مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8

مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8

اگر تا به حال در مورد سوپرخودروهای V8 چیزی نشنیده اید یا فکر می‌کنید این گونه خودروها فقط از موتورهای 8 سیلندر خورجینی استفاده می‌کنند، ممکن است به این علت باشد که در استرالیا یا نیوزیلند یا ابوظبی یا یکی از کشورهای دیگری که مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8 در آن محبوب است زندگی نمی‌کنید. همانطور که مسابقات نسکار در آمریکا داغ و پرطرفدار است در کشورهای مذکور نیز مسابقات سوپرخودروهای V8 از محبوبیت برخوردار است. خودروهایی که در این مسابقات شرکت می‌کنند، نسخه هایی بازنگری شده از خودروهای معمولی هستند که می‌توانند ساعت ها بدون وقفه راه بروند و مسافت هایی معادل با صدها کیلومتر را بپیمایند. البته این گونه خودروها در مسابقات زیادی شرکت می‌کنند ولی محبوب ترین و بزرگترین سری از آن ها، مسابقات قهرمانی سوپرخودروهاست که در بخش های مختلف و در استرالیا برگزار می‌شود.

مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8

مسابقات سوپرخودروهای V8 توسط فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی (FIA) به رسمیت شناخته شده است ولی به صورت بین المللی و در همه کشورها برگزار نمی‌شود. برگزاری این سری از مسابقات به بخش های خاصی از دنیا، یعنی استرلیا و خاورمیانه محدود شده است. البته در سال 2013 اوضاع کمی تغییر کرد و این مسابقات وارد خاک آمریکا نیز شد و به ویژه در ایالت های آستین و تگزاس طرفدارانی پیدا کرد. برگزاری مسابقات در این ایالت ها دست کم برای 5 سال ادامه پیدا خواهد کرد. فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی بر مسابقات فرمول یک و سری مسابقات گرند پری نیز نظارت دارد و غیر منصفانه نیست که مسابقات قهرمانی V8 را نیز هم تراز با آن مسابقات بدانیم. خودروهایی که در این مسابقات شرکت می‌کنند نیز مانند خودروهای نسکار، بسیار خاص هستند و حتی از قوانین سختگیرانه تری پیروی می‌کنند. ایده پشت این قوانین سختگیرانه نیز این است که جایزه به بهترین راننده، و نه به گران قیمت ترین خودرو تعلق بگیرد. این قوانین سختگیرانه تضمین می‌کنند که هیچ برند یا کمپانی خاصی بر فضای مسابقات حکمرانی نکند. قوانین مربوط به قسمت های مختلف خودرو نظیر موتور، بدنه، وزن، سیستم تعلیق، تایر و ترمز توسط موسسه Project Blueprint وضع می‌شوند. در ادامه مطلب خواهیم دید مسابقات سوپرخودرو V8 چگونه و از چه زمانی آغاز شد.

 

تاریخچه مسابقات سوپرخودرو V8

مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8

سابقه برگزاری مسابقات سوپرخودرو V8 بر می‌گردد به سال 1960. مسابقات در آن سال با نام تور قهرمانی اتومبیل استرالیا آغاز به کار کرد. تا سال 1968، این مسابقه به صورت سری برگزار نمی‌شد. اولین سری این مسابقات در New South Wales  برگزار شد و راننده برنده آن نیز David McKay بود. این راننده بعدها به عنوان خبرنگار ورزشی در روزنامه Australian Daily Telegraph مشغول به کار شد. روزی که او در مسابقات برنده شد، یک خودرو جگوار  mark I  را می‌راند. البته طی چند سال برگزاری تور قهرمانی اتومبیل استرالیا، خودروهای زیادی برنده شدند ولی در سال 1995 مقررات تغییر کرد و فقط به دو نوع خودرو که به طور انحصاری در استرالیا ساخته می‌شدند، اجازه شرکت در مسابقات داده شد. این دو خودرو عبارت بودند از:  Holden Commodore که توسط کمپانی جنرال موتورز در استرالیا ساخته می‌شد و فورد Falcon. ولی چرا فقط Commodore و Falcon؟ شاید یکی از دلایل آن این باشد که این دو خودرو محبوب ترین خودروهای سواری در استرالیا هستند. از این خودروها به خاطر استحکام و دوام زیاد و موتور های قوی، به عنوان خودرو پلیس و تاکسی استفاده می‌شود. در سال 1997، شرکت سوپرخودروهای وی هشت استرالیا (AVESCO) تأسیس شد تا برگزاری مسابقات را بر عهده بگیرد و زمینه محبوبیت هرچه بیشتر آن را فراهم کند. در سال 1999 اوضاع تغییر کرد و بنابر آن شد که این مسابقات در کشورهای دیگر به ویژه در کشورهای خاورمیانه نیز برگزار شود. کشورهای دیگری که میزبان این برگزاری این مسابقات هستند عبارتند از: آفریقای جنوبی، هند، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ و ایالات متحده آمریکا.

مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8

مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8 دارای چندین رویداد بزرگ و عمده در کشور استرالیا است که عبارتند از: Bathurst 1000 که اکتبر هر سال در شهر Bathurst استرالیا برگزار می‌شود، Clipsal 500 که در ماه مارس در شهر آدلاید برگزار می‌شود، Philip Island 500K که در ماه مارس در شهر ویکتوریا برگزار می‌شود، Telstra 500 که باز هم در ماه مارس در شهر سیدنی برگزار می‌شود. مسابقات پایان فصل نیز در ماه دسامبر انجام می‌گیرد. و اما در مورد خودروها چه اطلاعاتی داریم؟ تا اینجا می‌دانیم که باید یا Holden Commodore باشند یا فورد Falcon، ولی این خودروها چه ویژگی هایی باید داشته باشند تا یک خودرو مسابقات V8 تلقی بشوند؟ در این زمینه قوانین و مقررات کاملاً سختگیرانه ای وجود دارد که در ادامه مطلب نگاهی به آن ها خواهیم انداخت.

ساختار سوپرخودروهای V8

مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8

وقتی مسابقات سوپرخودروهای V8 در سال 1995 آغاز به کار کرد، چنین تصور می‌شد که فقط  دو مدل خودرو یعنی Holden Commodore و Ford Falcon که هر دو در استرالیا ساخته می‌شدند در آن حضور داشته باشند. این خودروها به صورت خاص برای مسابقه طراحی و ساخته شده بودند. از طرفی، قوانین سختگیرانه ای در زمینه تولید این گونه خودروها وضع شده بود که دلیل ساده ای پشت آن قرار داشت. طبق این قوانین، سوپرخودروهای V8 باید از قیمتی مناسب و معقول برخوردار باشند، به گونه ای که راننده ها و اسپانسرهای‌شان مجبور نباشند میلیون ها دلار بابت طراحی و تولید آن ها هزینه کنند، راننده ها نیز نیز باید استانداردهایی را رعایت کنند تا پیست مسابقات ایمن باقی بماند. شاید بتوان گفت طبق این قوانین، نحوه رانندگی بیشتر از نحوه ساخت خودروها اهمیت دارد. در سال 2003، موسسه Project Blueprint قوانین و مقررات محدود کننده ای در زمینه سوپرخودروهای V8 وضع کرد که طبق آن، خودروها باید از شرایط و توانایی های خاصی برخوردار بودند.

مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8

در ادامه مطلب به چند مورد از این قوانین اشاره می‌شود:

بدنه: در دنیای خودروهای مسابقه ای، ساختن بدنه هایی روی اسکلت های فضایی متداول است. در این گونه سازه ها، خودرو دارای الگویی سه گوش و طرحی ژئومتریک است. این امر باعث می‌شود بدنه خودروها محکم ولی سبک باشد.(ساخت بدنه بر روی اسکلت های فضایی، علاوه بر خودروسازی در ساختمان سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.) طبق استاندارد خودروهای Commodore  و Falcon، ساخت سوپرخودروهای V8 بر اساس اسکلت های فضایی مجاز نیست. 

موتور: سوپرخودروهای V8 باید دارای موتورهایی در جلو و دیفرانسیل عقب باشند. موتور باید الزاماً یک موتور 5 لیتری ساخت شرکت های فورد یا شورولت باشد و بتواند بین 620 تا 650 اسب بخار نیرو تولید کند. 

آیرودینامیک: همگی سوپرخودروهای V8 باید از ویژگی های آیرودینامیک مشابهی برخوردار باشند و از یک نوع بادشکن، زیر سپر و رکاب های جانبی استفاده کنند.

ترمزدیسک ترمزها باید از جنس فولاد یا کربن باشند.

سیستم تعلیق: سیستم تعلیق جلو باید از نوع دو جناغی و سیستم تعلیق عقب باید از نوع کمک فنری باشد. 

تایر: راننده ها مجازند برای هر دور از مسابقه، از یک دست تایر استفاده کنند. این گونه تایرها باید نرم تر از تایرهای Dunlop باشند که در خودروهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت: یک تیم اتومبیل رانی چقدر برای خودورهایش هزینه می‌کند؟ آمار دقیقی در دست نیست ولی تخمین زده می‌شود قیمت یک سوپرخودرو V8، بسته به نوع موتور، بین 600,000 تا 130,000 دلار قرار داشته باشد. بهتر است بدانید هر تیم در طول یک فصل از مسابقات از دو خودرو استفاده می‌کند که وقتی هزینه تعمیر و نگداری را نیز به قیمت خودروها اضافه کنیم به 10 میلیون دلار نیز بالغ می‌شود، به این ترتیب می‌توان گفت با این که شرکت در مسابقات سوپرخودروهای V8 ارزان تر از شرکت در سایر مسابقات تمام می‌شود، ولی باز هم گران قیمت است.

ورود سوپرخودروهای V8 به آمریکا

مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8

در جولای سال 2010، شرکت های ساختمانی اعلام کردند که قصد دارند در نزدیکی شهر آستین یک پیست 5 کیلومتری در مقیاس های جهانی احداث کنند. این پیست the Circuit of the Americas نامگذاری شد و سازندگان آن تصمیم گرفتند آن را به خانه جدید ایالات متحده برای برگزاری مسابقات جهانی اتومبیل رانی تبدیل کنند. همین پیمانکارها پیشتر پیست برگزاری مسابقات فرمول یک را احداث کرده و آن را به خانه برگزاری تور گرند پری تبدیل کرده بودند. the Circuit of the Americas به گونه ای طراحی و ساخته شده است که نه تنها بتواند هواداران مسابقات را به سوی خودش جذب کند، بلکه مرکزی برای برگزاری همایش ها، اجراهای زنده و حتی موزه باشد.

مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8 مسابقات قهرمانی سوپرخودروهای V8

استیو سکستون (Steve Sexton) مدیر این مجموعه معتقد است که پیست آستین به مهمترین مرکز برگزاری مسابقات اتومبیل رانی در آمریکای شمالی تبدیل خواهد شد و به دنبال آن شهر آستین نیز میزبان برگزاری مسابقات بزرگی در سایر رشته های ورزشی خواهد بود. با این که مسابقات سوپرخودروهای V8 از قبل در استرالیا برگزار می‌شده است، ولی ورود آن به آمریکا می‌تواند آن را به رقیبی جدی و سرسخت برای مسابقات نسکار یا فرمول یک تبدیل کند. بهتر است بدانید ابتدا بسیاری از سازمان دهندگان مسابقات با ورود این مسابقات به آمریکای شمالی مخالفت کردند ولی با محبوبیت روزافزون آن در بین راننده های حرفه ای، این افراد نیز متقاعد شدند که ورود آن به آمریکا فکر خوبی است. از میان کمپانی هایی که حمایت زیادی از برگزاری این مسابقات می‌کنند می‌توان از کمپانی های جنرال موتورز و فورد نام برد. اگر هوادارانی وجود داشته باشند که از مسابقات فرمول یک، نسکار، Indianapolis 500 و سایر مسابقات آمریکایی نا امید شده باشند، برگزاری مسابقات سوپرخودروهای V8 می‌تواند امید تازه ای به آن ها بدهد. دنیای مسابقات اتومبیل رانی نیز از محبوبیت روزافزون برخوردار خواهد شد و هواداران جدیدی به دست خواهد آورد. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : سوپرخودرو , مسابقات سوپرخودروهای V8 , V8 , نسکار , فرمول یک , گرند پری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
1 اردیبهشت : دو ماه پیش بعد ی ماه دو روز و نیم فاکتور شد دقیقا ی ماهه خبری نیس فک کنم هر ماه ۲ روز و نیم فاکتور میکنن اگه تازه اینجوریم فاکتور کنن این ماه باید اسفندیا کلا فاکور شن با قسمتی از ۱ اردیبهشت که اونم باز شانسیه
خبر مهم : قابل توجه حواله داران شاهین جی الان با یکی از کارشناسا صحبت کردم گفت که تا نیمه اول شهریور پیام تبدیل میاد باید تبدیل بزنید به جی ال شاهین جی دیگه شرکت تحویل نمیده
خبر مهم : قابل توجه حواله داران شاهین جی الان با یکی از کارشناسا صحبت کردم گفت که تا نیمه اول شهریور پیام تبدیل میاد باید تبدیل بزنید به جی ال شاهین جی دیگه شرکت تحویل نمیده
سهیل : ماشین ایرانی مثل هندوانه دربسته است،کیفیتش اصلا قابل پیش بینی نیست.تازه هندوانه را اگر وارد باشی با احتمال بالا میتونی خوبشو سوا کنی،اما ماشین صفر ایرانی ،خیر.شانسیه.
شاهین gl : شاهین gl تا کی فاکتور شده کسی خبر داره واقعا دیگه خسته شدیم
ایگل مشکی : هروقت زنگ میزنم میگن به ما هنوز مجوز بارگیری ندادن معلوم نیست کی میخوان تحویل بدن
محمد‌ شاهین‌ زمستان‌ 403 : برا‌‌ من‌ سود‌ مشارکت‌ ۱۶‌ درصد‌ حساب‌ کردن ۱۹‌ آذر‌ پرداخت‌ اولیه‌ ۱۳‌ اردیبهشت‌ دعوتنامه‌ تبدیل‌ امد‌ ‌‌ ۱۸‌ میلیون‌ ۸۰۰‌ هزار‌ تومن‌ کم‌کرده‌بودن‌ ۱۳‌ اسفند‌ هم‌ دعوتنامه‌ تبدیل‌ امد‌ ۱۰‌ میلیون‌ ۹۰۰‌ هزار‌ کم‌ کرده‌بودن
طرح فرسوده اردیبهشت : دوستان اردیبهشتی دیگه نوبت ماست تو گروه هی خبر بذاریم انشالله اسفندیا این ماه همه ماشینو میگیرن میرن میمونیم ما پیگیری کنیم همگی از ایران خودرو
طرح فرسوده اردیبهشت : سلام منم طرح فرسوده اردیبهشت هستم خبری نیست کسی خبر نداره با ما چه قیمتی حساب میخوان بکنن؟ طبق بند ۴ تو قرارداد باید با قیمت اردیبهشت ما از ما پول بگیرن یه وقت ریرارو قیمت جدید بزنن از ما چقد میگیرن؟ کسی آشنا داره اطلاعات بگیره
سمانه : سلام خبری از فاکتور جدید ری را نشده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 27 خرداد : سلام رانا 27 خرداد فوق العاده طرح جوانی جمعیت امروز از نمایندگی تحویل گرفتم
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام به مهدی 207 پانا شهریور ،داداش مطمنی مهر و آبان کسی رو باقیمت قبل زدن؟؟ویرون خودرو هستش اگه اینجوری باشه برای واسه ماها که قیمت جدید رو واریز کردیم پس چرا این کارو میکنن شانس نداریم ک
دانیال بهمن : 2 هزار تا فقط اطلس بوده طبق گفته یکی از کار کنان
11 : از رو صدور اسناد میپره میره گام بعدی برای منم که ماشینو تحویل گرفتم هنوز تیک نخورده ولی بقیش تیک میخوره زود انشالله میرسه به دستتون فقط فاکتور شدن زمانبره
محمد : دوستان 11مرداد پانا فرسوده فولادی فاکتور نشدم تبدیل هم نیامده،شما چطور؟مرداد شرایط مشابه لطفا مثبت بزنید،ممنون
رضا : سلام تکلیف ما که پیش فروش داشتیم و در مرداد ماه با قیمت جدید به ما تحویل داده اند چیست قانونا باید وجوه غیر قانونی برگشت شوند فاکتور های جدید با قیمت های قبلی صادر خواهند شد
الناز فوری دوگانه : دوستان اینجا کسی سورن دوگانه فوری هستش.. من بیستم مرداد واریزیم بو و تحویل یک ماهه... چند روزه فاکتور میشه
تحویل 31 تیر س : چند روز پیش تو نظرات یکی نوشته بود سایت فارس تحویل سیمی بوده
سورن 31 تیر : اره از امروز
کوییک جی ایکس ال : سلام امروز فاکتور شدم تکمیل وجه 20اردیبهشت فقط رنگش رو زده سفید شیری داستان چیه من سفید انتخاب کرده بودم