اولین کلمه ای که با دیدن هر یک از محصولات بی ام و به ذهن بسیاری از افراد میرسد، کلمه "محشر" است. اما خودروساز باواریایی با عرضه X4 که در حقیقت نسخه کوچک شده X6 است، انقلابی در کلاس خودروهای شاسی بلند برپا کرد. شایان ذکر است، از سال 2008 تا کنون بیش از 250,000 دستگاه X6 در سراسر جهان به فروش رسیده است که همین رقم میتواند علت تولید و عرضه X4 را به خوبی توجیه کند. اگرچه کمپانی بی ام و این خودرو را نخستین "کوپه اسپرت" خود میخواند، اما باید توجه داشته باشید که در اینجا منظور از کوپه، دو درب بودن X4 نیست؛ بلکه حالت طراحی آن سبب اطلاق چنین صفتی به این باواریایی زیبا شده است.
برای درک بهتر موضوع میتوانید یک X3 سفارش آمریکا را در نظر بگیرید که حدود 14 میلی متر به طول آن افزوده و حدود 36 میلی متر از ارتفاع آن کاسته شده است؛ شیشه جلو به سمت عقب متمایل شده و سقف انحنا پیدا کرده است. خطوط روی بدنه نیز که به گلگیرهای عقب منتهی میشوند، نمای زیبایی به X4 میبخشند. گفتنی است، کمپانی بی ام و این شاسی بلند را طوری طراحی کرده است که موردپسند همگان واقع نمیشود و تنها افراد خاص به آن ابراز علاقه میکنند.
اگرچه X4 در مقایسه با X3 از فضای بار و سر کمتری برخوردار است، اما چنانچه به دنبال خودرویی هستید که موقعیت رانندگی و دینامیک بهتری به شما عرضه کند، این باواریایی کوچک و زیبا گزینه بسیار خوبی به شمار میرود. همچنین به لطف نوع طراحی خاص سقف، شما از دید عقب بسیار خوبی برخوردار خواهید شد؛ وجود تجهیزات بیشتر در مقایسه با X3 علت 10,000 دلار قیمت بیشتر X4 را توجیه میکند و بیانگر اهمیت کمپانی سازنده به کیفیت میباشد؛ چرا که هیچ کس برای یک محصول جدید هزینه اضافی پرداخت نمیکند.
برای مثال، از جمله تجهیزات دو تیپ xDrive20i و xDrive20d که با قیمت های 69,430 و 73,400 دلار به خریداران عرضه میشوند، میتوان به سیستم کنترل عملکرد (Performance Control) اشاره کرد که هنگام دور زدن چرخ جلویی را که در داخل پیچ قرار دارد، از حرکت بازمیدارد و بدین ترتیب عملکرد خودرو را در پیچ ها بهبود میبخشد. سیستم فرمان اسپرت قابل تنظیم، رینگ های آلومینیومی 19 اینچی، چراغ های مه شکن LED، صندلی های اسپرت با روکش چرم، و مسیریاب ماهواره ای از دیگر تجهیزات این دو تیپ به شمار میروند.
به محض نشستن داخل کابین X4، طراحی راننده-محور کابین، نمایشگر لمسی 8.8 اینچی سیستم iDrive با قابلیت تشخیص اثر انگشت، نمایشگر مجازی، غربیلک فرمان مجهز به پدل شیفتر، و ارتفاع بیشتر صندلی راننده توجه شما را به سوی خود جلب میکند.
گفتنی است، با وجود ارتفاع بیشتر، در مقایسه با X3 احساس نزدیکی بیشتری به جاده دارید که این امر در صندلی های عقب محسوس تر است. صندلی ها بزرگ و جادار بوده و با روکش چرم مرغوب خود، راحتی بینظیری را برای سرنشینان به ارمغان میآورند؛ علی رغم انحنای سقف، سرنشینان قدبلند در صندلی عقب کاملا احساس راحتی میکنند.
با باز کردن درب صندوق که در برخی تیپ ها با فشردن یک دکمه و در برخی دیگر با تکان دادن پا زیر سپر عقب انجام میشود، فضایی 500 لیتری در اختیار شما قرار میگیرد که با خم کردن صندلی ها، این مقدار به 1,400 لیتر افزایش پیدا میکند (در X3 این مقادیر به ترتیب معادل 500 و 1,600 لیتر هستند). همانند دیگر خودروهای هاچ بک، ورودی صندوق X4 نیز پهن و باز میباشد و صندلی عقب آن به نسبت 40:20:40 خم میشود؛ با این وجود، حالت خمیده این خودرو در قسمت عقب، حمل بارهای بزرگ را کمی مشکل میکند اما باز هم کارایی مناسبی از خود به نمایش میگذارد.
تیپ xDrive35i که سردمدار X4 به شمار میرود و با قیمت 87,430 دلار عرضه میشود، با برخورداری از پکیج M Sport و رینگ های آلومینیومی 20 اینچی ظاهر بسیار زیبایی از یک خودروی اسپرت را به معرض نمایش میگذارد.
در زیر کاپوت این کوپه شاسی بلند یک پیشرانه شش سیلندر خطی 3 لیتری مجهز به توربوشارژرقرار گرفته است که با تولید قدرتی در حدود 306 اسب بخار و گشتاوری معادل 400 نیوتن متر این موشک 1,890 کیلوگرمی را در عرض 5.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرساند. شایان ذکر است، پورشه ماکان S بنزینی که به قیمت 87,200 دلار عرضه میشود، با قدرتی در حدود 340 اسب بخار و گشتاوری معادل 480 نیوتن متر در عرض 5.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست مییابد. تیپ 83,900 دلاری دیزل نیز، با برخورداری از موتور شش سیلندر 3 لیتری مجهز به توربوشارژر، با قدرتی در حدود 258 اسب بخار و گشتاوری معادل 560 نیوتن متر و بدون هیچ گونه صدای ناخوشایند و ناهنجار، جاده ها را میشکافد و به پیش میرود.
کمپانی سازنده مصرف سوخت این خودرو را در سیکل ترکیبی 5.9 لیتر به ازای صد کیلومتر مسافت طی شده عنوان کرده است که به نوبه خود، بسیار قابل توجه میباشد. هر دو پیشرانه مجهز به سیستم چهار چرخ محرک هستند و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، تعویض دنده های نرم و سریع را امکان پذیر میسازد. همچنین میتوانید با تنظیم سیستم فرمان، گاز و گیربکس، مصرف سوخت این شاسی بلند را کاهش دهید و یا حالت تهاجمی تری به آن ببخشید.
گفتنی است، سیستمی در X4 وجود دارد که هنگام حرکت در سرازیری موتور را به حالت نیمه فعال درمیآورد و بدین ترتیب، مصرف سوخت را کاهش میدهد. در دو تیپ 30d و 35i نیز، کمک فنرها قابل تنظیم بوده و با توجه به شرایط جاده میتوانند خشک تر یا نرم تر شوند و در همه حال، راحتی و آسایش را برای سرنشینان به ارمغان بیاورند. با وجود کیفیت رانندگی مطلوب، شنیده شدن صدای باد حتی در سرعت های متوسط نیز، میتواند از آسایش و راحتی داخل کابین بکاهد.
سیستم فرمان برقی عملکرد خوبی در پیچ ها از خود به نمایش میگذارد و به راحتی خودرو را از پیچ خارج میکند. از نظر تعادل بدنه، X4 همانند پورشه ویژگی های یک خودروی اسپرت را به نمایش میگذارد و در جاده های لغزنده، بسیار خوب عمل میکند و به همین دلیل، شایستگی لقب "کوپه اسپرت" را دارد. در مجموع میتوان گفت، اگر با طراحی ظاهری این خودرو مشکلی ندارید، سیستم انتقال قدرت عالی، کابین جادار و زیبا و تجهیزات مناسب، X4 را به انتخابی عالی تبدیل میکنند؛ اما اگر به دنبال ظاهر عامه پسندتری هستید، X3 انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.