کمپانی تویوتا از سال 1968 میلادی تا کنون، توانسته است با عرضه وانت پیکاپ هایلوکس جایگاه بسیار خوبی در میان علاقهمندان این کلاس به دست آورد و حال، تیپ Black Edition این وانت ژاپنی که به تعداد محدود 1,000دستگاه تولید میشود، ادامه دهنده راه اجداد خود میباشد؛ مطمئنا طراحی زیبای این خودرو توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب خواهد کرد.
قیمت پایه این خودرو با گیربکس دستی 53,240 دلار استرالیا میباشد که حدود 1,500 دلار بیشتر از هایلوکس SR5 میباشد؛ در صورت تمایل میتوانید با سفارش رنگ مشکی به قیمت 550 دلار و گیربکس اتوماتیک به قیمت 2,750 دلار از وانتی زیبا با عملکردی عالی برخوردار شوید؛ البته باید توجه داشته باشید که رنگ سفید تغییرات ظاهری ایجاد شده در این تیپ را بهتر نشان میدهد.
علاوه بر این موارد، تجهیزات دیگری نیز در Black Edition وجود داردند که این خودرو را در مقایسه با SR5 به گزینه بهتری تبدیل میکند؛ از جمله این موارد میتوان به رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، رکاب های جانبی و میله اسپرت مشکی رنگ، و تودوزی چرم مشکی رنگ اشاره کرد. وجود سیستم های کنترل کشش و پایداری بر روی این وانت چهار چرخ محرک به صورت استاندارد، به معنی کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه ANCAP میباشد. علاوه بر چراغ های حرکت در روز LED، قرارگیری سپر جلو در ارتفاع کمتر نسبت به مدل های قدیمی، از دیگر تغییراتی است که ظاهر بهتری به قسمت جلوی هایلوکس بخشیده است.
با نشستن پشت فرمان هایلوکس Black Edition متوجه میشوید که تغییری در این قسمت صورت نگرفته و همان رانندگی قبل را در اختیار شما قرار میدهد. همانند مدل های 2014، این موضوع یکی از بزرگترین نقطه ضعف های هایلوکس به شمار میرود؛ چراکه رقبایی چون فولکس واگن Amarok، فورد Ranger و مزدا BT-50 با ارائه عملکرد بهتر نظر خریداران بیشتری را به سوی خود جلب میکنند؛ برای مثال، Amarok از نظر کیفیت رانندگی شهری همانند یک خودروی سواری عمل میکند نه یک وانت دو کابین و طراحی داخلی زیبا و جذاب آن، بیش از انتظار خریداران ظاهر شده است.
یکی دیگر از مسائلی که وانت های دو کابین را به چالش میکشد، رانندگی در شرایطی است که قسمت بار خالی باشد؛ اگرچه Amarok در این قسمت به پای Touareg نمیرسد، اما رانندگی با آن در چنین شرایطی یکی از راحت ترین و بهترین ها محسوب میشود. هایلوکس نیز، اگرچه خودروی چندان بدی نیست، اما از سرنشینان در برابر ناهمواری ها و دست اندازهای جاده آنطور که باید و شاید، محافظت نمیکند. لازم به ذکر است، با قرار دادن 250 کیلوگرم بار در قسمت عقب، این مشکل به طرز چشمگیری برطرف میشود.
پیشرانه 3 لیتری دیزلی مجهز به توربوشارژر با تامین قدرتی در حدود 171 اسب بخار و گشتاوری معادل 343 نیوتن متر، این ژاپنی دو کابین را به پیش میراند؛ از دیگر ویژگی های هایلوکس Black Edition میتوان به ظرفیت بکسل 2,500 کیلوگرمی آن اشاره کرد. گیربکس پنج سرعته اتوماتیک نیز، اگرچه به خودی خود عملکرد خوبی ارائه میدهد، اما در مقایسه با گیربکس هشت سرعته Amarok که سرآمد کلاس خود میباشد، چندان رضایت بخش نیست. از دیگر نقاط ضعف این وانت ژاپنی میتوان به سروصدای زیاد موتور آن، به ویژه در هنگام استارت زدن اشاره کرد که در این مورد، باز هم Amarok پیشتاز میدان است. مصرف سوخت این وانت دو کابین 8.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی اعلام شده که برای خودرویی در این کلاس چندان نامعقول و عجیب و غریب به نظر نمیرسد.
همان طور که پیش از این گفته شد، طراحی زیبا و چشم نواز Black Edition آن را به گل سرسبد خانواده هایلوکس تبدیل میکند و مطمئنا افرادی که یکی از مدل های قدیمی این ژاپنی را دارند، در صورت امکان حتما برای خرید تیپ جدید آن اقدام میکنند. کمپانی تویوتا نیز، با ارائه خدمات پس از فروش خوب و رفع نواقص موجود در مدل های قبلی، سعی در جلب رضایت هر چه بیشتر مشتریان خود دارد. در بررسی های صورت گرفته، هایلوکس SR5 در مجموع موفق به کسب امتیاز 6 از 10 شد که با در نظر گرفتن این موضوع که Black Edition نیز، از نظر فنی همان SR5 میباشد و تنها از نظر ظاهری تغییراتی در آن ایجاد شده است، میتوان گفت امتیاز Black Edition نیز، همان 6 میباشد. بسیاری از خریداران امیدوارند کمپانی سازنده با اعمال تغییراتی در ایمنی، راحتی صندلی ردیف دوم، طراحی داخلی، و کیفیت رانندگی، نسل بعدی هایلوکس را با جذابیت های بیشتری روانه بازار کند.