وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی23 : سلام https://www.saipacorp.com/fa/salepage/CustomerCarStatus
مهدی23 : سلام https://www.saipacorp.com/fa/salepage/CustomerCarStatus
سهند : سلام افزایش قیمت به بهمن اسفند نمیخوره
پاسخ به شاهین g : دقیقا میشه ماهی 17800 که الان هفت ماهه تو تاخیر
سهند : سهند 550میلیون شد خودتونو اماده کنید الان شروع میکنن پیام واریز وج میفرستن بی شرفا
شاهینg : سلام من خریدارم شماره تماس بزار
شهابx5 آبان : ممنون از جوابتون ،مبارکت باشه و به دلخوش
bac x3 : با سلام دوستان عزیز یک ماه از صدور کارت ماشین گذشته است ولی برگ سبز صادر نشده، برای شکایت تاخیر تحویل برگ سبز لازم است؟
سایپا بی لیاقت : من 8 اردیبهشت تکمیل وجه کردم برا شاهین جی رفتم نمایندگی گفتن تا اخر تیر فاکتور میشه و تولید افزایش پیدا کرده حدودا اخر مرداد خودرو تحویل میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه : امروز زنگ زدم نماینده گی میگه ما هم دوتا ساینا دوگانه ثبت نام کردیم هروز حضوری میریم متاسفانه نتیجه نمگیرم نمایندگی وفتی مال خوشونه جواب نمیدن دوستان انتظار نداته باشید جواب منو شمارو بدن به خودشون دارن دروغ میگن خدا جوابشونو بده
تحویل آذر : شاید دلالی چیزی هستی که انقد فاز منفی میدی... امتیاز هارو بخری بعد به ریش این بدبخت هایی که منتظر ماشین هاشون هستن بخندی؟!!!
سورن 2 تیر : دیروز کارشناس به من گف نهایتا تا هفته اینده تیر ماهیا فاکتور میشن ک
فروش فوری بهمن : مسئولین سایپا شماها فک میکنید ظلم کردین ب ما تموم ن شاید ی سال دوسال خوش باشی ولی ظلم هیچ وقت پایدارنمونده بالاخره ی جا این ظلم هایی ک درحقمون کردین دامنتون میگیره اونجا فک کنین ک اه کیا پشت سرتون بوده و هست شک ندارم وعده خدا حق
فروش فوری 7 بهمن : مسئولین سایپا شماها فک میکنید ظلم کردین ب ما تموم ن شاید ی سال دوسال خوش باشی ولی ظلم هیچ وقت پایدارنمونده بالاخره ی جا این ظلم هایی ک درحقمون کردین دامنتون میگیره اونجا فک کنین ک اه کیا پشت سرتون بوده و هست شک ندارم وعده خدا حق #سایپای بد عهد در فاکتور فروش فوری بهمن
26 خرداد دنا اپشنال : من 26 خرداد اپشنال هنوز فاکتور نشدم البته مابتفاوت دیروز دادم بنظرتون کی فاکتور میشم ?
تکمیل وجه 6خرداد : تا یکماه آینده همه فاکتور میشید
کویک جی ایکس آر : کدوم کانال؟
بهمن : سلام بسلامتی انشالا مگه هنگام خروح پیامک میاد؟
207پانا رینگ آلمینیومی تحویل 31تیر : ما که هنوز فاکتور هم نشدیم