عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو (قسمت دوم)

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به معرفی سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم؛ این هفته نیز، به ادامه این مبحث می‌پردازیم.

 

موتور

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

بلوک سیلندر و سر سیلندر دارای محفظه های بسیاری هستند که موجب جریان یافتن مایع در آنها می‌شود؛ این محفظه ها به گونه ای هستند که به حساس ترین نقاط موتور دسترسی دارند. زمانی که محفظه احتراق موتور به 4,500 درجه فارنهایت (2,500 درجه سانتیگراد) می‌رسد، خنک سازی منطقه اطراف سیلندر به موضوعی حیاتی بدل می‌شود؛ مناطق اطراف دریچه اگزوز و تقریبا تمامی مناطق داخل سرسیلندر اطراف این دریچه دارای اهمیت زیادی هستند و به همین دلیل اطراف آنها با خنک کننده پر شده‌ است؛ اگر موتور به مدت زیادی بدون خنک کننده کار کند، از حرکت باز می‌ایستد؛ زمانی که این اتفاق روی می‌دهد، فلزات پیستونی که در اطراف سیلندر جوش داده شده‌اند، به شدت گرم می‌شوند؛ و این موضوع دقیقا به معنای نابودی کامل موتور خودرو است. تنها راه برای کاهش دمای سیستم خنک سازی، کاهش میزان گرمایی است که از محفظه احتراق به قسمت های فلزی موتور منتقل می‌شود؛ برخی موتورها این کار را با تعبیه یک روکش داخلی در بالاترین قسمت سر سیلندرها و یک لایه نازک سرامیک انجام داده‌اند؛ سرامیک یک رسانای ضعیف گرمایی است، در نتیجه کمترین میزان گرما را به فلز هدایت و بیشترین را از اگزوز خارج می‌کند. 

 

رادیاتور

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

رادیاتور یک مبدل گرمایی است که به منظور انتقال گرما از خنک کننده داغ که هوا را از طریق فن عبور می‌دهد، طراحی شده‌ است. اکثر خودروهای امروزی از رادیاتورهای آلومینیومی استفاده می‌کنند؛ تمامی این رادیاتورها از پره های آلومینیومی نازک براق با لوله های صاف آلومینیومی ساخته شده‌اند؛ خنک کننده جریان هوا را از ورودی به خروجی از طریق تعدادی لوله تعبیه شده با تنظیمات برابر عبور می‌دهد؛ پره ها با هدایت گرما از طریق لوله ها و تبدیل آن از طریق رادیاتور به جریان هوا کار خود را انجام می‌دهند. 

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

در اغلب این لوله ها پره هایی با نام turbulator است که جریان مایع را در داخل لوله ها افزایش می‌دهد؛ اگر جریان مایع در این لوله ها کند باشد، آنها فقط با لوله هایی برخورد می‌کنند که به طور مستقیم خنک می‌شوند؛ میزان گرمای انتقال یافته به لوله ها از طریق جریان مایع به تفاوت دمای لوله و مایع بستگی دارد؛ به این معنا که اگر مایعی که با لوله در ارتباط است به سرعت خنک شود، به دمای کمتری برای انتقال گرما نیاز دارد؛ با ایجاد جریان متلاطم مایع درون لوله ها، تمامی مایع با یکدیگر مخلوط، و موجب افزایش دمای مایع تماسی با لوله ها و خارج شدن گرمای بیشتر و استفاده کارآمد از تمام مایع درون آن می‌شود. معمولا رادیاتورها دارای منبع هستند و درون هر منبع یک انتقال دهنده خنک کننده وجود دارد؛ در تصویر بالا می‌توانید ورودی و خروجی که روغن از انتقال دهنده وارد خنک کننده می‌شود، ببینید؛ این انتقال دهنده نیز، شبیه یک رادیاتور درون رادیاتور است با این تفاوت که به جای معاوضه گرما با هوا، روغن گرما را با خنک کننده رادیاتور معاوضه می‌کند.

 

درپوش فشار

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

درپوش موجود در رادیاتور نقطه جوش خنک کننده خودروی شما را تا حدود 25 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد؛ این درپوش ساده چگونه قادر به انجام این کار است؟ کار این درپوش همانند زودپز است که دمای جوش آب را افزایش می‌دهد؛ این درپوش فشار را از طریق سوپاپ خارج می‌کند و در خودرو معمولا تا 15 psi است؛ نقطه جوش آب زمانی که تحت فشار قرار گیرد، افزایش می‌یابد. زمانی که مایع درون سیستم خنک کننده گرم می‌شود، این گرما گسترده و موجب ایجاد فشار می‌شود؛ در پوش تنها جایی است که این فشار را خارج می‌کند، بنابراین افزایش فشار بالا در سیستم خنک کننده توسط درپوش تنظیم می‌شود؛ زمانی که این فشار به 15 psi می‌رسد،دریچه را تحت فشار قرار می‌دهد و امکان خارج شدن آن از سیستم خنک کننده را موجب می‌شود؛ این خنک کننده از طریق جریان مضاعف در لوله ها درون منبع جریان می‌یابد؛ این تنظیمات موجب خارج شدن هوا از سیستم می‌شود؛ پس از خنک شدن آب ورودی در رادیاتور توسط یک سیستم مکش، مجددا این آب برای خنک کردن موتور از دریچه دیگری وارد می‌شود.

 

ترموستات

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

کار اصلی ترموستات امکان گرم شدن سریع موتور و سپس حفظ دمای ثابت آن است؛ این کار با تنظیم میزان آبی است که از طریق رادیاتور می‌آید؛ در دمای پایین، خروجی رادیاتور و تمامی جریان های بازگشتی به موتور مسدود می‌شود؛ زمانی که دمای خنک کننده بین 82 تا 91 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد، ترموستات شروع به باز شدن می‌کند تا امکان جریان مایع از طریق رادیاتور را فراهم کند. زمانی که دمای خنک کننده از 93 به 103 درجه سانتیگراد می‌رسد، ترموستات در تمامی جهت ها باز می‌شود. اگر تا به حال شانس تست کردن این قسمت از خودروی خود را داشته‌اید، متوجه می‌شوید که این قسمت یکی از جذاب ترین بخش های خودروی شماست؛ شما می‌توانید یک ظرف آب جوش را درون گاز بگذارید؛ زمانی که گرم شد، دریچه اش حدود 3 سانتی متر باز می‌شود؛ این یکی از شگفتی های ترموستات است.

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

رمز اصلی ترموستات درون سیلندر کوچکی است که در کنار موتور این دستگاه وجود دارد؛ این سیلندر با مومی که در دمای حدود 180 فارنهایت ذوب می‌شود، پر شده است؛ میله ای متصل به دریچه درون این موم فشرده شده است؛ زمانی که موم ذوب می‌شود، به صورت چشمگیری گسترده و با فشار میله را از سیلندر خارج و دریچه را باز می‌کند. این تکنیک مشابه در دربازکن های اتوماتیک برای دریچه های گلخانه و نورگیرهای سقفی استفاده شده است؛ در این دستگاه ها، موم در دمای پایین تری ذوب می‌شود.

 

فن

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

همانند ترموستات، فن خنک کننده نیز، باید برای ثابت نگه داشتن دمای موتور، کنترل شود. در خودروهای  دیفرانسیل جلو، فن های برقی وجود دارد زیرا معمولا موتور به صورت عرضی در آنها قرار گرفته است؛ فن ها یا به صورت کلید ترموستاتیک یا موتور کامپیوتری کنترل و زمانی که دمای خنک کننده به بالاتر از نقطه تعیین شده می‌رسد، روشن و زمانی که دما به زیر نقطه مورد نظر می‌‌رسد، خاموش می‌شوند. در خودروهای دیفرانسیل عقب با موتور طولی معمولا فن های خنک کننده موتوری دارند؛ این فن ها دارای کلاچ کنترلی ویسکوز هستند؛ این کلاچ در مرکز فن یعنی درست جایی که جریان هوا از طریق رادیاتور وارد می‌شود، قرار دارد؛ این کلاچ ویسکوزی شباهت بسیار زیادی به بازوی اتصال ویسکوزی که اغلب در خودروهای چهار چرخ محرک یافت می‌شود، دارد.

 عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

حتما این توصیه را شنیده‌اید که در زمان جوش آوردن خودرو، تمامی پنجره ها را باز و بخاری خودرو را با تمام قدرت فن ها به کار بیندازید؛ علت آن این است که سیستم گرمایی، سیستم خنک کننده ثانویه خودروی شما است. بخاری اصلی که روی داشبورد قرار دارد، یک رادیاتور واقعی است؛ فن بخاری، هوا را از طریق بخاری اصلی به درون کابین به جریان می‌اندازد. بخاری اصلی گرمای خنک کننده را از سیلندر اصلی خارج و به پمپ بازمی‌گرداند؛ بنابراین بخاری کار خود را بدون توجه به باز یا بسته بودن ترموستات انجام می‌دهد.


منبع

HowStuffWorks

                                                

برچسب : سیستم خنک کننده , موتور , فن , رادیاتور , درپوش فشار , منبع سوخت , ترموستات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

میثم
0

خیلی جالب بود اما عملکرد بخاری در خنک کردن را درست متوجه نشدم توضیحات یک مقدار گنگ بود
22:38  1393/06/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل خاکستری اهواز : بله خرید اقساطی یکساله
ایگل خاکستری اهواز : سلام. هنوز وضعیت پلاک و مدارک زرده
شاهین G تیر ماه : واقعا سایپا مطمئن.... برای من تبدیل آمده اردیبهشت ماه واریز اولیه برج 9 شاهین G که مبلغ296 میلیون واریز کردم که18 میلیون سود زده بود الان هم تبدیل آمده باز همون 18 میلیون زده یعنی از برج 2 تا الان پول من سود نداشته البته من برای G ثبت نام کردم نصف پول هم که برج9 واریز کردم برای G بوده که از gL بیشتر است آن هم بماند....................... فقط خودشون از حساب سر در میارن... سایپا واقعا مطمئن......
ایگل کرمان : 25 تیر شاسی 2 مرداد ارسال پلاک و دارک 9مرداد کارت ماشین
شاهین 403 : شر و ور تحویل ما نده این سایپا بیشرف همه ماشین هاشو به دلال فروخته پاشو برو تهرانسر پر شاهینه. کد ملی هایی که برای دلال ها بوده و با پلاک های شهرستان همرو تحویلشون دادن . اصلا ماشین نداره سایپا خط تولید بخوره تو سرش
ایگل سفید : سلام خرید اقساطی بودین دیگه درسته؟
کاشفی : کی ام سی a5اشغالترین ماشینه اصلا بدرد نمیخوره هرکی داره سریع بفروشه
Hi : میش بفرمایید کی ماشین پلاک شده و رفته توی مرحله ارسال مدارک ؟
هلیا : دلم بیشتر از خودم برای عمو سهراب میسوزه. چه ملت بدبخت و نجیبی داریم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
000000 : خوشحال باش حتما میگیریش و واقعی هست
ایوب تحویل مهر : رستا شما هنوز گرفتارین ای بابا
سوال اساسی : آیا رهبر از این وضعیت که آدم های زیادی بعد از ماه ها منتظر اطلس هستند باخبر اند؟ اگر هستند پس چرا کاری انجام نمیدن؟ ضعیف کشی تابه کی؟
تف به شرف تبدیلی دوگانه به تک : گم شید اینجا زر نزدید بی شرف هایی که حق تک سوز ها رو خوردید و دوگانه رو به تک تبدیل زدید. ماشین ما زیر پاتونههههه!!!! بی شرف ها!!!
Gxrlgxrl123 : پارس خودرو میگه وضعیت شرکتمون خرابه و امکان تولید تا اطلاع ثانوی رو نداریم
عیسی : تا موقعی که مردم خودمون رو مقصر بدونن واقعا حقمون هست.داداش دوگانه های تبدیلی ها از خودشون نپریدن پشت تکسوز ها .شعور داشته باش اومدن اینجا اطلاع رسانی کردن .کارخونه بایستی فروشش را مدیریت کنه. آقا تبدیلی ها مبارکتون باشه. من تک فرسوده هستم پرداختی خرداد که هنوز تو صفم
سولماز : سلام تکمیل وجه ات چه تاریخی بود منم 26 تیرماه تکمیل وجه کردم تحویل هفته چهارم مرداد بود هنوز فاکتور نشدم ثبت نامی خودرو فرسوده اردیبهشت بودم
رانا تحویل 27 خرداد : سلام ،رانا ،طرح مادران فوق العاده ،18 /5 فاکتوروامروز 26مرداد تحویل گرفتم انشاالله برای همه
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام دوستان اصلا معلوم نیست چطوری فاکتور میکنن الان بعضی دوستان گفتن مهرماه فاکتور شده با قیمت قبل!!! هنوز تیر - مرداد - شهریور مونده
پیاده : سلام همگی من با عنوان (پیاده) خیلی پیام گذاشتم و گفتم gxrl نقره ای مشکی پیش فروش مرداد 1403 بود تکمیل وجه 4 اسفند، حالا برگردید عقب احتمالا میبینید پیام هامو. خواستم به کسایی که پیاممو میخونن و شرایطشون مثل من بود اطلاع بدم الان فاکتور شده ماشینم . ایشالله برای همه تون فاکتور شه هرچه سریع تر.