امسال تقریباً از هر کمپانی موتورسازی، شاهد ارائه یک موتورسیکلت، کانسپت و یا مدل به روز شده بودیم. در این مقاله به معرفی مدل های مطرح خواهیم پرداخت و از تصاویر زیبای آن ها لذت خواهیم برد.
BMW مدل S1000RR
این مدل که پیشتر نیز در کلاس خودش پیشرو بود، برای سال 2015 به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته است. این نسخه جدید 6 اسب بخار بیشتر نیرو دارد و 4 کیلوگرم سبک تر است و به این میبالد که نوآوری هایی از جمله نمایش زاویه خم شدن موتورسیکلت هنگام عبور از پیچ ها در آن به کار رفته است و به کروز کنترل نیز مجهز است.
بی ام و مدل های R1200R و R 1200RS
این موتورسیکلت های سفری برای سال 2015 ارتقاء یافته و اسپرت تر شده اند، ظاهر آن ها زیباتر شده است و پیشرانه آب خنک Boxer نیز از موتورسیکلت بی ام و R1200GS قرض گرفته شده و روی آن ها نصب شده است. این پیشرانه قادر است 125 اسب بخار نیرو و گشتاوری بالا تولید کند. ترمز ضدقفل و کنترل پایداری نیز به صورت استاندارد عرضه میشوند. از دیگر تجهیزات استاندارد میتوان از کنترل پایداری هنگام خم شدن و عبور از پیچ، سیستم تعلیق الکترونیکی و دسترسی بدون کلید نام برد. این موتورسیکلت ها بسیار باشکوه هستند و چهره ای تهاجمی دارند.
سوزوکی مدل های GSX-S1000 و GSX-S1000F
در سال 2014، موتورسیکلت های سری GSX-S بالاخره رونمایی شدند و نسخه های خیابانی از موتورسیکلت افسانه ای 2005-08 GSX-R که نه سال پیش عرضه شده بود، روانه بازار کردند. نیروی 176 اسب بخاری و گشتاور بالایی که پیشرانه آن موتورسیکلت تولید میکرد، حتی امروزه هم خارق العاده محسوب میشود، به همین خاطر حتی از نسخه خیابانی آن نیز میتوان انتظار داشت موتورسیکلت های جاده رو را پشت سر بگذارد. تجهیزاتی که به صورت استاندارد برای هر دو موتورسیکلت ارائه میشود عبارتند از: ترمز ضد قفل، کنترل پایداری و زینی با ارتفاع 815 میلی متر. قیافه ظاهری آن کمی شبیه موتورسیکلت هوندا CB1000R است اما آن کمک فنر از مد افتاده را ندارد.
KTM مدل 1290 Super Adventure
این موتورسیکلت از پیشرانه ای بهره میبرد که از موتورسیکلت Super Duke R به عاریت گرفته شده است و قادر است بین 134 تا 160 اسب بخار نیرو تولید کند. شباهت های زیادی بین این دو موتورسیکلت وجود دارد ولی 1290 Super Adventure از تجهیزات ایمنی بسیار خوبی بهره میبرد که عبارتند از: کنترل پایداری، کنترل در سربالایی و سراشیبی، ترمز ضد قفل و یک سیستم ترمز اضافی که به زاویه خم شدن موتورسیکلت هنگام عبور از پیچ ها حساس است و از خم شدن بیش از حد جلوگیری میکند. کمپانی KTM مدعی است این موتورسیکلت، ایمن ترین موتورسیکلت دنیاست. از دیگر تجهیزات این موتورسیکلت میتوان به سیستم تعلیق نیمه فعال، حسگرهای فشار باد تایر، کروز کنترل و چراغ های راهنمای LED نام برد که زاویه خم شدن موتورسیکلت واکنش نشان میدهد و هنگام عبور از پیچ ها به طور اتوماتیک راهنما میزند.
موتورسیکلت دیگری که از خط تولید کمپانی KTM بیرون آمده است، یک موتور سیکلت برقی است که Freeride E-SM نام دارد و از مدل- XC Freeride E اقتباس شده است. این مدل از تایرها و سیستم تعلیق مناسب برای حرکت در جاده مجهز است ولی مجوز تردد در خیابان را نیز دارد. حداکثر گشتاوری که پیشرانه این موتورسیکلت تولید میکند 42 نیوتن متر است که با توجه به وزن 110 کیلوگرمی آن مناسب به نظر میرسد. حداکثر نیروی تولید شده توسط این پیشرانه نیز 22 اسب بخار است. البته همانطور که میدانید، نیروی تولید شده توسط پیشرانه های برقی نسبتاٌ کم است و مسافت زیادی هم نمیتوانند راه بروند. موتورسیکلت Freeride E-SM نیز قادر نیست مسافت زیادی را بپیماید، چون باتری آن فقط 2.6 کیلووات ساعت، برق ذخیره میکند، پس بهتر است از آن به عنوان یک وسیله نقلیه کوتاه برد نگاه کرد که بیشتر برای رفت و آمد بین منزل و محل کار مورد استفاده قرار میگیرد.
دوکاتی مدل Scrambler
سرانجام از مدل جدید دوکاتی Scrambler نیز رونمایی شد. مدل 2015 این موتورسیکلت که از موتورسیکلت های دهه هفتاد الهام گرفته است، به طور خاص برای عرضه در بازار آمریکا طراحی گردیده است. نسخه 2015 این موتورسیکلت خود دارای چهار مدل است که هر کدام دارای تجهیزات متفاوتی هستند و خریداران بنا به نیازشان میتوانند آن ها را انتخاب کنند. هر چهار مدل از پیشرانه آب خنک Monster 796 بهره میبرند که است 75 اسب بخار نیرو تولید کند. این موتورسیکلت از وزن سبک و ارتفاعی مناسب برخوردار است (ارتفاع زین از سطح زمین 790 میلی متر).
کاوازاکی H2R
بدون تردید، یکی از جذاب ترین مدل های امسال، کاوازاکی H2R است. موتورسیکلت های کمی در بازار وجود دارند که بتوانند 200 اسب بخار نیرو تولید کنند ولی تیم مهندسی کمپانی کاوازاکی اعلام کرده است که پیشرانه ای مجهز به سوپرشارژر تولید کرده است که میتواند 300 اسب بخار نیرو تولید کند که واقعاً شگفت انگیز به نظر میرسد. کمپانی کاوازاکی به ساختن موتورسیکلت های که دهان منتقدان را میبندد مشهور است، و این مدل که نمادی از کیفیت این کمپانی به شمار میرود، به کل صنعت موتورسیکلت سازی شوک وارد میکند. گزارش های تأیید نشده ای به گوش میرسد که دولت ایالات متحده چنان از تولید چنین دستگاه شگفت انگیزی یکه خورده است که همه موتورسازان آمریکایی را مورد سرزنش قرار داده است.
کاوازاکی مدل های Versys 1000 و Versys 650
موتورسیکلت پرطرفدار Versys 650 که توسط کمپانی کاوازاکی تولید میشود به همراه همتای بزرگترش یعنی Versys 1000 ( که برای نخستین بار است به بازار امریکا عرضه میشود) روانه بازار شده است. Versys 1000 مجهز به پیشرانه ای با حجم 1,043 است که میتواند بین 120 تا 143 اسب بخار نیرو تولید کند. این موتورسیکلت دارای دو حالت برای رانندگی است و از کنترل پایداری و ترمز ضد قفل نیز بهره میبرد. البته پیشرانه Versys 650 کمی ضعیف تر است و میتواند بین 60 تا 69 اسب بخار نیرو تولید کند، ترمز ضد قفل نیز فقط به صورت سفارشی قابل خریداری است.
Triumph مدل Street Triple Rx Special Edition
موتورسیکلت Triumph با پیشرانه 675 سی سی، یکی از موتورسیکلت های پرطرفدار انگلیسی به شمار میرود. مدل 2015 این موتورسیکلت Rx Special Edition نام دارد و یک موتورسیکلت سوپر اسپرت محسوب میشود. این موتورسیکلت، مدل ارتقا یافته مدل R است که طراحی خاصش، آن را بیشتر برای مسابقه مناسب کرده است، رنگ آمیزی قرمز و نقره ای آن نیز به زیباییاش افزوده است. پیشرانه و سیستم تعلیق قابل تنظیم آن نیز شبیه پیشرانه و سیستم تعلیق موتورسیکلت Street Triple R است و بسیار هم خوب عمل میکنند.
Triumph مدل های Bonneville Newchurch، Spirit و T214
کمپانی Triumph سه مدل جدید و خاص دیگر را نیز روانه بازار کرده است. مدل T214 به واسطه این در یادها و خاطره ها زنده مانده است که در سال 1956، جانی آلن (Johnny Allen) رکورد سرعت 344 کیلومتر بر سرعت را با آن ثبت کرد. نام Newchurch نیز از منطقه ای در کشور اتریش گرفته شده است که بزرگترین جشنواره کمپانی Triumph در آن جا برگزار میشود. اسم Spirit نیز برگرفته از همان نوشیدنی معروف است. هر کدام از این موتورسیکلت های زیبا دارای ظاهری به روز شده و رنگ آمیزی خاص خودشان هستند.
کانسپت 01GEN
کمپانی یاماها از یک کانسپ سه چرخه رونمایی کرد و همه را انگشت به دهان گذاشت. کانسپت 01GEN، ظاهراً نسخه بزرگتر، چاق تر و اسپرت تری است که روی پلت فرم Tricity سوار شده است. دو چرخ جلو قابلیت آن را دارند که مجزا از یکدیگر بالا و پایین بروند و روی همه سطوح هندلینگ و ثبات بی نظیری ارائه بدهند. متأسفانه هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد پیشرانه این موتورسیکلت در دست نیست و فقط میتوان گفت کانسپت بسیار زیبایی است.
یاماها XJR1300 و XJR1300 Racer
موتورسیکلت عضلانی یاماها امسال تغییر چهره داده است. البته پیشرانه 1,250 سی سی چهار سیلندر و هوا خنک آن دست نخورده باقی مانده است ولی ضربه گیرها، اگزوز، میله های اسکلت و چراغ جلو مورد بازنگری قرار گرفته و به روز شده اند تا چهرهای خشن تر و زمخت تر به آن بدهند. در مدل XJR1300 Racer، دسته دنده ها نیز تغییر کرده اند، قاب اطراف زین نیز از جنس فیبر کربن است.
یاماها MT-07 نسخه Moto Cage
کمپانی یاماها با عرضه نسخه Moto Cage از موتورسیکلت MT-07، گرایش های خودش را بسیار آشکار و واضح نشان داده است. این موتورسیکلت به موتورسیکلت یاماها MT-09 Street Rally شباهت های زیادی دارد و از رنگ آمیزی قرمز و خاکستری زیبایی بهره میبرد. در بادگیر و محافظ های پا نیز شباهت هایی دیده میشود. با این حال نسخه Moto Cage شخصیتی وحشی تر و تهاجمی تر دارد و پیشرانه آن که 689 سی سی حجم دارد، قادر است گشتاور بالایی تولید کند. میتوان گفت یک موتورسیکلت خوب، ارتقاء یافته است و علاوه بر زیبایی، قدرت و عملکردش نیز افزایش پیدا کرده است.