وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اسفند : این هفته خیلیا فاکتور میشن فقط اعلام حضور کنین خواهشا
J4 : دیروز تحویل گرفتم نرم و پرشتاب مونتاژ عالی یه سروگردن بهتر از دنا و تارا وشاهین و...
قلی نیا : بعد از گذشت ۳ماه که از بازرسی کشور شکایت کردم تازه زنگ زدن که بگن شرکت سایپا خصوصیه و به ما مربوط نمیشه. چه قشنگ میگه برو تو سایت سایپا قسمت بازرسی داره اونجا شکایت کن نمیدونه ۱۰۰ بار اونجام شکایت کردم زنگ میزنن بهم میگن فعلا صبر کنید
ایگل سفید : به سلامتی.ما هم همینجور بوده تازه 9 اردیبهشت ثبت نام کردم ولی خبری نشده از تحویل
ایگل سفید : ما که نگرفتیم کارت ماشین هم اومده. شما شاسی شده؟
ابراهیم : حدود دو ماه هست ماشین رو تحویل گرفتم . تکمیل وجه 22 اسفند بوده. ماشین خوبیه حالا هر کسی که نداره و سوار نشده شاید بد ماشین رو بگه ولی واقعا عالیه. به نسبت پولی که دادم به نظرم خوبه ولی انتظار بنز نباید داشته باشین. ماشین رو از نمایندگی تهران تحویل گرفتم توی اواخر خرداد.
ارزو مرداد : ممنونم شاهین تیرماه
علی : در گواب شاهین g تیرماه منم مثل تو بودم ولی سود پولم حذف کردن چجوری براتو ۱۸ میلیون سود حساب کردن
ایگل سفید : سند سبز هم براتون اومده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکرم : سلام طرح ده فجر واریز اولیه بهمن ماه واریز دوم اردیبهشت ماه بنظرتون انصراف بزنم کی پولمو میزن شود بهم میدن. یا منتظر بمونم فاکتور کنن
. : امان از دست اپراتور های بی تربیت سایپا. هرچی آدم میخواد مودبانه صحبت کنه اما خودشون با بد دهنی به مشتری باعث میشن بهشون بی احترامی بشه.///ما که ماره شدیم از بس شکایت شرکت کردیم به همه جا اما شکایت این اپراتور ها رو به کی میشه کرد . پر رو های بد دهن
مرتضی : جی ایکس ال 13 تا پیام برین پایین ببینین من چی نوشتم جالبه اومدن میگن فاکتور شدیم
15 بهمن : خسته نشدی از بس چرت و پرت گفتی هر بار هم اسمتو عوض میکنی.
دوگانه های تبدیلی بیشرف!! : اگه شما دوگانه های تبدیل به تک بیشرف نبودیم الان ماشین مارو داده بودن که خیلی جلو تر از شما ها واریز کردیم! همین شماها زدید توی نوبت ما ماشین ما رو گرفتید شما به مشت غاصبید به ما چه سایپا دوگانه نداره، ثبت نام نمیکردین، ارابه مرگتون بشه که حق مارو خوردین!!!!!
سورن4تیر : بلاخره ماهم ماشینمونو تحویل گرفتیم.خیلی ماشین شیکی هست هم داخلی هم بیرونی.از موتورش ک سر در نمیارم ولی ظاهری راضی ام😂
دنا 5دنده14مرداد تحویل سفید : سلام هنوز فاکتور نشدیم
علی : گفتم اون بابا دروغ میگه بی کار فکر کرده بقیه ملت هم بی کارن
ساینا بهمن : اونا ک خودشون نرفتن دگمه فاکتورو بزنن سایپا بی مسولیت حق مارو رعایت نکرده.برادر نفرین نکن.
تحویل 31 تیر : اره برای منم با کد وارد میشه امروز