همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

تجهیزات معمولی و پیش افتاده‌ای چون سیم ها، فیوزها و اتصالات در تمامی وسایل الکتریکی علی الخصوص خودروها یافت می‌شوند و اگرچه کیفیت و کارایی این ابزارها طی سالیان گذشته به مقدار زیادی بهبود یافته است، اما اتفاقات مشابهی می‌تواند در این وسایل رخ دهد. با افزایش کیفیت، پیچیدگی سیستم سیم‌کشی خودروها نیز به طرز باورنکردنی افزایش پیدا کرده است. در این مقاله با ما باشید تا شما را با این وسایل ساده اما حیاتی آشنا کنیم.

 

سیم ها

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

علاوه بر توزیع نیروی الکتریکی تولید شده در باتری بین قسمت های مختلف خودرو، سیم ها وظیفه انتقال اطلاعات و جابجایی سیگنال های آنالوگ و دیجیتال را نیز بر عهده دارند. این امر بدان معناست که انواع مختلفی از سیم ها در خودروی شما وجود دارند؛ برخی از آنها فقط سیگنال های حاصل از سوئیچ ها و سنسورها را جابجا می‌کنند و برخی دیگر، جریان الکتریسیته زیادی را به سوی موتورهای الکتریکی بزرگ حمل می‌کنند. عبور جریان بالا از سیم می‌تواند سبب گرم شدن بیش از حد و ذوب شدن آن بشود؛ گفتنی است، مقدار جریانی که از هر سیم می‌تواند عبور کند به طول، جنس، سایز و نحوه پیچیده شدن آن بستگی دارد. در ادامه به بررسی چگونگی تاثیر این عوامل بر شدت جریان مجاز سیم ها می‌پردازیم:

طول - سیم ها دارای مقدار مقاومت مشخصی در هر متر می‌باشند و این دو رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند؛ به عبارت دیگر، هرچه طول سیم بیشتر باشد، مقدار مقاومت نیز افزایش می‌یابد. با افزایش میزان مقاومت، انرژی بیشتری نیز به صورت گرما هدر می‌رود و همین گرما، شدت جریان مجاز را کاهش می‌دهد؛ چرا که سیم طوری طراحی می‌شود که گرمای تولید شده سبب ذوب شدن عایق نشود. 

جنس – سیم های مورد استفاده در صنایع خودروسازی عموما از رشته های مسی مرغوب ساخته می‌شوند. هرچه کیفیت رشته ها بیشتر باشد، مقاومت کمتر شده و در نتیجه جریان بیشتری از سیم عبور می‌کند. شایان ذکر است، جنس مس مورد استفاده نیز، بر میزان مقاومت سیم تاثیر بسزایی دارد. 

سایز – سایز سیم رابطه معکوسی با میزان مقاومت آن دارد؛ به عبارت دیگر، هرچه سایز سیم بیشتر باشد، مقاومت کمتری در برابر عبور جریان از خود نشان می‌دهد؛ برای مثال، سیم سایز 16 در مقایسه با سیم سایز 24، دارای مقاومت بیشتری است.

نحوه سیم‌پیچی – نحوه سیم‌پیچی تاثیر بسزایی بر میزان گرمای اتلاف شده دارد. برای مثال، اگر در یک سیم‌پیچ 50 رشته سیم در کنار یکدیگر وجود داشته باشد، در مقایسه با زمانی که تنها یک رشته وجود دارد، شدت جریان کمتری از آنها عبور می‌کند. بدین ترتیب، با پیشرفت تکنولوژی های مورد استفاده در صنایع خودروسازی و افزوده شدن وسایل جدید به خودروها، تعداد سیم ها نیز بیشتر می‌شود و همین امر، انتخاب سیم های درست را با پیچیدگی بسیاری روبرو می‌کند.

 

فیوزها

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

وظیفه اصلی فیوزها محافظت از سیم هایی است که به آن متصل شده‌اند. برای مثال، اگر شدت جریان زیادی به صورت ناگهانی به سمت رادیوی خودرو روانه شود، فیوز با پریدن و قطع کردن جریان از سوختن رادیو جلوگیری می‌کند؛ در حقیقت، فیوز با قطع کردن جریان از سیم های متصل شده به آن محافظت می‌کند. در بسیاری از خودروها دو پنل فیوز وجود دارد: یکی در قسمت موتور که فیوزهای مربوط به فن های رادیاتور، پمپ ترمز ضدقفل و ECU در آن قرار گرفته‌اند، و دیگری داخل داشبورد و نزدیک زانوی راننده قرار گرفته است و فیوزهای مربوط به سوئیچ ها و وسایل داخل کابین را در خود جای داده است. در قسمت قبل متوجه شدیم که میزان گرمای تولید شده در هر سیم به مقاومت و شدت جریان عبوری از آن بستگی دارد. بسیاری از فیوزهای مورد استفاده در خودروهای امروزی از اتصالات دو تیغه و یک محفظه پلاستیکی حاوی سیم رسانا تشکیل شده‌اند. در سیم‌کشی خودرو فیوزهایی نیز وجود دارند که از آنها با عنوان اتصالات ذوب شونده یاد می‌شود. سیم رسانای داخل فیوز از جنس سیم لحیم بوده و به همین دلیل، از نقطه ذوب پایین تری برخوردار است. بدین ترتیب، هنگامی که شدت جریان از حد مجاز بیشتر شود، گرمای تولید شده سبب ذوب شدن سیم رسانا و در نتیجه پریدن فیوز و قطع شدن جریان می‌شود. شایان ذکر است، پیش از شروع به کار مجدد مدار، فیوز قطع شده باید با فیوزی با همان مشخصات جایگزین شود. 

 

چک کردن فیوزها

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

مطمئن ترین و قابل اعتمادترین روش جهت چک کردن فیوزها، خارج کردن فیوز از محل خود و متصل کردن یک جریان سنج به دو تیغه آن می‌باشد. توجه داشته باشید که اگر هنگامی که فیوز در جای خود قرار دازد این کار را انجام دهید، جریان از مسیری غیر از فیوز به جریان سنج وارد می‌شود. در بسیاری از مواقع شما می‌توانید با نگاه کردن به فیوز، متوجه پریدن و سوختن آن بشوید. 

 

اتصالات

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

در خودروهای امروزی اتصالات یکی از مهمترین بخش ها به شمار می‌روند، تا آنجا که بدون وجود اتصالات تولید و تعمیر خودروها به امری غیرممکن تبدیل می‌شود. در هر قسمت قابل تعویض از خودرو که سیم پیچ ها به آن متصل شده‌اند یا از داخل آن عبور کرده‌اند، باید از این اتصالات استفاده شود تا امکان تعویض قطعه فراهم شود. گفتنی است، هر یک از این اتصالات می‌تواند بیش از 100 رشته سیم را داخل خود جای دهد. در گذشته، اتصالات نامطمئن سبب بروز مشکلات الکتریکی بیشماری می‌شدند؛ اتصالات باید علاوه بر ضد آب و ضد زنگ بودن، اتصال الکتریکی خوبی نیز ایجاد کنند. اتصالی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، یک اتصال 8 ترمینال است که 8 سیم را به یکدیگر متصل می‌کند. برای برقراری چنین اتصالی، 23 قسمت مختلف باید وارد عمل شوند که از جمله مهمترین قسمت ها می‌توان به پوسته سوکت، پین ها، نگهدارنده پین، و واشرهای آب بندی اشاره کرد. 

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

پوسته سوکت: پوسته سوکت بخشی ظریف و پیچیده است و گیره تعبیه شده در قسمت بیرونی آن، دو نیمه اتصال را به یکدیگر متصل می‌کند. در این قطعه سوراخ هایی برای قرار گرفتن پین ها، خارهای مخصوص قفل کردن پین ها و شیارهایی برای نگهداری واشرهای آب بندی در هنگام ساخت طراحی می‌شود. 

پین ها: این قطعات به گونه ای طراحی می‌شوند که با کمی فشار به یکدیگر متصل شده و جریان الکتریسیته را از یک سوی اتصال به سوی دیگر آن هدایت کنند. یک سر پین ها به قسمت لخت سیم و سر دیگر آن به قسمت عایق متصل است و همین امر بیرون کشیدن سیم از داخل پین را دشوار می‌سازد. 

نگهدارنده پین: این قطعه پلاستیکی که از قسمت جلو داخل اتصال فرو می‌رود، مقابل خارهای پلاستیکی قرار می‌گیرد و از بیرون آمدن پین ها جلوگیری می‌کنند. 

واشرهای آب بندیواشرهای آب بندی، همان طور که از نامشان پیداست، از ورود آب به داخل اتصال جلوگیری می‌کنند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : باتری , ECU , ترمز ضدقفل , سیم , سیم کشی , اتصال الکتریکی , فیوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

26 نظر

محمود
0

سلام پژو پارس مدل 80 چراغ سقف و چراغ صندوق و قفل مرکزی کار نمیکنن.فیوزشماره15که مخصوص اینهاست هم تست کردم سالمه.ایراداز چی میتونه باشه؟ مرسی
20:39  1402/08/04
پاسخ دادن
رضا
13

سلام دوستان
من پراید 131 دارم و یکی از سیمهای پشت فیوز که مربوط به چراغها میباشد کلا آب شده
آیا باید دسته سیم کلا عوض بشه یا راه کار داره
هیچ کسی هم نمیاد چون از شهر دور هستم اگه کلا چراغ ها رو جدا کنم میتونم ماشین رو شن کنم یا خطر ناک هست
لطفا راهنمایی کنید
09:52  1400/12/24
پاسخ دادن
ستار
1

سلام اگه دکمه کلید شیشه بالابر مالتی پلکسی بزارم رو ماشین جواب میده
00:47  1400/10/10
پاسخ دادن
محمد ترشابی
3

ممنونم دوستانم
00:20  1400/05/04
پاسخ دادن
ابوالفضل
15

سلام ماشین پراید فیوز فن خیلی داغ می‌کنه گاهی وقتا ذوب میشه چیکارش کنم

علتشو بهم بگین ممنون میشم
18:50  1400/03/14
پاسخ دادن
محسن
2

احتمالا داره از مقاومت فن باشه چون معمولا فن روی دور کند روشن میشه، اگه نبود از پشت فیوز سیم محکم نیست و پایه های فیوز داغ میکنه
09:38  1400/09/13

امیر
7

سلام ماشین من پرایدهست موتورماشینموتغمیرکردم بعدتعمیرفیوز10برق نمیادکه برای ای سی یوهستش وچراچک هم ندارم اگه میشه راهنماییم کنید
14:37  1399/07/21
پاسخ دادن
Shayan
11

سلام من امروز اومدم لامپ توی صندوق رو عوض کنم به جاش ال ای دی نصب کنم حواسم نبود و دو تا سیما با هم بر خورد کردن و حالا ماشین اگر بهش باتری وصل باشه یکسره فلاشر میزنه دزدگیر خراب سده و در صندوق هم که میبندی فرمان نمیده و انگار بازه و دیگه چراغ های داخل کابین کار نمی کنه ماشینمم 405 لطفا سریع تر جواب بدین با تشکر
21:56  1399/01/30
پاسخ دادن
رضا مظفری متخصص تمام قطعات خودرو و کل برق وطراح ۲۰ماشین دنیا
0

رله اصلی تمام فلشرچراغها وبازوبست قفل مرکزی درب وجه خودرو که بغل پای چپ راننده قرارداردسوخته بعد تعویض امکان ۱۰درصدداره دزدگیرسوخته باشه نکته فلشر وراهنمای خودروها ۲عددرله کنکتورداره یکی اصلی که عرض کردم مشترک با قفل مرکزی درضما نصب دزدگیرازهمین رله برق میگیرد که علتش هم اینه بازوبست درب خودرو و قفل مرکزی که زمان فعال شدن فلشر هم فعال میشودبایدکنترل کند .وغیره بعدی فقط مخصوص خودش
01:25  1402/03/23

مسعو
0

چرا فیوز کویل اتصالی داره
18:56  1398/11/12
پاسخ دادن
میلاد
12

سلام فیوز طرموز من پریده عوض هم میکنم باز درست نمیشه چیکار کنم
10:32  1398/02/16
پاسخ دادن
رضا
15

سلام.يك زماني ١٥ سال ميگذردپيكان داشتم
شيشه بالابرقي وصل كردم.
واون زمان استارت تويوتا كله قندي ودنده
استارت تعغييرميدادم
ميگذاشتم.نيسان.پيكان.
همين الان خيلي ايده دارم براي سيستم خودرو
ولي چه فايده اي دارد
16:48  1395/08/30
پاسخ دادن
مجید
9

بابت مطلب خوبتون ممنون
14:21  1395/02/05
پاسخ دادن
مهران
15

وای چقدر سیم
13:03  1394/02/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داودa5 : اردیبهشت تمام شد خبری نیست انگار من امروز زنگ زدم میگم یه روز مونده ماه تموم بشه میگه 31هم داریم😳
5252 : انقد اومدیم توی این صفحه کور شدیم
کجایی برادر : بیدار شو بیدار شو اینجا ایرانه
عجب : راه خوبیه چون هیچ کدوم از نهاد های تولیدی که میگن کاریش نمیشه کرد و مهم نیست براشون شاید رسانه ای یک ابروشون بره
علیرضا : سلام ۳۰ اسفند سرامیک رنگ تیتانیوم کسی هست فاکتور شده باشه
Mostafa : سلام ار a5 خبریی نیست دروغ میگن همش
X5 آبان سفید اصفهان : یک ماه سند و کارت ماشین به دستمان رسیده ولی هیچ خبری نیست
بدبخت : دوستا سلام برای شکایت از این شرکت دزد کلا بردار کجا مراجعه کنیم
بدبخت : دوستا سلام برای شکایت از این شرکت دزد کلا بردار کجا مراجعه کنیم
علی طلا تبدیلی جی۷ اول ابتدایی : برای من هنوز ارسال مدارک سبز نشده کارت نیومده.چهاردهم پلاک شده خوشبینانه توی خرداد تحویل بدن شاید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرجان : بندرآتش گرفت ایناازمابدبخت گرفتن اندازه10تاآتش سوزی
پارسا. : نه آریوبرزن مشکلی از این بابت نبوده. با اپراتور صحبت کردم مشکلی نداشت پرونده و... فقط مسئله همون دیر تحویل دادن سخا هست که باعث میشه بین آخرین نفرات 18 بهمن فاکتور شم. به تجربه بقیه هم رجوع کنید می‌بینید کسایی که سخا رو دیرتر تحویل دادن دیرتر فاکتور شدن بین کسایی که باهاشون توی یه روز تکمیل وجه داشتن
ساینا اس : پارسا / روی جزئیات خیلی نمیشه حکم صادر کرد، طبق حرف خودتم می‌رسیم به این اصل که؛ فاکتور بر مبنای تاریخ واریز وجه در جریانه و نباید فراموش کرد که هنوز 18 بهمنی ها تمام نشدن. امیدوارم زودتر فاکتور بشی... دوستان، خواهشا هر حرفی که کارشناسان بی سواد سایپا میزنن رو شما باور نکنید. برای من هم پیش اومده کارشناس چرند خواسته تحویل بده اما طبق مفاد قرارداد براش قانون رو توضیح دادم و اقرار کرده به اینکه شما درست میگید و خودش پیشکش اخبار معتبری از کارخونه تحویل داده! یکم منطقی ببینید و اگر ناراحت نمیشید برای احقاق حق خودتون که مورد سوء استفاده قرار نگیرید و اسباب خنده نشید یکم مطالعه کنید بفهمید سخا مخفف چیه و مربوط به کدوم سامانه ست و برای چه کاریه.
محمد موتور جدید : سلام خیر 22فروردین 8 میلیون واریز کردم
آریویرزن : سلام نه آقا پارسا جریان از این قرار هست که به ساعت پذیرش توسط نمایندگی و ارسال پرونده فاکتور میکنم داماد ما تکمیل وجه دی ماه هست پیش فروش اما چون نمایندگی اشتباه کرده و پذیرش دیر فرستاده یعنی پرونده رو دیر فرستاده الان گفتن با پیش فروش اسفند فاکتور میشه شما هم نمایندگی گند زده مطمئن باش
رانا پلاس : سلام برام تغییر رنگ اومده رنگ انتخابی من همون سفید بود چیکار باید کرد
رضا 23 مهر : هم پولمون با سودی دستشون بوده بدن ماشین خواستیم خدا لعنتشون کنه الاهی
اکبر : داداش تورو شناسایی کردن گفتن بندازینش آخر صف فعالیتش زیاد بوده بهمونم فهش داده 😂😂😂سایپا رو میگم
فوق العاده بهمن : به خدا تو کمبود داری مریضی خودت به دعا نویسی یا دکتری نشون بده
مهسا 28بهمن : فاکتور نشدی پارسا هنوزم