مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و جهان

مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و جهان

نقش صنعت خودروسازی در اقتصاد ملی و رشد رفاه عمومی، دولت ها را بر آن داشته تا به شیوه‌های گوناگون از صنایع خودروسازی خودشان حمایت کنند که یکی از راه‌های آن در قالب بستن مالیات و تعرفه به واردات خودرو و قطعات صورت می گیرد. خودروها به دو صورت خودروی کامل و قطعات منفصله وارد می‌شود و دولت ها بر این اساس دو نوع تعرفه بر واردات خودرو می‌بندند که از خودروی کامل به قطعات منفصله تفاوت می‌کند.
از آن جا که قطعات منفصله در کشور مقصد مونتاژ و به خودروی کامل تبدیل می‌شود و این امر اشتغال نیروی کار و در آمد ملی را به دنبال دارد، تعرفه ای که به واردات قطعات منفصله ( سی. کی. دی. ) بسته می شود، کمتر از تعرفه ای است که به خودروی کامل بسته می شود و هدف دولت‌ها از این کار حمایت از صنعت خودروی داخلی و اقتصاد ملی کشورشان است. از این رو هر اندازه تفاوت میان تعرفه واردات خودروی کامل ( سی. بی. یو. ) با تعرفه واردات قطعات منفصله بیشتر باشد، می‌تواند نشان دهنده حمایت بیشتر از صنایع خودروسازی داخلی‌شان باشد.
امروز تجارت جهانی به گونه ای حرکت می کند که محصولات در بازارهایی به غیر از مکان تولید و بسیار دورتر از آن نیز به فروش می رسند. از سوی دیگر شرایط و مناسبات تولید، فضای کسب و کار و درجه حمایت از صنعت داخلی در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد. لذا دولت ها به بستن تعرفه روی واردات مبادرت می کنند تا صنایع خودروی خود را حمایت کرده و در مسیر رشد بیشتر به پیش ببرند.
در این گزارش به وضعیت فضای کسب و کار و چگونگی حمایت از صنایع خودروی داخلی پرداخته می شود.

بالا بودن هزینه های مالی

میانگین هزینه های مالی شرکت های خودروساز حداکثر چهار درصد است. به عنوان مثال هزینه های مالی شرکت تویوتا 1.5 درصد، هیوندای سه درصد و شرکت های غربی بین دو تا چهار درصد و این عدد در صنعت خودروسازی ایران به صورت میانگین حدود 13 تا 15 درصد است.
با وجود هزینه های مالی سنگین،‌ این صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت قابل قبولی داشته و هر چند با شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز، فورد، تویوتا، رنو، نیسان، فولکس و قابل مقایسه نیست، اما نسبت به سایر صنایع داخلی تقریبا از سطح بالاتری برخوردار است. در عین حال خودروسازی ظرفیت اشتغال زایی بالایی دارد و می‌تواند در کاهش آمار بی کاری موثر باشد.

مقایسه حمایت تعرفه ای کشورها از صنعت خودروی داخلی

در هند، تعرفه واردات برای خودروی آماده 60 و برای سی.کی.دی 30 درصد است که نشان می دهد نسبت حمایت دولت از صنعت خودروی داخلی در هند 2 است. یعنی دولت هند برای مونتاژکاری نسبت به واردات کامل اهمیت بیشتری قائل است. تعرفه واردات خودروی کامل در تایلند نیز 80 و سی.کی.دی 30 است که نشان دهنده شاخص حمایت از صنعت خودروی داخلی به میزان 2.66 است.
دولت مالزی که از کشورهای توسعه یابنده در زمینه صنعت خودرو و دارای برند خودروسازی مخصوص به خود است،‌ تعرفه واردات خودروی کامل را 30 و سی.کی.دی را 10 قرار داده که نسبت این دو یعنی 3 نشان دهنده میزان حمایت دولت از خودروسازی داخلی است. در اندونزی تعرفه واردات خودروی کامل 40 و سی.کی.دی 15 درصد است که نشان دهنده 2.66 واحد حمایت دولت از صنعت خودروی داخلی‌اش است.
نیجریه از جمله کشورهای در حال توسعه برای خودروی کامل 70 و برای سی.کی.دی 15 درصد تعرفه واردات دارد که 4.66 واحد حمایت دولت از خودروسازی داخلی‌اش را نشان می‌دهد.
به همین ترتیب در روسیه تعرفه واردات خودروی کامل 25 و سی.کی.دی 5 است که نشان می‌دهد دولت این کشور 5 واحد از صنعت خودروی داخلی حمایت می‌کند. هر چه تعرفه واردات سی.کی.دی از خودروی کامل کمتر باشد، نسبت بین این دو بالاتر و در نتیجه حمایت دولت از خودروسازی داخلی‌اش بیشتر است؛ زیرا قطعات منفصل در داخل آن کشور مونتاژ می‌شود که از یک سو زیرساخت های صنعتی را ایجاد و از سوی دیگر نیروی کار انسانی را مشغول می‌کند.
در میان کشورهایی که در این گزارش به آن ها اشاره شده بیشترین تفاوت میان تعرفه خودروی کامل و سی.کی.دی در روسیه یعنی کشوری است که اغلب شرکت های بزرگ خودروسازی در آن سالن‌های مونتاژ دارند و این شاخص نشان دهنده حمایت بیشتر این کشور از صنعت داخلی‌اش است.
در این میان اژدهای زرد (چین) که بزرگ‌ترین خودروساز جهان به شمار رفته و بخش بزرگی از بازار خودرو را در اختیار دارد، عوارض 25 درصدی را برای سی.بی.یو و 10 درصدی را برای سی.کی.دی تعیین کرده است. کشور چین که درحال تبدیل شدن به قطب اقتصاد جهانی است نیز با نسبت 2.5 حمایت مناسبی از صنعت داخلی خود می‌کند.
برزیل دیگر کشور در حال توسعه دارای صنعت خودروی داخلی است که شرکت های بزرگ جهانی نیز در آن پایگاه های تولید دارند. در این کشور نیز تعرفه واردات خودروی کامل 35 و سی.بی.یو 18 درصد است که با نسبت 1.94 از خودروسازی داخلی‌اش حمایت می‌کند. ترکیه 10 درصد تعرفه برای واردات خودروی کامل و 6.2 درصد برای واردات سی.کی.دی قرار داده که نشان دهنده حمایت از صنعت خودروسازی با نسبت 1.61 است.
و بالاخره در ایران میزان تعرفه واردات خودروی کامل 40 و سی.کی.دی 26 درصد است که نسبت این دو عدد 1.53 است و همانطور که در بررسی 9 کشور در حال توسعه دارای صنعت خودرو نشان داده شد، کم ترین حمایت را از صنعت خودروی داخلی دارد. البته ناگفته نماند که این شاخص از تعدادی دیگر از کشورهای دارای صنعت خودرو بالاتر هم است ولی معمولا صنعت خودروی این کشورها در جهان حرفی برای گفتن ندارند.

واردات خودرو به شرط آماده‌سازی زیرساختها

شرکت های بزرگ خودروسازی سالانه 15 میلیون خودروی مازاد تولید می‌کنند و به فکر تصاحب بازار سایر کشورها برای عرضه خودروهای مازادشان هستند و اگر تنها پنج درصد از این خودروها وارد ایران شوند، فاجعه‌ای بزرگ برای صنعت خودروسازی کشور رخ می‌دهد، زیرا بعید است که محصولات داخلی بتوانند در میدان رقابت با محصولات خارجی حرف چندانی برای گفتن داشته باشند.
با توجه به این امر، حمایت از صنعت خودروی داخلی در برابر واردات کالاهای خارجی ضرورت می‌یابد. چه در غیر این صورت این صنعت از بین خواهد رفت و میزان قابل توجهی از اشتغال که برای نیروی انسانی ایرانی به وجود آمده نیز از بین خواهد رفت. از سوی دیگرصنایع پیشین و پسین خودروسازی نیز متوقف خواهد شد؛ زیرا صنعت خودرسازی دارای یک زنجیره ارزش بزرگ است که واردات بی‌رویه و عدم حمایت از صنعت داخلی، تمامی حلقه های زنجیر را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آن را مختل می‌کند. برای بهبود شرایط در صنعت خودرو، سیاست های حمایتی دولت و همکاری وزارتخانه‌های دست اندرکار مانند امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد لازم است که هم تعرفه‌های واردات را در بر می‌گیرد و هم شرایط کسب وکار داخلی که صنایع خودروسازی در آن به فعالیت مشغول هستند. با چنین اتفاقی، نه تنها این صنعت به رونق بیشتری می‌رسد، بلکه صادرات خودرو از ایران به سایر کشورها به ویژه کشورهای خاورمیانه درآمد مناسبی را برای خودروسازان و احساس افتخار برای ایرانیان را در پی دارد.
البته بر همگان روشن است که رقابت عامل رشد و پیشرفت است و صنعت خودروی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، ولی راه صحیح این نیست که به یکباره مرزها را برای ورود مهمانان خارجی گشود. بلکه ابتدا باید زیرساخت‌ها و شرایط توسعه و بالندگی این صنعت را در داخل مهیا کرد و سپس برای تقویت و پیشرفت آن شرایط رقابتی را با آزادسازی برنامه‌ریزی شده محصولات خارجی ایجاد کرد.

همکاری مشترک، بهتر از واردات

صنعت خودروی ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر در شرایط گوناگون درجات و گونه هایی از حمایت را دریافت کرده، اما همانطور که گفته شد به دلیل نامناسب بودن ساختار و فضای کسب و کار، این حمایت در اندازه ای که مشکلات کلان صنعت را حل کند، نبوده است. از سوی دیگر درآمدهای نفتی نیز در نگاه به این صنعت تاثیر گذاشته و در دوران گوناگون سرنوشت صنعت و بازار خودروسازی داخلی به درآمدهای نفتی گره خورده است. به این ترتیب که هر گاه نفت در بازار جهانی به خوبی به فروش می‌رفت، دلارهای حاصل از این تجارت برای واردات خودروهای خارجی وسوسه انگیز بوده و بلافاصله کسانی که اختیار و قدرت استفاده از دلارهای نفتی برای واردات خودرو را داشته‌اند، به انتقاد از وضعیت خودروسازی داخلی پرداخته و با این باور که مشتری ایرانی حق دارد بر خودروی مدرن و با کیفیت سوار شود، زمینه را برای وارد کردن خودروهای خارجی فراهم کرده‌اند. هر زمان هم که نفت به رکود دچار می شده نیز گروه دیگری شعار حمایت از صنعت داخلی را سر می داده اند. به هر صورت صنعت خودرو در ایران با وجود پیشرفت‌هایی که در دهه‌های اخیر صورت داده، هنوز نتوانسته جایگاه خود در اقتصاد ملی را به دست آورد.
امروز نیز حمایت از صنعت خودرو در ایران طرفداران و مخالفانی دارد. طرفداران این امر عمدتا دست اندرکاران این صنعت هستند و مخالفان هم با طرح دلایل مختلف و تاکید بر لزوم برداشته شدن تعرفه ها، توقف حمایت از صنعت خودروی داخلی را خواستارند. آنان معتقدند، حمایت از صنعت خودروی داخلی این صنعت را از پیشرفت و ارتقای کیفیت محصول باز داشته و اگر تعرفه واردات خودروهای خارجی برداشته شود، صنعت خودروی داخلی ناچار خواهد بود خود را با شرایط رقابتی سازگار کند یا فعالیت خود را به پایان برساند.
اما خودروسازی لوکوموتیو صنعت نام گرفته و دولت مردان کشورهای مختلف نسبت به این امر آگاه هستند و می‌دانند که از راه توسعه و رشد این صنعت می‌توانند تولید ناخالص داخلی و در نتیجه درآمد ملی و رفاه جامعه را ارتقا دهند.
مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیری که با اعضای هیات دولت داشتند با تاکید بر این که موضوع واردات،‌ فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد، به دولت دستور دادند که درخصوص واردات کالاهای غیرضروری و تجملی سخت‌گیری بیشتری انجام داده و اعمال قدرت کند. ایشان درباره ضررها و زیان های واردات بی رویه و تاثیر آن بر تولید داخلی هشدار دادند. حال سوال اینجاست که آیا واردات خودروهای چند صد میلیونی و میلیاردی توسط برخی عناصر صاحب نفوذ در شرایط فعلی اقتصاد کشور، تهدیدی برای صنعت و اقتصاد نیست؟ آیا بهتر نیست ارزهای هنگفتی که صرف خرید این خودروها می‌شود، در بخش‌های تولید خودرو داخلی به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد، سرمایه گذاری شده و زمینه رشد و توسعه صنعت ملی فراهم شود؟
با عنایت به این موارد می توان گفت، خودروسازی ایران و جایگاه هفدهم آن در میان خودروسازان جهانی، نیازمند توجه و حمایت جدی دولت است. تاثیر این صنعت در تولید ناخالص ملی و صادرات غیرنفتی نشان دهنده اهمیت بالای آن است. خودروسازی درحال حاضر از محدودیت‌هایی رنج می‌بردکه فضای نامناسب‌ کسب‌و‌کار و هزینه‌های‌مالی‌ سنگین از جمله آن است.
سخن آخر این‌که اگر در وضعیت فعلی قرار بر واردات خودرو باشد بهتر است که این کار در قالب همکاری مشترک با کشورهای صاحب تکنولوژی در این صنعت انجام شود تا از طریق آن هم محصولات با کیفیت‌تر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و هم این‌که صنعت خودروی ایران بتواند از کنار این همکاری مشترک اقدام به افزایش دانش و تکنولوژی خود کرده و زمینه برای رشد کیفی و کمی آن مهیا شود.
 
مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و جهان
تعرفه واردات خودرو در چند کشور دنیا
 
مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و جهان
مقایسه حمایت تعرفه ای از صنعت خودرو در چند کشور دنیا

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , فروش , تعرفه , واردات , ایران , جهان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

محمد
4

اولا تعرفه بیان شده رو بایک مقایسه ساده می توان گفت که حداقل بیش از صد در صداست نه چهل درصد ذکر شده درمقاله ثانیا تا زمانی که صنایع خودرو سازی دولتی وشبه دولتی باشند و سود وزیان واقعی ان نامشخص و از طرفی نیازی به رقابت ویا نو اوری را احساس نکنند روز به روز هم کیفیت پائین تر می اید و قیمتها غیر منطقی تر می شود و ازنظر اشتغال نیز صنعت خودرو سازی ایران با ایجاد مشاغل کاذب و با پرت سرمایه های ملی و ازبین بردن محیط زیست و همچنین سلامتی جامعه بزرگترین خیانت را به نسل حاضر و نسلهای بعدی می کند.
11:01  1393/07/06
پاسخ دادن
حمید
2

همش مزخرف اه اه اه همهی اینها چرت و پرته اگه میخاست وضع این صنعت خوب بشه تو این سیو چند سال درست میشد
02:25  1393/07/04
پاسخ دادن
پارسا
8

نگرانی برای از دست رفتن فزصت های شغلی در صورت واردات خودرو مثل این می مونه که مثلا زمان قاجار که اتومبیل وارد کشور شد نگران از دیت رفتن فرصت های شغلی کالسکه داران و زنجیره ی مربوط به اون باشیم یا مثلا با ورود برق نگران از دست رفتن فرصت های شغلی مربوط به چراغ نفتی های قدیمی باشیم و از ورود برق جلو گیری کنیم.
این قبیل نگرانی ها همش بهانه است برای سرکیسه کردن من و شما
13:48  1393/07/03
پاسخ دادن
Saeed.F.O.F
4

مسئله مشکل صنعت خودروی ایران دو بعد داره :
1) خودروسازان و مسئولان : که به بهانه تحریم به غارت اموال مشغولند.
2) مردم : که با وجود تمامی این ظلم ها و غارت ها از محصولاتی که روز به
روز بیشتر به سمت بی کیفیتی سوق پیدا می کنند ، استقبال می کنند.

و تا زمانی که این دو مشکل یا حداقل یکی از آنها پابرجا باشد ، طبقه مرفه
روز به روز مرفه تر و طبقه محروم و فقیر روز به روز محروم تر و فقیر تر خواهند
شد.
12:51  1393/07/02
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
5

البته این 40 درصد تعرفه واردات رو باید نصبت به درامد و قیمت ارز سنجید! چون تا همین چند سال پیش تعرفه واردات 90 درصد بود! با بالا رفتن قیمت ارز و کاهش شدید قدرت خرید تصمیم گرفته شد تعرفه واردات 45 درصد بشه ..
15:51  1393/07/01
پاسخ دادن
seyyed
5

خیلی عجیبه, به نظر میرسه این مقاله به سفارش انجمن خودروسازان نوشته شده باشه!
حمایت وقتی اثر داره که پیشرفت کمی و کیفی هر دو با هم اتفاق بیفته.الان صنعت خودروی ما مثل یه بچه ی لوس میمونه که هیچ کاری بلد نیست و اگه کمکش نکنی,از جاش نمیتونه بلند شه!
23:48  1393/07/01

امیر
17

تعرفه واردات در ایران مخصوصا برای خودرو در ایران بالا است یکی اینکه دولتها
در این کشور از این طریق برای خودشان به صورت کاذب کسب درامد کنند و
دیگر از خودروسازهای بی مسولیت داخلی هم به قول خودشان حمایت کنند.
خودروهایی که با مصرف بالای سوخت منابع طبیعی کشور را هدر می دهند و
شهرهای بزرگ را الوده و مردم را بیمار میکنند.دولت کی میخواهد این مسایل
مهم را بفهمد!!!
13:39  1393/07/01
پاسخ دادن
سعید
11

کلاغ پر ، ماشین ایرانی پر ........................................................... .
13:38  1393/07/01
پاسخ دادن
سیامک
29

صنعت خودروسازی ایران تابحال چه گلی به سر ایرانیان زده که اینهمه متوقع است؟ جز فرسایش اعصاب و منابع مالی خانواده های ایرانی چه نمود بارزی از خودروی ایرانی در زندگی مردم مشهود است؟ اگر اشتغالش را میگویید درصورت ورشکستی ایرانخودرو و سایپا و واگذاری آن به خودروسازان معتبر جهان هم این افراد دوباره سرکار می روند هم حقوق بالاتری می گیرند و هم مردم خودروی بهتر و ارزانتری بدست می آورند.مضرات آلودگی هوا و بنزین اضافی که این قراضه های 20ساله به کشور تحمیل می کنند هم کاهش می یابد و منابع مالی کشور هم برای توسعه سایر صنایعی که دارای مزیت رقابتی هستیم مثل نفت و گاز آزاد می شود.
12:36  1393/07/01
پاسخ دادن
علی
10

احسنت برشما.فکرنکنم جای هیچ بحثی رو گذاشته باشید.کاملا واقعیت رو گفتین و من تایید میکنم.
13:33  1393/07/01

مرتضي
1

كاملا صحيح...البته در مورد خيلي ديگر از مشكلات داخل هم قابل تعميم است
21:58  1393/07/06

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳مهرماهS5 : سلام بالاخره جریمه تاخیر پرداخت شد یا نه؟ منم شکایت کردم و حکم دادگاه اومده ولی نمیتونم چرا پس از دو ماه حکم قطعی ابلاغ نمیشه؟ما شما چقدر طول کشید تا حکم قطعی شد؟
cs55+ : از ثبت نامی های اسفند شنیدم که حدودا 10 روز بعد از پیام بیمه ماشین رو تحویل میدن کسانی که شهرستان هستند شاید 3تا4 روز بیشتر طول بکشه و اینکه کسانی که تهران هستن و تحویل حضوری زده باشن یک یا 2 روز زودتر نگران نباشید، سوار بشید و لذت ببرید و به فکر فروشش نباشید که بعدها پشیمون میشید
مرتضی55 : خاکستری کم رنگش خیلی بهش جوره ومیاد
رحیمی اصلی : دوستان اوناییم که ب اسم من پیام میدن از جیره خورای سایپا هستن حقوق میگیرن تا تفرقه بندازن حواستون باشه
تجربه گر منتظر j4 : با سلام ثبت نام و ارسال شماره قرارداد ۱۳ خرداد شاسی و صدور فاکتور ۲۲ مهر گفته بودن از زمان صدور فاکتور و شاسی یکماه تا زمان تحویل باید منتظر ماند که متاسفانه با عملی صورت گرفت و انجام نشد . ۵ آبان کارت خودرو و ۲۸ آبان سندش اومد . از ۲۲ آبان هر روز زنگ میزدم هر روز حرفهای تکراری ( تو صف بارگیری ) بلاخره تاریخ دهم یا یازدهم آذر گفتن بارگیری شده و در انتها بعد از ۱۲ روز ، دیروز تماس گرفتن شنبه جهت تحویل از نمایندگی حضور پیدا کنم . انشاالله قسمت همه بشه به زودی تماس تحویل رو بگیرن و نجات پیدا کنید از این همه بی تعهدی شرکت کرمان موتور
رحیمی اصلی : دوستان من دو سه تا پیام گذاشتم تا الان متاسفانه ثبت نمیشه.من حدودا یک هفته پیش ماشینمو تحویل گرفتم سفید ندادن ولی کرم مشکی گرفتم. از این ب بعد هم هر کس ب اسم رحیمی پیام گذاشت من نیستم.ماشین خوبیم هستش من رازیم دوستان خدا حافظ برا همیشه
اطلس g سفید مشکی : سلام. من اطلس سفید مشکی تحویل آخر شهریور طرح عادی هستم. دعوت نامه آخر مرداد ماه برای ما اومد. من ۷ شهریور تکمیل وجه کردم و همچنان منتظر تحویل خودرو هستیم. هیچ خبری هم از تحویل نیست. در انتظار فاکتور شدن و تعویض پلاک به سر میبریم. هر کس فاکتور میشه بگه که بدونیم تا کجا فاکتور شده. الان ۷ شهریور هنوز خبری نیست دوستان.
عارف : دوستان اصلاحیه دوشنبه 26 آذر میشه بابت اشتباه تایپی عذر میخوام
کیان : من و پسر عموم هم میایم خدا وکیلی از بس استرس بهمون دادن مریض شدیم لعنت خدا به تمامی پرسنل سایپا از مدیر عامل گرفته تا اون کارشناسهای بی شرفش که پشت گوشی فقط دروغ تحویل مردم میدن ، از همگی دوستان خواهش میکنم بییاید تا حقمونو بگیریم تو خونه نشستن و نفرین کردن اینا چیزی را درست نمیکنه
سارا : فردین جان توی پروفایل خودرو وارداتی اگه نوشته شده باشه عدم تخصیص بعید میدونم بهت ماشین بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : تکمیل وجه دوم شهریور هستم به نظرتون کی فاکتور میشه
حامد : پلاک شده. کسی دروغ نداره بگه که. مثل اینکه امروز یه عده فاکتور شدن یه عده پلاک. ماشین من امروز حمل شد
اریزو 6 پرو : سلام دوستان کسی خبراز اریزو 6 پرو نداره تا کی خروج خوردخ
راناپلاس : راستی‌شما‌که‌بچها‌میگفتن‌پلاکهای‌استان‌شماتموم‌شده‌‌به‌زودی‌‌هم‌پلاک‌میشه
دنا : ماشینت چ رنگیه
پارسا : سلام دوستان، من ازخوزستان هستم خودروی من تحویلی 23 شهریور بود واز19 دهم همین ماه فاکتور شد ولی هنوز پلاک نشده.
207 پانا سفید دنده : 207 سفید پانا دنده امروز جمعه 23 آذر فاکتور شدم 🌹
محمد : حالا آبان خیلی مونده هنوز واریزی 12شهریور تا 22شهریورموندن
رضا : دوستان عزیز که فاکتور شدن اگه میشه لطف کنن بگن آماده تخصیص شون رو هم ذکر کنن چه تاریخیه
فاطمه : من با کد پذیرش 11959775 دوم مهر فاکتور نشدم هنوز