همانطور که میدانید، صنعت خودروسازی چین شروع خوبی نداشت اما بازرگانان کشورهای مختلف از جمله ایران با انتخاب مدلهای ارزان قیمت و البته بیکیفیت به رشد این صنعت نوپا کمک شایانی کردند؛ این روند تا جایی پیش رفت که در حال حاضر، این کشور آسیایی به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان شناخته میشود و توانسته است محصولات با کیفیت خود را حتی به کشورهای اروپایی و آمریکا نیز، صادر کند. از ورود خودروهای چینی به بازار ایران نیز چند سالی میگذرد و در حال حاضر با نگاهی به خیابانهای شهرمان متوجه میشویم که محصولات نه چندان باکیفیت خودروسازان این کشور، به زور جای خود را در آشفته بازار خودروی ایران باز کرده و خریداران دلسرد و ناامید را به سوی خود فرا میخوانند. خودروسازان داخلی نیز، با استفاده از این فرصت اقدام به تولید مدلهای مختلف چینی و فروش آنها با قیمتهای گزاف به مردم کردهاند.
در این میان، گروه خودروسازی بهمن نیز که در زمینه تولید انواع وانت، مینیبوس و کامیون نامی شناخته شده میباشد، به سراغ محصولات کمپانی نوپای ژانگ چینگ (Hebei Zhongxing Automobile) رفته و به مونتاژ وانت پیکاپ کاپرا و به تازگی شاسیبلند لندمارک پرداخته است. بدین ترتیب، علاقهمندان آفرود که این روزها کم هم نیستند، میتوانند با پرداخت مبلغ کمتری در مقایسه با همتایان ژاپنی و آلمانی تجربه سواری با یک شاسیبلند را به دست بیاورند. به اعتقاد کمپانی سازنده شاسی بلند لندمارک که بر پایه پلتفرم کاپرا تولید شده است، با هدف فراهم کردن آسایش و راحتی راننده و سرنشینان استانداردهای موجود را زیر پا گذاشته و فراتر از حد تصور همگان ظاهر شده است.
این چینی 4.7 متری که در دسته شاسیبلندهای متوسط قرار دارد، در مقایسه با لیفان X60 و ام وی ام X33 از 40 سانتیمتر طول، 10 سانتیمتر ارتفاع و 25 سانتیمتر فاصله محوری بیشتر برخوردار است که همین موارد، کابین آن را جادارتر و فضای بار آن را گستردهتر میکند. گفتنی است، این خودرو در بیشتر بازارهای جهان با 3 ردیف صندلی و ظرفیت 7 تا 8 سرنشین عرضه میشود، اما گروه بهمن با هدف افزایش فضای داخلی در این خودرو، 2 صندلی قسمت عقب را حذف و بدین ترتیب، لندمارک را به یکی از جادارترین شاسیبلندهای بازار (با قابلیت افزایش حجم تا 2000 لیتر) تبدیل کرده است.
این موضوع حتی مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفته است؛ به گونهای که بر اساس شنیدهها لندمارک قرار است به زودی جانشین نیسان سرانزا به عنوان خودروی پولرسان شود و این جایگزینی تنها به دلیل فضای گسترده داخل این خودرو محقق شده است.
پشرانه چهار سیلندر خطی 2.4 لیتری لندمارک که توسط کمپانی میتسوبیشی طراحی شده است، با تولید قدرتی در حدود 128 اسببخار و گشتاوری در حدود 200 نیوتنمتر، این شاسیبلند 1,855 کیلوگرمی را به پیش میراند. شایان ذکر است، گیربکس پنج سرعته دستی نیرو را به چرخهای این شاسیبلند دو دیفرانسیل منتقل میکند. مهمترین مشخصه لندمارک که آن را از دیگر چینیها مجزا میکند، بهرهگیری از سیستم دو دیفرانسیل الکترونیکی است؛ به گونهای که تنها از طریق یک کلید تنظیمکننده شما میتوانید از بین حالتهای تک دیفرانسیل سبک (محور عقب فعال یا H2)، دو دیفرانسیل سبک (4H) و دو دیفرانسیل سنگین (4L) یکی را انتخاب کنید.
مزیت بهرهگیری از هر دو دیفرانسیل ضمن افزایش قدرت آفرود این امکان را فراهم میکند تا در حالت H2، رانندگی شهری با کمترین میزان مصرف و سبکترین حالت را تجربه و در رانندگی آفرود بتوانید از تمام قوای این خودرو استفاده کنید. در خصوص سیستم تعلیق لندمارک باید بگوییم که این شاسیبلند چینی از سیستم تعلیق جناغی با میله پیچشی در جلو و فنر تخت در عقب بهره میبرد.
از جمله تجهیزات لندمارک میتوان به رینگهای آلومینیومی 17 اینچی، مهشکن جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع، رادیو پخش، فرمان قابل تنظیم، آینههای جانبی برقی به همراه چراغ راهنما، قفل مرکزی با ریموت کنترل و قابلیت بالا رفتن شیشهها پس از قفل شدن، و سیستم ضد سرقت اشاره کرد. ترمزهای دیسکی در جلو و کاسهای در عقب به همراه سیستم ضدقفل و توزیع الکتریکی نیروی ترمز به همراه دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو از جمله تجهیزات شاسیبلند چینی در بخش ایمنی هستند.
سانروف و سنسور دنده عقب نیز، تجهیزاتی هستند که به صورت سفارشی در اختیار خریدار قرار میگیرند. در پایان لازم به ذکر است، در جشنواره زمستان 93 محصولات بهمن موتور میتوانید این خودروی شاسیبلند را با قیمت 79,800,000 تومان به صورت قسطی (35,000,000 پیشپرداخت اول و مابقی زمان تحویل) خریداری کنید.