برای این که آخر ماه کفگیرتان به ته دیگ نخورد، راه های زیادی وجود دارد. شاید یکی از این راه ها این باشد که انتظار بکشید تا ببینید فروشگاه ها چه وقت اجناس شان را به حراج میگذارند، ولی دست نگه دارید: بنزین را که به حراج نمیگذارند! به همین دلیل، شما خودتان مجبورید در مصرف آن صرفه جویی کنید و هزینه ها را پایین بیاورید؛ برای این کار بهتر است عادات مربوط به رانندگی تان را تغییر دهید. ولی تا چه اندازه میتوانید در مصرف سوخت صرفه جویی کنید؟ با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، میتوانید مصرف سوخت را تا 47 درصد کاهش دهید. البته کاهش مصرف سوخت فواید دیگری هم دارد که از میان آن ها میتوان به کاهش آلودگی هوا و کاهش واردات بنزین اشاره کرد. این کار هم به نفع سیاره زمین است، هم جیب را خالی نمیکند. خودرو شما برای تولید انرژی، بنزین میسوزاند؛ در واقع، بنزین غذای خودرو شماست و باعث میشود بتواند راه برود. هر چه خودرو کار بیشتری انجام بدهد، انرژی بیشتری هم نیاز دارد. به همین خاطر است که شاسی بلندهای بزرگ بیشتر از خودروهای کوچک و جمع و جور بنزین میسوزانند.
صرف نظر از این که چه نوع خودرویی دارید، پایین آوردن وزن آن میتواند مصرف سوخت را به میزان زیادی پایین بیاورد. اگر وسایل اسکی یا دوچرخه در خودروتان دارید و فعلاً هم قصد رفتن به اسکی یا دوچرخه سواری را ندارید، بهتر است آن ها را بردارید، چون هم وزن را بالا میبرند، و هم اگر روی باربند بسته شده باشند، مقاومت هوا ایجاد میکنند. داخل صندوق عقب هم ممکن است خرت و پرت های زیادی جمع شده باشد که آن نیز روی مصرف سوخت تاثیرگذار است، پس بهتر است در اولین فرصت صندوق عقب را خالی کنید. محاسبات نشان میدهند، به ازای هر 45 کیلوگرم بار اضافه ای که خودرو حمل میکند، مصرف آن دو درصد افزایش پیدا میکند. ادامه مطلب را بخوانید تا با موارد دیگری که بر مصرف سوخت تأثیرگذارند، آشنا شوید.
اگر باد تایرها به درستی تنظیم شده باشند، میتوانند بر روی میزان مصرف سوخت بسیار تأثیرگذار باشند. تایرهای کم باد مصرف سوخت را به میزان زیادی بالا میبرند. مجسم کنید میخواهید یک کیسه برنج را تا بالای یک تپه بغلتانید. میبینید که این کار انرژی زیادی مصرف میکند، چون کیسه روی زمین پهن میشود، در عوض، بالا بردن یک توپ گرد و پر باد کار آسانی است. این قضیه در مورد تایرهای خودرو هم صدق میکند. هرچه تایرها کم بادتر باشند، موتور مجبور است نیروی بیشتری تولید کند تا خودرو را به پیش ببرد. اگر میخواهید باز هم مصرف را پایین بیاورید، میتوانید به جای تایرهای معمولی، از تایر هایی استفاده کنید که هنگام حرکت مقاومت کمی ایجاد میکنند (Low Rolling Resistance Tiers). این تایرها سفت و سخت ترند و اصطکاک کمتری ایجاد میکنند؛ استفاده از این گونه تایرها، میتواند مصرف سوخت را تا 6 درصد پایین بیاورد. البته این نوع تایرها معایبی نیز دارند: یکی از این معایب این است که از تایرهای معمولی سفت و سخت ترند و بر کیفیت سواری و هندلینگ خودرو تأثیری منفی میگذارند. بهتر است برای پیدا کردن تایر کم مقاومتی که برای خودرو شما مناسب است، با یک متخصص مشورت کنید. یکی از بهترین راه ها برای کاهش مصرف سوخت، تغییر شیوه رانندگی است. تند رفتن، شتاب گیری و ترمز شدید، میتواند میزان مصرف سوخت را تا 33 درصد افزایش بدهد. وقتی میایستید یا شروع به حرکت میکنید، خودرو شما مجبور است بر نیروی اینرسی غلبه کند. اینرسی در واقع مقاومتی است که یک جسم در برابر تغییر حالت حرکتش نشان میدهد. میدانید که طبق قانون اینرسی، اجسام در حال حرکت تمایل دارند به حرکتشان ادامه بدهند و اجسام ساکن، تمایل دارند در حالت سکون بمانند. غلبه بر اینرسی سکون، به انرژی نیاز دارد، از طرفی، تولید انرژی در خودرو نیز برابر است با مصرف سوخت. اگر به تدریج سرعت بگیرید یا به تدریج از سرعت تان بکاهید، انرژی کمتر و در نتیجه سوخت کمتری مصرف خواهید کرد. البته سرعت حرکت شما در بزرگراه نیز بر مصرف سوخت تأثیرگذار است. متخصصان معتقدند بهینه ترین مصرف سوخت، هنگامی است که با سرعت 95 کیلومتر بر ساعت حرکت میکنید و هر 5 کیلومتری که بر سرعت تان افزوده شود، مصرف سوخت 6 درصد بالا میرود. پس دفعه بعد که به جاده زدید، از سرعت تان بکاهید تا هم در مصرف سوخت و هم در وقت صرفه جویی کنید، چون مجبور نخواهید بود چندین بار برای بنزین زدن در پمپ بنزین توقف کنید.
بعضی افراد ورزش میکنند تا چربی بسوزانند. ورزش باعث میشود انرژی ذخیره شده در بدن شما آزاد بشود. سوخت های جایگزین، مانند بیودیزل، به موتور اجازه میدهند انرژی نهفته در روغن های گیاهی یا جانوری را بسوزاند و به پیش برود. این روغن ها، از بادام زمینی یا سبزیجات و یا حتی از باقی مانده روغن سیب زمینی سرخ کرده تهیه میشوند و باید دستخوش تغییراتی شوند تا بتوانند در داخل موتور، چربیشان را به انرژی تبدیل کنند. یکی از معایبی که این گونه موتورها دارند این است که وقتی کار میکنند بوی روغن سوخته و ماده ای که آن روغن از آن به دست آمده است را میدهند. مزیت موتورهای بیودیزلی نیز این است که سوخت آن ها بسیار ارزان و تقریباً رایگان است و روغن های گیاهی و جانوری به وفور در اطرافتان یافت میشوند. البته این گونه موتورها معایبی نیز دارند. یکی از این معایب این است که به اندازه موتورهای بنزینی یا دیزلی، انرژی تولید نمیکنند و مانند سوخت های فسیلی به صورت انبوه تولید نمیشوند. اگر بخواهید از این نوع سوخت استفاده کنید، خودتان باید آن را درست کنید. کیت هایی در بازار وجود دارند که به شما کمک میکنند آن را درست کنید ولی این کار زحمت زیادی دارد. اتانول نیز یک سوخت جایگزین دیگر محسوب میشود که از ذرت یا نیشکر به دست میآید. البته اتانول باید با مقدار کمی بنزین مخلوط شود و هر موتوری هم نمیتواند آن را بسوزاند. کمپانی جنرال موتورز، چند موتور تولید کرده است که میتوانند از اتانول استفاده کنند. امروزه در ایالات متحده، جایگاه های زیادی برای عرضه اتانول وجود دارد که باعث میشود این سوخت از بیودیزل کاربردی تر باشد. از آن جایی که اتانول منشا گیاهی دارد، پس یک سوخت تجدیدپذیر محسوب میشود ولی معایبی نیز دارد که از آن میان میتوان به هزینه بالای تولید و حمل آن اشاره کرد. از طرفی، اگر همه کشاورزان، ذرت هایشان را به کارخانه های تولید کننده اتانول بفروشند، قیمت مواد غذایی در سراسر جهان بالا خواهد رفت.
اگر واقعاً اصرار دارید که یک خودروی سبز را برانید، میتوانید یک خودرو کم مصرف بخرید. بهتر است شاسی بلندهای بزرگی نظیر شورولت Tahoe که مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 17.11 لیتر است را کنار بگذارید و خودرو کوچکی مانند هوندا Fit را بخرید که مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی برابر با 9.12 لیتر است. حتی میتوانید از این هم سبزتر برانید و یک خودرو هیبریدی بخرید. تویوتا پریوس در سیکل ترکیبی فقط 5.95 لیتر سوخت مصرف میکند. پریوس با یک باک بنزین مسافت بسیار زیادی را طی میکند چون در سرعت های پایین یا در ترافیک سنگین، میتوان موتور بنزینی را خاموش کرد. در این گونه مواقع، خودرو با موتور برقی حرکت میکند که معنای آن عدم تولید گازهای آلاینده است.
اگر واقعاً میخواهید هزینه های مربوط به سوخت را پایین بیاورید، میتوانید با چند نفر از دوستان و همکاران تان هم سفر شوید. هر چه خودروهای کمتری در خیابان باشند، بنزین بیشتری صرفه جویی میشود، به همین سادگی! راه دیگری که میتوان سبز رانندگی کرد، به اشتراک گذاشتن خودرو با همدیگر است. افرادی هستند که خودشان خودرو ندارند، ولی در تعطیلات آخر هفته از مزایای خودروهای اشتراکی بهره های زیادی میبرند. علاقه مندان میتواند با پرداخت حق عضویت ماهیانه، در موسسات غیرانتفاعی عضو شوند و هرگاه به خودرو احتیاج داشتند، انواع و اقسام خودرو در اختیار آن هاست. این خودروها برای انجام کارهایی نظیر خریدهای روزمره یا رساندن مسافر به فرودگاه مورد استفاده قرار میگیرند و اعضاء نیز دردسرهای مالکیت را ندارند؛ از طرفی نیاز ندارند پولی بابت بنزین یا بیمه خودرو بپردازند.
میدانید که یکی از راه های جایگزین برای سبز ماندن، استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. تصورش را بکنید اگر 30 نفر از خودرو شخصی استفاده نکنند و سوار اتوبوس بشوند، 30 خودرو از تعداد خودروهای داخل خیابان کم خواهد شد و خیابان ها چقدر خلوت خواهند بود. حال ببینید اگر صدها نفر سوار قطار بشوند چه اتفاقی خواهد افتاد. این کار باعث میشود حمل و نقل عمومی با سهولت بیشتری صورت بگیرد و آلاینده های کمتری هم تولید بشوند. مسافران وسایل نقیله عمومی در هزینه ها صرفه جویی خواهند کرد و میتوانند با آرامش داخل اتوبوس یا قطار لم بدهند و کتاب بخوانند. به تازگی بعضی از دولت ها تصمیم گرفته اند برای تسهیل تردد وسایل نقلیه عمومی و کاهش تولید گازهای آلاینده، چهار روز در هفته را به عنوان روز کاری اعلام کنند. در این سیستم، کارگران و کارمندان به جای این که هشت ساعت در روز و پنج روز در هفته کار کنند، ده ساعت در روز و چهار روز در هفته کار میکنند. ساعات کاری یکسان میماند ولی هزینه رفت و آمد و میزان تولید گازهای آلاینده 20 درصد کاهش پیدا میکند. شرکت ها نیز در هزینه های مربوط به آب و برق صرفه جویی میکنند.
بهتر است بدانید، این روزها دورکاری یا کار در منزل نیز محبوبیت زیادی به دست آورده است. البته همه کارها را به این طریق نمیتوان انجام داد (به طور قطع دلتان نمیخواهد دندانپزشکتان این کار را بکند)، ولی بسیاری از کارها را میتوان از راه دور و به وسیله کامپیوتر انجام داد. هزینه هایی که در این روش صرفه جویی میشود، بسیار قابل ملاحظه است. در مصرف سوخت صرفه جویی میشود و کارمندان نیز سرحال ترند، چون مجبور نیستند تمام اوقات خودشان را داخل دفتر کار سپری کنند. علاوه بر این، آب و برق کمتری مصرف میشود و محیط زیست پاک تر خواهد ماند.