چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان‌طور که می‌دانید، ساخت یک خودرو شامل مراحل مختلفی می‌شود که مونتاژ و نصب رودری های داخل کابین نیز، بخشی از این مراحل به شمار می‌رود؛ گفتنی است، به منظور دستیابی به نتیجه بهتر در این بخش، انسان و ربات کنار یکدیگر کار می‌کنند. این رودری ها وظیفه ای بیش از پوشش داخلی درب ها بر عهده دارند که از جمله آنها می‌توان به محافظت از شیشه هنگام پایین بودن آن و همچنین محافظت از سیم ها و موتورهای شیشه بالابر و قفل درب ها اشاره کرد. محافظت از سرنشین در برابر عوامل خارجی و کاهش صدای جاده نیز، از دیگر وظایف رودری ها می‌باشد. در گذشته نصب رودری داخلی درب ها در خط تولید، به صورت کامل توسط نیروهای انسانی انجام می‌گرفت؛ اما در حال حاضر، این کار توسط روبات ها صورت می‌گیرد. در خط تولید، این رودری ها توسط گیره های پلاستیکی یا چسب به قسمت خارجی درب خودرو متصل می‌شوند؛ شایان ذکر است، در صورت استفاده از گیره های پلاستیکی، کارگران خط تولید یا مالکان خودرو راحت تر می‌توانند به قسمت زیر رودری جهت تعمیر شیشه بالابر یا دیگر قسمت ها دسترسی پیدا کنند. در برخی کمپانی های خودروسازی نیز، برخی قسمت ها به صورت مجزا و خارج از کارخانه مونتاژ و پس از آن وارد خط تولید می‌شوند. همچنین، برخی رودری ها از چندین قطعه و برخی دیگر از یک قطعه تشکیل شده‌اند؛ رودری های چند تکه این امکان را برای خریدار یا سازنده فراهم می‌آورند که طبق میل و سلیقه و بنابر نیاز خود، آن را طراحی و نصب کنند. در ادامه مطلب با انواع رودری ها آشنا می‌شویم. 

 

انواع رودری های داخلی خودرو

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان طور که در قسمت پیش ذکر شد، رودری های داخلی را می‌توان با توجه به محل مورد نظر، از مواد مختلف تولید کرد. در دهه های اخیر، مهندسان صنعت خودروسازی با هدف کاهش وزن و در نتیجه بهبود مصرف سوخت خودرو، توجه ویژه ای به طراحی رودری های داخلی خودروها مبذول داشته‌اند. شایان ذکر است، درخواست رودری های زیباتر و لوکس تر از سوی خریداران نیز، بر شیوه ی طراحی آنها تاثیر گذاشته است. همراه با توسعه و تکامل تدریجی بخش های مختلف خودرو، رودری ها نیز به تدریج توسعه و بهبود یافته‌اند و در حال حاضر، به جای آهن یا مقوا از پلاستیک قالب ریزی شده، فایبرگلاس و چوب ساخته می‌شوند. رودری های جدید از قطعات پلاستیکی قالب ریزی شده جهت نگهداری وسایل و قرار گرفتن سیسم کشی و بخش های الکترونیکی همانند شیشه بالابر و قفل درب ساخته می‌شوند. با افزایش قیمت خودرو، کیفیت مواد مورد استفاده جهت ساخت رودری ها نیز بهبود می‌یابد؛ یکی از کمپانی های خودروسازی در این خصوص اظهار می‌کند در سال های اخیر، مشتریانی که یک خودروی 20,000 دلاری خریداری کرده‌اند، توقع دارند طراحی داخلی خودرویشان همانند یک اتومبیل 30,000 دلاری به نظر برسد. در این میان، چوب و قطعات چوبی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که استفاده از این ماده در کنار چرم و پارچه و پلاستیک با کیفیت ظاهر زیباتری به خودرو می‌بخشد. با افزایش ساخت خودروهای دوستدار محیط زیست که آلودگی کمتری تولید می‌کنند، خودروسازان تلاش دارند بخش های داخلی خودرو را نیز از مواد قابل بازیافت تهیه کنند تا بدین ترتیب، آسیب کمتری به محیط زیست وارد آورند. در همین راستا، برخی کشورهای اروپایی خودروسازان را ملزم کرده‌اند 85 درصد از محصولات خود را از مواد قابل بازیافت تولید کنند که رودری های داخلی نیز، بخشی از این موضوع به شمار می‌روند؛ گفتنی است، خودروسازان آمریکایی نیز در تلاشند از مواد دوستدار محیط زیست بیشتر استفاده کنند. در بخش بعدی با تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها و مراحل تکامل آنها آشنا می‌شویم. 

 

تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان طور که در قسمت های پیشین اشاره شد، در گذشته تمام مراحل نصب رودری ها توسط نیروهای انسانی انجام می‌شد، اما در حال حاضر این وظیفه به روبات ها محول شده است. اپراتورها با قرار دادن رودری های داخلی و خارجی بر روی نقاله خط تولید، چسباندن آنها را به روبات ها واگذار می‌کنند. پس از آنکه دو بخش به یکدیگر متصل شدند، یک دوربین روباتیک حول رودری می‌چرخد تا مطمئن شود تمام بخش ها به خوبی به یکدیگر متصل شده‌اند. پس از آن، دوربین با استفاده از لامپ های چشمک زن LED تصاویری از بخش های مختلف درب می‌گیرد. چنانچه در یکی از این عکس ها ایرادی در خط تولید مشاهده شود، آن درب جهت تعمیر یا جایگزینی از رده خارج می‌شود؛ بدین ترتیب، ایرادات خط تولید به سرعت تشخیص داده و رفع می‌شود که این کار، تا حد زیادی از هزینه های جانبی کارخانه می‌کاهد. همچنین، ارائه محصولی با کیفیت به خریدار هزینه های تعمیر و نگهداری را نیز، کاهش می‌دهد. در حال حاضر، رودری های داخلی درب ها تنها جنبه زیبایی شناختی نداشته و کمپانی های خودروسازی از جمله فورد، با نصب فوم های ضربه گیر بین رودری داخلی و خارجی در قسمت قفسه سینه و باسن، از سرنشین به هنگام تصادف محافظت می‌کنند. با تغییر قوانین مربوط به ایمنی و ذائقه خریداران، روش های ساخت و نصب رودری ها نیز با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : رودری , شیشه بالابر , فورد , قفل مرکزی , ساخت خودرو , ایمنی , محافظت از سرنشین , مصرف سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

علی
0

اقا رضا
تصور نمیکنم پلاستیک رودری را با چسب 123 بچسبانند چون برای دفعات بعد این چسب باعث پاره شدن پلاستیک خواهد شد اکثر پلاستیکهای رودری بوسیله نوعی چسب قیر مانند که حالت ارتجاعی نیز دارد چسبانده میشود مانند قیر و نوعی خمیر که با کمی حرارت راحت پلاستیک جدا شود و با کمی سرد شدن مجددا میتوانید از همان ماده که روی پلاستیک یا قسمت فلزی داخلی درب میماند با فشار ملایم بچسبانید ولی با چسب 123 ماده چسبنده بلافاصله به شکلی خشک میشود که قابلیت دوباره باز کردن را ندارد و پلاستیک قطعا پاره میشود .
16:45  1400/04/10
پاسخ دادن
Alireza
0

چسب 123 ؟!!!
کلا رنگ ماشین رو به فنا میده،
تو کارخانه از چسب مخصوص استفاده میکنن که بیرون پیدا نمیشه،شما با چسب آکواریوم بچسبونید جواب میده
20:16  1399/08/23
پاسخ دادن
محمدشریف
0

با احتمال زیاد جعبه فیوز ایراد دارد. جعبه فیوز را با اسپری کنتاکتور شور خشک بشویید و فیوزهای استاندارد جابزیند.
از محکم ، سالم و تمیز بودن تمامی اتصالات به فیوز و به سوییچ و دینام و باتری و استارت نیز مطمئن شوید.
از خریدن فیوزهای بسته بندی شده چینی خودداری کنید. مقدار آمپر آنها واقعی نیست.
10:45  1394/05/04

رضا
1

سلام
خسته نباشی
یه سوالی داشتم ازتون:
پشت رودری پراید یه پلاستیک هست که آب به رو دری نخوره.
با چه چسبی می شه اون پلاستیک رو به در چسبوند؟
17:08  1394/08/18
پاسخ دادن
arshavin
12

با 123
15:32  1395/05/20

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 اردبیل نمایندگی 1201 : ثبت نام 24 اردیبهشت x5 120 روز کاری تحویل سیستمی 22 مهر پیامک واریز چک اول با سه ماه تاخیر 16 آبان در مرحله تکمیل وجه گیر کرده باز هم هیچی به هیچی
محیا : داداش بیمه هم شی بازم طول میکشه من 23مهر فاکتور دوروز بعد پلاک یک هفته بعد فاکتور بیمه هنو معلوم نیس ماشین کدوم گوره کارت و سندماشین هم دستمن ماشین من تی 8ثبت نام 25خردادتحویل مدارک و غیره و ثبت قرارداد30خردلد تحویل10شهریوربوده ولی دوامهه فاکتور شده و هنو تحویل نگرفتم
محمد تارا v1 : سلام دوستان کسانی که یکم فاکتور شدن،پلاک شدید یا نه هنوز، لطفا کسی که پلاک میشه اعلام کنه ممنون
J4 تیر ماه ۱۴۰۳ : واقعا متاسفام که هیچ کس این وضعیتو پیگیری نمیکنه. ایکاش میشد حداقل ی خبر ۲۰ و ۳۰ پیگیری کنه. مهر قرار بود تحویل بدن و من برنامه ریزی کرده بودم. الان گند زدن و حداقل ۵۰ تومان خسارت دیدم. ایا میشه ما هم چک هامونو دیر پرداخت کنیم و هیچ کس ازمون پیگیری نکنه یا اینکه چون زورشون زیاده سریع ماشینو توقیف میکنن. تقصیر اونا نیست که اگر بود حداقل یک نفر اوضاع هزاران نفر را پیگیری میکرد و درخواست مطالباتشونو انجام میداد. تازه یکی از دوستان ماشینشو گرفته نزدیکه ۲ ساله دیرکردشو ندادن
رحیمی : من ۱۵ شهریورماه تکمیل وجه کردم تا الانم فاکتور نشدم جان عزیزتون فردا بیاید من تنها نباشم از شهرستان دارم میام ده نفر هم باشیم حله جوابه ب خدا
رحیمی : پسر خوب من ۱۵ شهریورماه تکمیل وجه کردم.۱۸مهر رفتم شرکت چون تنها بودم نتونستم کاری کنم.دو هفته پیش گفتم جمع بشید بریم هیچ کس موافق نشد ولی من فردا میرم و فاکتور هم میشم بالای ۱۰ بار هم زنگ شرکت زدم تف کردم صورتشون بالای ده بارم رفتم نمایندگی. حالا بگو ببینیم تو چیکار کردی ب غیر از آه ناله.
یوسف : درگاره باز شده البته تبدیل فرستادن ساینا دوگانه سایت سایپا
Mohsen : اگر اعتراض میکنید، حتما تاکید کنید که طبق کدام تائیدیه از سازمان حمایت یا شورای رقابت قیمت دنا پلاس بورسی از ۳۴۹ به ۵۳۸ (با مالیات و ....) رسیده است. باید مدرک افزایش قیمت را ارائه دهند
چانگان cs55 : بله دقیقا نمایندگی منم همین گفت که روز پنج شنبه گفت ارسال کردیم تهران ولی هنوز تایید نشده از جانب تهران
اطلس شهریور : این رحیمی هم یماهه داره میگه میرم تجمع هنوزرم هنوزه نرفته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : من پذیرش 28 شهریور
افسانه : تاریخ پذیرش رو لطف میکنید بگید تحویلش 30روزه بوده
دنادستی : سلام شماره قرار داد
راناپلاس مهر : فقط با زنگ زدن وپیگیر بودن شاید به حقمون برسیم بیکار نشینید زنگ بزنید در این مملکت بی سر و صاحب هیچ دلسوزی وجود نداره باید خودمن پیگیر باشیم. اگر سکوت کنیم مثل آب خوردن حقمون ومیخورن.
M : سلام کسی هست تحویل 30ابان و ماشینش تحویل گرفته باشه؟؟؟ کسی هست که تیک صدور اسنادش خورده باشه؟؟(تحویل آبان)
ساینا شهریور : من ک نشدم 11954940
رادوین : خدا لعنتشون کنه هر دفعه یه بهونه مردمو علاف میکنن ورق پلاک دیگه چیه ماها انگار گروگان شرکت سایپا هستیم هر جور دوس داره باهامون رفتار میکنه
جمشید : برای دی آذر میاد زده دعوت نامه تحویل خودرو نزده دعوت نامه تکمیل وجه خودرو
راناپلاس مهر : 0263280603109 دوستان زنگ بزنید استاندارد داخلی 2408 دوبار زنگ زدم میگه ما مشکلی نداریم شما هم زنگ بزنید یارو میگه یک هفته س مشتریان رانا دهن ما رو سرویس کردن اینقدر زنگ میزنن قول پیگیری داد شما هم تماس بگیرید خواهشن
سید : با سلام خدمت دوستان 151 با لاینر پاششی واریز 1 آبان ماه پذیرش 2 آبان ماه امروز فاکتور شد شماره پذیرش 12000890. جهت اطلاع دوستان