در این فصل از رقابت های فرمول 1 شاهد حضور 22 راننده و 11 تیم 2 نفری هستیم. قصد داریم در 1Car معرفی مختصری از تمامی رانندگان شرکت کننده در این رقابت حرفه ای داشته باشیم. هر هفته به معرفی چهار راننده فرمول 1 خواهیم پرداخت و در هر پست با 2 راننده آشنا خواهیم شد. ترتیب معرفی راننده ها براساس حروف الفبای انگلیسی خواهد بود.
مکس چیلتون (Max Chilton)
روز تولد: 21 آپریل 1991
محل تولد: بریتانیای کبیر-ری گیت
سن: 22 سال و 8 روز
تیم فعلی: موراسیا
تیم های پیشین: کارلین، موراسیا کارلین GP2، اوشن ریسینگ تکنولوژی
عملکرد در فصل 2013-2014 |
گرند پری |
روز |
مدل خودرو |
رتبه |
امتیاز |
مکان شروع مسابقه |
استرالیا-آلبرت پارک |
17 مارچ |
موراسیا (MR02) |
هفدهم |
- |
20 |
مالزی-اسپانگ |
24 مارچ |
موراسیا (MR02) |
شانزدهم |
- |
21 |
چین-شانگهای |
14 آپریل |
موراسیا (MR02) |
هفدهم |
- |
19 |
بحرین-بیک |
21 آپریل |
موراسیا (MR02) |
بیستم |
- |
21 |
با وجود پدری که در حال حاضر مالک تیم کارلین است و برادری که به رانندگی و رقابت در مسابقات GT مشغول است، همه می دانستند که "چیلتون" کوچک نیز گام به دنیای ماشین سواری حرفه ای خواهد گذاشت. "مکس چیلتون" از سن 10 سالگی وارد مسابقات کارتینگ شد و تنها چهار سال بعد به مسابقات ماشین سواری راه پیدا کرد. او در سن 16 سالگی وارد رقابت های فرمول 3 انگلستان شد و در سومین فصل حضورش در این رقابت ها موفق به کسب مکان چهارم شد و در ادامه طی مسیر رسیدن به فرمول 1 در سال 2010، در حالی که تنها 19 سال سن داشت، به رقابت در مسابقات GP2 مشغول شده بود.
نقاط ضعف و قوت
"چیلتون" در سال 2012 با کسب مقام چهارمی در GP2 توانایی های خود را به همه نشان داد، اما با این وجود برای مطرح کردن خود می بایست در یکی از رقابت های کارتینگ یا ماشین سواری به قهرمانی می رسید، چراکه او با کمک و نفوذ پدرش پله های ترقی را دوتایکی طی کرده بود. همه صاحب نظران و خود "مکس" می دانند که او باید خودش را در تیم ماروسیا و فرمول 1 به ثبت برساند.
اوج حرفه
برد مکس در مسابقه ابتدایی رقابت های معتبر GP2 سنگاپور در سال 2012 کمک بسیار خوبی برای خاموش کردن آتش منتقدان وی و عقد قرارداد تیم موراسیا با وی بود.
دوران افول
"چیلتون" در اولین روز تست خودروی فرمول 1 تیم موراسیا تصادف کرد، اتفاقی که اصلاً شروع خوبی برای او محسوب نمی شد. البته باید گفت که دلیل تصادف، اشکال در سیستم تعلیق خودرو بوده، نه اشتباه فردی.
جملات به یادماندنی از "چیلتون"
- "پدرم همیشه می گفت: تاجایی که بتوانم تو را به رده های بالا می رسانم، اما در رابطه با فرمول 1 کاری از من ساخته نیست."
- "شما تنها زمانی می توانید به فرمول 1 بیایید که از درون آمادگی کامل داشته باشید. طی دو سال گذشته اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده ام و به همان نشان داده ام که راننده ای سریع هستم."
حاشیه
"تام" برادر "مکس چیلتون" مشغول رانندگی و رقابت در مسابقات جهانی GT است و در تیمی حضور دارد که تمامی هزینه های آن را پدرش پرداخت می کند.
پائول دی رستا (Paul Di Resta)
روز تولد: 16 آپریل 1986
محل تولد: بریتانیای کبیر-لوسیان غربی
سن: 27 سال و 13 روز
قد: 185 سانتی متر
وزن: 74 کیلوگرم
تیم فعلی: فورس ایندیا
عملکرد در فصل 2013-2014 |
گرند پری |
روز |
مدل خودرو |
رتبه |
امتیاز |
مکان شروع مسابقه |
استرالیا-آلبرت پارک |
17 مارچ |
فورس ایندیا (VJM06) |
هشتم |
4 |
9 |
مالزی-اسپانگ |
24 مارچ |
فورس ایندیا (VJM06) |
حذف |
- |
15 |
چین-شانگهای |
14 آپریل |
فورس ایندیا (VJM06) |
هشتم |
4 |
11 |
بحرین-بیک |
21 آپریل |
فورس ایندیا (VJM06) |
چهارم |
12 |
5 |
پس از انتظار طولانی و قرار گرفتن پشت سر هم تیمی های مسن تر و نچندان خوبش، سرانجام "پائول دی رستا" در سال 2011 شانس حضور در مسابقات فرمول 1 را بدست آورد؛ شانسی که بسیاری آن را سزاوار "پائول" می دانستند. حضور و عملکرد چشمگیر وی در اولین حضورش به عنوان راننده در تیم فورس ایندیا باعث شد که قرارداش برای دو سال دیگر تمدید شود. "دی رستا" سومین فصل حضورش را تجربه می کند و در این 3 سال در 43 گرندپری شرکت کرده است.
نقاط ضعف و قوت
بدون شک "پائول دی رستا" راننده ای سریع است. او در این 3 فصل، تنها در چهار گرندپری از مسابقه خارج شده است. "دی رستا" باید زودتر به فرمول یک راه پیدا می کرد، با وجود این، دستمزد وی همانند رانندگان مطرحی چون وتل و همیلتون است.
اوج حرفه
او با رسیدن به قهرمانی در سری مسابقات فرمول 3 اروپا، راه خود را به سمت فرمول 1 هموار کرد.
دوران افول
او در سال 2009، برای بار سوم به مسابقات DTM بازگشت. این درحالی بود که وی قبلاً موفق شده بود قهرمانان آن دوره فرمول 1 را در رده های پایین تر شکست دهد.
جملات بیاد ماندنی از "پائول دی رستا"
در پاسخ به سوالی که در رابطه با "لوئیس همیلتون" و "جنسن باتن" از او پرسیده شده، وی این گونه جواب داد: "نمی خواهم با گفتن این حرف مغرور به نظر برسم، اما زمانی که آن ها به قهرمانی رسیدند، من در مسابقات حضور نداشتم."
حاشیه
وی در کنار حرفه اصلی، مسئولیت مدریت شرکت تفریحی خانوادگیشان را نیز برعهده دارد. شرکتی که مالک چند مرکز تفریحی در اسکاتلند است، از جمله کلوپ شبانه شاخه در شهر بث گیت.