در قسمت اول این مقاله به کاربرد، نوع بدنه و ویژگی های کلی کامیون مان پرداختیم. در قسمت پایانی قصد داریم تا نگاهی به کابین های موجود در این کامیون و خدمات کمپانی سازنده بپردازیم.
کابین LX
کابین LX در این کامیون زیبا، سطح بالایی از راحتی، فضایی سخاتمندانه و دیدی واضح برای راننده خود به ارمغان میآورد. راننده میتواند تختخواب را در حالت ایستاده قرار دهد و در صورت نیاز تختی به فضای عقب کابین اضافه کند. پنجره پشت ستون B نیز، در روشنایی روز نور کافی را به داخل کابین میتاباند و زاویه دید بهتری در اختیار افراد قرار میدهد. نکته جالب اینکه وزن کم این کابین در میزان مصرف سوخت این کامیون تاثیر فراوانی دارد؛ قسمت جلویی این خودروی سنگین از نظر خصوصیات آیرودینامیک از استاندارد یورو 6 تبعیت میکند و با یک سیستم خنک کننده بزرگ روی سپر تجهیز شده است. این سیستم نه تنها جریان هوا را از طریق خنک کننده خودرو افزایش میدهد بلکه مصرف سوخت آن نیز، کاهش مییابد.
مزیت های کابین برای راننده
دسترسی راحت
ارتفاع بلند در جلوی صندلی سرنشین
وجود فضایی سخاوتمندانه برای گذاشتن تجهیزات و وسایل
دید واضح و کامل از روی صندلی راننده
تختخوابی راحت برای سفرهایی که نیاز به دو راننده دارد
مزایا برای کامیون دار یا شرکت حمل و نقل
وزن کمتر به منظور مطابقت با میزان بار
بدنه آیرودینامیک و دماغه باریکتر و مصرف سوخت کمتر
تغییرات آیرودینامیکی و ظاهری آشنا از جمله تغییرات صورت گرفته در بدنه این آلمانی زیبا محسوب میشوند؛ این در حالی است که راننده در داخل کابین با صندلی های با کیفیت بالا و خصوصیت ارگونومیک پیشرفته ای مواجه میشود. امکان سفارش تجهیزاتی همانند تختخواب بزرگتر و محفظه های بیشتر، این را به خودرویی دلخواه برای سفرهای طولانی مدت تبدیل کرده است. همچنین یک تختخواب ثانوی نیز، در سفرهای طولانی که به دو راننده نیاز دارد، موجود میباشد. نمایشگر مات این کامیون نیز، دارای عملکردی سریع و تنظیماتی منطقی است؛ همچنین دسترسی به آن بسیار راحت میباشد. شما با داشتن فرمان استاندارد چندگانه، کنترل همه چیز را در دست دارید؛ بدین معنا که بدون برداشتن دست خود از روی فرمان، به راحتی میتوانید اطلاعات خودرو را کنترل کنید، تماس تلفنی داشته باشید و حتی تنظیمات رادیو را تغییر دهید. کابین LX برای حمل تانکر، بونکرهای حمل غلات، مایعات همچنین و انتقال ابزارآلات ساختمانی یکی از ایده آل ترین ها محسوب میشود.
کابین L
کابین L موجود در کامیون TGS برای برآورده کردن تمامی نیازهای سایت های ساختمانی مناسب است. علاوه بر ارتفاع کم به دلیل دسترسی به تجهیزات در این کابین، راننده از دید کاملی در تمامی جهات و محدوده وسیعی از تجهیزات برای استراحت کوتاه مدت یا بلند مدت بهره میبرد. علاوه بر این، وزن سبک آن نیز، روی مصرف سوخت تاثیر چشمگیری دارد؛ قسمت جلوی TGS به دلیل داشتن خصوصیات آیرودینامیک از استانداردهای یورو 6 تبعیت میکند و به یک ورودی بزرگ سیستم خنک کننده در سپر تجهیز شده است. این سیستم نه تنها موجب افزایش حرکت جریان هوا از طریق خنک کننده TGS میشود بلکه در کاهش مصرف سوخت آن نیز، موثر است.
مزیت های این کابین برای راننده
ارتفاع کم برای سوار و پیاده شدن راحت تر
دید جامع و کامل از روی صندلی راننده
قدرت مانور عالی به لطف کاهش کلی پهنای کامیون به 2,240 میلی متر
تختخواب های راحت برای استراحت کوتاه یا بلند مدت
محفظه هایی برای قرار دادن وسایل
مزایای آن برای کامیون داران یا شرکت های حمل و نقل
وزن کمتر و امکان حمل بار بیشتر
کاربردی قابل تغییر
سازگاری زیاد با ساختارهای متعدد
راننده ها در سفرهای چند روزه میتوانند خواب و آسایش خوبی داشته باشند. خصوصیات آیرودینامیکی اصلاح شده و ظاهری آشنا از جمله خصوصیات بدنه این کامیون محسوب میشود و در داخل کابین نیز، راننده از صندلی هایی با کیفیتی بالا و خصوصیات ارگونومیکی لذت میبرد. این کامیون زیبا امکان سفارش یک تخت بزرگ و محفظه های چند منظوره را برای خریدار خود قایل شده است و همین موضوع آن را به کابینی دلخواه برای مسافت های متوسط تبدیل میکند. پنجره باریک در پشت ستون B در روشنایی روز نور بیشتری را به داخل کابین منعکس میکند و همچنین زاویه دید مناسبی از سمت چپ فراهم میسازد. نمایشگر مات این کامیون نیز، دارای عملکرد سریع و تنظیمات منطقی است؛ همچنین دسترسی به آن بسیار راحت میباشد. شما با داشتن فرمان استاندارد چندگانه، کنترل همه چیز را در دست دارید؛ بدین معنا که بدون برداشتن دست خود از روی آن، به راحتی میتوانید اطلاعات خودرو را کنترل کنید، تماس تلفنی داشته باشید و حتی تنظیمات رادیویی خود را تغییر دهید. کابین L برای سایت های ساختمانی، کامیون های باری مخزنی، سردساز، آشامیدنی ها و انتقال ابزارآلات ساختمانی یکی از ایده آل ترین ها محسوب میشود.
کابین M
کابین M به صورت استاندارد با ابعادی سخاوتمندانه و فضایی جادار به خریداران عرضه میشود. به لطف وجود ابعاد هندسی مطلوب و وزن کم، ساختارهایی همانند مخلوط کن بتن، کمپرسی، بیل مکانیکی، بونکرهای حمل سیمان و یخچال میتوانند روی آن نصب شوند. جمع و جوری، سبکی و هزینه پایین کابین M را به بالاترین سطح کارآمدی رسانده است. این کابین دیدی کامل از اطراف در اختیار سرنشینان قرار میدهد، به گونه ای که هم رانندگان و هم سرنشینان راحتی این کابین را تحسین میکنند. پنجره پشت ستون B روشنایی بیشتری را در طول روز به داخل کابین منعکس میکند و دید بهتری از عقب را در اختیار افراد قرار میدهد.
مزایای این کابین برای راننده
ارتفاع کم برای سوار و پیاده شدن راحت تر
دید عالی از اطراف از روی صندلی راننده (پنجره جانبی پشت ستون B، پنجره عقب دو قسمتی عقب در صورت تقاضای مشتری)
قدرت مانور مطلوب در زمان محدود بودن فضا به لطف کاهش کلی پهنای کامیون به 2,240 میلی متر
راننده به راحتی میتواند با ایستادن روی پلکان و از طریق دستگیره ای که روی سقف کابین تعبیه شده است، بخش کمپرسی کامیون را کنترل کند.
مزایای این کامیون برای کمپانی :
وزن کمتر و امکان حمل بار بیشتر
انعطاف پذیری آن ها در کاربرد بدون محدودیت طول بار
|
|
نوارهای آلومینیومی، سطوح پلاستیکی و دستگیره های درب کرومی، از جمله طراحی های ارگونومیکی و باکیفیت این کامیون زیبا محسوب میشود. کابین این کامیون برای راحتی و عملکردی ایمن طراحی شده است و کاملا با نیازهای راننده متناسب میباشد. نمایشگر LCD ضد نور در کنسول مرکزی، در تمامی اوقات اطلاعات لازم را در اختیار راننده قرار میدهد. انواع مختلف صندلی برای این کامیون قابل خریداری است که از میان آن ها میتوان از صندلی های بادی مجهز به سیستم تهویه نام برد که راحتی را برای راننده فراهم میآورد. از دیگر خصوصیات این کامیون میتوان به محفظه های متعدد در آن، روکش های روی درب قابل شستشو و سیستم هوای فشرده برای نظافت آسان کابین اشاره کرد. این زیبای آلمانی در دادن اطلاعات ترافیکی و ابزارهای سرگرمی بسیار عالی عمل میکند. یکی از نکات برجسته در خصوص کامیون مان سیستم صوتی پیشرفته MMT یا MAN Media Truck است. این سیستم دارای یک نمایشگر لمسی بزرگ رنگی که اطلاعات مربوط به مسیریاب روی آن نمایش داده میشوند. بلوتوث و درگاه USB / AUX-In نیز در آن تعبیه شده اند. کامیون مان TGS به یک کول باکس با یک میز تاشو مجهز است که برای ذخیره مواد غذایی بسیار کاربردی است.
ایمنی
مسافرت با این کامیون از ایمنی بسیار زیادی برخوردار است. قابلیت اعتماد و کارآمدی در صنعت حمل و نقل میتواند ضامن ایمنی و عدم بروز حوادث خطرناک باشد. به همین دلیل، توسعه نوآوری های سیستم ایمنی یکی از مهمترین اولویت های کمپانی مان محسوب میشود.
برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)
این سیستم پیوسته وضعیت خودرو را کنترل میکند و در صورتی که کامیون با خطر لغزیدن یا چپ شدن مواجه شود، به صورت اتوماتیک کنترل موتور و سیستم ترمز را بر عهده میگیرد. این سیستم در اکثر تیپ های مان TGS جزو تجهیزات استاندارد محسوب میشود. ترمز کمکی با سیستم ESP زمانی به کار میافتد که راننده کنترل کامیون را از دست بدهد یا خطر قیچی کردن وجود داشته باشد. ترمز کمکی از گردش زیاد یا تغییر ناگهانی ممانعت به عمل میآورد. سیستم پیچیده MAN PriTrader قدرت ترمز 600 کیلوواتی حتی در سرعت های پایین را در اختیار راننده خود قرار میدهد. این سیستم به صورت مستقیم روی میل لنگ عمل میکند و میتواند تا 90 درصد کل عملکرد ترمز را کنترل کند. نمایشگری که به صورت دیجیتال فشار بار روی اکسل کامیون را نشان میدهد، اطلاعاتی را در خصوص وضعیت بار کامیون را در اختیار راننده قرار میدهد. سنسورهای فشار، فشار زیرین روی فنر بادی و واحد کنترل ECAS2 فشار ثبت شده را به وزن اکسل منتقل میکند. به هنگام بالا رفتن از تپه، گیربکس دستی کمک شایانی برای انجام این کار به این کامیون میکند. در زمانی که پای خود را از روی پدال ترمز برمیدارید و آن را روی پدال گاز میگذارید، کلید فعالسازی فشار ترمز را حفظ و از برگشتن آن به بالا جلوگیری میکند. این خصوصیت در کامیون های مان جزو تجهیزات استاندارد محسوب میشود. در اینجا راننده تنها باید برای حرکت پای خود را از روی پدال ترمز بردارد و روی پدال گاز بگذارد، به محض این که گشتاور مورد نیاز تولید شود، کامیون به آرامی به راه میافتد. زمانی که ترمز فرمان را برای خودروی خود سفارش دادید و پس از درگیر شدن آن در زمان حرکت، چرخ های عقب بسته به موقعیت فرمان ترمز میکنند. این موضوع به صورت قابل توجهی شعاع گردش را در سطوح جاده ای ناهموار همانند سایت های ساختمانی کاهش میدهد. یک کامیون برای این که مصرف سوخت کمی داشته باشد باید بتواند نرم و روان حرکت کند. به منظور منابع ارزشمند انرژی، خودروهای باربری باید تا جایی که ممکن است از مصرف سوخت کمی برخوردار باشند. کمپانی اتوبوس سازی و کامیون سازی مان، علاوه بر تولید خودروهای کم مصرف، برنامه جامعی در دست دارد که طبق آن هزینه تعمیر و نگهداری خودروها نیز کاهش پیدا کند. پیشرانه های به کار رفته در خودروهای باربری مان به لطف برخورداری از فناوری پیشرفته و هنرمندانه، بسیار کم مصرف و دوستدار محیط زیست هستند. میزان نیرویی که این پیشرانه ها تولید میکنند بین 150 تا 480 اسب بخار متغیر است.
سیستم پاشش سوخت Common Rail ، توربوشارژر و سیستم اگزوز از مواد اولیه بسیار سبک و محکم ساخته شده اند و باعث میشوند پیشرانه های دیزل مان بسیار کم مصرف باشند. پیشرانه این کامیون از سازه ای بسیار سبک برخوردار است و حتی با این که به سیستم اگزوز منطبق با استاندارد Euro 6 مجهز است، وزن آن فقط 200 کیلوگرم از وزن کل کامیون را به خودش اختصاص داده است. تغییرات صورت گرفته در قسمت جلویی این کامیون نه تنها از نظر دیداری تاثیرگذار است، بلکه از ضروریات فنی لازم برای انطباق با استاندارد Euro 6 نیز برخوردار است. همچنین این تغییرات موجب اصلاح شرایط آیرودینامیک و نیز، جریان بیشتر هوا در سیستم خنک کننده این کامیون شده است. بادشکن های موجود در کامیون مان با جریان مطلوب هوا در اطراف کامیون ادغام میشود. ورودی های هوا در قسمت جلویی کامیون TGS برای افزایش جریان هوا، بزرگ در نظر گرفته شدهاند و بنابراین عملکرد خنک سازی موتور را به خوبی انجام میدهند. مجرای هوای موجود در جلو پنجره باعث میشود جریان هوا در زیر خودرو بهتر صورت بگیرد. خصوصیات آیرودینامیک در ستون A کامیون مان، بادشکن و سپرهای آن باعث میشوند مصرف سوخت بسیار پایین بیاید. در مجموع میتوان گفت که بهبود خصوصیات آیرودینامیک در TGS نقش مهمی در توزیع جریان هوا دارند و بنابراین مصرف سوخت را افزایش نمیدهند. تعمیرات حرفه ای و نگهداری کارشناسانه، ایمنی کامیون و عمر آن را افزایش میدهد. بنابراین این خدمات در مراکز اصلی مان صورت میپذیرد زیرا در این مراکز خدمات مطمئن و با کیفیت بالا در اختیار آنها قرار میگیرد. صاحبان این کامیون ها همواره با قرارداد تعمیر و نگهداری کمپانی مان محکم کاری میکنند : بدین معنا که آنها تنها به حرفه خود میپردازند در حالی که کمپانی مان با خدمات خود از آنها محافظت میکند.