همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

تجهیزات معمولی و پیش افتاده‌ای چون سیم ها، فیوزها و اتصالات در تمامی وسایل الکتریکی علی الخصوص خودروها یافت می‌شوند و اگرچه کیفیت و کارایی این ابزارها طی سالیان گذشته به مقدار زیادی بهبود یافته است، اما اتفاقات مشابهی می‌تواند در این وسایل رخ دهد. با افزایش کیفیت، پیچیدگی سیستم سیم‌کشی خودروها نیز به طرز باورنکردنی افزایش پیدا کرده است. در این مقاله با ما باشید تا شما را با این وسایل ساده اما حیاتی آشنا کنیم.

 

سیم ها

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

علاوه بر توزیع نیروی الکتریکی تولید شده در باتری بین قسمت های مختلف خودرو، سیم ها وظیفه انتقال اطلاعات و جابجایی سیگنال های آنالوگ و دیجیتال را نیز بر عهده دارند. این امر بدان معناست که انواع مختلفی از سیم ها در خودروی شما وجود دارند؛ برخی از آنها فقط سیگنال های حاصل از سوئیچ ها و سنسورها را جابجا می‌کنند و برخی دیگر، جریان الکتریسیته زیادی را به سوی موتورهای الکتریکی بزرگ حمل می‌کنند. عبور جریان بالا از سیم می‌تواند سبب گرم شدن بیش از حد و ذوب شدن آن بشود؛ گفتنی است، مقدار جریانی که از هر سیم می‌تواند عبور کند به طول، جنس، سایز و نحوه پیچیده شدن آن بستگی دارد. در ادامه به بررسی چگونگی تاثیر این عوامل بر شدت جریان مجاز سیم ها می‌پردازیم:

طول - سیم ها دارای مقدار مقاومت مشخصی در هر متر می‌باشند و این دو رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند؛ به عبارت دیگر، هرچه طول سیم بیشتر باشد، مقدار مقاومت نیز افزایش می‌یابد. با افزایش میزان مقاومت، انرژی بیشتری نیز به صورت گرما هدر می‌رود و همین گرما، شدت جریان مجاز را کاهش می‌دهد؛ چرا که سیم طوری طراحی می‌شود که گرمای تولید شده سبب ذوب شدن عایق نشود. 

جنس – سیم های مورد استفاده در صنایع خودروسازی عموما از رشته های مسی مرغوب ساخته می‌شوند. هرچه کیفیت رشته ها بیشتر باشد، مقاومت کمتر شده و در نتیجه جریان بیشتری از سیم عبور می‌کند. شایان ذکر است، جنس مس مورد استفاده نیز، بر میزان مقاومت سیم تاثیر بسزایی دارد. 

سایز – سایز سیم رابطه معکوسی با میزان مقاومت آن دارد؛ به عبارت دیگر، هرچه سایز سیم بیشتر باشد، مقاومت کمتری در برابر عبور جریان از خود نشان می‌دهد؛ برای مثال، سیم سایز 16 در مقایسه با سیم سایز 24، دارای مقاومت بیشتری است.

نحوه سیم‌پیچی – نحوه سیم‌پیچی تاثیر بسزایی بر میزان گرمای اتلاف شده دارد. برای مثال، اگر در یک سیم‌پیچ 50 رشته سیم در کنار یکدیگر وجود داشته باشد، در مقایسه با زمانی که تنها یک رشته وجود دارد، شدت جریان کمتری از آنها عبور می‌کند. بدین ترتیب، با پیشرفت تکنولوژی های مورد استفاده در صنایع خودروسازی و افزوده شدن وسایل جدید به خودروها، تعداد سیم ها نیز بیشتر می‌شود و همین امر، انتخاب سیم های درست را با پیچیدگی بسیاری روبرو می‌کند.

 

فیوزها

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

وظیفه اصلی فیوزها محافظت از سیم هایی است که به آن متصل شده‌اند. برای مثال، اگر شدت جریان زیادی به صورت ناگهانی به سمت رادیوی خودرو روانه شود، فیوز با پریدن و قطع کردن جریان از سوختن رادیو جلوگیری می‌کند؛ در حقیقت، فیوز با قطع کردن جریان از سیم های متصل شده به آن محافظت می‌کند. در بسیاری از خودروها دو پنل فیوز وجود دارد: یکی در قسمت موتور که فیوزهای مربوط به فن های رادیاتور، پمپ ترمز ضدقفل و ECU در آن قرار گرفته‌اند، و دیگری داخل داشبورد و نزدیک زانوی راننده قرار گرفته است و فیوزهای مربوط به سوئیچ ها و وسایل داخل کابین را در خود جای داده است. در قسمت قبل متوجه شدیم که میزان گرمای تولید شده در هر سیم به مقاومت و شدت جریان عبوری از آن بستگی دارد. بسیاری از فیوزهای مورد استفاده در خودروهای امروزی از اتصالات دو تیغه و یک محفظه پلاستیکی حاوی سیم رسانا تشکیل شده‌اند. در سیم‌کشی خودرو فیوزهایی نیز وجود دارند که از آنها با عنوان اتصالات ذوب شونده یاد می‌شود. سیم رسانای داخل فیوز از جنس سیم لحیم بوده و به همین دلیل، از نقطه ذوب پایین تری برخوردار است. بدین ترتیب، هنگامی که شدت جریان از حد مجاز بیشتر شود، گرمای تولید شده سبب ذوب شدن سیم رسانا و در نتیجه پریدن فیوز و قطع شدن جریان می‌شود. شایان ذکر است، پیش از شروع به کار مجدد مدار، فیوز قطع شده باید با فیوزی با همان مشخصات جایگزین شود. 

 

چک کردن فیوزها

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

مطمئن ترین و قابل اعتمادترین روش جهت چک کردن فیوزها، خارج کردن فیوز از محل خود و متصل کردن یک جریان سنج به دو تیغه آن می‌باشد. توجه داشته باشید که اگر هنگامی که فیوز در جای خود قرار دازد این کار را انجام دهید، جریان از مسیری غیر از فیوز به جریان سنج وارد می‌شود. در بسیاری از مواقع شما می‌توانید با نگاه کردن به فیوز، متوجه پریدن و سوختن آن بشوید. 

 

اتصالات

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

در خودروهای امروزی اتصالات یکی از مهمترین بخش ها به شمار می‌روند، تا آنجا که بدون وجود اتصالات تولید و تعمیر خودروها به امری غیرممکن تبدیل می‌شود. در هر قسمت قابل تعویض از خودرو که سیم پیچ ها به آن متصل شده‌اند یا از داخل آن عبور کرده‌اند، باید از این اتصالات استفاده شود تا امکان تعویض قطعه فراهم شود. گفتنی است، هر یک از این اتصالات می‌تواند بیش از 100 رشته سیم را داخل خود جای دهد. در گذشته، اتصالات نامطمئن سبب بروز مشکلات الکتریکی بیشماری می‌شدند؛ اتصالات باید علاوه بر ضد آب و ضد زنگ بودن، اتصال الکتریکی خوبی نیز ایجاد کنند. اتصالی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، یک اتصال 8 ترمینال است که 8 سیم را به یکدیگر متصل می‌کند. برای برقراری چنین اتصالی، 23 قسمت مختلف باید وارد عمل شوند که از جمله مهمترین قسمت ها می‌توان به پوسته سوکت، پین ها، نگهدارنده پین، و واشرهای آب بندی اشاره کرد. 

همه چیز درباره سیم ها، فیوزها و اتصالات

پوسته سوکت: پوسته سوکت بخشی ظریف و پیچیده است و گیره تعبیه شده در قسمت بیرونی آن، دو نیمه اتصال را به یکدیگر متصل می‌کند. در این قطعه سوراخ هایی برای قرار گرفتن پین ها، خارهای مخصوص قفل کردن پین ها و شیارهایی برای نگهداری واشرهای آب بندی در هنگام ساخت طراحی می‌شود. 

پین ها: این قطعات به گونه ای طراحی می‌شوند که با کمی فشار به یکدیگر متصل شده و جریان الکتریسیته را از یک سوی اتصال به سوی دیگر آن هدایت کنند. یک سر پین ها به قسمت لخت سیم و سر دیگر آن به قسمت عایق متصل است و همین امر بیرون کشیدن سیم از داخل پین را دشوار می‌سازد. 

نگهدارنده پین: این قطعه پلاستیکی که از قسمت جلو داخل اتصال فرو می‌رود، مقابل خارهای پلاستیکی قرار می‌گیرد و از بیرون آمدن پین ها جلوگیری می‌کنند. 

واشرهای آب بندیواشرهای آب بندی، همان طور که از نامشان پیداست، از ورود آب به داخل اتصال جلوگیری می‌کنند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : باتری , ECU , ترمز ضدقفل , سیم , سیم کشی , اتصال الکتریکی , فیوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

26 نظر

مسعو
0

چرا فیوز کویل اتصالی داره
18:56  1398/11/12
پاسخ دادن
رضا
15

سلام.يك زماني ١٥ سال ميگذردپيكان داشتم
شيشه بالابرقي وصل كردم.
واون زمان استارت تويوتا كله قندي ودنده
استارت تعغييرميدادم
ميگذاشتم.نيسان.پيكان.
همين الان خيلي ايده دارم براي سيستم خودرو
ولي چه فايده اي دارد
16:48  1395/08/30
پاسخ دادن
مجید
9

بابت مطلب خوبتون ممنون
14:21  1395/02/05
پاسخ دادن
مهران
15

وای چقدر سیم
13:03  1394/02/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهرداد از شیراز S3 : امروز 30 اردیبهشت تحویل گرفتم. شاسی تاریخ 26/اسفند/1402 ثبت نام تاریخ 09/آبان/1402 رنگ سفید - قرار تحویل 30 بهمن 1402 بود دقیقا سه ماه تاخیر داشت
شاهین : اقا اس ام اس دوم اومده ثبت نام شما تا ششم فعال است یعنی چی بنظرتون پیام اخر هست اینو باید بگیریم؟؟
منصف : مثل اینکه اخیرا v4 ها رو با ۲ ماه تاخیر میدن v2 هار و با ۴ ماه تاخیر و v1p رو زودتر از موعد! البته بجز رنگهای خاص
تارا v4 اتوماتیک : امروز خدا روشکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه اما به دلم ننشست اول اینکه بدنش از اون چیزی که میگفتن ضعیفتره دوم بوی پلاستیک بی کیفیت خیلی تو ذوق میزنه . لاستیک بارز بود گرمکن صندلی و شیشه بالابر سمت شاگرد کار نمیکرد فردا میبرم نمایندگی هماهنگی بین گیربکس و موتور صفر
محمد : با سلام امیر آقا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید جزء ثبت نامی های ۱۴۰۱ هستید یا ثبت نامی اسفند ۱۴۰۲ میباشید ،با تشکر از شما
علی : سلام امروز رفتم نمایندگی سیستم نگاه کرده ثبت نام یازدهم شهریور تحویل مشتری شده ولی من دوازدهم شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده این یعنی کسی که پارتی داشته باشه تحویل میدن
S5۲۷مهر : دیروز رفتم نمایندگی خودش بیشتر از من فحششون داد من غلاف کردم🙃
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : با سلام خدمت دوستان محترم اینکه اینجا کامنت بگذارید و نفرین کنید و بد و بیراه بگید هیچ مشکلی حل نمیشه اتفاقی هم برای مدیران نمی افته هر کسی از طریق رسانه یا مجرای اطلاعاتی که داره باید این مسئله رو پیگیری کنه و اگر همه با هم هماهنگ باشیم و تجمعی باشه نتیجه بخش تر است حرفهای اونایی هم که توصیه ها پدرانه میکنن و خودشون رو دلسوز نشون میدن گوش نکنید
حمید : هیچ کس راضی به مرگ کسی نیست ولی تا حالا باید پیداش میکردند با این همه پیشرفت و امکاناتی که کسب کردیم و گرنه تا حالا خوراک گرگ ها شده
Saeid : سلام دوستان دی ماهیم تکمیل وجع 26فروردین وعصری ماشینو نمایندگی تحویل گرفتم ماشین نرم با شتاب خوبیه انشالا هر چه زودتر بقیه دوستانم ماشینشون زودتر بیاد خدا حافظ همگی
دنا6دنده : سلام من نمایندگی تهران حضوری پرسیدم گفتن بنا به پیگیری که انجام دادن، از اول خرداد شروع به فاکتور کردن میکنند
پژو پارس سفارشی اولویت زمستان : سلام دوستان من که راضی به مرگ کسی نیستم ولی خدا هم جای حق نشسته
دنا پلاس ساده بهار1403 : تحویل دوم خرداد دنا پلاس شش دنده ساده....خداکند تا آخر خرداد تحویل ندهند که تاخیر بگیرم حداقل هزینه بیمه بدنه و لوازم جانبی در بیاد...میگن ماهی تقریباً پانزده میلیون می شود... حالا که ندادند این یکماه هم روش
دی پیش فروش : مبارکه ممنون از شما
Fx tehran : دوستان این بانک گردشگری برای کسی وام واریز کرده تو این چند وقت؟
Rasht arizzo 5 : سلام کسی آریزو 5 مدل 1403 تحویل گرفته ؟ قراردادم 25 دی ، تایید نهایی لیزینگ 11 بهمن هنوز خبری از ماشین نیست . خدا ازشون نگذره،
پارس تبدیلی : سلام دوست عزیزبحث فقط یه ماشین نیس که اینجوری میگی بحث حق یه ملته که اون دسته بالایی ها راحت میخورنش ادمایی که هیچ پشتوانه ای ندارن جواب بدن همین سیل مشهد یه مشت آدم مالشون آب بردجونشون گرفته شد کدوم مسئول کاری کرد آه ناله همونا دامنشو گرفت ما کاری نیسیم خدا خودش جانب حق نشسته....