تایر خودرو (Car Tires)
تایر در شتابگیری، ترمز، فرمانپذیری و سیستم تعلیق خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کیفیت لاستیک شاید در سرعت پایین و شرایط مناسب چندان محسوس نباشد ولی در سرعت بالا و شرایط نامناسب مثل جاده های یخ زده و ناهموار، کنترل و هندلینگ خودرو کاملا به کیفیت تایر بستگی دارد. در این بخش به تشریح ساختار تایر خواهیم پرداخت و اجزای اصلی آن را شرح خواهیم داد.
ساختار تایر
هر تایر از لایههای مختلفی ساخته میشود که در این بخش در مورد قسمتهای اصلی آن توضیح مختصری خواهیم داد.
آج تایر
آج تایر که در سطح خارجی آن واقع است وظایف گوناگونی بر عهده دارد که از آن جمله میتوان به برقراری ارتباط بین تایر و سطح جاده، محافظت از بدنه در برابر صدمات احتمالی، و جلوگیری از لغزش خودرو اشارهنمود. آج تایرها بسته به نوع عملکرد خود، دارای اشکال گوناگونی هستند، مثلا برخی از آجها آب را خوب تخلیه میکنند، برخی مخصوص سرعتهای بالا هستند و برخی دیگر مخصوص مسیرهای ناهموار میباشند.
لایههای سرپوش
در بخش زیرین سطح خارجی تایر لایههایی از جنس پلیاستر قرار گرفته که قسمتهای داخلی تایر را سر خود نگه میدارند.
تسمه محافظ
این تسمهها که اغلب در تایرهای رادیال موجود هستند، از سوراخ شدن تایر جلوگیری میکنند و آن را مستحکمتر میکنند.
بدنه تایر
وظیفه بدنه اصلی تایر، تحمل فشار داخلی و ضربات وارده به هنگام حرکت ماشین در جاده است و هرچه تعداد لایههای بدنه بیشتر باشد، در نتیجه استحکام آن بالاتر خواهد بود.
زهوار تایر
در لبه تایر تعدادی سیم فولادی پوشیده شده با لاستیک وجود دارد که باعث میشود، تایر شکل خود را حفظ کند و در داخل رینگ وضعیت خود را حفظ نموده و از آن خارج نشود.
دیوارههای کناری
دیواره جانبی بخشی است بردر روی آن مشخصات مربوط به تایر و نیز شرکت سازنده آن نوشته میشود.
آستر داخلی تایر
امروزه به جای تایر و تیوب از تایرهای تیوبلس استفاده میشود. به همین دلیل برای جلوگیری از خروج باد موجود در تایر از لایه غیر قابل نفوذی در سطح داخلی تایرها استفاده میشود.
مشخصات لاستیک خودرو
1Carروی دیواره بیرونی هر تایر تعداد، عدد و کد درج شده است که در حکم شناسنامه لاستیک خودرو را دارند و هر یک مفهوم خاص خود را دارند. در این بخش این ارقام را به همراه مفهوم آنها بررسی خواهیم کرد. به تصویر زیر توجه کنید.
1. علامت P نشان دهنده این است که تایر مخصوص یک خودروی شخصی است.
2. این عدد نشانگر اندازه عرض تایر است و بر حسب میلی متر محاسبه میشود.
3. این عدد نشانگر نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن بر حسب میلی متر میباشد.
4. این علامت مخفف کلمه رادیال است.
5. این عدد نیز اندازه تایر را بر حسب اینچ نشان میدهد.
6. این علامت نیز حداکثر توان بارگذاری را نشان میدهد و نماینده حداکثر وزنی است که تایر میتواند تحمل کند.
7. این علامت نشانگر استاندارد انجمن حمل ونقل است.
8. این عدد نیز حداکثر فشار باد تایر در حالت سرد و حداکثر بار مجاز است.
9. این عبارت دوام و اصطکاک تایر با جاده و تحمل حرارتی را نشان میدهد.
10. این عبارت نیز ساختار تایر را نشان میدهد.
تاریخ ساخت تایر
همانطور که مشاهده میکنید، تاریخ ساخت لاستیک بر روی آن حک میشود که سال به میلادی بوده و دو رقم اول نشانگر هفته تولید تایر است. برای مثال عدد "1709" نشان میدهد این لاستیک در هفته هفدهم سال 2009 میلادی تولید شده است. این قسمت در خرید لاستیک بسیار با اهمیت است و مراقب باشید لاستیکی نخرید که بیش از یک سال در انبار مانده باشد.
اگر شما تجربهای خاص در مورد نگهداری یا خرید تایر دارید با دیگر کاربران 1Car درمیان بگذارید.