بررسی سایون FR-S کوپه 2015

بررسی سایون FR-S کوپه 2015

دو سال پیش هنگامی که کمپانی سایون کوپه FR-S را به بازار معرفی کرد، هرگز گمان نمی‌کرد این خودرو با چنین سرعتی جای خود را در دل هواداران و عاشقان رانندگی باز کند. وزن کم، تعادل عالی، و قیمت مناسب از جمله دلایل محبوبیت این خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب به شمار می‌روند. اگرچه کمپانی سازنده با ارتقا سیستم تعلیق در مدل جدید FR-S سعی داشته عملکرد این خودرو را در پیچ‌ها بهبود بخشد، اما به اعتقاد افراد بسیاری نیازی به چنین تغییراتی نبود و کوپه زیبای سایون حتی در مدل قبلی خود، رضایت راننده را جلب می‌کرده است. برخلاف بسیاری از کوپه‌های دیفرانسیل عقب پر قدرت، FR-S رانندگی خشکی ندارد و با ثبات و آرامش در پیچ‌ها حرکت می‌کند. همچنین، مصرف سوخت 10 لیتر به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (با گیربکس اتوماتیک)، از دیگر مزایای این کوپه ژاپنی الاصل به شمار می‌رود. با وجود تمام این موارد، نقطه ضعف‌هایی نیز در سایون FR-S به چشم می‌خورد؛ پیشرانه چهار سیلندر 200 اسب‌بخاری این خودرو در مقایسه با رقبا، جذابیت کمتری دارد؛ سیستم تعلیق آن در برابر ناهمواری‌ها و دست‌اندازها کمی ضعیف عمل می‌کند و هنگام رانندگی در بزرگراه، کمی پر سروصدا به نظر می‌رسد؛ باک FR-S کوچک بوده و صندلی عقب آن نیز، حتی برای خردسالان فضای کمی دارد و  در واقع بهتر است این کوپه اسپرت را خودرویی با ظرفیت دو سرنشین معرفی کرد. به همین دلیل، رقبای معدودی برای این کوپه دو درب 2+2 اسپرت در این بازه قیمتی وجود دارد؛ چنانچه به دنبال شتاب بیشتر هستید، هیوندای جنسیس کوپه و نیسان 370Z به شما پیشنهاد می‌شوند که البته با قیمت بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرند. چنانچه کارایی برای شما بیشتر اهمیت دارد، هاچ‌بک‌های دیفرانسیل جلویی چون فورد فوکوس ST، مینی‌کوپر S و فولکس واگن GTI در اختیار شما قرار دارند. علی‌رغم تمام این مشکلات، سایون FR-S مدل 2015 خودروی اسپرت کوچکی است که با طراحی زیبا و عملکرد خوب خود، تجربه بی‌نظیری در اختیار شما قرار می‌دهد. 

 

طراحی بدنه و امکانات رفاهی

بررسی سایون FR-S کوپه 2015

سایون FR-S مدل 2015 کوپه‌ای اسپرت با ظرفیت چهار سرنشین (2+2) است که در دو تیپ به بازار عرضه می‌شود. رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی، چراغ‌های جلوی اتوماتیک، تهویه مطبوع، تجهیزات برقی، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به چپ و راست و روکش چرمی، کروز کنترل، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به هشت بلندگو و نمایشگر لمسی 6.1 اینچی، قابلیت پخش CD، رادیو HD، پورت صوتی کمکی و درگاه USB/iPod از جمله تجهیزات استاندارد سایون FR-S مدل 2015 به شمار می‌روند.


بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015

با سفارش پکیج Release Series 1.0 مواردی چون رنگ بدنه زرد، چراغ‌های جلوی زنون، کیت بدنه آیرودینامیک، سیستم اگزوز ارتقا یافته، سیستم کاهش ارتفاع، دسترسی و استارت بدون کلید، فرمان و دسته دنده مخصوص به خودروی شما افزوده می‌شوند.

بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015

اگرچه کمپانی سازنده هیچ آپشنی برای این خودرو در نظر نگرفته است، اما نمایندگی‌ها تجهیزاتی چون چراغ‌های مه‌شکن، بخش‌های ارتقا یافته، سیستم صوتی پیشرفته BeSpoke مجهز به GPS، Voice Command، اپلیکیشن هماهنگ سازی تلفن همراه، و رادیو ماهواره‌ای را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. 

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی سایون FR-S کوپه 2015

پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری با تامین قدرتی معادل 200 اسب‌بخار و گشتاوری در حدود 205 نیوتن‌متر، این کوپه دیفرانسیل عقب را به پیش می‌راند. گفتنی است، گیربکس شش سرعته دستی به صورت استاندارد  و اتوماتیک مجهز به پدل شیفتر و سیستم تنظیم دور موتور در زمان دنده معکوس به صورت سفارشی بر روی FR-S عرضه می‌شود. در ارزیابی‌های انجام شده، سایون FR-S با گیربکس دستی طی 6.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد که اگرچه زمان کمی است، اما در مقایسه با کوپه‌های اسپرت سنگین‌تر و البته قدرتمندتر، چندان سریع نیست. اگرچه شتاب مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک این خودرو مورد ارزیابی قرار نگرفته است، اما سوبارو BRZ مجهز به گیربکس اتوماتیک که از نظر فنی شباهت بسیاری به این کوپه ژاپنی الاصل دارد، توانست طی 7.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. مصرف سوخت این خودرو با گیربکس دستی حدود 11.3 لیتر در سیکل ترکیبی (12.8 لیتر در شهر و 9.4 لیتر در بزرگراه) و با گیربکس اتوماتیک حدود 10 لیتر در سیکل ترکیبی (11.3 لیتر در شهر  8.3 لیتر در بزرگراه) تخمین زده شده است. 

 

ایمنی

بررسی سایون FR-S کوپه 2015

ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای صندلی جلو از جمله تجهیزات ایمنی استاندارد در سایون FR-S مدل 2015 به شمار می‌روند. در تست ترمز انجام شده، کوپه دیفرانسیل عقب توانست پس از طی حدود 36 متر متوقف شود که اگرچه مسافت قابل قبولی است، اما برای خودرویی با تایرهای تابستانی کمی بیشتر از حد متوسط می‌باشد. در تست تصادف انجام شده از سوی موسسه ایمنی بزرگراه‌ها، سایون FR-S موفق شد رتبه "خوب" را برای برخورد از جلو، بغل و مقاومت سقف کسب کند. شایان ذکر است، طراحی صندلی‌ها و پشت سری‌ها نیز از نظر محافظت از گردن رتبه "خوب" را از آن خود کردند.

 

طراحی داخلی و تجهیزات خاص

بررسی سایون FR-S کوپه 2015

طراحی داخلی FR-S چندان لوکس و تجملاتی نیست؛ کمپانی سایون توجه چندانی به کابین خودرو نشان نداده و تنها بر روی رانندگی این کوپه تاکید کرده است. در مقایسه با دیگر خودروهای اسپرت جمع و جور در این بازه قیمتی همچون فورد فوکوس ST، کابین FR-S لخت و خالی و همانند خودروهای اولیه به نظر می‌رسد.

بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015

اگرچه سیستم صوتی به صورت استاندارد با نمایشگر لمسی عرضه می‌شود، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت بهره‌مندی از GPS و اپلیکیشن هماهنگ‌سازی تلفن همراه، سیستم صوتی پیشرفته BeSpoke را سفارش دهید.

بررسی سایون FR-S کوپه 2015 بررسی سایون FR-S کوپه 2015
بررسی سایون FR-S کوپه 2015

صندلی‌های جلوی FR-S سرنشینان را به خوبی دربرگرفته و راحتی و آسایش آنان را در هر شرایطی فراهم می‌آورند. موقعیت رانندگی بسیار خوب بوده و پایین بودن کاپوت، دید مناسبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. فضای صندلی عقب بسیار تنگ و نامناسب بوده و حتی کودکان نیز، در آن احساس راحتی نمی‌کنند. فضای صندوق حدود 195 لیتر بوده که با تا کردن صندلی عقب، این مقدار افزایش می‌یابد. 

 

تجربه رانندگی

بررسی سایون FR-S کوپه 2015

پیشرانه کوچک 2 لیتری سایون FR-S مدل 2015 با تامین قدرتی متوسط و شتابی در حد یک سدان شش سیلندر جدید، امکان رانندگی مهیج را از این کوپه ژاپنی الاصل سلب می‌کند. اما در حمایت از این خودرو باید بگوییم که اعتدال و میانه‌روی بخشی از طراحی سایون FR-S به شمار می‌رود و این خودرو با نمایش عملکردی مناسب از خود، تعریف جدیدی از رانندگی با خودروهای اسپرت ارائه می‌کند. هنگام رانندگی در بزرگراه، صدای موتور کمی به گوش می‌رسد و بیشتر رانندگان را از کیفیت خوب سواری مطمئن می‌سازد. با این حال، وزن کم خودرو در مقایسه با کوپه‌های اسپرت بزرگ‌تر و سنگین‌تر، کمی سبب عدم تعادل آن می‌شود. 


منبع

Edmunds

برچسب : FR S , سایون , تویوتا , هیوندای جنسیس کوپه , نیسان 370Z , فورد فوکوس ST , مینی‌کوپر S , فولکس واگن GTI , سوبارو BRZ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

hm_hitcher
1

1car ممنون بابت مطلب و بررسي عالي
اگه امكانش هست واستون تو توضيحي در مورد سايون FRS و تويوتا GT 86 بديد، اين ماشين مال كدوم كمپانيه؟ چطوره كه دو كمپاني يه ماشين دارن؟ طراحيشون يكيه و ...
18:09  1393/10/28
گزارش
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: مرادی
2

کاربر گرامی، کمپانی سایون که در سال 2002 در کالیفرنیا تاسیس شده است، زیر مجموعه کمپانی تویوتا بوده و محصولات این کمپانی را، با تغییر نام، در بازار آمریکای شمالی به فروش می‌رساند.
21:18  1393/10/28

گزارش
Ali
7

عالیه..
تو ایران به اسم تویوتا gt86 موجوده...162 تومن
22:17  1393/10/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
قلی نیا : روحش شاد سواد نداشت ولی آباد میکرد آبادانی بلد بود ولی الان از همش از یزید شنیدیم ولی از اینا دیدیم
حمیدرضا : هیچ کی نمیتونه بازداشت کنه ما طلبکار هستیم امروز من با دو نفرشان تا حد درگیری بحثم شد بی ادب و پر رو هستن
سلگی : سلام دوستان منم 13آذر تکمیل وجه کردم فروش فوق العاده برا شاهین جی بنظرتون تبدیل بزنم یا خیر
محمد تارا v4 : امروز زنگ زدم نمایندگی شماره 2 ایرانخودرو گفتم تحویل من سی و یک شهریور بوده هنکز تحویل ندادین گفت تا چهل پنج روز دیگه ام تحویل نمیدن
شاهین‌ : سلام‌ به‌ همه‌‌ بنده‌ ۲۷‌ اردیبهشت‌ تبدیل‌ زدم‌ ۳۱‌ مرداد‌ فاکتور‌ شدم‌ ۱۰‌ شهریور ‌ تحویل‌ گرفتم‌ اصلا‌ ارزش‌ ۲۷‌ ماه‌ ‌ انتظار‌ نداشت‌ داخلش‌ کامل‌ پلاستیک‌ بی‌ کیفیت‌ ‌‌موم‌ کشی‌ خیلی‌ بد‌ سواری‌ خشک‌ و‌ کوبنده‌ صفر‌ تا‌ صد‌ ۱۴‌ ثانیه‌ دوربین‌ دید‌ عقب‌ تو‌ آفتاب‌ چیزی‌ نشون‌ نمیده‌ رنگ‌ ماشین‌‌ ی‌ جوری‌ دون‌ دون‌ هست‌ موتور‌‌ همه‌ نوع‌ صدای‌ میده‌ غیر‌ صدای‌ ماشین‌ دو‌ تا‌ آدم‌ ۶۰ کیلوی‌‌‌ عقب‌ سوار‌ بشن‌‌ نزدیک‌ سرعت‌ گیر‌ باید‌ پیاده‌ بشن‌ ماشین رد‌ بشه‌ وگر‌ نه‌ زیر‌ بندی‌ نابود‌ه مسخرمون‌ کردن‌ ‌ ۳‌ سال‌ ‌ ‌
تیتانیوم دستی آذر طرح عادی : الان از شما تو چه مرحله ای گیر کرده؟
T8 : ثبت نام چ تاریخی بودید؟؟
محسن : نگفتن کی میدن؟؟ شرایط منم دقیق مثل شما هست
t8 : ۲۹ شهریور شاسی ۳۱ شهریور بیمه امروز پلاک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : اونا مال کلاس سقف شیشه ای 6 دنده که فرمان برقی...تو قراردادها نوشته شده سقف فلز فرمان هیدرولیک
جواد : مشکل سانروف دارن، من خودم قطعه ساز هستم و از کارشناس 3 تا مگاموتور پرسیدم گفتن تامین کننده سانروف به دلیل مطالبات معوقه به خط قطعه نمیده
آریزو 6 پرو : سلام ، دوستان کسی از دفتر مرکزی یا جایی که اطلاعات دقیق داشته باشه پیگیری نکرده ؟ واقعا تا کی قراره طول بکشه تحویل این گوه ! اگه چیزی میدونید بگید لطفا . ارزش پولمون نابود شد 😑
Reza Rs : سلام دوستانی 20 تیر ب بالا هستن و هنوز فاکتور نشدن کوییک Rs لایک کنن ببینیم چند نفرن
اسقاطی اردیبهشت : خوب بید
اسقاطی اردیبهشت : زنگ بزن سایپا کاشان آنقدر زنگ بزن تا جواب بدن فکر کنم ساعت دوازده این طورا جواب میدم چون طی روز تو مجموعه هستن دارن ماشین تحویل میدن
نیسان : نوکرتم برو ناموسا
سبحان : سلام من نوراباد لرستانم الان ساعت 10 شبه 3 تا نیسان صفر با 3 تا کویک با ماشین بر نمایندگی رفتن داخل نمایندگی فردا صبح بزنم ب نمایندگی هرچی گفت بهتون میگم
من : سعید داداش خیلی اقایی ممنون از اطلاع رسانیت
وحید : داخل سایت نوشته موتورهای tuf پلاس فرمان بقیه هستند