در این فصل از رقابت های فرمول 1 شاهد حضور 22 راننده و 11 تیم 2 نفری هستیم. قصد داریم در 1Car معرفی مختصری از تمامی رانندگان شرکت کننده در این رقابت حرفه ای داشته باشیم. هر هفته به معرفی چهار راننده فرمول 1 خواهیم پرداخت و در هر پست با 2 راننده آشنا خواهیم شد. ترتیب معرفی راننده ها براساس حروف الفبای انگلیسی خواهد بود.
رومن گروسجن (Roman Grosjean)
روز تولد: 17 آپریل 1986
محل تولد: سوئیس - ژنو
سن: 27 سال و 19 روز
قد: 180 سانتی متر
وزن: 71 کیلوگرم
تیم فعلی: لوتوس
تیم های پیشین: رنو
عملکرد در فصل 2013-2014 |
گرند پری |
روز |
مدل خودرو |
رتبه |
امتیاز |
مکان شروع مسابقه |
استرالیا-آلبرت پارک |
17 مارچ |
لوتوس (E21) |
دهم |
1 |
8 |
مالزی-اسپانگ |
24 مارچ |
لوتوس (E21) |
ششم |
8 |
11 |
چین-شانگهای |
14 آپریل |
لوتوس (E21) |
نهم |
2 |
6 |
بحرین-بیک |
21 آپریل |
لوتوس (E21) |
سوم |
15 |
11 |
"رومن گروسجن" فرزند مادری فرانسوی و پدری سوئیسی است. او در سن 14 سالگی به دنیای رانندگی حرفه ای پا گذاشت و برخلاف شروع دیرهنگام در این مسیر، توانست به سرعت پیشرفت کند و پس از گذشت تنها سه سال به مسابقات فرمول رنو راه یافت و بعد از کسب شش پیروزی در اولین فصل شروع به کارش، قهرمانی سوئیس را بدست آورد. قهرمانی در این تورنومنت و عملکردش در فرمول 3 کافی بود تا تیم رنو با او قراردادی به عنوان برنامه ریز پرورش راننده منعقد کند. "گروسجن" در ادامه مسیر پیشرفت و در سال 2008 به مسابقات GP2 راه یافت و توانست به مقام قهرمانی سری مسابقات آسیایی دست یابد. در همان سال بود که او در حال تست دادن برای ورود به تیم رنو تلاش می کرد. در همان سال به عنوان راننده آزمایشی تیم فرمول 1 رنو پیوست و در نهایت در اگوست سال 2008 پس از برکناری "نلسون پیکه جونیور" (یکی از رانندگان آن سال تیم رنو) در اواسط فصل، توانست اولین حضورش را به عنوان راننده اصلی تجربه کند.
نقاط ضعف و قوت
در حالی که بیشتر قهرمانان فعلی فرمول 1 از سنین پایین شروع به رانندگی در مسابقات حرفه ای کردند، پدر "رومن" تا زمانی که در مدرسه پیشرفت نکرده بود به او اجازه شرکت در مسابقات رانندگی را نداده بود. کنترل و تسلط نفس "رومن گروسجن" به عقیده بسیاری از نکات مثبت او به عنوان یک راننده حرفه ای است. در اولین حضورش و در اولین دور مسابقه برخوردی با خودروی راننده تیم فراری "لوکا بیدور" داشت و تنها یک هفته بعد در اسپا با خودروی "جنسن باتن" تصادف کرد و باعث حذف "باتن" و خودش از آن گرندپری شد.
دوران اوج
در دومین فصل حضورش در GP2 رقابت سختی با "نیکو هالک برگ" برای کسب مقام قهرمانی داشت، آن هم درست قبل از اینکه تیم رنو او را جایگزین راننده برکنار شده اش کند.
دوران افول
بعد از اینکه در اسپا باعث ایجاد تصادف بدی شد، کمیته مسابقات، "گروسجن" را از حضور در گرندپری ایتالیا محروم کرد. در ادامه آثار اثر بیادماندنی این راننده سوئیسی را می بینیم.
جملات بیاندماندنی از "گروسجن" و در رابطه با وی
- "همیشه رویای این را در سر داشتم که در فرمول 1 رانندگی کنم. حالا هر بار که به ماشین مسابقه وارد می شوم، حس خاصی به من می دهد."
"باب بل" مدیر تیم رنو در رابطه با او می گوید: "ماشین خیلی خوبی در اختیار او نگذاشته ایم و باید این را در نظر داشته باشیم که "رومن" راننده ای جوان است. بنابراین نمی توانیم از او انتظار بالایی داشته باشیم، نه اینکه او توانایی لازم را ندارد، چراکه من مطمئن هستم، در آینده شاهد شکوفایی استعداد "گروسجن" خواهیم بود."
حاشیه
با وجود اینکه "رومن گروسجن" در دنیای پر زرق و برق فرمول 1 حضور دارد، او در سال های اخیر همچنان به کار در بانک به صورت نیمه وقت ادامه می دهد.
استفان گوتیرز (Steban Gutierrez)
روز تولد: 17 آپریل 1986
محل تولد: مکزیک - مونتری
سن: 21 سال و 274 روز
تیم فعلی: سابر
تیم پیشین: لوتوس ART
عملکرد در فصل 2013-2014 |
گرند پری |
روز |
مدل خودرو |
رتبه |
امتیاز |
مکان شروع مسابقه |
استرالیا-آلبرت پارک |
17 مارچ |
سابر (C32) |
سیزدهم |
- |
18 |
مالزی-اسپانگ |
24 مارچ |
سابر (C32) |
دوازدهم |
- |
14 |
چین-شانگهای |
14 آپریل |
سابر (C32) |
حذف |
1 |
17 |
بحرین-بیک |
21 آپریل |
سابر (C32) |
هجدهم |
- |
22 |
"استفان گوتیرز" در سال های ابتدایی رانندگی حرفه ای، یک راننده سریع بود و توانست در جوانی به فرمول 1 راه پیدا کند و حالا او در تیم سابر شانس این را دارد که به عنوان راننده خودش و توانایی هایش را به همه نشان دهد.
نقاط ضعف و قوت
بدون شک او راننده ای سریع است، اما سوالی که ذهن همه را به خود مشغول کرده، این است که آیا می تواند به طور مدام در مسابقات حضور پیدا کند؟ در مسابقات GP2 سال 2012 به مکان سوم دست پیدا کرد اما در طول فصل چندین بار با تصمیم های عجولانه باعث شد که از کورس قهرمانی دور بماند.
دوران اوج
با قهرمانی مقتدارانه در سری رقابت های GP3 سال 2013 باعث شد که منتقدان به او لقب "انتخاب شده" را دهد.
دوران افول
در حالی که او راننده رزرو تیم سابر بود، در سال 2011 او به عنوان جانشین "سرخیو پرز" برای گرندپری استرالیا انتخاب نشد.
جملات بیاد ماندنی از "گوتیرز"
- "من کاملاً به سختی رقابت های فرمول 1 آگاه هستم. در GP2 آن طور که انتظار داشتم، نتوانستم همیشه در اوج باشم اما در فصل 2012، موفقیت آمیزتر عمل کردم؛ چراکه انسان از تجربه ها پند می گیرد."
- "رسیدن من به فرمول 1 یک پروژه خانوادگی بود و تلاش برادرانم، خواهرم و به ویژه پدر و مادرم کمک بسیار زیادی به من کرد. پدرم کسی بود که اولین سرما گذاری را روی من انجام داد و اگر او نبود، من هم در فرمول 1 جایی نداشتم."
حاشیه
"استفان گوتیریز" در فصل 2012 مسابقات GP2 از کوتاه کردن موی سرش خودداری کرد، تنها به این دلیل که فکر می کرد، ممکن است برایش بد شانسی بیاورد.