کامیونهای سنگین به این منظور ساخته میشوند که شرایط کاری سخت را تحمل کنند و از عهده انجام دشوارترین کارها بر بیایند، به همین علت این کامیونها باید از شاسیهایی بسیار قوی و موتورهای قوی برخوردار باشند. کامیون اینترنشنال Workstar نیز عضوی از خانواده کامیونهای سنگین به شمار میرود و به گونهای طراحی شده است که از عهده حمل بارهای نیمه سنگین و سنگین بر بیاید. این کامیون با چند شاسی و سیستم تعلیق مختلف به بازار عرضه میشود تا برای انجام کارهای مختلف مناسب باشد. کامیون اینترنشنال Workstar در پنج پیکربندی تولید میشود که با نامهای 7300، 7400، 7500، 7600 و 7700 شناخته میشوند. همگی مدل ها از یک پلتفرم بهره میبرند ولی دارای موتورها، شاسیها و سیستم تعلیقهایی مختلف هستند. این کامیون مانند همه کامیونهای این کلاس، ظاهری زمخت و با ابهت دارد، با این حال ظاهر خشن آن با خطوطی منحنی و آیرودینامیک ترکیب شده است تا پویایی آن بالا برود.
در قسمت جلوی اتاق، یک جلو پنجره بزرگ با تزییناتی از جنس کروم تعبیه شده است تا آن را از سایر رقبا متمایز کند. این جلو پنجره به گونهای طراحی شده است تا به راحتی بتوان آن را برداشت و به مناطقی که به سرویس احتیاج دارند دسترسی داشت، کاپوت نیز زیاد بالا میرود تا دسترسی به موتور و قسمتهای فنی آسانتر باشد. قاب آینهها و سپر دارای روکش خاصی هستند تا در برابر زنگ زدگی مقاوم و دوام بیشتری داشته باشند. در قسمت جلوی اتاق یک قلاب یدککشی به چشم میخورد که برای کشیدن بارهای سنگین مناسب است. قاب چراغهای جلو شبیه به گلبرگ است و از روکش کروم بهره میبرد. کاپوت آیرودینامیک نیز به گونهای طراحی شده است تا هوا را به راحتی بشکافد و در عین حال چسبندگی لازم را نیز ایجاد بکند. خریدارانی که مایلند کامیونشان از ظاهر زیباتری برخوردار باشد، میتوانند پکیج Platinum را خریداری کنند که تزیینات کرومی بیشتری بر روی بدنه خارجی ارائه میکند.
دسترسی به داخل کابین بسیار آسان است، پلکان و دستگیرهها نیز بسیار به جا نصب شدهاند و تنها ایرادی که میتوان گرفت این است که دربها زیاد باز نمیشوند. قسمتهای داخلی کابین از پلاستیک ساخته شده است که بسیار سخت و با دوام است. کابین از فضای سر و فضای پای خوبی نیز برخوردار است و علت آن هم طراحی خاص داشبورد است. پنل ابزار از آمپرهایی بزرگ و خوانا بهره میبرد، یک نمایشگر مستطیل شکل نیز روی آن تعبیه شده است که اطلاعات مختلفی درباره موتور و وضعیت کامیون در اختیار راننده قرار میدهد. غربیلک فرمان نسبت به استانداردهای امروزی از مد افتاده به نظر میرسد ولی میتوان برای راحتی و دسترسی بیشتر آن را تنظیم کرد. صندلیها نیز قابل تنظیم هستند و علاوه بر این که بسیار راحت هستند، دید خوبی از اطراف در اختیار راننده و دیگر سرنشینان قرار میدهند.
شیشه جلو و پنجرهها نیز بسیار بزرگ هستند و به افزایش دید کمک زیادی میکنند. آینههای جانبی بسیار بزرگ نیز دید خوبی از جاده در اختیار راننده میگذارند. کابین از محفظههای زیادی برای قرار دادن اسباب و اثاثیه برخوردار است، علاوه بر آنها یک محفظه نیز در مرکز داشبورد قرار گرفته است. روی پنل دربها و بالای سر راننده نیز محفظههایی به چشم میخورند که بسیار کاربردی هستند. کامیون اینترنشنال Workstar به سیستم الکتریکی Diamond logic مجهز است که بنا به کاربرد خاصی که از کامیون مورد انتظار است، قابل برنامهریزی است. این سیستم را میتوان به گونهای برنامهریزی کرد که در صورت بروز هرگونه اشکالی، از وارد آمدن خسارت به کامیون جلوگیری کند.
این کامیون با چندین نوع موتور تولید میشود که عبارتند از: موتور MaxxForce DT، موتور MaxxForce9 ،موتور MaxxForce10، موتور MaxxForce 11 و موتور 13 MaxxForce. این موتورها میتوانند در کنار گیربکسهای دستی، نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک Eaton-Fuller، UltraShift و یا Allison قرار بگیرد.
موتور MaxxForce DT یک موتور شش سیلندر خطی است و به گونهای طراحی شده است که سختترین شرایط را تحمل کند. این موتور قادر است حداکثر 300 اسببخار نیرو و حدود 1,166 نیوتنمتر گشتاور تولید کند، این میزان از نیرو و گشتاور در دور موتور زیر 1300 دست یافتنی است. موتور MaxxForce 9 نیز یک موتور شش سیلندر است ولی عملکرد بالاتری دارد و میتواند 330 اسببخار نیرو و حدود 1,288 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. موتور MaxxForce 10 نیز قادر است 330 اسببخار نیرو و حدود1,559 گشتاور تولید کند. موتور MaxxForce 11 موتوری قوی است و بسیار نرم و آرام کار میکند. این موتور قادر است 390 اسببخار نیرو و حدود 1,966 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. در نهایت نیز نوبت به قویترین موتور یعنی موتور MaxxForce 13 میرسد که قادر است حداکثر 500 اسببخار نیرو و حدود 2,305 نیوتنمتر گشتاور تولید کند و از پس هر کار دشواری بر بیاید. همگی این موتورها به همراه ترمز موتور Jacobs ارائه میشوند. این ترمز موتور الکترونیکی است و مصرف سوخت را به میزان قابل ملاحظهای پایین میآورد.