ده ها سال بود که خودروهای جمع و جور وارداتی به ایالات متحده، سهم بازار خودروهای شورولت را در دست خودشان گرفته بودند، ولی چهار سال قبل در زمان معرفی شورولت کروز به بازار، این روند کاملا تغییر کرد. شورولت کروز سدانی است که کاملا با خودروهایی همانند کرولا یا سیویک برابری میکند. ممکن است که این خودرو جزو بهترین انتخاب ها در بازار کنونی نباشد، اما همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. مصرف سوخت مناسب، از جمله نقاط قوت شورولت کروز 2015 محسوب میشود. وجود موتور بنزینی مجهز به توربوشارژر، باعث شده است مصرف سوخت در سیکل ترکیبی کمتر از 9 لیتر به ازای صد کیلومتر باشد. لازم به ذکر است که امکان سفارش موتور دیزلی نیز، وجود دارد که برای خودرویی در این کلاس کمی نادر است. البته تنها کمپانی فولکس واگن این نوع پیشرانه را به خریداران خود ارائه میدهد؛ ولی در خودروی شورولت کروز موتور دیزلی هم شتاب نسبتا بالایی دارد و هم مصرف پایین. مصرف این موتور در سیکل ترکیبی به 8 لیتر میرسد.
|
|
نقاط ضعف شورولت کروز کم هستند. صندلی های عقب و جلو در مقایسه با رقبای اصلی اش دارای فضای کمی میباشد. اگر گیربکس اتوماتیک را سفارش دهید، خواهید دید که تعویض دنده ها به کندی صورت میگیرند، حتی اگر پدال گاز را به شدت فشار دهید. میتوان گفت این موضوع از اثرات جانبی برنامه ای است که کمپانی شورولت به منظور کاهش مصرف سوخت به کار گرفته است. اگر بخواهیم فولکس واگن Jetta TDIمدل 2015 (نسخه دیزلی) را با شورولت کروز دیزل مقایسه کنیم، متوجه میشویم که کروز دیزلی با این که قیمت بالاتری دارد ولی صندلی های عقب آن از فضای کمتری برخوردارند. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، باید بگوییم شورولت کروز از تجهیزات استاندارد کمتری برخوردار است. به جز موتورهای دیزلی، سدان های کم مصرفی وارد بازار شدهاند که فضای کافی، کابینی ساخته شده از مواد اولیه با کیفیت با عملکرد مناسب در اختیار خریدارانشان قرار میدهند. هوندا سیویک یکی از سدان های جمع و جوری است که تمامی این ویژگی ها را در خود دارد. کیا Forte نیز، با داشتن عملکرد مناسب و تجهیزات پیشرفته و استاندارد فراوان یکی از رقبای شورولت کروز محسوب میشود. فورد فوکوس مدل 2015 و مزدا 3 جدید از دیگر رقبایشان مجهزتر به نظر میرسند، به ویژه مزدا 3 بازنگری شده که از هندلینگ اسپرت تری نیز، برخوردار است. اگر چه شورولت کروز سرگروه خودروهای رده B نیست، اما اگر به دنبال خرید سدانی جمع و جور با مصرف سوخت مناسب هستید، این زیبای آمریکایی میتواند پیشنهاد مناسبی باشد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
شورولت کروز مدل 2015 در پنج تیپ LS، LT، LTZ، Eco و Diesel به خریداران ارائه میشود. تجهیزات تیپ LS عبارتند از: رینگ های فولادی 16 اینچی، غربیلک فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی های عقب تاشو با نسبت 40/60، تجهیزات کاملا برقی، اتصال سیستم صوتی با تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی OnStar ( با توانایی اتصال به WiFi و 4G LTE ) و مجهز به سی دی خوان و شش بلندگو، رادیوی ماهواره ای، درگاه USB و یک درگاه صوتی کمکی. تیپ LT از دو زیر مجموعه با نام های 1LT و 2LT تشکیل شده است. تیپ1LT از یک موتور بنزینی 1.4 لیتری مجهز به توربوشارژر، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی و کروز کنترل بهره میبرد.
پکیج Technology که برای تیپ 1LT به فروش میرسد، دارای این تجهیزات است: دوربین دید عقب، سیستم Chevrolet MyLink ، نمایشگر لمسی 7 اینچی، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، اپلیکیشن های همگام سازی با تلفن های هوشمند و کنترل صدا. تجهیزات پکیج Driver Convenience عبارتند از: گرمکن آینه های جانبی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت برقی در شش جهت و آینه الکتروکرومیک. تجهیزات تیپ Eco مشابه تجهیزات تیپ 1LT است ، با این تفاوت که سیستم MyLink در این تیپ جزو تجهیزات استاندارد محسوب میشود. از مزیت های دیگر این تیپ میتوان به اصلاحات آیرودینامیکی (شامل بادشکن عقب)، رینگ های سبک آلومینیومی 17 اینچی، تایرهایی با مقاومت کم و باک کوچکتر (تنها در مدل های مجهز به گیربکس دستی) اشاره کرد. پکیج Eco Driver Convenience تجهیزاتی همانند گرمکن آینه های جانبی، آینه الکتروکرومیک و دوربین دید عقب را به تجهیزات فوق اضافه کرده است.
|
|
در تیپ 2LT، تمامی تجهیزات تیپ 1LT به صورت استاندارد ارائه میشوند، صندلی راننده با قابلیت تنظیم الکتریکی و درگاه ورودی نمایشگر لمسی MyLink نیز، به آن ها اضافه میشود. همچنین رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، سیستم تعلیق اسپرت، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، روکش چرمی، گرمکن صندلی های جلو و آینه آرایشی مجهز به چراغ جزو تجهیزات استاندارد این تیپ محسوب میشوند. مجهز ترین تیپ شورولت کروز، تیپ LTZ است که تمامی تجهیزات تیپ 2LT و نیز، تمامی محتویات موجود در پکیج Technology و Driver Convenience را در خود دارد؛ علاوه بر این، تجهیزاتی همانند رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، دسترسی بدون کلید، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک و تزیینات داخلی زیبا نیز، در اختیار خریداران قرار میگیرد. تیپ Diesel تمامی تجهیزات تیپ های 2LT را به صورت استاندارد به اضافه ویژگی های آیرودینامیکی تیپ Eco و تایرهای با مقاومت کم را در خود دارد؛ علاوه بر این، میتوان به وجود رینگ های سبک 17 اینچی با طراحی متفاوت نیز، اشاره کرد.
پکیج Enhanced Safety برای تمامی تیپ ها به غیر از LS عرضه میشود و شامل تجهیزاتی همانند سیستم پارک عقب، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار ترافیک میباشد. در اکثر تیپ ها نیز، سیستم مسیریاب ماهواره ای، سیستم صوتی Pioneer با نه بلندگو و سانروف وجود دارد. پکیج RS مربوط به مسایل ظاهری است و فقط با تیپ های LT و LTZ به فروش میرسد. در این پکیج شاهد ظاهری جدید، زه های کناری اسپرت، بادشکن عقب، چراغ های مه شکن و صفحه کیلومترشمار به روز شده هستیم.
قدرت و عملکرد موتور
تمامی تیپ های شورولت کروز سال 2015 دیفرانسیل جلو هستند. نیروی پیشران تیپ LS را یک موتور چهار سیلندر خورجینی 1.8 لیتری تامین میکند که قادر است 138 اسب بخار قدرت و حدود 169 نیوتن متر گشتاور تولید کند. تیپ های LT، LTZ و Eco به یک پیشرانه چهار سیلندر خورجینی 1.4 لیتری مجهز به توربوشارژر تجهیز شدهاند که 138 اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود 201 نیوتن متر تولید میکند. تیپ Diesel دارای یک موتور دیزلی چهار سیلندر2.0 لیتری است که 151 اسب بخار قدرت و حدود 358 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس شش سرعته دستی در تیپ های LS، LT و Eco جزو تجهیزات استاندارد و گیربکس شش سرعته اتوماتیک جزو تجهیزات سفارشی میباشد؛ گفتنی است که این گیربکس اتوماتیک در تیپ های LTZ و Diesel جزو تجهیزات استاندارد محسوب میشود. در تست سرعت، شورولت کروز مجهز به موتور 1.4 لیتری و توربوشارژر به همراه گیربکس اتوماتیک، قادر است ظرف 9.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند که کمی در مقایسه با صفر تا صد سایر خودروهای این کلاس کمی بیشتر است؛ لازم به ذکر است که تیپ Diesel همانند فولکس واگن Jetta TDI مجهز به گیربکس اتوماتیک، در 8.6 ثانیه به این شتاب دست مییابد. مصرف سوخت تیپ LS با گیربکس اتوماتیک در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 10، 12 و 7 لیتر و با گیربکس دستی 9، 10 و 7 لیتر میباشد. مصرف سوخت تیپ های از شورولت کروز که مجهز به موتور 1.4 لیتری و توربوشارژر هستند (یعنی تیپ های LT و LTZ) به ترتیب 9، 10 و 7 لیتر برآورد شده است. در کروز Diesel این میزان به ترتیب 8، 10 و 5 لیتر میباشد. این میزان مصرف سوخت برای شورولت کروز، مناسب است ولی طبق برآوردهای فولکس واگن Jetta TDI با مصرف 7 لیتر در سیکل ترکیبی، دارای مصرف سوخت کمتری میباشد. علاوه بر این، مصرف تیپ Ecoبا گیربکس دستی و در سیکل ترکیبی برابر است با 8 لیتر (9 لیتر در شهر و 6 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است که به عنوان خودرویی کم مصرف و ستودنی تلقی میشود؛ اما این میزان با گیربکس اتوماتیک در سیکل ترکیبی به 8.83 لیتر افزایش مییابد.
ایمنی
تمامی تیپ های شورولت کروز به صورت استاندارد به سیستم کنترل پایداری، ترمز ضدقفل، کیسه هوای پرده ای، کیسه هوای زانویی و کیسه هوای جانبی جلو و عقب تجهیز شدهاند. تمامی تیپ ها به غیر از 2LT، LTZ و Diesel به صورت استاندارد به ترمز دیسکی در جلو و ترمز کاسه ای در عقب تجهیز شدهاند. تیپ های 2LT، LTZ و Diesel در هر چهار چرخ دارای ترمزهای دیسکی هستند. سیستم OnStar نیز، به صورت استاندارد در آنها وجود دارد که شامل سیستم اتوماتیک هشدار برخورد، سیستم درخواست امداد جاده ای، باز و بسته کردن درب ها از راه دور و ردیابی خودروی مسروقه است. دوربین دید عقب، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار ترافیک عقب از جمله تجهیزات در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو و طرفین موفق به کسب رتبه "خوب" گردید. همچنین این زیبای آمریکایی در زمینه مقاومت جانبی، مقاومت سقف و عملکرد محافظ های سر موفق به کسب رتبه "خوب" گردیده است. در تست ترمز، کروز LTZ توانست پس از پیمودن 36.58 متر متوقف شود که در مقایسه با خودروهای موجود در این کلاس مسافت بهتری محسوب میشود. مدل دیزلی و تیپ Eco با این که از تایرهای با چسبندگی کمتر بهره میبرند (به منظور کاهش مصرف سوخت) نیز، پس از پیمودن مسافتی مشابه به حالت توقف در آمدند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کابین کروز دارای تودوزی های دو رنگ شیک و ظاهری لوکس است که در مقایسه با بسیاری از رقبا با کلاس تر به نظر میرسد. در طراحی داخلی به وفور از پلاستیک سخت استفاده شده است و در قیمت تیپ Diesel بسیار تاثیرگذار است. در رانندگی های طولانی مدت، وجود تکیه گاه دست، رضایت را بر لبان سرنشینان مینشاند. اما نمایشگر لمسی MyLink کمی افراد را به تردید میاندازد؛ این سیستم از منویی ساده، قابلیت تنظیم از طریق صدا و قابلیت همگام سازی با اپلیکیشن های تلفن همراه برخوردار است ولی گاهی اوقات عملکرد کند یا عدم پاسخگویی به فرامین، ممکن است مایوس کننده باشد. ممکن است صندلی های جلو برای رانندگانی که جثه بزرگتری دارند کمی تنگ باشد اما راحتی و قابلیت تنظیم فراوان را برای آنها به ارمغان میآورد. نشیمنگاه صندلی های عقب برای سرنشینان بلند قد کمی آزاردهنده است زیرا ران ها را به خوبی در خود جای نمیدهد. فضای پا نیز برای خودرویی در این کلاس متوسط محسوب میشود. بهتر است بدانید هوندا Civic و فولکس واگن Jetta از فضای پای بیشتری برخوردارند. علی رغم این فضای متوسط، کروز در تمامی تیپ ها به غیر از Diesel، از فضای بار 424 لیتری بهره میبرد، این میزان در تیپ Diesel حدود 376 لیتر است.
تجربه رانندگی
شورولت کروز مدل 2015 هندلینگ منالسب را با کیفیت سواری خوب ترکیب میکند. سیستم تعلیق اسپرت در تیپ های 2LT، LTZ و Diesel کمی خشک است اما همچنان سواری قابل قبولی را از خود به نمایش میگذارد. پیشرانه بنزینی 1.4 لیتری مجهز به توربوشارژر شتابی متوسط را در اختیار خودرو قرار میدهد و به لطف گشتاور بیشتر، هنگام گشت و گذار در شهر از یک موتور 1.8 لیتری نیز چالاک تر است. لازم به ذکر میباشد که گیربکس اتوماتیک به سرعت واکنش نشان نمیدهد این گیربکس به گونه ای طراحی شده است تا کمترین مصرف را داشته باشد، به همین خاطر به فشردن پدال سریع واکنش نشان نمیدهد و شتاب بالایی ندارد. انتخاب شورولت کروز Diesel به دلیل ارایه مصرف پایین و شتاب رضایتبخش، در مقایسه با سدان های جمع و جور، انتخابی برد – برد برای خریدار محسوب میشود. هنگام حرکت از حالت سکون، پس از فشردن پدال گاز با یک وقفه مواجه میشوید، ولی خودرو خیلی زود سرعت میگیرد. تیپ Diesel از گیربکس شش سرعته اتوماتیک متفاوتی نسبت به سایر تیپ استفاده میکند و بنابراین در سرعت بزرگراه عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد. زمانی که موتور سرد است، صدای ناهنجاری از آن به گوش میرسد اما ماندگار نیست.
&nbs