چه وقت نباید خودرویتان را برانید

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

واضح است که وقتی می‌بینید دود از زیر کاپوت بیرون می‌آید یا شاید شعله هایی هم می‌بینید، باید خودرویتان را متوقف کنید؛ ولی گاهی اوقات عیب و ایرادها به این اندازه آشکار و واضح نیستند. آیا فقط وقتی بخار از زیر کاپوت بیرون می‌آید یا باد تایرها حسابی خالی شده اند، باید خودرو را متوقف کرد یا می‌توان به رانندگی ادامه داد و خودرو را به نزدیکترین تعمیرگاه رساند؟ هر راننده تازه کاری باید چند نکته اصلی را یاد بگیرد، چیزهایی از قبیل این که خودرو چگونه کار می‌کند، پیش ار حرکت چه قسمت هایی را باید بازرسی کرد، چطور سطح روغن و سایر مایعات را چک کنیم؟ شاید اولین و مهمترین چیزی که باید یاد بگیریم این باشد که هر بار قبل از حرکت چه قسمت هایی را باید بازدید کنیم. در ادامه مطلب به چند نکته مهم اشاره می‌شود:

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

زیر خودرو را نگاهی بیندازید؛ ببینید آثاری از نشت روغن می‌بینید یا نه؟ یک یا دو لک روغن نباید زیاد شما را نگران کنند ولی باید هر چه زودتر به فکر پیدا کردن منشاء آن ها باشید؛ ولی اگر لکه های بزرگی به چشم می‌خورند، پیش از شروع رانندگی باید منشاء و علت روغن ریزی را مشخص کنید. بهتر است یک دستگاه بادسنج در ماشین داشته باشید تا کار کنترل فشار تایرها برایتان آسانتر باشد. اگر تایرها کمی کم باد باشند، می‌توانید جایی در مسیر آن ها را باد بزنید، ولی اگر تایرها زیاد کم باد باشند باید به فکر چاره دیگری بیفتید.

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

چک کردن چراغ های جلو، چراغ ترمز و چراغ های راهنما نیز از ضروریات است. اگر یکی از دوستانتان با شما باشد انجام این کار آسانتر است ولی به تنهایی نیز می‌توانید آن را انجام بدهید. وقتی چراغ ها درست کار کنند، ایمنی خودرو شما بالا می‌رود و پلیس نیز بین راه شما را متوقف نخواهد کرد. به چراغ های هشدار دهنده و آمپرهای روی داشبورد نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید همه چیز خوب کار می‌کند. اگر قصد رفتن به یک سفر طولانی دارید، حتماٌ آب و روغن خودرو را چک کنید، از سالم بودن تایر زاپاس اطمینان حاصل کنید. جک و سایر آچارها نیز باید سرجایشان باشند. اگر هنگام حرکت در جاده مشکلی برایتان پیش بیاید، باید بدانید در چه مواردی می‌توانید به راحتان ادامه بدهید و در چه مواقعی باید خودروتان را متوقف کنید. بهتر است وقتی تردید دارید، خودرو را متوقف کنید.

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

در ادامه مطلب دلایلی برای متوقف کردن خودرو ذکر می‌شوند:

دیدن دود یا شعله یا استشمام بوی سوختگی: گاهی اوقات، یک دود کوچک یا اندکی بوی سوختگی چیزی نیست که باعث نگرانی شما بشود. شاید چند قطره روغن روی لوله اگزوز داغ چکیده باشد ولی معمولاٌ دود به معنای یک آسیب جدی برای خودرو و تهدیدی برای ایمنی شما محسوب می‌شود. در این گونه مواقع بهتر است کنار بزنید و همه چیز را بازرسی کنید. دیدن بخار معمولاً به معنای این است که مایع درون رادیاتور در حال نشت کردن است. مقدار کمی بخار نشانه این است که نشت مایع به آرامی صورت می‌گیرد، در این صورت می‌توانید به رانندگی ادامه بدهید تا زمانی که خودتان را به یک تعمیرگاه برسانید. چنانچه میزان نشتی زیاد باشد، این خطر وجود دارد که موتور جوش بیاورد و آسیب زیادی به آن وارد شود. در این صورت هزینه تعمیر موتور نیز بسیار بالا خواهد رفت. در این صورت نیز بهتر است کنار بزنید و همه چیز را بازرسی کنید.

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

اگر تغییری ناگهانی در هندلینگ خودرویتان احساس می‌کنید ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد، از ترکیدن تایر گرفته تا بریدن فرمان و نشت روغن هیدرولیک فرمان. صرفنظر از این که مشکل چه چیزی می‌تواند باشد، بهتر است کنار بزنید و علت آن را پیدا کنید. اگر هنگام رانندگی چراغ روغن یا دمای آب روشن شد، باید بدانید رانندگی با فشار روغن پایین یا موتوری که بیش از حد داغ شده باشد، ظرف چند لحظه می‌تواند باعث وارد شدن خسارات جدی (و البته پر هزینه) به خودرو شما بشود. اگر چراغ های هشدار دهنده دمای آب و فشار روغن روشن بشوند، معطل نکنید؛ کنار بزنید و علت آن را پیدا کنید.

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

اگر دیدتان محدود شده است بهتر است به رانندگی ادامه ندهید، ولی بعضی افراد به اشتباه اصرار بر ادامه مسیر دارند. علت محدود شدن دید هرچه باشد، از یک رگبار ناگهانی گرفته تا مه غلیظ یا شکستگی شیشه جلو، بهتر است کنار بزنید تا عامل محدود کننده دید برطرف شود، شاید هم لازم باشد درخواست کمک کنید. اگر یک نوشیدنی داغ روی پایتان ریخت، فرزندانتان بیش از حد شلوغ کردند یا یک زنبور یا پرنده از پنجره وارد شد، بهتر است کنار بزنید و پس از برطرف شدن هر یک از این مزاحمت ها به حرکت تان ادامه بدهید.


منبع

LifeHacker

برچسب : نشت روغن , دستگاه بادسنج , تایر , تایر زاپاس , روغن ریزی , رادیاتور , هندلینگ , چراغ های هشداردهنده , چراغ ترمز , چراغ روغن , اگزوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : من هفته چهارم مهر ماه نوشته تحویل خودرو کسایی ک اردیبهشت پول کاملشونو ریختن ماشینشون فاکتور شده؟
سیامک : سلام آقا شاهین شما کی فاکتور شدین؟ چون سود تاخیر رو تا روز فاکتور حساب میکنن
افتخاری : من اسفند۴۰۳ ماشینx5نقدی نوشتم ولی خبری نیست راهنمایی کنید😔
ج ج : سایپا میگه ۱۲ فاکتور شده منم ۱۶ اسفندم خدالعنتشون کنه
افتخاری : سلام من آخر اسفند۴۰۳ نقدی ثبت نام کردم فعلا خبری نیست چکارکنم
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : من ۹ دی تکمیل وجه کردم اگر اشتباه نکنم ۲۸ تیر تحویل گرفتم سود تاخیر توی فاکتور کارخونه نوشته ۱۰ میلیون تومان که عدد چرتیه امروز زنگ زدم سایپا گفت سود تاخیر شما ۶۱ میلیون تومانه حالا برای شما دوستان اگر این هفته تحویل بدن تا 75 میلیون سود تاخیر میگیرید البته با 4، 5 ماه تاخیر
Gl : میگن‌جی‌ال‌ تا‌ ۲۳‌ اردیبهشت‌ فاکتور‌ شده‌ راسته?
۹۸۹۰ : بله مثل اینکه شرکت سایپا بیشتر خودروهای ناقص رو تکمیل کرده انشالله فاکتور به زودی برای همه
شاهین اتومات سی وی تی : از فردا روش حساب کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سحر : امیدوارم اینطور باشه 🌹
رانا 27 خرداد : فریمان
رانا 31 تیر : شماره رو بده ما هم زنگ بزنیم
سحر : اخه من جدیدا یه رنگ کوییکایی میبینم که کاملا کرم هستن …
سعید : بله میشد
اطلس جی اسفند1403 : من تعجب می کنم تو اخبار گفتن 8 هزار خودرو پس چرا فاکتور نمیکنن
اطلس جی اسفند1403 : اگر 2 هزار تا تولید اطلس بوده چرا آخه فاکتور نمیکنن این ماشین ها رو
ستاره : سلام دوستان کوییک gxl وقتی فاکتور میشه رنگ رو میزنه سفید شیری. نگران نباشید دقیقا همون سفید هست که یه مقدار کیفیت بهتری داره. هیچ ربطی به رنگ شیری نداره. خیالتون راحت.
سورن فوری یک ماهه : شما الان کدوم مرحله تیک سبز هستید؟
اسی : چند ام فاکتور شده بودی ؟ معمولا تحویل ماشین به فاصله مسافت از تهران بستگی داره وقتی روشن شده یعنی تحویل پیمان کار شده