!
ذاکری : الکی تهمت نزن لطفا طرح تبدیلی 30 روزه بوده تازه دیرم دادن
کوییکglx : سلام آقا اونی که الکی میگه من فاکتور شدم ناموس نداره من 21 اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست
دنا 6 دنده خرداد 31 : باسلام دوستان خداحافظی میکنم فردا ماشین تحویل میگیرم با دو ماه تاخیر.دنا 6 دنده فولادی بودم .....خدا حافظ انشالله شما هم به زودی تحویل بگیرید .یاعلی
دوگانه 26اسفند. : مروز تماس گرفتم با پشتیبانی گفت احتمالا تا اخر برج فاکتور میشید بازده زمانی شما داره فاکتور میشه.وگفتم یعنی تکمیل وجهای 24 و25 اسفند فاکتور شدن گفت حتی تحویلم گرفتن.خدا کنه این دروغ راست باشه...