عملکرد منبع اگزوز

عملکرد منبع اگزوز

اگر به حال صدای موتور خودرویی که منبع اگزوز ندارد را شنیدید، متوجه تفاوت فاحش این صدا زمانی خواهید شد که منبع اگزوز وجود دارد. در داخل منبع اگزوز، با مجموعه لوله هایی سوراخ دار روبرو خواهیم شد که به دقت همانند آلات موسیقی تنظیم می‌شوند. این بخش به منظور انعکاس امواج صدای تولید شده از موتور به روشی که صدای آن را تعدیل کند، طراحی شده است. این منبع از تکنولوژی های ظریفی برای کاهش صدا استفاده می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به داخل این منبع و نحوه عملکرد آن داشته باشیم ولی در ابتدا باید کمی در مورد ماهیت این صدا صحبت کنیم. 

 

محل تولید صدا

عملکرد منبع اگزوز

صدا یک موج فشرده از پالس هایی است که از نوسان فشار هوا ایجاد می‌شود. این پالس ها در هوا با سرعت صوت حرکت می‌کنند. در موتور، این پالس ها زمانی ایجاد می‌شود که دریچه اگزوز باز و جریان گاز فشرده ناگهان وارد سیستم اگزوز می‌شوند. مولکول های این گاز با مولکول های کم فشار داخل لوله برخورد می‌کنند و نتیجه ای غیر از فشردگی به بار نمی‌آورد. این مولکول های فشرده، مولکول های همجوار موجود در لوله را نیز، فشرده می‌کنند و منطقه کم فشار پشت سر ترک می‌کند. به این ترتیب، موج صدا خیلی سریع تر از جریان گاز درون لوله حرکت می‌کند. زمانی که پالس ها به گوش شما می‌رسند، پرده گوش به لرزش می‌افتد  و مغزتان این لرزش را صدا تلقی می‌کند. دو مشخصه اصلی موج، تعیین کننده درک ما از صدا هستند :

بسامد موج صدا – بسامد بیشتر به معنای تغییر سریع تر فشار هوا می‌باشد. هر چه موتور سریع تر کار کند، صدای زیرتری را می‌شنویم و تغییرات کندتر صدای بم تری را تولید می‎‌کند.

سطح فشار هوا – دامنه موج، بلندی صدا را تعیین می‌کند. امواج صوتی با دامنه بیشتر، پرده گوش ما را بیشتر حرکت می‌دهند و ما صدای بلندتری را درک می‌کنیم.  

به این ترتیب مشخص می‌شود که می‌توان دو یا چند موج را با هم ترکیب کرد تا صدای کمتری تولید شود. در ادامه مطلب، خواهیم دید این موضوع چگونه اتفاث می‌افتد.

 

چگونه می‌توان صدا را از بین برد؟

عملکرد منبع اگزوز

صدایی که گوش شما می‌شنود، حاصل جمع همه امواجی است که در یک لحظه به گوش‌تان برخورد می‌کند. وقتی در حال گوش دادن به اجرای زنده یک گروه موسیقی هستید، با وجود این که صدا از چندین منبع متعدد می‌شنوید، موج هایی که پرده گوش را تحریک می‌کنند، با هم جمع می‌شوند؛ بنابراین، پرده گوش شما در یک لحظه، تنها یک موج را احساس می‌کند. اکنون به بخش جذاب آن می‌رسیم : امکان تولید یک موج صدا که دقیقا متضاد موج دیگری باشد، وجود دارد. این کار دقیقاً همان چیزی است که هدفون های صدا گیر انجام می‌دهند.

عملکرد منبع اگزوز

هر دو موج صدا، صداهای خالص هستند. اگر هر دو موج هم فاز باشند، دانگ صدا دو برابر می‌شود، به این حالت، تداخل سازنده گویند. از طرفی، اگر فشار یک موج حداکثر و فشار موج دیگر حداقل باشد و دو موج دقیقا متضاد یکدیگر باشند، یکدیگر را خنثی می‌کنند؛ به این حالت، تداخل مخرب گفته می‌شود. اگر هر دو این موج ها در یک زمان به پرده گوش برسند، صدایی نخواهید شنید چون موج ها یکدیگر را خنثی می‌کنند.

     

سفری به درون یک منبع اگزوز

عملکرد منبع اگزوز

درون منبع اگزوز، لوله های متعددی وجود دارد. این لوله ها به گونه ای طراحی شده اند که امواج رابازتاب دهند ، به این ترتیب ، امواج با یکدیگر تداخل و  همدیگر را خنثی خواهند کرد. بیایید نگاهی به داخل این منبع اگزوز بیندازیم. گازهای اگزوز و امواج صدا هر دو از لوله مرکزی وارد می‌شوند. این امواج به دیواره منبع برخورد می‌کنند و از طریق سوراخی که درون بدنه اصلی قرار دارد وارد بدنه اصلی منبع می‌شوند. این امواج از میان مجموعه ای سوراخ عبور کرده و وارد یک محفظه دیگر می‌شوند. این محفظه که تشدیدکننده نامیده می‌شود، از طریق سوراخی به اولین محفظه متصل شده است. این تشدید کننده شامل حجم هوای مشخص و طول معینی است تا موجی تولید کند تا صدایی با بسامد مشخص را خنثی کند. اما این کار چگونه روی می‌دهد؟ بیایید نگاه نزدیکتری به این موضوع بیندازیم.

 

تشدید کننده

عملکرد منبع اگزوز

زمانی که یک موج به سوراخ برخورد می‌کند، بخشی از آن وارد محفظه و بخشی بازتاب می‌یابد. موجی که وارد محفظه می‌شود، به دیواره منبع برخورد و به طرف خارج سوراخ برگردانده می‌شود. طول این محفظه به گونه‌ای محاسبه می‌شود که این موج درست بعد از بازتاب موج بعدی از محفظه خارج شود. به این ترتیب، بخش پرفشار موجی که از محفظه خارج می‌شود، با بخش کم فشار موجی که از محفظه خارجی بازتاب می‌یابد، با هم تداخل و هر دو موج یکدیگر را خنثی می‌کنند. 

عملکرد منبع اگزوز

 

امواج صدا درون منبع اگزوز خنثی می‌شوند

عملکرد منبع اگزوز

در حقیقت، صدایی که از موتور می‌آید، ترکیبی است از اصوات با بسامدهای متفاوت و به دلیل این که این بسامدها به بستگی به دور موتور دارند،صدای موتور هیچ وقت بسامد معینی ندارد. طراحی تشدید کننده به گونه‌ای است که بتواند هنگام افزایش صدای موتور و در محدوده وسیع فرکانسی بهترین عملکرد از خود به نمایش بگذارد؛ اما زمانی که بسامد با چیزی که تشدید کننده برای آن طراحی شده، برابری نکند، کمی تداخل مخرب به وجود می‌آید. در برخی خودروها، به ویژه خودروهای لوکس که عملکرد آرام و ساکت در آنها اهمیت زیادی دارد، بخش دیگری به سیستم اگزوز اضافه شده است که شبیه منبع اگزوز می‌باشد، اما تشدیدکننده نام دارد. این دستگاه عملکرد مشابهی همانند محفظه تشدیدکننده در منبع اگزوز دارد؛ ابعاد آن به گونه‌ای محاسبه می‌شود که بسامد امواج را از طریق تشدیدکننده منعکس و به خنثی شدن بسامدهای صدایی مشخص در اگزوز کمک می‌کند. یک ویژگی دیگر نیز، در منبع اگزوز برای کمک به کاهش صدا به روش های متعدد وجود دارد؛ بدنه این منبع از سه لایه ساخته شده است : دو لایه نازک فلزی با یک لایه ضخیم تر و تا حدودی لایه جداکننده که بین آنها قرار دارد. همین موضوع امکان جذب برخی پالس های فشار را به بدنه می‌دهد. همچنین لوله های ورودی و خروجی درون محفظه اصلی سوراخ سوراخ شده‌اند تا امکان ایجاد هزاران پالس کوچک فشار درون محفظه ی اصلی به اضافه جذب صدا توسط منبع اگزوز، فراهم شود.

 

فشار برگشتی و انواع دیگر منبع اگزوز

عملکرد منبع اگزوز

یکی از مهمترین خصوصیت منبع اگزوز، میزان فشار برگشتی تولیدی در آنها می‌باشد. به دلیل عبور گازهای خروجی از سوراخ ها و مجراهای موجود در منبع اگزوزهایی که در بخش قبلی به آنها پرداختیم، فشار برگشتی زیادی تولید می‌شود؛ همین امر می‌تواند کمی از توان موتور را کاهش دهد. انواع دیگری از منبع اگزوز وجود دارد که می‌تواند فشار برگشتی را کاهش دهد. یک نوع آن که برخی مواقع بسته شیشه‌ای نامیده می‌شود، تنها از جذب کننده ها برای کاهش صدا استفاده می‌کند. برای منبع اگزوزی مانند این، گازهای خروجی مستقیما از طریق لوله‌ای که سوراخ سوراخ است، عبور می‌کنند. اطراف این لوله را لایه ای از شیشه جدا کننده که برخی از فشارهای تپش را جذب می‌کند، احاطه شده است. لازم به ذکر است که اطراف این شیشه جدا کننده را لایه ای فولادی پوشانده است. این منبع اگزوزها محدودیت بسیار کمتری ایجاد می‌کنند اما صدا را به خوبی منبع اگزوزهای رایج کاهش نمی‌دهد.

 

منبع اگزوزهای صدا خفه کن

عملکرد منبع اگزوز

آزمایشات کمی روی منبع اگزوزهای مجهز به صدا خفه کن، به ویژه روی ژنراتورهای صنعتی صورت گرفته است. این سیستم از چند میکروفن و یک بلندگو تشکیل شده است. بلندگو درون لوله ای قرار دارد که اطراف لوله اگزوز پیچیده شده است، به صورتی که صدا در مسیری مشابه حرکت و از اگزوز خارج می‌‌شود. یک کامپیوتر، میکروفن هایی که قبل و بعد از بلندگو قرار گرفته‌اند را کنترل می‌کند. با دانستن طول و شکل لوله ها، کامپیوتر می‌تواند سیگنالی را برای تحریک بلندگو ایجاد کند. این موضوع می‌تواند بسیاری از صدای تولیدی ژنراتور را خنثی کند. میکروفن موجود در بخش پایینی لوله، به کامپیوتر اجازه می‌دهد به عملکرد آنها پی ببرد و به این ترتیب، تنظیمات مورد نیاز را انجام دهد. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : منبع اگزوز , موج فشار , گاز فشرده , بسامد موج , صدا خفه کن , تشدیدکننده , خودروهای لوکس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

28 نظر

معین
27

داخل منبع اگزوز من صدا میده ممکنه که از داخل شکسته باشه؟
قابل تعمیر هست؟
12:04  1398/10/12
پاسخ دادن
سجاد
16

سلام.منبع انتهایی اگزوز آب میده علت چیه؟ ضمن نشتی اب از لوله اگزوز نیست از اول منبع انتهایی هستش،خواهشا جواب بدید،ممنون
20:47  1397/02/13
پاسخ دادن
امیر
3

اگر خیلی آب میده ماشینت یا واشر زده یا ترسونده
14:12  1398/10/08

ابی
22

سلام. من منبع اگزوز ریموس انداختم رو ماشینم ۴۰۵.خیلی ساده باهاش رفتم.ولی مصرفمو خیلی بُرده بالا.‌بویِ بنزین خام میده ماشین.ولی خیلیا قبلش گفتن تو مصرفت تاثیر نداره.
01:01  1396/07/04
پاسخ دادن
سعید
18

سلام من ی پزو 405مدل پایین گرفتم اگزوز پاره شده انگار دسکاری کردن یکی میگفت منی فول خالی کردن وقتی گاز میدم هوای زیادی بیرون میاد به حدی که میگن پلیس ماشین میخوابونه حالا اگه عوض کنم شتابش کم میشه ؟؟؟ممنون میشم اگه کسی راهنمایی کنه
18:32  1396/02/28
پاسخ دادن
محمد
30

سلام
من ماشینم پرایده اگه منبع اسپرت بندازم روی ماشین به غیر از بالا بردن سوخت ضرری هم برای موتور و رینگ و پیستون داره یا نه؟ممنون.
20:42  1396/02/23
پاسخ دادن
بهنام
23

من یه 405slxTU5 مدل91 دارم.مشکلی که دارم اینه که اگه گاز یه هویی بهش بدم یا به قول معروف به ماشین تقه بدی صدای خاصی از اگزوز در میاد که نه خرخره نه .... بیشتر شبیه اینه که مثلا محل اتصال لوله و انباره خشک شده صدا میده. هرجا رفتم گفتن مشکلی نیست. بنظرتون من چکار کنم؟
03:00  1396/01/11
پاسخ دادن
جواد
18

میشه بجای منبع اگزوز ام وی ام 530 منبع اگزوز ریو یا تیبا قرار داد؟
10:17  1395/12/08
پاسخ دادن
مسعود
19

سلام حدود یک ماه که صدای شبیه خر خر از ال نود شنیده میشه موقعی که گاز میدم چه درجا چه در حال حرکت صداش زیادتر میشه ولی با دنده پنج با سرعت صدای کمتری میده پیش هر مکانیکی میبرم یک چیزی میگه نزدیک یک ماه پیش منبع اگزوز رو عوض کردم لطفن راه نماییم کنید
13:04  1395/12/01
پاسخ دادن
مصیب
4

داخل منبع رو خالی کردم ولی میخوام صداش بیشتر بشه لطفا راهنماییم کنید
01:11  1395/11/02
پاسخ دادن
سید
14

لوله خروجی رو ببر و یه سایز بزرگتر بزار
مثلا اگه ماشینت پرایده،لوله 405 بزار
میشه مورد دلخواهت،حالشو ببر
11:32  1395/11/02

بهروز
56

سلام ریختن منبع اگزوز تاثیری به شتاب داره ؟
15:45  1395/10/16
پاسخ دادن
ارمان
12

من می خوام اگزوز مرسدس بنز درست کنم لطفا نقشه یا طرح آن را بدید فقط ماشین مرسدس بنز 2017 نقشه اش را می خواهم.
22:17  1395/10/01
پاسخ دادن
رضا
5

خیلی خوب بود مرسی
23:34  1395/08/08
پاسخ دادن
یونس
6

خیلی عالی واموزنده متشکرم.
16:14  1395/04/29
پاسخ دادن
اورنگ دشتی
10

سلام
لطفا در مورد هدرز و فواید و مضرات ان و تاثیرش در میزان صدای اگزوز توضیح بدین.ممنون.....ماشینم 206 وی 8
15:15  1395/01/28
پاسخ دادن
مراد
17

هدرز اصلا در صدای اگزوز تاثیر نداره وتوان موتور را حدود 5 اسب ارتقا میده.هدرزهای موجود در ایران برای انواع 206 پیچ به پیچ بسته میشه و نیازی به تغییرات یا اضافه وکم کردن لوله نداره. با نصب هدرز تغییرات را حس میکنید و دور موتور براحتی بالا میره .کلا رانندگی را لذت بخش میکنه.مال 206 حدود 1 تومن قیمتشه و در دراز مدت رنگ استیل ان سیاه میشه ولی من حیث المجموع خوبه.جای سنسور اکسیژن هم روی یکی از لوله ها داره و پس از نصب اصولی نگران،روشن شدن چراغ چک نباشید.
19:57  1395/01/28

محمدحسین
10

بهترین مطلب بود خیــــــــــــــــــــــــــــــلی ممنون دوست من
21:57  1394/09/06
پاسخ دادن
محمدحسین
9

بهترین مطلب بود خیــــــــــــــــــــــــــــــلی ممنون دوست من
21:35  1394/09/06
پاسخ دادن
مهران
4

tanks
12:43  1394/02/25
پاسخ دادن
امین
12

عالی بود
19:04  1393/09/11
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد رادان : منم شاهین دستی زمستان ۱۴۰۳ هستم پس چرا برای من پیامک نیومده؟
هادی : سلام و وقت بخیر خدمت مطالبه گران. cs55 که تو پروفایلشون زده ارسال به خودروساز عزیزان بنده یکبار دیگه و دقت فراوان اطلاعیه مورخه 15/11/1402 را مطالعه کردم و زوم کردم به تبصره 6 دوستان خودتون هم یکبار دیگه و با دقت مطالعه بفرمایین: وکالتی نمودن حساب و ثبت نام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد نوشته وکالتی کردن و ثبت نام اولیه هیچ تعهدی رو اجاد نمیکنه، اگر عدم تخصیص میبودیم حق با اونها بود و ما هیچ حق اعتراضی نداشتیم ولی برای ما تخصیص یافته نوشته پس ما این مرحله رو رد کردیم و خودروساز موظف به تامین خودروی ثبت نامی تمامیه ما میباشد کسی که اپراتور سایپا هست و با لحن بد و نا امیدی جوابمون رو میده یا آگه نیست یا از روی عمد میخواد نا امیدمون کنه تا انصراف بدیم یا آمادگیه تهیه پولشو نداشته باشین و نوبتمون بسوزه پس همگی با هم با اتحاد تا آخرش وایستیم تا به حقمون کهوخودروی ثبت نامیمونه برسیم یا حق
سهند : سلام دوستان بنده پنجم برای سهند واریز وجه کردم ولی به نمایندگی انتخابی مراجعه نکردم باید چیکار کنم لطفاً راهنمایی کنید ممنون
علی : لطفا تماس گرفتین اطلاع بدین
رسول : من هم تیبا 1 داشتم هم تیبا 2 الانم 3 ساله کوییک دارم. اطلس هم پیش فروش ثبت نام کردم. فقط و فقط به دلیل اصطحلاک خیلی پایین موتور و کم مصرف بودنشون.. این مسعود کاملا داره هم چیو برعکس میگه.. من کوییک دارم خارج شهری به صدی 7 هم نمیرسه کم حرف.. بزن
J4 مشکی : ظاهرا میگن مشکیا رو زود تحویل میدن...این داستانا واسه ماشینای دیگس و اینکه اینا ی عدشون یا از یامانه یکپارچه خریدن یا از طریق سازمان و ارگانها کلا j 4 تو مهلت قانونیش تحویل میشه،مشکیا زودتر
جمع کردن امضا کارزار جهت شکایت : سلام دوستان https://www.karzar.net/114251 وارد لینک زیر شوید و امضا کنید شکایت از کرمان موتور امضا ها برای نهاد ریاست جمهوری و سازمان های درجه بالا ارسال میشه ممنون https://www.karzar.net/114251
علی : سلام . ما شاهین دستی ثبت نام کردیم و فقط هم شاهین می‌خواهیم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : سلام من دی‌ماه هستم 26 تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
روح : دی ماهی کسی هست فاکتور نشده
علی رضا : کسی هست بخشنامه 4714براش پیامک نیومده باش؟
دی : باشه تو پرهام ،😂😂😂😂
بهمنیها : سلام پیمانی همگی فاکتور شدید
تحویل خرداد : سلام من بخشنامه4706 تبدیل زدم اینیکه میگی راسته،، کجا باید تمتس بگیریم
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : من ک فاکتور نشدم هنوز ،25 آذر کسی فاکتور شده؟؟
ایمان 29 اسفند : برا من زده طی 14 روز آینده تحویل داده میشه واقعا همین 14 روزه یا کمتر
فاطمه : وضعیت ما زمستانی ها را ببین شما هم چند ماه دیگه مثل ما سرتون میاد
سورن دوگانه دیماه : دوستان این 207 پانوراما تبدیل بزنیم جریمه تاخیر از مبلغ خودرو کم میشه یا بعدا میدن