با معرفی سدان مرسدس بنز C-Class با قیمت زیر 30,000 دلار ، خودروهای این خانواده از قید و بند این که مدل پایه محصولات کمپانی مرسدس بنز محسوب بشوند، رها شدهاند. برای دستیابی به این هدف، مدل های C-Class مدل 2015 با افزایش 9 سانتی متری در طول و 4 متری در عرض به خریداران عرضه میشوند. در حقیقت میتوان گفت که اکنون خودروهای C-Class در اندازه خودروهای E-Class چندین سال قبل عرضه شدهاند. میتوان گفت مرسدس بنز C-Class رفته رفته جا پای خودش را محکم کرده است، با این حال در سال 2015 حدود 91 کیلوگرم از وزن آن کاسته شده است. از طرفی، علاوه بر این که اندازه خودرو افزایش پیدا کرده است، کمپانی مرسدس داخل کابین را نیز، اصلاح کرده است.
سیستم تفریحات و سرگرمی مرسدس C-Class و نمایشگر لمسی آن، شباهت زیادی به سیستم تفریحات و سرگرمی مرسدس بنز S-Class دارد. همچنین در این زیبای آلمانی تجهیزاتی همانند سیستم تعلیق AIRMATIC ، کروز کنترل تطبیقی و سیستم هشدار عبور از خط وجود دارد. پیشرانه به کار رفته در این خودرو به منظور جداسازی آن از تیپ پایه CLA بهبود یافته است. اکنون خودروهای C-Class با پیشرانه چهار سیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر به بازار عرضه میشوند که قادر است 241 اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود 370 نیوتن متر تولید کند. این پیشرانه در مقایسه با پیشرانه چهار سیلندر قدیمی، 40 اسب بخار نیرو و حدود 60 نیوتن متر گشتاور بیشتر تولید میکند. مدل های جدید به پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.0 لیتری مجهز به توربوشارژر با تولید 329 اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود 480 نیوتن متر جایگزین مدل های شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری سال گذشته شده است. این مقادیر برای میزان توان تولیدی با (بیش از 27 اسب بخار) چشمگیر نیست اما میزان گشتاور حدود 110 نیوتن متر افزایش داشته است. مرسدس بنز C300 با پیشرانه چهار سیلندر به صورت دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک به خریداران عرضه میشود؛ موتور شش سیلندر خورجینی مرسدس بنز C400 منحصرا با سیستم چهار چرخ محرک 4Matic عرضه میشود.
بدون توجه به طراحی داخلی، مرسدس بنز C-Class با گیربکس هفت سرعته اتوماتیک به خریداران عرضه میشود. طراحی خودرویی با ابعاد کوچک کار ساده ای نیست اما کمپانی مرسدس بنز این کار را با مهارت انجام داده است. این نسبت شاید در S-Class کلاسیک کم باشد که شامل کاپوت کشیده، خطوط منحنی و صندوق عقب کوتاه میشود. همچنین سقف S-Class دارای شیب بیشتری نسبت به C-Class است اما خودروی C-Class به لطف کوتاهتر شدن فاصله محوری فاصله مناسبی از سطح زمین دارد. چهره یکپارچه C – Class شامل جلو پنجره بزرگ با چراغ های جلوی LED میباشد. سپر کوتاه این خودرو در تیپ ها و طراحی ها متفاوت است، اما شامل ورودی هوای اضافه نیز، میشود. قسمت عقب این زیبای آلمانی نیز، با بادشکن، چراغ های LED و خروجی اگزوز دوتایی خودنمایی میکند.
علی رغم داشتن بدنه مشابه این خودرو با S-Class، طراحی داخلی خودروی C-Class اسپرت به نوبه خود منحصر به فرد است. به محض نشستن در داخل این زیبای آلمانی، نمایشگر بزرگ تعبیه شده در بالای کنسول مرکزی خودنمایی میکند. برخی افراد ممکن است ظاهر گونه آن را دوست داشته باشند و ظاهرا هنوز ناتمام به نظر میرسد. این نمایشگر بزرگتر از آنچیزی است که در مرسدس بنز CLA میبینید. دریچه های سنتی آن نیز، در زیر این نمایشگر قرار دارند. در مدل های 2015 این زیبای آلمانی، رادیو و درگاه سیستم سرگرمی HVAC متعارف خودروهای C-Class برداشته شده است و ممکن است برخی خریداران از این موضوع ابراز رضایت نداشته باشند.
به جای صفحه شماره گیر تلفن که که مدت ها است از تاریخ مصرف آن گذشته است، کلیدهای جدیدی برگرفته از مرسدس بنز S-Class جایگزین شده اند که از نظر زیبایی شناختی و راحتی استفاده به مذاق بسیاری از خریداران خوش آمده است. تمامی سیستم های سرگرمی از طریق پدلمسی و کلیدهای روی فرمان در کنسول مرکزی کنترل میشوند، بنابراین خودروهای C-Class دکمه های کمی برای مسیریابی، رادیو و تلفن روی بخش پایینی کنسول مرکزی دارد. طراحی های متعددی در C – Class قابل سفارش هستند اما بسیاری از خریداران طراحی چوبی را ترجیح میدهند. صفحه لمسی که قبلا به آن اشاره شد با رونمایی اخیر از مرسدس بنز S-Class در مدل های جدید این کمپانی پرطرفدار در سال جدید است. عملکرد آن شباهت زیادی به تبلت دارد و کاربر میتواند از این پد از طریق سیستم سرگرمی C-Class استفاده کند. فکری که پشت ساخت این صفحه لمسی قرار داشته است بسیار خوب بوده است ولی هنوز جا دارد که بیشتر روی آن کار بشود. این سیستم همیشه آنگونه که شما میخواهید واکنش مناسبی از خود نشان نمیدهد و برخی اوقات به جای آرامش موجب حواس پرتی راننده میشود. این سیستم دارای میان برهای متعددی است و میتوانید از منوی اصلی مستقیم به منوی تنظیمات رادیو دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، خود پد لمسی نیز، در موقعیت خوبی قرار ندارد؛ بدین معنا که چند سانتی متر از جایی که دست شما قرار دارد، عقب تر است. اگر استفاده از این صفحه لمسی مشکل باشد، Control dial کمپانی مرسدس نیز، موجود است.
تمامی مدل های C-Class با کیلومترشمار دوگانه با یک نمایشگر LCD تعبیه شده در وسط آن عرضه میشوند. ممکن است برخی افراد از طرفداران نشانگرهای دیجیتال برای سوخت و دما ابراز رضایت کنند اما صفحه کیلومترشمار بیش از حد شلوغ است و گاهی اوقات خواندن آن کار دشواری است . لازم به ذکر است که در این زیبای آلمانی نمایشگر مجازی نیز، موجود است. همانگونه که از خودرویی با یک ستاره سه پر انتظار میرود، مواد به کار رفته در طراحی داخلی مرسدس بنز C-Class بسیار خوب است؛ در مجموع ظاهر خوشایند این طراحی در نگاه اول نشان مدرن بودن را به رخ بیننده میکشد. پیشرانه چهار سیلندر 2.0 لیتری به کار رفته در مرسدس بنز C300، در مرسدس بنز CLA نیز وجود دارد اما اجزایی همانند سیستم سوخت تزریقی و توربوشارژر برای داشتن بیشترین قدرت ارتقا یافته است. اضافه شدن نیروی بیشتر – در ترکیب با وزن سبک تر مرسدس بنز C300 – نسبت به اجداد چهار سیلندرش از شتاب بیشتری برخوردار است.
تجهیز این تیپ با سیستم تعلیق مجهز به فنرلول، توازن خوبی را بین اسپرت بودن و راحتی این زیبای آلمانی ایجاد کرده است. این خودرو در بزرگراه از ثبات و رانندگی نرمی برخوردار است اما عملکرد مناسبی در جاده های پر پیچ و خم از خود نشان نمیدهد. فرمان الکتریکی موجود در مرسدس بنز C300 در حالت Comfort ارتقا یافته است؛ اما انتخاب حالت Sport باعث میشود فرمان کمی سنگین بشود. در حالت Sport شاهد هندلینگ تیز و قابل پیش بینی هستید اما هر دو این حالت ها حس جاده را به راننده منتقل نمیکنند. همچنین برای راننده این امکان وجود دارد که تنظیمات موتور و گیربکس خودرو را از حالت Comfort به Sport تغییر بدهد. همانگونه که انتظار میرفت، مرسدس بنز C400 دارای موتور شش سیلندر خورجینی بسیار پرتحرک تر از مرسدس بنز C300 با پیشرانه 3.0 لیتری مجهز به توربوشارژر است. کمپانی مرسدس مدعی است که گشتاور 480 نیوتن متری C400 در دور موتور 1,600 دور بر دقیقه روی میدهد. برخلاف مرسدس بنز C300، خودروی C400 به سیستم تعلیق قابل تنظیم AIRMATIC مرسدس مجهز شده است. این سیستم با تنظیمات Comfort، Sport و Sport+ ارائه میشود، اما C400 با داشتن دکمه ای در وسط بهترین حالت را دارد.
حالت Comfort بسیار روان و حالت Sport+ بسیار خشک است. علی رغم قدرت کم، برخی خریداران C300 را بر C400 ترجیح میدهند. با داشتن وزن کم، C300 از فرمانپذیری سریعتری برخوردار است. سیستم تعلیق C300 بسیار دقیق است، بنابراین سیستم AIRMATIC در C400 به ویژه با در نظر گرفتن تنها یک تنظیم، چندان وسوسه انگیز نیست. وجود گیربکس هفت سرعته اتوماتیک در هر دو مدل کمی ناامید کننده است. پدل شیفتر نیز، در این خودرو با واکنش پذیری کند به هنگام تعویض دنده کمک چندانی نمیکند. داخل کابین هر دو مدل نسبتا ساکت است و این چیزی است که خریداران کشش زیادی به سوی آن دارند. شاید بتوان گفت که یکی از نقاط ضعف این خودرو این است که راننده ارتباطش را با خودرو از دست میدهد چون موتور حتی در سرعت های بالا نیز بسیار بی سر و صداست.
|
|
مرسدس بنزهای C-Class به سیستم های مشابهی همانند کروز کنترل تطبیقی و سیستم هشدار عبور از خط که در خودروهای بزرگی همانند E و C-Class یافت میشود، تجهیز شده است. با استفاده از دوربین ها و سنسورهای جلو مرسدس بنز C-Class به رتاحتی در جاده حرکت میکند و در صورت نیاز به حالت توقف کامل در میآید. علی رغم وجود سیستم های متعددی که در این زیبای آلمانی وجود دارد بهتر است دست تان را از روی غربیلک فرمان و چشمتان را از جاده برندارید. در صندلی های جلویی این خودرو بالشتک های متعددی به خریداران ارائه میشود اما راحتی آنها برای رانندگی های طولانی مدت نیاز به کمی اصلاحات دارد. کفی های صندلی نیز، کمی نازک هستند و پس از ساعت ها رانندگی موجب کمردرد برای راننده میشوند. فضای صندلی های عقب نیز، کمی فشرده است اما میتوان گفت که برای خودرویی در این کلاس قابل قبول است. در مجموع میتوان گفت که مدل جدید خودروهای C-Class با ارائه خصوصیات لوکس ماهیت مرسدس بنز را به تصویر کشیدهاند. اگر چه ممکن است این خودرو پویاترین خودرو کلاس خودش نباشد، اما از بی ام و سری 3 توانایی بیشتری دارد. انتظار میرود که کمپانی بنز با این محصول جدید خود به فروش بالایی دست پیدا کند.